Gå til innhold

R580 og 80 nm kommer i Q1'06


Anbefalte innlegg

Time will show, som Blodstrupmoen sier :p

 

Men ATI MÅ lykkes denne gangen, ingen andre enn ekstremt trangsynte kan påstå at X1800XT er noen suksess all den tid det ikkje er å få tak i i butikker i Norge enda, to måneder etter lanseringen. nVidias nye kort er det jo opptil flere som har fått allerede, og det er bedre enn det beste fra ATI.

 

Det er til det beste for oss alle at ATI klarer å ta igjen forspranget, men de har mye å bevise no :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva vi kan vente oss av R580? Hm.

 

Ser for meg 80nm, 512MB ram og flere pipelines/shader engines.

Les mitt første innlegg i denne tråden.

 

Mener jeg har lest et sted, i forbindelse med en diskusjon angående teknologien i xbox360, at ATi fremover (R600?) vil satse mer på å ha et visst antall shader engines("pipelines") som kan programmeres til å brukes enten til pixel shaders eller vertex shaders eller..etc.. Dette har xbox360, og de vil satse på å ha dette på skjermkort også...kanskje :)

5208568[/snapback]

R600 vil også være en unified shader GPU ja.

Lenke til kommentar
Apropos tilgjengelighet så er heller ikke geForce 7800GTX 512MiB tilgjengelig i norge for øyeblikket (link). Det er riktignok levert en del eksemplarer, men nå er altså lagrene tomme.

5209078[/snapback]

 

Stemmer det, men neste uke så er det bekreftet leverings tid fra Nvidia. Vet du om noen butikker der ATI har en bekreftet leverings tid i nærheten av neste uke?

Lenke til kommentar
Hmm mye fremm å tilbake om x360 er bedre eller like bra som feks 7800gtx - 1800xt.

 

Hva er sannheten, x360 kan det seff lages optilmaliserte spill, men har de virkligere fått nyere teknologi en vi for lov til å kjøpe til pcen?, det er jo ati og nvidia som opperere med disse også så det må jo være umulig.

5208690[/snapback]

Xenos er feature wise mer avansert enn både G70 og R5xx ja og trolig også raskere enn disse.

 

Beyond3D har en ganske bra artikkel om Xenos;

http://www.beyond3d.com/articles/xenos/index.php?p=09

 

http://www.beyond3d.com/articles/xenos/index.php?p=11

Lenke til kommentar
Nei, det vet jeg ikke. ATI har bæsjet på leggen, men jeg synes det er litt vel mye flaming i en retning her på forumet. Jeg ville bare påpeke det for å vise at tilgjengeligheten til Nvidia heller ikke er plettfri.

5209168[/snapback]

 

Jeg syns også det er en viss ati-hetse stemning på forumet for tiden. Virker som at folk har glemt alt det gode ati har gjort ;) De har hatt leveringsproblemer men la oss nå vente å se hva som kommer og hvordan de gjør det.

Lenke til kommentar
Nei, det vet jeg ikke. ATI har bæsjet på leggen, men jeg synes det er litt vel mye flaming i en retning her på forumet. Jeg ville bare påpeke det for å vise at tilgjengeligheten til Nvidia heller ikke er plettfri.

5209168[/snapback]

 

Jeg syns også det er en viss ati-hetse stemning på forumet for tiden. Virker som at folk har glemt alt det gode ati har gjort ;) De har hatt leveringsproblemer men la oss nå vente å se hva som kommer og hvordan de gjør det.

5209230[/snapback]

Jeg forstår godt hvorfor de har denne hetse stemningen , la oss nå si at x1800xt pe kortet som sies å komme til salgs i første kvartal ikke blir tilgjengelig før engang utpå sein sommeren , da sitter det kansje mange som venter for å oppgradere til dette kortet kommer til salgs som blir svært skuffet.

Med andre ord så burde de Ati komme med noen dato før de faktisk ser de kan klare å levere i nærheten av antatt dato.

Lenke til kommentar

Tror det er litt tidlig for deg/oss å fastslå at R580 blir 90nm, MistaPi :) - selv om det selvfølgelig er mest sannsynlig. Men, i og med at de leker med 80nm nå så kan vi ikke se bort ifra at R580 kan bli produsert på 80nm. Men jeg tror vel mest på det du sier egentlig, at det kommer en refresh av toppkortet litt senere som muligens er 80nm.

Lenke til kommentar
Nei, det vet jeg ikke. ATI har bæsjet på leggen, men jeg synes det er litt vel mye flaming i en retning her på forumet. Jeg ville bare påpeke det for å vise at tilgjengeligheten til Nvidia heller ikke er plettfri.

5209168[/snapback]

 

Jeg syns også det er en viss ati-hetse stemning på forumet for tiden. Virker som at folk har glemt alt det gode ati har gjort ;) De har hatt leveringsproblemer men la oss nå vente å se hva som kommer og hvordan de gjør det.

5209230[/snapback]

 

Personlig bryr jeg meg ikke så mye om det gode de har gjort i gamle dager, skal man kjøpe kort i dag, så forholder jeg meg til dagens genrasjon. Tenk på hvor dårlig 3d-ytelse ATI hadde i voodoo-dagene ;)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Poenget er vel at ATi ikke får noe tillit/blir forhåndsdømt for at de ikke kan levere i fremtiden basert på dagens situasjon (vel, dem hadde også store problemer med X800). Men ser man på nVidia i historisk kontekst så er det ikke akkurat bare gull og grønne skoger der heller.. GF3 Ti500, MX460, FX 5800U, 5200U, 6800U (extreme) og nå ser vi det samme med 7800GTX 512MB.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Forkjellen med 7800gtx 512 må jo være at det ikke sies et kløyva ord om kortet før release, for de som ikke leser rykter ante ikke om kortet i det hele tatt før du fikk det i butikken. For det andre gikk nvidia tidlig ut å sa det kom i begrenset opplag. Sum sumarum blir det noe helt annet.

 

Edit: Det er også utrolig stor forkjell på hetsing som dere kaller det å fakta, ati skuffer det er fakta, dette er et forumå diskutere feks skjermkort på det er et annet fakta. Tror de fleste ønsker Ati bedre lykke neste gang

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Forkjellen med 7800gtx 512 må jo være at det ikke sies et kløyva ord om kortet før release, for de som ikke leser rykter ante ikke om kortet i det hele tatt før du fikk det i butikken. For det andre gikk nvidia tidlig ut å sa det kom i begrenset opplag. Sum sumarum blir det noe helt annet.

Vel, vi visste at det ville komme en 512MB utgave og nVidia har sagt i et intervju for en stund tilbake at de hadde noe å svare med til X1800XT 512MB, men de har dog ikke sagt noe om den høyere klokkehastigheten. Men har nVidia egentlig utalt at den ville komme i begrenset opplag? Det står i det minste ikke noe om det i pressemeldingen dems.

 

Edit: Det er også utrolig stor forkjell på hetsing som dere kaller det å fakta, ati skuffer det er fakta, dette er et forumå diskutere feks skjermkort på det er et annet fakta. Tror de fleste ønsker Ati bedre lykke neste gang

5209814[/snapback]

Men det er ikke fakta at ATi vil skuffe i fremtiden og det er forskjell på å kommentere dette og gjenta det i det uendlige (flaming).

Lenke til kommentar

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2617&p=8

 

 

Results with the ATI X1800XT on the Asus A8R-MVP were very intersting. THe X1800XT was either tops or matched results in all games not based on Open GL engines. In games base on Open GL, like Quake 4 and Doom 3, the new 5.11 driver has made up most, by not quite all, of the performance advantage perviously held by the nVidia 7800GTX. Keep in mind that these results are our standard tests, with AA and AF turned off if possible. We have found that as soon as AA and AF are turned on the X1800XT is tops even in Open GL compared to the 7800GTX.

 

Wow X1800XT slår jo 7800 GTX (sikkert 258versjonen) i mye :hmm:

Er vel ikke helt utenkelig at X1800XT PE kan gi 7800 GTX a good run for the money. Hvis ATI klarer å få kortene ut før jul, og de kortene gir mer bang for the buck enn Nvidia så kjøper jeg det.

 

Litt som at ATI kanskje ikke var så raske med å få ut et godt midel end kort men med X800 GT så har de lykkes utrolig bra. Så aldri si aldri, tror ikke ATI gir opp med det første.

Endret av Macfan
Lenke til kommentar

Må bare si at jeg er rimelig dønn lei av å lese utallige "ennå en papirlansering", "driter seg sikkert ut igjen", "de har allerede tapt for noen annet kom allerede i sommer" og den slags kommentarer.

 

Det gjør rett og slett at jeg mister interessen halveis på 2. side og det ødelegger helt tråden. Oppfatter det nesten som flame camping av en tråd.

 

Vær så snill og slutt med det, ta sytingen til "syt&utbrudd" kategorien og diskuter produktet her. Hadde blitt et helt uinteressant forum å delta i om alle skulle slenge inn slike kommentarer i det uendelige om leverandøren i alle tråder som var.

 

PS:

Jeg kan godt legge denne i "syt&utbrudd" kategorien da :p

 

EDIT:

Jeg gleder meg til X1800 serien kommer i butikken og vi får forumbrukere som kan gi oss litt tilbakemeldinger.

 

R580 kan kanskje være en god partner for de som venter på M2 sokkelen?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2617&p=8

 

 

Results with the ATI X1800XT on the Asus A8R-MVP were very intersting. THe X1800XT was either tops or matched results in all games not based on Open GL engines. In games base on Open GL, like Quake 4 and Doom 3, the new 5.11 driver has made up most, by not quite all, of the performance advantage perviously held by the nVidia 7800GTX. Keep in mind that these results are our standard tests, with AA and AF turned off if possible. We have found that as soon as AA and AF are turned on the X1800XT is tops even in Open GL compared to the 7800GTX.

 

Wow X1800XT slår jo 7800 GTX (sikkert 258versjonen) i mye :hmm:

Er vel ikke helt utenkelig at X1800XT PE kan gi 7800 GTX a good run for the money. Hvis ATI klarer å få kortene ut før jul, og de kortene gir mer bang for the buck enn Nvidia så kjøper jeg det.

5211274[/snapback]

 

Yepp, x1800 og 7800GTX(256) er omtrent gjevngode kort. Problemet er are at x1800 koster 140USD mer, og ikke er tilgjengelig. Når det da ikke mer en når "par" på ytelse med Nvidia kortet allerede på markedet, så er det bare ikke godt nok.

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Apropos tilgjengelighet så er heller ikke geForce 7800GTX 512MiB tilgjengelig i norge for øyeblikket (link). Det er riktignok levert en del eksemplarer, men nå er altså lagrene tomme.

5209078[/snapback]

 

Stemmer det, men neste uke så er det bekreftet leverings tid fra Nvidia. Vet du om noen butikker der ATI har en bekreftet leverings tid i nærheten av neste uke?

5209153[/snapback]

 

http://www.theinquirer.net/?article=28075

 

All hail Simen, ja ja ja ja du har rett. Bare gni det inn du. Så du hadde rett igjen, blir du aldri litt lei av å ta feil.

 

Macfan føler seg litt dum nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...