Gå til innhold

Bare tyn røykerne!


Bør det være lovlig for en arbeidsgiver å velge vekk røykere i ansettelsesprosessen, fordi de røyker?  

821 stemmer

  1. 1. Bør det være lovlig for en arbeidsgiver å velge vekk røykere i ansettelsesprosessen, fordi de røyker?

    • Ja
      474
    • Nei
      314
    • Vet ikke/ingen formening
      33


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hmm :hmm:

 

jaja,,røyking er extremsport spør du meg....

 

wooho,,ta meg nattesigg nå så må eg ZzZZZZzzZ :cool:

6198108[/snapback]

 

Akkurat. Og akkurat som de folka her: Ekstremsportere - et merkelig folkeslag er det deres eget ansvar.

 

En annen ting er at det overhode ikke plager meg rent fysisk at noen "frivillig" tryner utfor en fjellside på Mount Everest, noe røkere gjør... Ergo er faktisk røkere ennå værre :p

Lenke til kommentar
Hmm :hmm:

 

jaja,,røyking er extremsport spør du meg....

 

wooho,,ta meg nattesigg nå så må eg ZzZZZZzzZ :cool:

6198108[/snapback]

 

Akkurat. Og akkurat som de folka her: Ekstremsportere - et merkelig folkeslag er det deres eget ansvar.

 

En annen ting er at det overhode ikke plager meg rent fysisk at noen "frivillig" tryner utfor en fjellside på Mount Everest, noe røkere gjør... Ergo er faktisk røkere ennå værre :p

6198161[/snapback]

Men røkere trenger ikke helikopter og masse styr for å bli hentet ned igjen :p

Lenke til kommentar

Å si at røykere er mindre effektive enn ikke-røykere, og at sånt noe burde bli tatt opp til vurdering ved et eventuelt ansettelsesforhold, er det største sprøytet jeg noen gang har hørt.

 

I noen tilfeller så kan nok dette stemme, ja, men det er jo helt individuelt. Jeg driver et lite firma og har selv ansatt folk, sett folk komme og gå, og jeg må si at det er liten eller ingen forskell på effektiviteten av de to forskjellige kategoriene. Man "taper" like mye i arbeidstid på at en røyker tar seg røykepauser som at noen andre bruker tid på SMS'er.

 

I henhold til arbeidsmiljøloven har du også krav på 5 minutter pause for hver hele time du jobber. Hvordan den enkelte bedrift velger å løse dette, og hvordan den individuelle arbeidstaker velger å disponere denne tida er stort sett opp til dem selv.

Endret av Gurglemuffin
Lenke til kommentar

Å kjøre en bil er en risiko, det vet vi alle. Du kan kjøre utfor eller bange i en annen bil (eller mye annet).

 

Når du setter deg inn i en bil og kjører, for så å kjøre utfor, fortjener du da å bli liggende å dø i bilvraket fordi du selv påførte deg det?

 

Og ikke kom å si at dette er en dum sammenligning, for det er akkurat samme realiteten. Kjører du en bil og kjører utfor, er du selv skyld i dine egene påførte smerte, og som røykere fortjener du da ikke å bli behandlet som et mennesket. I alle fall vis du skal høre på mange her på forumet.

Lenke til kommentar
I henhold til arbeidsmiljøloven har du også krav på 5 minutter pause for hver hele time du jobber. Hvordan den enkelte bedrift velger å løse dette, og hvordan den individuelle arbeidstaker velger å disponere denne tida er stort sett opp til dem selv.

6199543[/snapback]

 

Hvor har du det fra?

Det jeg finner om pauser er følgende:

 

§ 10-9. Pauser

(1) Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves.

Lenke til kommentar
I henhold til arbeidsmiljøloven har du også krav på 5 minutter pause for hver hele time du jobber. Hvordan den enkelte bedrift velger å løse dette, og hvordan den individuelle arbeidstaker velger å disponere denne tida er stort sett opp til dem selv.

6199543[/snapback]

 

Hvor har du det fra?

Det jeg finner om pauser er følgende:

 

§ 10-9. Pauser

(1) Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves.

6200364[/snapback]

 

6 timers arbeidsdag, minimum 30 minutter pause til sammen =

 

30 / 6 = 5 minuttter hver time.

 

Er sikkert slik noen har tenkt når de har lest reglene og derfor tror folk at alle har krav på minimum 5 minutter per time de arbeider.

Lenke til kommentar
Å kjøre en bil er en risiko, det vet vi alle. Du kan kjøre utfor eller bange i en annen bil (eller mye annet).

 

Når du setter deg inn i en bil og kjører, for så å kjøre utfor, fortjener du da å bli liggende å dø i bilvraket fordi du selv påførte deg det?

 

Og ikke kom å si at dette er en dum sammenligning, for det er akkurat samme realiteten. Kjører du en bil og kjører utfor, er du selv skyld i dine egene påførte smerte, og som røykere fortjener du da ikke å bli behandlet som et mennesket. I alle fall vis du skal høre på mange her på forumet.

6200270[/snapback]

 

Dersom du satte deg drita inn og begynnte å kjøre rally rundt kvartalet, så er det vel bare naturens lov :p

Lenke til kommentar

I mine øyne skal en arbeidsgiver få muligheten til å favorisere en ikke-røyker fremfor en røyker, så lenge det er en mulighet for at det aktuelle arbeidet kan bli utført bedre av en ikke-røyker. Med andre ord synes jeg røykere og ikke-røykere skal stille likt til kontorjobber, men hvis det for eksempel er snakk om en stilling som lege mener jeg det er riktig å favorisere ikke-røykeren.

Lenke til kommentar
6 timers arbeidsdag, minimum 30 minutter pause til sammen =

30 / 6 = 5 minuttter hver time.

Er sikkert slik noen har tenkt når de har lest reglene og derfor tror folk at alle har krav på minimum 5 minutter per time de arbeider.

6200519[/snapback]

All den tid man har 8 timers arbeidsdag gir det regnestykket lite mening. Men joda, sikkert noe sånt som har skjedd.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
I mine øyne skal en arbeidsgiver få muligheten til å favorisere en ikke-røyker fremfor en røyker, så lenge det er en mulighet for at det aktuelle arbeidet kan bli utført bedre av en ikke-røyker. Med andre ord synes jeg røykere og ikke-røykere skal stille likt til kontorjobber, men hvis det for eksempel er snakk om en stilling som lege mener jeg det er riktig å favorisere ikke-røykeren.

6200944[/snapback]

 

Det å ta en røyk er for meg ikke nødvendigvis en pause fra arbeidet, det kan like mye være en stimuli for å sette meg selv i en tilstand hvor man kan vurdere problemstillinger like bra, og kanskje i mitt tilfelle bedre enn andre (ikke nødvendigvis).

 

Det å dømme andre som slabbedasker basert på slike tydelige skavanker stiller spørsmålstegn ved hvor grensene går. Jeg har selv observert at alkohol er et mye verre stimuli enn nikotin.

 

Såklart blir ikke alkohol brukt på en slik åpen måte, men når man kommer sammen til en liten feststund utenfor jobben så er det akseptert at folk ligger å ruller seg i sine egne bremsevæsker uten at dette er uakseptabelt.

Lenke til kommentar

Så mrmus mener altså at røykere trenger å ta en røyk for å vurdere problemstillinger like bra som andre? Enda en grunn for arbeidsgiver å favorisere ikke-røykere.

 

Skjønner egentlig ikke at dette er en diskusjon uansett, for arbeidsgiveren vil jo uansett, bevisst eller ubevisst, velge ut ifra en persons kvaliteter, personlighet OG evt. uvaner. Om en arbeidsgiver velger en ikke-røyker fremfor en røyker, så kan han eller hun oppgi en annen grunn... hvis en grunn i det hele tatt kreves.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Jeg røyker (av og på) og jeg tar for det første ikke flere pauser enn andre. Jeg røyker ALDRI på jobb når det er travelt og kun når det er _absolutt_ ingenting annet å gjøre. Dersom jeg hadde fått en jobb som sa "her er det ikke lov å røyke i arbeidstiden" hadde jeg selvsagt respektert dette, og heller kjørt røykeplaster ellerno sånt om det skulle bli for ille. Det er ikke slik at alle røykere tar 100 pauser mer om dagen og det finnes nok av unnasluntrere blant ikke-røykere også.

Lenke til kommentar
Å kjøre en bil er en risiko, det vet vi alle. Du kan kjøre utfor eller bange i en annen bil (eller mye annet).

 

Når du setter deg inn i en bil og kjører, for så å kjøre utfor, fortjener du da å bli liggende å dø i bilvraket fordi du selv påførte deg det?

 

Og ikke kom å si at dette er en dum sammenligning, for det er akkurat samme realiteten. Kjører du en bil og kjører utfor, er du selv skyld i dine egene påførte smerte, og som røykere fortjener du da ikke å bli behandlet som et mennesket. I alle fall vis du skal høre på mange her på forumet.

6200270[/snapback]

 

 

Det er en stor forskjell. Når du kjører en bil er det egentlig veldig liten sjans for at det skal påvirke eller skade kroppen din, når du tar en røyk derrimot vet du at du tar skade av det, og når du røyker utendørs blant folk vet du at det er en mulighet for at du akkuratt var medvirke til drap. I tillegg er bil en nødvendighet i samfunnet vårt og noe folk trenger for å komme seg frem, mens røyk ikke har noen fordeler eller noe annet som man trenger.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
Det ble sagt at det i dag finnes like mange ex-røykere som røykere i landet. Det i seg selv burde være bevis nok for at det er fullt mulig å stoppe å røyke hvis man prioriterer det. Og det er fullt av hjelpemidler for å hjelpe en, enten det gjelder motviasjon eller midler man kan få på apotek.

 

Når det gjelder ungdom så er nok det å ikke få jobb en mer direkte trussel enn en mer diffus risiko for å bli syk og få kreft når man blir gammel. Jeg tror det derfor har en preventiv effekt.

 

At utviklingen er farlig, "hva blir det neste", ser jeg ikke på som et reelt argument. Røyk blir motarbeidet fordi det er en helt unødvendig og frivillig ting man på et tidspunkt har valgt å begynne med. Ingen trenger noen gang å velge å begynne å røyke. Og når røyk blir mindr og mindre populært, så vil det sosiale presset forsvinne.

 

Jeg imøteser denne utviklingen med :thumbs:

5462126[/snapback]

 

Okay..... feit mat er også skadelig... så da må juleribba forbys.... samme gjelder gatekjøkkenmat, McDonalds o.l..... skal vi dra det ennå lenger ? Bilkjøring er farlig og biler slipper ut skadelige gasser.... FORBY BILER !! Her snakker vi også om frivillige ting som vi vet er skadelige :) Hvor stort skal overformynderiet være da ??

Endret av Jaytee71
Lenke til kommentar
6 timers arbeidsdag, minimum 30 minutter pause til sammen =

30 / 6 = 5 minuttter hver time.

Er sikkert slik noen har tenkt når de har lest reglene og derfor tror folk at alle har krav på minimum 5 minutter per time de arbeider.

6200519[/snapback]

All den tid man har 8 timers arbeidsdag gir det regnestykket lite mening. Men joda, sikkert noe sånt som har skjedd.

6202782[/snapback]

 

Jeg har vært tillitsvalgt på 2 arbeidsplasser og har undersøkt dette med 5 minutter per time..... man har krav på det i tillegg til de ordinære pausene, men det gjelder kun ved samlebånds-arbeid !! Sånn er det med den saken :)

Lenke til kommentar
Å si at røykere er mindre effektive enn ikke-røykere, og at sånt noe burde bli tatt opp til vurdering ved et eventuelt ansettelsesforhold, er det største sprøytet jeg noen gang har hørt.
Der hvor jeg jobber, Rema 1000, tar røykerne flere småpauser enn ikke-røykerne. Så det er ikke nødvendigvis sprøyt, selv om jeg er enig i at påstanden ikke er riktig på generell basis.
Lenke til kommentar
Det ble sagt at det i dag finnes like mange ex-røykere som røykere i landet. Det i seg selv burde være bevis nok for at det er fullt mulig å stoppe å røyke hvis man prioriterer det. Og det er fullt av hjelpemidler for å hjelpe en, enten det gjelder motviasjon eller midler man kan få på apotek.

 

Når det gjelder ungdom så er nok det å ikke få jobb en mer direkte trussel enn en mer diffus risiko for å bli syk og få kreft når man blir gammel. Jeg tror det derfor har en preventiv effekt.

 

At utviklingen er farlig, "hva blir det neste", ser jeg ikke på som et reelt argument. Røyk blir motarbeidet fordi det er en helt unødvendig og frivillig ting man på et tidspunkt har valgt å begynne med. Ingen trenger noen gang å velge å begynne å røyke. Og når røyk blir mindr og mindre populært, så vil det sosiale presset forsvinne.

 

Jeg imøteser denne utviklingen med :thumbs:

5462126[/snapback]

 

Okay..... feit mat er også skadelig... så da må juleribba forbys.... samme gjelder gatekjøkkenmat, McDonalds o.l..... skal vi dra det ennå lenger ? Bilkjøring er farlig og biler slipper ut skadelige gasser.... FORBY BILER !! Her snakker vi også om frivillige ting som vi vet er skadelige :) Hvor stort skal overformynderiet være da ??

8284571[/snapback]

Mat er ikke frivillig, men nødvendig. Biler er også nødvendige. Røyk er helt unødvendig.

 

Ser du ikke denne forskjellen?

Lenke til kommentar
Okay..... feit mat er også skadelig... så da må juleribba forbys.... samme gjelder gatekjøkkenmat, McDonalds o.l..... skal vi dra det ennå lenger ? Bilkjøring er farlig og biler slipper ut skadelige gasser.... FORBY BILER !! Her snakker vi også om frivillige ting som vi vet er skadelige :) Hvor stort skal overformynderiet være da ??

8284571[/snapback]

Here we go AGAIN!!! Enda en røyker som prøver å forsvare sin egen røyking med at andre ting også er skadelig. Det blir bare patetisk... skjønner ikke at de ikke skjønner dette selv.

 

Og for det andre... at du blir feit gjør meg absolutt ingenting. At du står en meter unna meg og blåser røyk midt i trynet på meg, det gjør meg noe. Og bilveiene kan jeg i stor grad unngå, men problemet er at jeg unngår jo uansett ikke skadelige gasser fordi en eller annen røyker på død og liv må gå rett foran meg på disse stedene. Har man selv valgt å begynne å røyke, så har man også et ansvar for at det kun er en selv det går ut over, og ikke alle andre også.

 

Tror kanskje jeg skal begynne å rane butikker... det er jo ikke så ille, for det er verre å slå ned gamle damer og ta lommeboka deres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...