Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skjønner meg ikke på disse råtne bilene....


Anbefalte innlegg

Hva er det egentlig som skjer med disse råtne bilene deres.... Det er tusenvis av problemer og tekniske feil med passater, golfer, citroen´er, peugeoter... honda, nissan...Ja jeg vet ikke hva....

 

Min 1992 Merce E250 diesel automat har nå kjørt over 530.000,- og jeg kjøpte den av min onkel som -igjen -hadde kjøpt den ny... Den har aldri vært på service! Kun oljeskift og slitedeler som blir anbefalt på eu-kontrollen... Leste et sted om en helt ny Citroen et eller annet som måtte skifte bremseklosser hver 30.000 km! Er det mulig?? Jeg skifter hver 100.000 km!

 

Har aldri hatt et eneste problem med den ever!! Aldri en motorstopp, aldri en "lysende" lampe...aldri en "lekkasje her eller der" aldri noe feil... Kan bare ikke forstå hva som er så innmari gøy med alle disse andre "tøffe" merkene som ryker og går i stykker hele tiden... Hmmm....

 

Vel vel... Får vel begynne å spare til ny Merce når min nærmer seg 1 million km....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenke på ny bol når den nærmer seg en mill km ja.. tror ikke du skal vere så altfor kjepphøy nå :p

 

Vil tippe bilen din går ca 100 000 km til før den gir opp.

Vil ikke tenke på opplevelsen en stakkar som skal skru på den bilen der får..

Vil tippe det er ekstremt mye arbeid som må til med den om det stemmer det du skrev i første post..

Lenke til kommentar
Min 1992 Merce E250 diesel automat har nå kjørt over 530.000,- og jeg kjøpte den av min onkel som -igjen -hadde kjøpt den ny... Den har aldri vært på service!

5468832[/snapback]

 

Da fikk du den vel billig da, siden den ikke hadde noe servicehefte å skryte av? :cool:

 

Har det blitt byttet hjullager, bremseklosser (og evt. skiver), termostat, olje, kjølevæske, viftereimer, bremserør, støtdempere, eksosanlegg eller lignende så har det jo blitt utført en service av bilen da.

 

Men du har vel vært heldig med kjøpet da :)

 

Du trenger ikke å skjønne deg på disse råtne bilene, heller ikke vi som har slike råtne biler. Liker bilen min jeg, selv om den har sine svakheter og skavanker.

Lenke til kommentar

Tenker pipa får en annen låt når du får deg ny merce.

Kvaliteten og feilprosenten på disse bilene har sunket som et spett i Marianergropen de siste årene så du får en gøy tid etter at du har brukt 500 laken på ny bil.

Regner med at du tar EU kontrollen på merkeverksted, der sjekker de mere en bare lovpålagte punkter.

Er det tilfellet så har nok bilen din den samme feilprosenten som andre kvalitetsbiler fra samme tidsepoke, forskjellen er at du ikke oppdager det annen en på regningen annet hvert år.

Du får i grunnen et enkelt bilhold om du setter bilen til EU kontroll og ber de fikse alt som er feil med eller slitt.

Har gjort det selv noen ganger og den ene gangen endte jeg opp med en regning på 9500.- (rustsveising) men full servise og bytte av slitte deler får du på denne måten selv om det ikke står i serviceheftet.

Lenke til kommentar

Muligens en kombinasjon av litt skryt og flaks. Farfaren min hadde en Mercedes fra slutten av 60-tallet, og den var også "idiotdriftsikker", det var lite rust og han byttet minimalt med deler. Men han passet godt på den. Det er bare å innse at kvaliteten på bilene varierer, selv på like modeller. Ford er jo en bil som har et litt frynsete rykte. Pappa kjøpte en ´89 Sierra 2.0CL i 1996 (hadde gått ca. 70.000 såvidt jeg husker). Den ble stjålet på lille juleaften 2003 og ble kondemnert. Da hadde den gått over 250.000 kilometer. På den tiden hadde vi hatt en motorstopp, og det var da registerreimen røyk, antagelig på grunn av feil stramming. Også var det et problem med choken som gjorde at den "hang på" litegrann selv om motoren var varm. Men ellers var det ikke en eneste liten fille-feil på den bilen. Startet med en gang uansett temperatur, den var brukbart sprek og den bare gikk og gikk. Og bortsett fra choken byttet vi aldri noe annet enn slitedeler. Jeg ville i allefall ikke hatt noen betenkeløigheter med å kjøpe en slik bil igjen.

Endret av larschroe
Lenke til kommentar

Ja,ja... Den innstillingen der blir litt som å si at en bil er dårlig hvis det hyler i viftereimen.

 

Hvis du ikke ser etter feil eller gidder å vedlikeholde bilen, så finner du heller ikke feil, men det betyr ikke at de ikke er der! Blir litt som å stikke hodet i sanden for å gjemme seg... :roll:

 

De fleste grunner til at folk her inne spør etter råd til feil på bilen sin, er for få hjelp til å holde bilen lengst mulig på veien i en forsvarlig og sikker stand, til en mest mulig rimelig penge. Hadde alle hatt samme holdning som deg, hadde jeg ikke turt å kjøre på norske veier, grunnet at vi hadde hatt den mest uforsvarlige bilparken i hele Europa!

 

Jeg tar heller feilene etter hvert som de dukker opp, enn å begynne å vurdere vedlikehold av bremsene mine når jeg står på trynet inn i en fjellvegg eller en bil fra høyre p.g.a. null bremsekraft og hundgammel bremsevæske. Mye kan skje på de to årene det går mellom hver gang det er EU-kontroll!

 

Gratulerer deg med en bil som, til nå, har gått så langt som den har gjort og vil samtidig kondolere for at alt det du har i vente den dagen du får virkeligheten slengt midt i trynet!

Lenke til kommentar

hmm.. bilen min har da gått 330.000 uten noen stopp, starter etter en runde på startern og går helt reint hele tiden, bra med kraft er det også fremdeles.. Ingenting er skiftet unntatt vanlige slitedeler.. mens mange andres 240er og 940er har gått over 500.000 km uten problem også..

 

Alt har med vedlikehold å si..

Lenke til kommentar

Masse interessante tilbakemeldinger der ja :) Nå har det seg slik at alle EU-kontr. er utført hos NAF.

 

Alle væsker / oljer og filter er reglemsssig blitt skiftet... Det samme gjelder bremseklosser. Men det har ALDRI blitt skiftet mer enn dette på disse mange hundre tusener av kilometer! Man kan jo bli lettere skremt av alle disse makkverkene av "kjøretøy" som finnes der ute!

 

Det er jo en kjennsgjerning at forskjellige merker har forskjellig kvalitet og holbarhet!

 

Et glitrende eksempel på lav bil-iq er min kompis som skulle ha seg ny bruktbil for noen år siden. Han endte opp med en ´96 ford mondeo... Etter gjenntatte advarsler... I løpet av disse årene har "bilen" klart å rulle seg gjennom hele 174.000 km... Den har vært på verksted over 20 ganger for diverse og gjenntatte feil: bremser, el. vinduer, sentrallås, abs, knirking, "rare lyder" her og "rare lyder" der, oljelekkasje, problemer med startmotor osv... osv.... Og hva gjør mannen når han nettopp skaffet seg en flott ny bruktbil...?

 

Jo...selvsagt... han gakket avgårde og kjøpte seg en "ny" 3 år gammel mondeo...

"gode kjøreegenskaper" var svaret... Til lykke med nye problemer og store utgifter :innocent:

Lenke til kommentar

du er nå litt rar også da :) Har du ikke hørt ordtaket "du skal ikke dra alle over en kam"?

 

Generelt er det vel som du sier noe varierende kvalitet i snitt blandt merker, men det betyr jo ikke at dersom en kjøper en mondeo, vil den gå adundas etter 200'000 km. Du tar et veldig enkelt standpunkt som virker basert på egne erfaringer (din bil og din kompis sin bil :D ).

 

endte han opp med en mondeo igjen, er det vel fordi det er ting med bilen som han liker. En skal jo ikke haste til konklusjoner så fort :)

 

(og dessuten er det vel 2 generasjoner mondeo fra 96 til 03, da er det jo ikke snakk om samme bil engang)

 

Men denne diskusjonen er jo en smule useriøst må jeg få lov til å nevne.

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar
Masse interessante tilbakemeldinger der ja smile.gif Nå har det seg slik at alle EU-kontr. er utført hos NAF.

 

Alle væsker / oljer og filter er reglemsssig blitt skiftet... Det samme gjelder bremseklosser. Men det har ALDRI blitt skiftet mer enn dette på disse mange hundre tusener av kilometer! Man kan jo bli lettere skremt av alle disse makkverkene av "kjøretøy" som finnes der ute!

 

Høres skummelt ut å kjøre med en bil som har rullet så langt uten at det har vært byttet noen form for foringer i understeller.

Regner med at kjørekomfort i den bilen er et fremmedord og det er slark i alle ledd og foringer.

Høres ut som det NAF verkstedet ikke er til å stole på.

 

Taxier bytter hele forstillinga etter 120 000km da den er utslitt, og de fleste av dem er Mercedeser, så din bil kan ikke ha pasert en halv mill uten foringbytte noe sted.

Selv levetida på en mellomaksel ligger på rundt 200 000km uavhengig av bilmærke.

 

Ting som høres for godt ut til å være sant er som oftest det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...