Gå til innhold

Filer forsvunnet etter formatering


Anbefalte innlegg

Har nettopp formatert, og da jeg skulle starte pcen etter det igjen ville den igjennom en sånn disk-ting (husker ikke hva det het) på den ene partisjonen, som da ikke var formatert... Så jeg tenkte at det gjorde sikkert ikke noe... Men nå har jeg oppdaget at masse filer er borte, og verst av alt; bildene fra jula har forsvunnet... Er det noen måte å få dette tilbake på?

 

 

Takker og bukker for (raske) svar...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må gi mer info. Hvilke partisjoner hadde du og hvilke stasjoner/bokstaver ytilhørte hver partisjon. Hvilken av disse formaterte du. Hvilket OS kjører du? Var de Checkdisk/Scandisk som ble kjørt, og på hvilken statsjon ble det gjort? Er du sikker på at filene som ble borte ikke lå på stasjonen du formaterte?

 

Det er ikke sikkert det har noe med formateringen å gjøre slik det høres ut. Om det er filtabellen som det har skjedd noe med er det mulig at det kun er referansen til filene som er borte, på samme måte som at når du sletter en fil så sletter du bare referansen og ikke selve fila. Det er mange programmer som kan gjøre noe med slettede filer/partisjoner/formateringer. Du kan begynne med et fint lite og enkelt program heter Handy Recovery. Vær obs på at 2.0 versjonen er payware og har flere funksjoner så glem den, men 1.0 versjonen, som kun finner slettede filer og gjenoppretter referansene, er tilgjengelig gratis på handyrecovery.com, og fra andre steder. Begynn der, deretter kan du prøve PcInspector eller GetDataBack.

 

Vær klar over at hver gang du skriver til disken med windows temp-fil/websurfingens cache/installasjon av nye programmer på den disken der dataene lå, så kan du skriver over dataene, om de da fremdeles ligger gjemt som filer på disken.

Lenke til kommentar

En partisjon er ikke det samme som en stasjonsbokstav, men ok. Går utfra at du har 1 partisjon du har delt i 3. Så, hvilken var det du prøvde å formatere? Og formateringen, var den vellykket?

 

Edit: og hvor store er stasjonene, og hvor stor er disken?

Edit2: og fikk du noen spesielle feilmeldinger før du satte ignag formateringen?

Endret av substeve
Lenke til kommentar

Nei, har to disker... Den ene er på 250, og er en egen partisjon.

Den andre er på 200, og er delt opp i 2 partisjoner.. Den ene, med windows, på 50 GB, den andre på 150 GB... Det er sistnevnte det er problemer med...

 

Formateringen gikk vel greit, men det er et problem som oppstod etter den jeg heller ikke skjønner.. Det er at jeg må ha i windows-cd'en, og "boot from cd", ellers vil ikke pcn starte...

Lenke til kommentar

Sukk. Når du ikke gidder å svare på spørsmål skjønner jeg ikke hvorfor jeg skal komme tilbake til denne tråden for å prøve å hjelpe deg. Du klarer ikke engang å si hvilken stasjon du formaterte.

Et eksempel på det jeg spurte om er en oversikt ala:

 

Disk 1: 2 Partisjoner

- Partisjon 1:

-- C: Systemdisk, NTFS, Windows XP SP2. 20 GB

---D: Programmer, NTFS, 50 GB

---E: Egne data, NTFS, 100 GB

- Partisjon 2:

--- F: Egne data, NTFS, 100 GB

 

Disk 2: 1 Partisjon

- Partisjon 1:

-- G: Backup, FAT32, 30 GB

 

Hvis du er interessert i å få mer hjelp kan du komme tilbake med denne informasjonen.

 

Uansett, ditt problem ser ut til å være følgende. Når Scandisk kjørte så mistet du noen filreferanser og dermed noen filer. Spørsmålet er derfor hvorfor Scandisk kjørte på C-stasjonen etter at du formaterte enten D-stasjonen eller E-stasjonen (jeg går utfra at det var en av disse). Jeg går utfra at problemet har noe å gjøre med at du kjører windows på E: Jeg kan ikke forstå hvorfor du finner på å gjøre det, men det er din sak.

 

Konkret mistenker jeg at det på C-stasjonen var noen referanser til (system)filer på den disken du formaterte og at det var derfor Scandisk kicket inn. At Scandisk fucker opp er ikke noe nytt og personlig vil jeg aldri la den kjøre uten at jeg ber om det på et W2k/XP system. Det kan også være et problem med Windows temp-fil(er). Windows vil gjerne ha en tempfil på C: men dette kan du få oversikt over ved å velge Control Panel - System: Advanced: Enviroment Variables.

 

Det at du nå forteller at du må boote fra Windows-CDen (hvorfor har du ikke nevnt dette før?) betyr videre at E: ikke lenger er bootbar og underbygger etter min mening at det er noe problemer med systemet i forhold til C-disken.

 

Om det bare er filreferansene som er borte ligger uansett filene på C-stasjonen - om de ikke er blitt overskrevet av andre filer. Isåfall kan du først se gjennom C: med Handy Recovery og få en oversikt over slettede filer. Du kan bruke andre programmer enn HR, jeg nevnte det bare fordi det er et lite og enkelt program som gjør denne jobben greit - men det er mange andre programmer som gjør det samme og mer til.

Lenke til kommentar
Sukk. Når du ikke gidder å svare på spørsmål skjønner jeg ikke hvorfor jeg skal komme tilbake til denne tråden for å prøve å hjelpe deg. Du klarer ikke engang å si hvilken stasjon du formaterte.

Et eksempel på det jeg spurte om er en oversikt ala:

 

Disk 1: 2 Partisjoner

- Partisjon 1:

-- C: Systemdisk, NTFS, Windows XP SP2. 20 GB

---D: Programmer, NTFS, 50 GB

---E: Egne data, NTFS, 100 GB

- Partisjon 2:

--- F: Egne data, NTFS, 100 GB

 

Bare så det er sagt. Denne disken inneholder fire partisjoner. Hver stasjonsbokstav er en egen partisjon.

 

Ørjan...

Lenke til kommentar
Bare så det er sagt. Denne disken inneholder fire partisjoner. Hver stasjonsbokstav er en egen partisjon.

 

Ørjan...

5502837[/snapback]

 

Jeg tror du skjønner at jeg eksemplifiserte. Om du vil ha en debatt om primære og utvidede partisjoner, eller for den saks skyld om stasjonsbokstaver på utvidede partisjoner skal refereres til som logiske partisjoner eller ikke, så kan du gjerne opprette en ny tråd.

Lenke til kommentar
...

 

Sorry hvis du syns jeg forklarte dårlig, men jeg er litt nabb :blush:

Uansett... kanskje vedlagt bilde gjør det litt enklere

 

Den øverste (C:) er en egen disk, og har ikke noe med saken å gjøre...

De to nederste (D: og E:) er samme disk, som tilsammen er på 200GB...

Grunnen til at bokstavene er litt føkka veit jeg egentlig ikke... Bare blei sånn en gang... Det er da E: som er system disken...

Det systemet du satt opp skjønte jeg egentlig ikke helt... :blush: Men det er hvert fall XP pro SP2 hvis det skulle være noen tvil om det...

 

Siden er er såpass nabb på dette området får jeg hjelp av en som kan dette litt bedre enn meg over helgen, så da kommer jeg tilbake hit da...

 

Men takk for hjelpen så langt!! :thumbup:

post-54697-1138311581_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opplevd akkurat det samme.... mista 130GB med data pga windows sin horescandisk!! Den starta automatisk etter oppstart, og sku sjekke konvergens-feil... og fjerna det aller meste... Kjip opplevelse :cry:

 

Anbefaler at du bruker et recovery-program.. eneste som vil være til noen nytte her tror jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...