Gå til innhold

Bare tyn røykerne!


Bør det være lovlig for en arbeidsgiver å velge vekk røykere i ansettelsesprosessen, fordi de røyker?  

821 stemmer

  1. 1. Bør det være lovlig for en arbeidsgiver å velge vekk røykere i ansettelsesprosessen, fordi de røyker?

    • Ja
      474
    • Nei
      314
    • Vet ikke/ingen formening
      33


Anbefalte innlegg

På Holmgang diskuterer de en utvikling der arbeidsgivere nå har begynt å diskriminere røykere ved å ønske røykfrie arbeidstakere.

 

Kjempebra!

 

Røyking er noe svineri. Jo færre som røyker, desto bedre. Og Dette kan være et bra skremsel for å få dumme ungdom til å tenke seg om en ekstra gang før de begynner å røyke.

 

Røyking er dessuten noe helt frivillig. Hvis man føler seg diskriminert eller mobbet, så er det bare å slutte.

5461702[/snapback]

 

 

"Fedme er noe svineri. Jo færre som er feite, desto bedre. Å diskriminere feite folk i arbeidslivet kan være et bra skremsel for å få ungdom til å tenke seg om en ekstra gang før de blir feite.

Fedme er helt frivillig. Hvis man føler seg diskriminert mot eller mobbet, så er det bare å slutte."

 

Wiki om fedme

Wiki om røyking

8290803[/snapback]

Tre feil:

- fedme er ikke frivillig

- du sammenligner noe man er med noe man gjør.

- feite folk blir allerede diskriminert

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du mener at vi røykerer ikke hører på hva dere ikke røykerer har å si?

Herregud, det er omvendt. Vi har røykelov osv, som jeg forsåvidt er enig i.

Men at man ikke kan røyke ute uten å høre klaginga og sytinga blir som å snakke med en drittunge... Og det er dere som kunn ser saken på deres side...

8287510[/snapback]

Du har valgt å begynne å røyke, og da er det du, og ikke vi, som skal ha hensyn til andre. For det var ditt eget valg. Ingen tvang deg til det. Hvorfor skal jeg da måtte plages med ditt valg?

 

Ellers er folk forskjellige. Noen synes røyk er meget plagsomt, og det er ikke bare lukten som gjør det.

8287683[/snapback]

 

Nå begynner du å snakke om valg, og vrir deg unna det jeg sier.

Alt er en persons eget valg, og viljestyrke bestemmer og alt.

Jeg vil si at det er svært få som røyker som gjør det helt frivilig, det er ekstremt mye drit i tobakken som gjør deg mer hektet. Man har ikke noen regulasjoner som styrer hva produsentene kan ha oppi tobakken. Den samme staten som vil ha oss til å slutte har investert masse penger i tobakkselskaper og gidder ikke å regulere hva innhold tobakken skal ha. Dobbelmoral, er det ikke.

Det er mange ting jeg hater som rett og slett plager meg, men jeg er vell en av dem som tåler det, og aksepterer det.

Slutt å begyn å argumenter og begynne å si at det er våres valg. Du vet helt sikkert ikke hvordan det er å være skikkelig nikotinsugen, nå du kjenner at brystet brenner og man skjelver, greier ikke å konsentrere seg, og blir fly forbanna på en liten filleting.

Hva andrre ting er det utenom lukten?

 

Så du mener at der er helt forferdelig viss du står ute og noen røyker ved siden av deg?

8287510[/snapback]

Definitivt. Du er klar over hvor ubehagelig stanken er?

8287701[/snapback]

 

Viss du leser innlegget ovenfor så står det jo at jeg vet selv hvordan det lukter. Men jeg synes det er langt ifra det værste og jeg dør ikke av å lukten.

Og det er langt på nær et så stort problem at man skal begynne å tvinge folk til å slutte å røyke ved å nekte dem arbeid.

Skal man tvinge folk til å slutte med alt som plager deg?

Lenke til kommentar
Viss du leser innlegget ovenfor så står det jo at jeg vet selv hvordan det lukter. Men jeg synes det er langt ifra det værste og jeg dør ikke av å lukten.

8291287[/snapback]

Folk dør av passiv røyking.

 

Og det er langt på nær et så stort problem at man skal begynne å tvinge folk til å slutte å røyke ved å nekte dem arbeid.

8291287[/snapback]

Jeg har ikke sagt man skal nekte noen arbied på generell basis. Det er opp til hver enkelt arbeidsgiver. Hvis noen vil ansette røykere så må de selvsagt få lov til det.

 

Og hvis noen sliter med å få jobb fordi de røyker, så er det bare å slutte.

 

Skal man tvinge folk til å slutte med alt som plager deg?

8291287[/snapback]

Nei. Dumt spørsmål, akkurat som om jeg har sagt man skal tvinge noen eller sagt at det er 'plager meg' som er kriteriet.

Lenke til kommentar

Mennesker dør av fedme.

Mennesker blir fysisk syke av fedme.

Mennesker blir psykisk syke av fedme.

Noen mennesker blir fete uten å spise for mye.

Å spise er noe alle må gjøre.

 

Mennesker dør av røyking.

Mennesker som ikke røyker dør av andres røyking.

Mennesker blir fysisk syke av røyking.

Mennesker blir psykisk syke av røyking.

Ingen mennesker blir blir syke av røyking uten å være utsatt for røyking.

Noen mennesker pådrar seg de negative konsekvensene uten å røyke; Passiv røyking.

Å røyke er noe ingen trenger å gjøre.

Lenke til kommentar
Det ble sagt at det i dag finnes like mange ex-røykere som røykere i landet. Det i seg selv burde være bevis nok for at det er fullt mulig å stoppe å røyke hvis man prioriterer det. Og det er fullt av hjelpemidler for å hjelpe en, enten det gjelder motviasjon eller midler man kan få på apotek.

 

Når det gjelder ungdom så er nok det å ikke få jobb en mer direkte trussel enn en mer diffus risiko for å bli syk og få kreft når man blir gammel. Jeg tror det derfor har en preventiv effekt.

 

At utviklingen er farlig, "hva blir det neste", ser jeg ikke på som et reelt argument. Røyk blir motarbeidet fordi det er en helt unødvendig og frivillig ting man på et tidspunkt har valgt å begynne med. Ingen trenger noen gang å velge å begynne å røyke. Og når røyk blir mindr og mindre populært, så vil det sosiale presset forsvinne.

 

Jeg imøteser denne utviklingen med :thumbs:

5462126[/snapback]

 

Okay..... feit mat er også skadelig... så da må juleribba forbys.... samme gjelder gatekjøkkenmat, McDonalds o.l..... skal vi dra det ennå lenger ? Bilkjøring er farlig og biler slipper ut skadelige gasser.... FORBY BILER !! Her snakker vi også om frivillige ting som vi vet er skadelige :) Hvor stort skal overformynderiet være da ??

8284571[/snapback]

Mat er ikke frivillig, men nødvendig. Biler er også nødvendige. Røyk er helt unødvendig.

 

Ser du ikke denne forskjellen?

8284899[/snapback]

 

Feit og usunn mat er høyst frivillig...... bilkjøring er slett ikke nødvendig for alle som bruker det..... så nei... jeg ser ikke den store forskjellen... og til alle dere andre røyker-hatere, jeg prøver ikke å unnskylde røykingen med andre ting.... jeg bare lurer på hvor det skal ende ? Hvor mye skal forbys ?, og hvem skal kunne trakkaseres for sine valg ??

Lenke til kommentar

Jeg er så pisslei av at vi røykere skal være fritt villt..... om oss kan dere si hva dere vil, når dere måtte ønske. Nå fikk dere røykeloven, som jeg stiller meg fullt og helt bak.... men nå når den er i havn er det faen ikke bra at vi går ut og røyker heller...

Og å påstå at røykere er dårligere arbeidere enn ikke-røykere er jo ren og skjær bullshit fra ende til annen !! Jeg blir så provosert av dere bedrevitende ikke-røykere, at jeg får lyst til å tenne meg en god røyk, og blåse røyken i trynet på dere !! Sånne overformynderske folk provoserer meg til å aldri ville slutte !!

Lenke til kommentar
Jeg er så pisslei av at vi røykere skal være fritt villt..... om oss kan dere si hva dere vil, når dere måtte ønske. Nå fikk dere røykeloven, som jeg stiller meg fullt og helt bak.... men nå når den er i havn er det faen ikke bra at vi går ut og røyker heller...

Og å påstå at røykere er dårligere arbeidere enn ikke-røykere er jo ren og skjær bullshit fra ende til annen !! Jeg blir så provosert av dere bedrevitende ikke-røykere, at jeg får lyst til å tenne meg en god røyk, og blåse røyken i trynet på dere !! Sånne overformynderske folk provoserer meg til å aldri ville slutte !!

8291844[/snapback]

Røykere er ikke "dårligere" arbeidere, det har du rett i. Men det er bevist at røykere tar så mange pauser at ikke-røykere fått utgjort mer på den tiden røykeren tar seg en sneip. Det er jo en selvfølge...

 

Og visst de som vil det beste for deg, nemlig å få deg til å slutte å ødelegge helsen, provoserer deg til å røyke mer har du et problem.

Lenke til kommentar
Feit og usunn mat er høyst frivillig...... bilkjøring er slett ikke nødvendig for alle som bruker det..... så nei... jeg ser ikke den store forskjellen...

8291782[/snapback]

Hvis du mener at bilkjøring ikke er nødvendig i samfunnet, og derfor like godt kan forbys, bare fordi ikke alle som kjører bil egentlig trenger det... da er det ikke mye håp å nå gjennom med fornuft...

Lenke til kommentar
Jeg er så pisslei av at vi røykere skal være fritt villt..... om oss kan dere si hva dere vil, når dere måtte ønske. Nå fikk dere røykeloven, som jeg stiller meg fullt og helt bak.... men nå når den er i havn er det faen ikke bra at vi går ut og røyker heller...

Og å påstå at røykere er dårligere arbeidere enn ikke-røykere er jo ren og skjær bullshit fra ende til annen !! Jeg blir så provosert av dere bedrevitende ikke-røykere, at jeg får lyst til å tenne meg en god røyk, og blåse røyken i trynet på dere !! Sånne overformynderske folk provoserer meg til å aldri ville slutte !!

8291844[/snapback]

Det er helt frivillig å være sta og irrasjonell.

Lenke til kommentar
Viss du leser innlegget ovenfor så står det jo at jeg vet selv hvordan det lukter. Men jeg synes det er langt ifra det værste og jeg dør ikke av å lukten.

8291287[/snapback]

Folk dør av passiv røyking.

 

Og det er langt på nær et så stort problem at man skal begynne å tvinge folk til å slutte å røyke ved å nekte dem arbeid.

8291287[/snapback]

Jeg har ikke sagt man skal nekte noen arbied på generell basis. Det er opp til hver enkelt arbeidsgiver. Hvis noen vil ansette røykere så må de selvsagt få lov til det.

 

Og hvis noen sliter med å få jobb fordi de røyker, så er det bare å slutte.

 

Skal man tvinge folk til å slutte med alt som plager deg?

8291287[/snapback]

Nei. Dumt spørsmål, akkurat som om jeg har sagt man skal tvinge noen eller sagt at det er 'plager meg' som er kriteriet.

8291339[/snapback]

 

Vell, viss man er i et rom med folk som røyker hele dagen så kan man nokk dø av det, men ellers så er det sikkert like usunt å bo i en by med trafikk... Viss ikke mer..

Kan du finne skilde som sier at noen har dødd direkte pga passiv røyking?

 

Ja, det er bare å slutte... Men skal vi ha et samfunn der man skal tvinge folk.?

 

Nei det er ikke dumt spørsmål, det er jo nettopp det man gjør her isteden for å finne andre løsninger enn å diskriminere den ene gruppen som det er kunn deres stemme som er rasjonel og betyr noe...

Lenke til kommentar
Vell, viss man er i et rom med folk som røyker hele dagen så kan man nokk dø av det, men ellers så er det sikkert like usunt å bo i en by med trafikk... Viss ikke mer..

Kan du finne skilde som sier at noen har dødd direkte pga passiv røyking?

8292022[/snapback]

 

«Det er flere som dør av passiv røyking enn i trafikkulykker hvert år. Det er således heller ikke en privatsak hvor du røyker.»

 

Ref: http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LT.V..._SEKS_ID=522977

 

 

Ja, det er bare å slutte... Men skal vi ha et samfunn der man skal tvinge folk.?

 

Nei det er ikke dumt spørsmål, det er jo nettopp det man gjør her isteden for å finne andre løsninger enn å diskriminere den ene gruppen som det er kunn deres stemme som er rasjonel og betyr noe...

8292022[/snapback]

Hvor har jeg sagt man skal tvinge noen?

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Jeg er så pisslei av at vi røykere skal være fritt villt..... om oss kan dere si hva dere vil, når dere måtte ønske. Nå fikk dere røykeloven, som jeg stiller meg fullt og helt bak.... men nå når den er i havn er det faen ikke bra at vi går ut og røyker heller...

Og å påstå at røykere er dårligere arbeidere enn ikke-røykere er jo ren og skjær bullshit fra ende til annen !! Jeg blir så provosert av dere bedrevitende ikke-røykere, at jeg får lyst til å tenne meg en god røyk, og blåse røyken i trynet på dere !! Sånne overformynderske folk provoserer meg til å aldri ville slutte !!

8291844[/snapback]

Det er helt frivillig å være sta og irrasjonell.

8291978[/snapback]

 

Det er ikke helt frivillig, tror du at folk som røyker forsetter å kjøpe tobakk pga de ønsker å støtte tobakkindustrien? Tror dere folk med god samvittighet ønsker å skade sin egen og andres helse?

Folk som ikke røyker vet ikke hvordan det er å kjenne nikotinens kraft.

Nikotinen er et av de stoffene som er værst nå det gjelder avhengighet, nikotin og heroin.

post-86468-1175512332_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Det er ikke helt frivillig, tror du at folk som røyker forsetter å kjøpe tobakk pga de ønsker å støtte tobakkindustrien? Tror dere folk med god samvittighet ønsker å skade sin egen og andres helse?

Folk som ikke røyker vet ikke hvordan det er å kjenne nikotinens kraft.

Nikotinen er et av de stoffene som er værst nå det gjelder avhengighet, nikotin og heroin.

8292047[/snapback]

Jeg tror ikke på fri vilje heller, så i den forstand er det over hodet ikke frivillig.

 

Men det er frivillig i den forstand at ansvaret og valget ligger på en selv. At alle ikke er i stand til å ta et fornuftig valg er jeg klar over. Men valget er fortsatt ens eget. Dessuten finnes det i dag mange hjelpemidler og mye hjelp å få.

 

Men Jaytee71s irrasjonalitet, som jeg kommenterte, går ikke på avhgneigheten men på helt andre ting: «Jeg blir så provosert av dere bedrevitende ikke-røykere, at jeg får lyst til å tenne meg en god røyk, og blåse røyken i trynet på dere !! Sånne overformynderske folk provoserer meg til å aldri ville slutte !!»

Lenke til kommentar

Røykere bør ikke ta flere pauser en ikke røykere, røykere tar pauser ute når de røyker, og plager vel dermed ingen, de som er ute med de som røyker kan vel stå et annet sted, eller be røykerne gjøre det, ser ikke et problem her i det heletatt, er vel mere snakk om å finne en gruppe å hate enn fornuft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...