Gå til innhold

R580 og 80 nm kommer i Q1'06


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Håper ikke ATI bærsjer på seg denne gangen. Hadde vært synd om Nvidia ikke lenger hadde noen reel konkurrent. Er forsåvidt enig i at Nvidia helt klart er kongen på haugen om dagen, men det er jo egentlig ikke noen fordel for andre enn patriotiske fanboys.

5205213[/snapback]

 

La oss ikke overdive her, synes ikke ATi har imponert i det siste. Og personlig synes jeg nvidia ligger hakket foran. Men "ingen reell konkurrent"? Forskjellen var mye større i forrige genrasjon (til ATis fordel). Jeg ser gjerne litt jevnere løp denne genrasjonen. Men om ati fortsatt skulle ligge et hestehode bak så er de allikevel en reell konkurrent.

 

AtW

Lenke til kommentar

Joda det er greit at x1800 (hvis den i hele tatt kommer i butikken før R580 har blitt sluppet) muligens er konkerransedyktig mot 7800GTX. Men ingen vet hva Nvidia har drevi med det halve året de har vært så og si enerådene på high end markedet da? De har ihvertfall ikke hatt noe behov for å papir lansere noe som helst i det siste. Hvis R580 kun er en liten oppgradering av x1800 så sliter de hvis Nvidia brått slipper G80 kort tid etter R580 har kommet i butikken. Tviler på at Nvidia bare har brukt dette halve året på å klare å sette på en 512mb brikke på et produkt som allerede er i butikken.

Endret av _ziggy_
Lenke til kommentar
men det intresange er jo som SIMEN1 nevner hva nytt kan vi vener oss? jeg håper litt motsatt av han, altså mere effekt pr. MHZ. er nok ting nå om dagen som produserer varme, og jeg synest dette bør snu....

5205205[/snapback]

Ups, jeg formulerte meg vist noe klønete. Jeg tok det bare litt for gitt at effektbruken ikke vil gå ned siden ATI sikkert vil tyne klokkefrekvensen lengst mulig. Jeg er helt enig i at jeg heller ønsker meg lavere effekt enn høyere klokkefrekvenser. Flere "shader engines" er en fin måte å øke ytelse per watt, men det koster jo såklart silisium å gå den veien i stedet for å beholde eller minke antallet shader engines og heller øke klokkefrekvensen. Mer silisium (kvadratmillimetere) gjør produksjonen dyrere. Denne kostnadsøkningen samt presset på ytelse og lønnsomhet er nok grunnen til at de i det lengste prøver å gå veien med å øke klokkefrevkenser fremfor antall shader engines.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Joda det er greit at x1800 (hvis den i hele tatt kommer i butikken før R580 har blitt sluppet) muligens er konkerransedyktig mot 7800GTX. Men ingen vet hva Nvidia har drevi med det halve året de har vært så og si enerådene på high end markedet da? De har ihvertfall ikke hatt noe behov for å papir lansere noe som helst i det siste. Hvis R580 kun er en liten oppgradering av x1800 så sliter de hvis Nvidia brått slipper G80 kort tid etter R580 har kommet i butikken. Tviler på at Nvidia bare har brukt dette halve året på å klare å sette på en 512mb brikke på et produkt som allerede er i butikken.

5205335[/snapback]

Både X1800XL og XT er ute på markedet, men sistnevnte har ganske labert tilgjenglighet og er dessverre ikke mulig å oppdrive her til lands. Selv om ATi har hatt problemer med R520 og RV530 betyr det ikke at utviklingen dems ikke har gått videre, det er derfor vi (angivligvis) vil se R580 så tett etter R520. Når det gjelder G80 vil vi nok ikke se denne før seint 2006 sammen med R6xx da disse vil være bundet opp med neste DX lansering, men nVidia har sikkert en high-end 90nm G7x i ermene som dem vil svare med.

Lenke til kommentar

mente ikke og ta deg simen, bare poengterte at jeg mener trenden må snu, men på ei annen side så husker jeg godt da pentium kom og den gikk på 90 mhz, idag får du de opp til 3800 mhz :p riktig nok med ny arkitektur... men vi får se

 

men er denne gpu slik som x850 var for x800? isåfall må vi jo ikke vente oss noen revolusjon

Lenke til kommentar
Joda det er greit at x1800 (hvis den i hele tatt kommer i butikken før R580 har blitt sluppet) muligens er konkerransedyktig mot 7800GTX. Men ingen vet hva Nvidia har drevi med det halve året de har vært så og si enerådene på high end markedet da? De har ihvertfall ikke hatt noe behov for å papir lansere noe som helst i det siste. Hvis R580 kun er en liten oppgradering av x1800 så sliter de hvis Nvidia brått slipper G80 kort tid etter R580 har kommet i butikken. Tviler på at Nvidia bare har brukt dette halve året på å klare å sette på en 512mb brikke på et produkt som allerede er i butikken.

5205335[/snapback]

Både X1800XL og XT er ute på markedet, men sistnevnte har ganske labert tilgjenglighet og er dessverre ikke mulig å oppdrive her til lands. Selv om ATi har hatt problemer med R520 og RV530 betyr det ikke at utviklingen dems ikke har gått videre, det er derfor vi (angivligvis) vil se R580 så tett etter R520. Når det gjelder G80 vil vi nok ikke se denne før seint 2006 sammen med R6xx da disse vil være bundet opp med neste DX lansering, men nVidia har sikkert en high-end 90nm G7x i ermene som dem vil svare med.

5205417[/snapback]

 

Hehe, ikke meninga å være pessimist. Men jeg syntes det hadde vært synd hvis nvidia hadde vært konger for lenge :ermm: Personlig er jeg mest innterresert i hva som kommer i mainstream segmentet, siden jeg ikke har mulighet til å punge ut med 4-5000 kroner for et skjermkort, men jeg følger likevel spent med på high end korta fordet. Jo bedre high end korta er jo bedre er jo mainstream korta også :w00t: Så er det jo morro og se utviklinga av grafikken selv om man ikke har råd til ha det beste selv :yes:

Lenke til kommentar

Det blir lenge til det blir Ati skjermkort på meg igjen , jeg syntes det var svært skuffende at Ati ikke klarte å levere x1800xt i nærheten av den tiden kundene hadde forventet. Nvidia som har kortene i butikkhyllene på lanseringsdato er helt klart å foretrekke , tror også ati sinne toppkort bør få en litt mer støysvak vifte en den som er der i dag. 7800gtx er jo lydløst i fohold.

Lenke til kommentar
For å prøve å dra diskusjonen litt bort fra denne evige papirlanserings-flaminga som vi har hørt så utrolig mange ganger før:

 

Hva er det egentlig R580 skal ha som ikke R520 har? Hva er forbedret? Jeg regner med det blir både flere "shader engines", mer minnebåndbredde og høyere klokkefrevkenser på grunn av 80nm. Kanskje vi får se 800MHz GPU orginalt?

 

Er det noen som har hørt om brikkene RV560, RV535 og RV505 før? Er dette krympinger av henholdsvis R520 (X1800), RV530 (X1600) og RV515 (X1300) ?

 

Kanskje ATI vurderer å bytte navn nå som "Radeon" har fått litt medfart?

5204683[/snapback]

 

Tviler på at de bytter navn på noe som sannsynligvis bare er en liten oppgradering. X850 var jo bare en liten økning over X800, og når det spekuleres i at denne kalles X1850 eller X1900 så ville jeg ikke forventet all verden.

5204960[/snapback]

 

 

I denne artikkelen står det jo litt om hva vi kan vente oss av r580(hvis ikke det er noe info jeg ikke har fått med meg som snur artikkelen opp ned.)

 

I artikkelen står det bla.a:

R580 er utviklet av en annen prosjektgruppe enn den som utvikler R520 - hvor begge gruppene arbeider uavhengig av hverandre.

 

Dersom det er sant bør jo ikke dette bare bli en oppgradering av r520, da kan det jo nesten umulig ha vært to uavhengige prosjektgrupper. Men kan vi alikevell forvente så mye mer av r580 enn r520?

Endret av Zipman
Lenke til kommentar

Var det ikke slik at det var to forskjellige team som utviklet R520 og R580, slik at de egentlig er ganske forskjellige i arkitekturen...

Hvor jeg har dette fra er jeg ikke sikker,, mener jeg leste det en plass, enten her på forumet eller anandtech eller noe sånt før x1800xt ble sluppet....

Noen som vet dette ?

 

 

edit : Herregud, jeg er jo idiot som ikke leser siste innlegge før jeg poster,, ca 30 minutter for sen med denne :(

Endret av [^..^]Christian
Lenke til kommentar
Det er nVidia som har (hadde?) to team som utviklet hver sin grafikkort serie.

5206692[/snapback]

Fra et intervju med Dave Orton fra 4. mai 2004;

 

Q: With respect to engineering resources its been suggested to us that the “West Coast Team” (Santa Clara - Silicon Valley) has become the main focus for all the PC parts coming from ATI and that now even R500, which we initially understood to be an “East Coast Team” (Marlborough) product, is being designed at Santa Clara. Is it the case that Santa Clara will mainly produce the PC parts now, while Marlborough will be active with “special projects” such at the next X-Box technologies?

 

A: We had this concept of the “ping-pong” development between the west and east coast design centres. On paper this looked great, but in practice it didn’t work very well. It doesn’t work well for a variety of reasons, but one of them is the PC architecture, at the graphics level, has targeted innovation and clean sheet innovation and whenever you have separate development teams you are going to, by nature, have a clean sheet development on every generation of product. For one, we can’t afford that and its not clear that it’s the right thing to do for our customers from a stability standpoint. Its also the case that’s there’s no leverage from what the other development team has done, so in some cases you are actually taking a step backwards instead of forwards.

 

What we are now moving towards is actually a unified design team of both east and west coast, that will develop our next generations of platforms, from R300 to R400 to R500 to R600 to R700, instead of a ping-pong ball between them both. Within that one organisation we need to think about where do we architecturally innovate and where do we not in order to hit the right development cycles to keep the leadership, but it will be one organisation.

 

If you dissect in, for example, to the R600 product, with is our next, next generation, that development team is all three sites - Orlando, Silicon Valley, Marlborough – but the architectural centre team is in the Valley, as you point out, but all three are part of that organisation.

 

 

Q: Would I be correct in suggesting that mainly Marlborough and Orlando would be the R&D centres – with the design of various algorithms for new 3D parts – while the Santa Clara team would be primarily responsible for implementing them in silicon?

 

A: No, because the architecture of the R300 and R500 is all coming from the Valley, but we’ve got great architects in all three sites.

 

Bob Drebin in the Valley is in charge of the architecture team and so he’s in charge of the development of all the subsequent architectures but he goes out to the other teams key leaders and that forms the basis of the unified architectural team. At an implementation level, you’re right – Marlborough is mainly focused on the “special projects” and that will probably be another 18 to 24 months for them. So the R600 family will mainly be centred primarily in the Valley and Orlando with a little bit from Marlborough, and then the R800 would be more unified.

Lenke til kommentar

Hva vi kan vente oss av R580? Hm.

 

Ser for meg 80nm, 512MB ram og flere pipelines/shader engines.

 

Mener jeg har lest et sted, i forbindelse med en diskusjon angående teknologien i xbox360, at ATi fremover (R600?) vil satse mer på å ha et visst antall shader engines("pipelines") som kan programmeres til å brukes enten til pixel shaders eller vertex shaders eller..etc.. Dette har xbox360, og de vil satse på å ha dette på skjermkort også...kanskje :)

Lenke til kommentar
Vel.. jeg tror nå R580 bare lanseres som en nødløsning..Ok lansering i Q1 2006... har det kanskje til jul 2006...

5206896[/snapback]

 

se det på den andre måten, kanskje X1800 serien var nødløsningen? sånn med tanke på tilgjengelighet kunne man ihvertfall tro det. Hvor går lissom produksjonskappasiteten hen? De kan vel ikke ha så dårlige yields at de må skrape sååå mange chips? Er det lov å håpe at de muligens har en 580 løsning klar og satser på full prod. ved lansering?

Lenke til kommentar

Hmm mye fremm å tilbake om x360 er bedre eller like bra som feks 7800gtx - 1800xt.

 

Hva er sannheten, x360 kan det seff lages optilmaliserte spill, men har de virkligere fått nyere teknologi en vi for lov til å kjøpe til pcen?, det er jo ati og nvidia som opperere med disse også så det må jo være umulig.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Vel.. jeg tror nå R580 bare lanseres som en nødløsning..Ok lansering i Q1 2006... har det kanskje til jul 2006...

5206896[/snapback]

 

se det på den andre måten, kanskje X1800 serien var nødløsningen? sånn med tanke på tilgjengelighet kunne man ihvertfall tro det. Hvor går lissom produksjonskappasiteten hen? De kan vel ikke ha så dårlige yields at de må skrape sååå mange chips? Er det lov å håpe at de muligens har en 580 løsning klar og satser på full prod. ved lansering?

5208677[/snapback]

 

Dersom man legger godviljen til, så kjøper jeg det argumentet. Er jo merkelig av de å skyte seg selv i foten med full auto liksom! -Det er håp i hengende snøre osv. så det kan jo være at de ikke har hatt "problemer" av den typen vi har hatt inntrykk av, men at problemet helt enkelt har vært at de ikke har fokusert så mye på den "nye" X1800 serien sin. Only time will tell, heter det vist også...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...