Gå til innhold

Radeon X1800 XT PE neste uke?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
synd ATi er så treige.. får håpe de ikke går konkurs eller noe slik pga av det her, for slik det er nå så er jo nVidia det klare valget(pris/ytelse), selv om ATi sine kort hadde vært i butikken.. vi trenger begge produsentene

5200665[/snapback]

 

ATi er vel et gigantisk selskap, før mener jeg å huske de var større enn nvidia i omsetning, de er kanskje det fortsatt? Og det går ikke såå dårlig med ATI, så jeg tror du må vente lenge på en konkurs.

 

Til saken sier jeg som mange andre, nye kortlanseringer hjelper ikke når man ikke kan få tak i kortet under i ytelse engang (ihvertfall ikke her til lands)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Nå er det på tide å bytte skjermkort her i gården..og da står antagelig 7800gtx 256MB på min ønskeliste. Først og fremst fordi det er på lager...og for det andre så koster det knappt 1000kr mer enn gt og bare noen 100lapper mer enn x1800xl.

 

Ati har gode produkter, men det nytter ikke når man bare leser om de på tester og ikke klarer å få tak i de.

Lenke til kommentar
synd ATi er så treige.. får håpe de ikke går konkurs eller noe slik pga av det her, for slik det er nå så er jo nVidia det klare valget(pris/ytelse), selv om ATi sine kort hadde vært i butikken.. vi trenger begge produsentene

5200665[/snapback]

 

ATi er vel et gigantisk selskap, før mener jeg å huske de var større enn nvidia i omsetning, de er kanskje det fortsatt? Og det går ikke såå dårlig med ATI, så jeg tror du må vente lenge på en konkurs.

 

Til saken sier jeg som mange andre, nye kortlanseringer hjelper ikke når man ikke kan få tak i kortet under i ytelse engang (ihvertfall ikke her til lands)

 

AtW

5200757[/snapback]

 

Wow det hviste jeg ikke, jeg har alltid liksom tatt det for gitt at ATI var mindre enn nvidia. Men det ser jo ut som at 520 serien bare er middelmådig og er mer enn vente etappe som ATI holder på med før R580 kommer. Problemet er at i mellomtiden så taper ATI mye peng, samt at hvem vet hva Nvidia kommer med. Eller så er jeg enig med at papirlanseringer er litt irriterende spesjelt når du ser hvordan det kan gjøres når Nvidia klarer å få ut mange kort på lanserings dagen. Eller så må jeg inrømme at dette ikke akkurat er verdens ende, det er bare skjermkort folkens. Siden CPUen er såpass "svak" i forholdet til skjermkortet så er det også litt vel rart at alle skal ha det beste selv om forskjellen mellom det beste og det fornuftige bare eksistere i prisen og ikke i ytelsen untat på syntetiske tester. Grunnet at CPUen de har ikke kan henge med anyhow. Men Flaske halsen til CPUen er ofte HD osv :D

 

Det eneste som kan redde ATI sin X1800 serie er om den kommer som APG også.

Lenke til kommentar
synd ATi er så treige.. får håpe de ikke går konkurs eller noe slik pga av det her, for slik det er nå så er jo nVidia det klare valget(pris/ytelse), selv om ATi sine kort hadde vært i butikken.. vi trenger begge produsentene

5200665[/snapback]

 

ATi er vel et gigantisk selskap, før mener jeg å huske de var større enn nvidia i omsetning, de er kanskje det fortsatt? Og det går ikke såå dårlig med ATI, så jeg tror du må vente lenge på en konkurs.

 

Til saken sier jeg som mange andre, nye kortlanseringer hjelper ikke når man ikke kan få tak i kortet under i ytelse engang (ihvertfall ikke her til lands)

 

AtW

5200757[/snapback]

 

Wow det hviste jeg ikke, jeg har alltid liksom tatt det for gitt at ATI var mindre enn nvidia. Men det ser jo ut som at 520 serien bare er middelmådig og er mer enn vente etappe som ATI holder på med før R580 kommer. Problemet er at i mellomtiden så taper ATI mye peng, samt at hvem vet hva Nvidia kommer med. Eller så er jeg enig med at papirlanseringer er litt irriterende spesjelt når du ser hvordan det kan gjøres når Nvidia klarer å få ut mange kort på lanserings dagen. Eller så må jeg inrømme at dette ikke akkurat er verdens ende, det er bare skjermkort folkens. Siden CPUen er såpass "svak" i forholdet til skjermkortet så er det også litt vel rart at alle skal ha det beste selv om forskjellen mellom det beste og det fornuftige bare eksistere i prisen og ikke i ytelsen untat på syntetiske tester. Grunnet at CPUen de har ikke kan henge med anyhow. Men Flaske halsen til CPUen er ofte HD osv :D

 

Det eneste som kan redde ATI sin X1800 serie er om den kommer som APG også.

5201918[/snapback]

 

Du må ta det jeg sier med en klype salt, kan hende jeg husker feil, men mener ihvertfall å huske at ATI var et større selskap når de entret "3d-krigen"

 

AtW

Lenke til kommentar
Men det ser jo ut som at 520 serien bare er middelmådig og er mer enn vente etappe som ATI holder på med før R580 kommer.

Nåvel, X1800XT er generelt raskere enn 7800GTX 256MB og er feature wise mer avansert. Jeg ser heller ikke bortifra at vi vil se ganske store ytelse forbedringer med fremtidige drivere, spesielt mtp optimaliseringer av den nye ring-bus minne kontrolleren. Vi har allerede sett dette i OpenGL.

Det ser dog ut som dem ikke har tenkt å vente med R580 pga forsinkelse med R520, men forsette som planlagt og den vil nok ha en betydlig høyere fragment shader ytelse enn R520, men det spørs hvor stor innvirkning det vil ha for de fleste av dagens spill. Også R520 kan ha mye mer å gå på enn G70 i fremtidige spill grunnet den overlegne flow control og dynamic branching ytelsen, men dette avhenger av spill utviklerene. Problemet til ATi er da (foruten å være forsinket og få ut nok kort på markedet) selv om de nye kortene dems er bedre utrustet for fremtiden er dette et vanskelig budskap å få igjennom da de fleste ser utelukket på ytelsen i dagens spill (ja, litt vanskelig å se tall fra spill som ikke er ute), selv etter R9x00 vs FX5x00 "episoden". Men igjen så kan det ta lang tid før styrken til R5xx begynner å vise seg så dette er veldig vanskelig å gå utifra. Ok, nok rant fra meg.

 

Siden CPUen er såpass "svak" i forholdet til skjermkortet så er det også litt vel rart at alle skal ha det beste selv om forskjellen mellom det beste og det fornuftige bare eksistere i prisen og ikke i ytelsen untat på syntetiske tester. Grunnet at CPUen de har ikke kan henge med anyhow.

Du har et poeng, men ettersom spillene vi ta bedre bruk av pixel shaders vil raskt skjermkortet bli den begrensene faktoren. Dette er noe vi begynner å se med Battlefield 2 og F.E.A.R og dette vil vi nok ganske snart se mye mer av.

Lenke til kommentar

Her kan dere lese litt om ATi og nVidia fra NASDAQ

 

http://quotes.nasdaq.com/quote.dll?mode=st...=&selected=nvda

 

Per dags dato er markedsverdien på nVidia 2 milliarder dollar høyere enn ATi, og økonomisk sett så er tallene til nVidia mye bedre.

 

Kan alikevel garantere at ATi ikke går konkurs med det første! :thumbup:

 

Men jeg synes det ser litt ut som at når ATi tok nvidia "på sengen" med R300 (Radeon 9700pro) så vekket de en såvende bjørn

Lenke til kommentar
Raptor,24/11-2005 : 23:33]Per dags dato er markedsverdien på nVidia 2 milliarder dollar høyere enn ATi, og økonomisk sett så er tallene til nVidia mye bedre.

 

Kan alikevel garantere at ATi ikke går konkurs med det første!  :thumbup:

 

Økonomisk sett så er tallene til ATI bedre, gitt den informasjonen som lå på linken. Tallene er riktignok gamle:

 

ATI EBITDA 04: $235,923

Nvidia EBITDA 04/05: $125,609

 

Dette er tall for absolutt lønnsomhet. Tallene oppnår ATI med $1,493,875 i totale eiendeler, mens Nvidia har totale eiendeler på $1,628,536. Dette kan tyde på at ATI har høyere relativ lønnsomhet enn Nvidia. Tar forbehold her siden dette kunne var en rask titt, har ikke tid til en komparativ regnskapsanalyse.

 

Obs: Regnskapsåret til ATI går fra 31/8, mens Nvidia går fra 30/1. Siden tallene er relativt gamle og mer relevante for situasjonen da ATI hadde X800-serien og Nvidia 6800-serien, så er dette ikke representabelt for dagens situasjon.

Endret av cybirg
Lenke til kommentar

Der CPU-kraften kommer til kort håper og ber jeg om at det etter hvert vil komme BIOS og drivere til eksisterende dobbeltkjerneprossessorer som vil gi ytelses økning! Selvfølgelig er vel dette bergenset... Det går vel på det at et spill til PC alltid er 'single threaded', og PC-spill vil vel fortsette å være det en stund fremover..

 

Hva med å f.eks skrive et to-tråds spill, hvor en av trådene utelukkende tar seg av fysikk+lyd, mens tråd #2 tar seg av grafikk? Er dette teoretisk mulig? Hva med praktisk mulig? :) Det hadde jo vært genialt! I alle fall for de med dobbeltkjerneCPU... hadde vel vært negativt for det derre fysikk-kortet (som for øvrig ikke har slått helt an..?)

Lenke til kommentar

Hvis det er sant, vil jeg heller at fysikk 'skrives' for den type kort :) Det vil jo da gi oss best resultater. Da kunne man heller dele opp spillet i to tråder med andre ting... vet ikke alt som skal være med jeg, men tråd1 kunne hatt shadere, stort sett (siden dette blir mer og mer krevende?), og textures, lyd osv i tråd2, eller alt etter hva som er mest praktisk i de to forskjellige trådene.

Lenke til kommentar
GPGPU? Hvordan fungere dette?

Det er vel snakk om å bruke shaders til å kalkulere fysikk. Du kan lese litt om det i dette intervjuet med Havok;

http://www.gamespot.com/news/6136639.html

 

Vet at skjermkortet tar seg av shadere og teksturer, men skjermkortet for instruksjonene fra ett sted..nemlig CPU!

5214949[/snapback]

Nei, shading instruksjonene skjer i GPU'en og teksturene blir lastet opp til skjermkortet som igjen tar seg av denne prosseseringen/renderingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...