Gå til innhold

R580 og 80 nm kommer i Q1'06


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tyder dette på at X1800 bare var en nødløsning for å "få noe ut" for å svare på GF7800 serien? I mine øyne iallefall...

 

får håpe de kommer sterkt tilbake med R580, så vi får litt reell konkurranse på markedet... Vet iallefall at høye priser og dårlig tilgjengelighet fikk meg til å kjøpe ett 7800GT denne gangen iallefall...

Lenke til kommentar
Så får man håpe at skjermkort basert på R580 blir lettere å oppdrive enn tilfellet hittil har vært med toppmodellen X1800 XT. Noe annet vil vel også bli vanskelig å få til.

Hehe, morsom kommentar.

Syns det blir litt X-files tendenser når ati har lansert kort i det siste, "du tror det ikke før du ser det".

På tide de tar seg litt sammen og sørger for at kortene er tilgjengelig for hvermannsen når de lanserer dem.

Men når det er sagt, så kan dette bli intressant dersom det ikke er snakk om nok en papirlansering.

Lenke til kommentar
Tyder dette på at X1800 bare var en nødløsning for å "få noe ut" for å svare på GF7800 serien? I mine øyne iallefall...

 

får håpe de kommer sterkt tilbake med R580, så vi får litt reell konkurranse på markedet... Vet iallefall at høye priser og dårlig tilgjengelighet fikk meg til å kjøpe ett 7800GT denne gangen iallefall...

5204497[/snapback]

 

YEAH da hadde jeg rett :D:w00t:

Lenke til kommentar

For å prøve å dra diskusjonen litt bort fra denne evige papirlanserings-flaminga som vi har hørt så utrolig mange ganger før:

 

Hva er det egentlig R580 skal ha som ikke R520 har? Hva er forbedret? Jeg regner med det blir både flere "shader engines", mer minnebåndbredde og høyere klokkefrevkenser på grunn av 80nm. Kanskje vi får se 800MHz GPU orginalt?

 

Er det noen som har hørt om brikkene RV560, RV535 og RV505 før? Er dette krympinger av henholdsvis R520 (X1800), RV530 (X1600) og RV515 (X1300) ?

 

Kanskje ATI vurderer å bytte navn nå som "Radeon" har fått litt medfart?

Lenke til kommentar
Hva er det egentlig R580 skal ha som ikke R520 har? Hva er forbedret? Jeg regner med det blir både flere "shader engines", mer minnebåndbredde og høyere klokkefrevkenser på grunn av 80nm. Kanskje vi får se 800MHz GPU orginalt?

Vel, fra det ryktene sier vil RV530 være til R580 som det RV515 er til R520. Altså flere shader pipes/ALU's per pixel pipeline. RV530 har 3 "shader pipes" per pixel pipeline (4), i motsettning til RV515 og R520 som har bare 1 "shader pipe" per pp.

R580 skal visnok forsatt være på 90nm, mens det muligens senere skal komme en R590 på 80nm.

 

Er det noen som har hørt om brikkene RV560, RV535 og RV505 før? Er dette krympinger av henholdsvis R520 (X1800), RV530 (X1600) og RV515 (X1300) ?

RV560 skal havne mellom X1600 og X1800 med dobbelt så mange pixel pipelines som RV530 (X1600). RV505 og RV535 skal være 80nm versjoner av henholdsvis RV515 og RV530.

Dette bør dog tas med en klype salt.

Lenke til kommentar
Hva er det egentlig R580 skal ha som ikke R520 har? Hva er forbedret? Jeg regner med det blir både flere "shader engines", mer minnebåndbredde og høyere klokkefrevkenser på grunn av 80nm. Kanskje vi får se 800MHz GPU orginalt?

Vel, fra det ryktene sier vil RV530 være til R580 som det RV515 er til R520. Altså flere shader pipes/ALU's per pixel pipeline. RV530 har 3 "shader pipes" per pixel pipeline (4), i motsettning til RV515 og R520 som har bare 1 "shader pipe" per pp.

R580 skal visnok forsatt være på 90nm, mens det muligens senere skal komme en R590 på 80nm.

 

Er det noen som har hørt om brikkene RV560, RV535 og RV505 før? Er dette krympinger av henholdsvis R520 (X1800), RV530 (X1600) og RV515 (X1300) ?

RV560 skal havne mellom X1600 og X1800 med dobbelt så mange pixel pipelines som RV530 (X1600). RV505 og RV535 skal være 80nm versjoner av henholdsvis RV515 og RV530.

Dette bør dog tas med en klype salt.

5204717[/snapback]

 

 

Det bør vel alle rykter ?

Lenke til kommentar

Vel, jeg for min del mener at ATI bør få en sjanse til å gjøre det godt igjen. Det er greit, de landet på kulen denne gangen, men det er jo en reell sjanse for at de faktisk leverer sakene denne gangen, så jeg lar ATI få tvilen til gode.

 

Med det sagt, om det ikke finnes kort i alle nettbutikkene her til lands ved utgangen av mars, da skal jeg spise disse bokstavene. Må kjøpe inn en papir-skjerm først, men det er jo rett rundt hjørnet det også.

Lenke til kommentar

Det virker ganske logiskt men FYTTE katta hvor kjipt dette må være for dem som har lyst på et Ati kort, sitte å vente og vente for så å ikke få noenting.

 

Men alt tyder nokk på at dette er den totale papir lansering bare for ikke miste rykte sitt.

 

Om de skulle slippe kortet så tidlig som første kvartal håper jeg de slutter med dette fort, det er helt umulig å kjøpe et toppkort 2 ganger i året som du må ca betale 2000kr i mellomlegg på, nå får de svarte meg synkronisere det så vi år oppgradering 1 gang i året igjen!!

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
For å prøve å dra diskusjonen litt bort fra denne evige papirlanserings-flaminga som vi har hørt så utrolig mange ganger før:

 

Hva er det egentlig R580 skal ha som ikke R520 har? Hva er forbedret? Jeg regner med det blir både flere "shader engines", mer minnebåndbredde og høyere klokkefrevkenser på grunn av 80nm. Kanskje vi får se 800MHz GPU orginalt?

 

Er det noen som har hørt om brikkene RV560, RV535 og RV505 før? Er dette krympinger av henholdsvis R520 (X1800), RV530 (X1600) og RV515 (X1300) ?

 

Kanskje ATI vurderer å bytte navn nå som "Radeon" har fått litt medfart?

5204683[/snapback]

 

Tviler på at de bytter navn på noe som sannsynligvis bare er en liten oppgradering. X850 var jo bare en liten økning over X800, og når det spekuleres i at denne kalles X1850 eller X1900 så ville jeg ikke forventet all verden.

Lenke til kommentar

Hvis de ikke har et skikkelig ess i erme denne gangen kan det se ut som om de er litt iferd med å rote seg bort. La oss anta at det faktisk er et ess de har i ermet, gjerne i samme type som resten også så de kan kjøre på med et flushedrag i samme slengen, da kan det set ut som om mangelen på tilgjengelighet som vi ser idag kanskje er pga de har prioritert dette "neste" kortet litt.

 

Alternativet er, at ati mister litt fokus på hvordan de best mulig som skjermkortprodusent kan overleve. Jeg vet ihvertfall med megselv at jeg kjøper det skjermkortet som på kjøpstidspunktet gir meg best ytelse/pris. På den måten er det likegyldig for meg hvilket merke det er, og når kortet ble sluppet, spiller ingen rolle om nvidia kom med en teknologi for 6mnd siden som er "litt" bedre, om ati sin løsning som kom nå er såpass mye billigere at det blir mer fornuftig. Da hadde jeg gått for Ati (Dette var bare eksempler).

 

Slik at, kanskje det de burde satse litt penger på istedenfor ren topp-kort krig er å lage gode verdi-kort ( I den forstand at de hadde fokusert på å lage et kort som øt tilsvarende GTX (X1800?) men som samtidig kostet vesenlig mindre, om noe sånt er mulig da selvsagt. Jeg tror ihvertfall det ville vært den smarteste veien å gå.

 

Men vi får se hva som skjer ;) Kan blir spennende =)

Lenke til kommentar

Får virkelig håpe ATI får det til denne gangen. Måten nVidia lanserte 7800GTX 512mb viste jo at de ikkje akkurat har følt seg presset det siste halve året.

 

Arrogant maktdemonstrasjon kalles det :cool:

 

Er sikker på at nVidia kunne lansert det kortet mye tidligere om de hadde vore nødt til det for å henge med.

 

Det er jo ett paradoks at ATI har bestemt seg for å slutte å produsere X1000 serien før de er alment tilgjengelig i butikkene. Tviler på at ATI har råd til å drite seg ut en gang til på samme måten :roll:

Lenke til kommentar

helt ærlig tror jeg ATI drar det i land denne gangen, de er tross allt 3000 stk som jobber på spreng :yes: og det ble nevnt i et intervju av en ati topp i september at r580 alt var klar.

 

men det intresange er jo som SIMEN1 nevner hva nytt kan vi vener oss? jeg håper litt motsatt av han, altså mere effekt pr. MHZ. er nok ting nå om dagen som produserer varme, og jeg synest dette bør snu....

 

hadde også vært artig og faktisk fått en GPU værson av "dothan" altså en GPU som dra 25% av en vanlig gpu. (og klokka like bra) det hadde vært noe det :innocent:

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...