Gå til innhold

Bare tyn røykerne!


Bør det være lovlig for en arbeidsgiver å velge vekk røykere i ansettelsesprosessen, fordi de røyker?  

821 stemmer

  1. 1. Bør det være lovlig for en arbeidsgiver å velge vekk røykere i ansettelsesprosessen, fordi de røyker?

    • Ja
      474
    • Nei
      314
    • Vet ikke/ingen formening
      33


Anbefalte innlegg

Mens vi er igang:

Feit mat og sukker er sunt!

 

Ja faktisk! Det er derfor det smaker så godt. Evolusjonen har gjort det slik at mat som er sunn for oss smaker godt, for at vi skal spise mer av det.

 

Problemet er at før i tiden så var feit og søt mat vanskelig å få tak i. Derfor var det en fordel å spise slik mat når man fikk tak i det. I dagens samfunn er slik mat ekstremt lett å få tak i. Derfor spiser vi alt for mye feit og søt mat, og det er da det blir usunt for oss.

 

Så å forby feit og søt mat, som er noe vi trenger i små porsjoner, er en helt håpløs sammenligning med å forby røyk, som vi over hodet ikke trenger og som er bare usunt.

 

(Og så er det røykens påvirkning på omgivelsene, som nevnt av andre...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg stemte Ja!

 

Arbeidsgivere kan selv bestemme om de vil ha røykere på jobben eller ikke. Røykere på jobben kan fort gi en dårligere arbeidsplass med røykeluften, det spørs nå litt hvilken jobb det er snakk om også.

 

Jeg skjønner at røykerene argumenterer med at det er vanskelig å slutte, og det er det nok sikkert! Men veldig mange har sluttet, og det regner jeg med alle andre også kan.

Lenke til kommentar
Enig. (Men noen kommer nok til å syte om at det er vanskelig å slutte med)

5461838[/snapback]

 

Det er ikke syting,men fakta og det er vel kun folk med peiling som kan uttale seg om den delen.

For enkelte er det like vanskelig å kutte røyken som det er for en alkoholiker å kutte spriten eller en narkoman å kutte stoffbruken .

5461903[/snapback]

Her viser du bare at du ikke aner hva du snakker om.

Jeg skulle gjerne likt å se den personen som finner det like vanskelig å slutte med nikotin som heroin.

Lenke til kommentar
Nå skaper du en problemstilling som neppe vil bli en realitet. Det er ganske lett å gjenkjenne en person som ikke er i stand til å arbeide grunnet rus, så det er unødvendig å teste personen.

Du er flink hvis du klarer å se på meg når jeg er full nok til å gjøre dumme ting!

Lenke til kommentar
Her viser du bare at du ikke aner hva du snakker om.

Jeg skulle gjerne likt å se den personen som finner det like vanskelig å slutte med nikotin som heroin.

Snekker'n vet faktisk veldig bra hva han snakker om!

Det du viser er bare at du tar ut enkelte ting han sier, vrir på dem, og bruker dem til din egenen fordel, du vet godt hva han mener, så svar deretter!

Lenke til kommentar

 

Tror kanskje jeg skal begynne å rane butikker... det er jo ikke så ille, for det er verre å slå ned gamle damer og ta lommeboka deres.

8285196[/snapback]

 

Stråmannsargumentasjon av dimensjoner! Skulle tro at en moderator som har vært på hardware såpass lenge som deg skulle kunne klare å holde debatten på et nogenlunde seriøst nivå :nei:

Lenke til kommentar
På Holmgang diskuterer de en utvikling der arbeidsgivere nå har begynt å diskriminere røykere ved å ønske røykfrie arbeidstakere.

 

Kjempebra!

 

Røyking er noe svineri. Jo færre som røyker, desto bedre. Og Dette kan være et bra skremsel for å få dumme ungdom til å tenke seg om en ekstra gang før de begynner å røyke.

 

Røyking er dessuten noe helt frivillig. Hvis man føler seg diskriminert eller mobbet, så er det bare å slutte.

5461702[/snapback]

 

Enig. Det er frivillig å røyke. Om en foretrekker nikotin fremfor lønning så er det en privatsak. Det må være en arbeidsgivers rett å sparke de som røyker.

Lenke til kommentar
Å si at røykere er mindre effektive enn ikke-røykere, og at sånt noe burde bli tatt opp til vurdering ved et eventuelt ansettelsesforhold, er det største sprøytet jeg noen gang har hørt.
Der hvor jeg jobber, Rema 1000, tar røykerne flere småpauser enn ikke-røykerne. Så det er ikke nødvendigvis sprøyt, selv om jeg er enig i at påstanden ikke er riktig på generell basis.

8284775[/snapback]

Har jobbet i 5 bedrifter og har tatt tiden på røykepauser vs ikke-røykeres pauser i alle, og selv om det er langt fra vitenskapelig, er det tydelig at røykernes pauser i stor grad er lengre. Gjelder selvsagt ikke alle, men en generell trend kan det nok være.

 

Men nja jeg vet ikke. Hvert individ kan gjøre det de ønsker med seg selv så lenge det ikke skader andre for mye. Derimot burde hvemsomhelst kunne sparke noen som tar 15-20 minutters pause hver time, uansett årsak :p

Lenke til kommentar
Skulle tro at en moderator som har vært på hardware såpass lenge som deg skulle kunne klare å holde debatten på et nogenlunde seriøst nivå  :nei:
Svarer bare på usaklig argumentasjon om at røyking er helt greit, fordi det finnes feit mat i verden :roll: Men... dere røykere føler dere alltid så tråkket på hver gang noen tør å kritisere dette håpløse forsøket på å forsvare røyking... dere gjør det kun for deres egen skyld, for ingen andre biter på det.
Lenke til kommentar

La oss tynne ut røykerene, folk som drikker, overvektige, folk som lider av ulike lidelser som gjør at de ikke er like efektive som en frisk person...

Hvorfor skal en røyker forsvare seg?

Jeg synes røykerer tar imot kritikk veldig ofte uten å forsvare seg pga de vet selv at de har gjort et dumt valg, det er heller ikkerøykerer som aldri gir seg og klager over hver bidige ting... Og mange tror at de har rett til å kritisere og klage som noen små drittunger... :p

Lenke til kommentar
La oss tynne ut røykerene, folk som drikker, overvektige, folk som lider av ulike lidelser som gjør at de ikke er like efektive som en frisk person...

Hvorfor skal en røyker forsvare seg?

Jeg synes røykerer tar imot kritikk veldig ofte uten å forsvare seg pga de vet selv at de har gjort et dumt valg, det er heller ikkerøykerer som aldri gir seg og klager over hver bidige ting... Og mange tror at de har rett til å kritisere og klage som noen små drittunger...  :p

8287057[/snapback]

Røykere forsvarer seg alltid... riktignok stort sett med ganske usaklig argumentasjon, men det gjør det hele bare enda mer frustrerende.

 

Overvektige, handikappede osv... plager meg ikke. Men røykere tror de har rett til å puste ut røyken sin i omgivelser der de omgås andre folk og dermed plage andre. Er vel heller dere som er "drittunger" (din beskrivelse av meg) da de plager andre folk.

 

Og som før sagt... dere tror at andre problemer forsvarer deres røyking og plaging av andre. Dere vil bare ikke forstå at andre plages av dette.

 

Og etter å ha gjentatt følgende spørsmål gang på gang på gang i slike diskusjoner, har jeg aldri fått svar: Hvorfor skal JEG og andre ikke-røykere plages med en uvane DERE røykere var så dumme å begynne med en gang i tiden? Skal jeg vise hensyn for at røykere skal få stilt dette unøvendige behovet flere ganger i timen?

Lenke til kommentar

Så du mener at der er helt forferdelig viss du står ute og noen røyker ved siden av deg?

Jeg forstår hva du mener viss det er i et innstengt rom eller lignende, men problemet er løst ved å bare ha et røykerom.

Jeg har ikke røykt hele livet, jeg vett hvordan det er å være ikke røyker og kjenne at folk lukte røyk osv, og det er ikke så forferdelig så mange vil ha det til. Ivertfall ikke når man er ute.

Usakelig argumentasjon for deg sikkert, men det betyr ikke altid at det er feil, det er bare du som ikke forstår hva folk mener eller driter i det og kunn ser saken på din side...

Slik som det er i dag så må man ut for å ta en røyk, ivertfall i de fleste tilfellene, og da er røykelukt osv langt ifra så fryktelig som du vil ha det til.

 

Du mener at vi røykerer ikke hører på hva dere ikke røykerer har å si?

Herregud, det er omvendt. Vi har røykelov osv, som jeg forsåvidt er enig i.

Men at man ikke kan røyke ute uten å høre klaginga og sytinga blir som å snakke med en drittunge... Og det er dere som kunn ser saken på deres side...

Lenke til kommentar
Du mener at vi røykerer ikke hører på hva dere ikke røykerer har å si?

Herregud, det er omvendt. Vi har røykelov osv, som jeg forsåvidt er enig i.

Men at man ikke kan røyke ute uten å høre klaginga og sytinga blir som å snakke med en drittunge... Og det er dere som kunn ser saken på deres side...

8287510[/snapback]

Du har valgt å begynne å røyke, og da er det du, og ikke vi, som skal ha hensyn til andre. For det var ditt eget valg. Ingen tvang deg til det. Hvorfor skal jeg da måtte plages med ditt valg?

 

Ellers er folk forskjellige. Noen synes røyk er meget plagsomt, og det er ikke bare lukten som gjør det.

Lenke til kommentar
Jeg svarer på topic:

 

Det syns jeg så absolutt. Røkere har som en "uskreven regel" at de kan røke 5min hver time. Dette er store tapte inntekter for arbeidsgiver.

8289964[/snapback]

alle røykere har vel ikke det, bullshit

8289978[/snapback]

 

Nei, selvfølgelig ikke, her har jeg tatt alle under en kam for og understreke et poeng.

Lenke til kommentar

Hvis det er lukta det går på, så må jeg spørre skal man da heller ikke ansette la oss si "diverse mennesker som spiser sterk og krydret mat" da på grunn av lukt?

 

Er ikke alle som trenger en røyk hver time, og hvis dette er tilfellet kan de jo kutte noen minutter av lunsj og ta det ut i røykepauser i stedenfor.

 

ErikFN, er det bare jeg som ser ironien i det du skriver om røykere samtidig som jeg ser på avataren din ? :D

 

EDIT: leifs

Endret av Mathias666
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...