Gå til innhold

Hva orker vannpumpa? En testbenk gir svaret!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Joda, de er loddet sammen, og ja, jeg er nokav det eldre slaget ja! Men bruker av og til også gjengetape. :p

Men tror kanskje Klikka_bZerk tenkte på festene / rørsadlene mot bakplata?

De er (i så fall) laget av 8mm plexi- biter, boret og gjenget der det behøves. ;)

5270897[/snapback]

Takker, tenkte på hvordan de var festa i plata. Så nesten ut som plexi ja, men var ikke sikker. måtte jo bare spøre da ;)

Låner idene din, kommer til å gjøre noe ala' det samme på et casemod prosjekt. hadde vært fett å festa kablene sånn som du har festa rørene :thumbup:

 

Jeg vil ikke si det er noe galt å lodde rørene fast ;)

 

Hvis du kunne testa pumpa i dette settet hadde det vært toppers.

Tror nok shg kan låne deg settet til test, jeg skal få låne 3*24porters huber til et lokalt lan her, og de er ikke bilig.

 

Astek settene er jo ganske mye for pengene da, så det hadde vært interessant å fått resultater av hvordan pumpen yter. Og gjenomstrømingene av blokken. Kanskje du kunne testa radiatoren også? :hmm:

Lenke til kommentar
Joda, de er loddet sammen, og ja, jeg er nokav det eldre slaget ja! Men bruker av og til også gjengetape. :p

Men tror kanskje Klikka_bZerk tenkte på festene / rørsadlene mot bakplata?

De er (i så fall) laget av 8mm plexi- biter, boret og gjenget der det behøves. ;)

5270897[/snapback]

Takker, tenkte på hvordan de var festa i plata. Så nesten ut som plexi ja, men var ikke sikker. måtte jo bare spøre da ;)

Låner idene din, kommer til å gjøre noe ala' det samme på et casemod prosjekt. hadde vært fett å festa kablene sånn som du har festa rørene :thumbup:

 

Jeg vil ikke si det er noe galt å lodde rørene fast ;)

 

Hvis du kunne testa pumpa i dette settet hadde det vært toppers.

Tror nok shg kan låne deg settet til test, jeg skal få låne 3*24porters huber til et lokalt lan her, og de er ikke bilig.

 

Astek settene er jo ganske mye for pengene da, så det hadde vært interessant å fått resultater av hvordan pumpen yter. Og gjenomstrømingene av blokken. Kanskje du kunne testa radiatoren også? :hmm:

Lenke til kommentar

@bucketofcack: Noen har allerede vært inne på dette ja. Men jeg kan med en gang si at dette ikke kan realiseres.

En decibel-måler for et såpass lavt støynivå som en pumpe representerer, koster vanvittig mye penger. Tror fort den vil nærme seg 30k. :whistle:

Men en viss vurdering / beskrivelse av støy fra de forskjellige pumpene vil uansett bli foretatt og beskrevet. Har allerede hatt fem-seks pumper i benken, og har i så måte gjort endel interessante observasjoner. ;)

 

 

@spyro: Det er riktig observert ja!

Molexen er for tilkobling av 12v pumper, og volt- og amperemeter skal brukes for å kontrollere tilførselsspenning og strømtrekk på 12v pumper.

Har forøvrig tanker om et regulerbart power for pumpene, ettersom det jo finnes pumper som kan kjøres fra 7-8 og opp til 24v.

Stikkontakten helt til høyre er for tilkobling av 220v pumper.

Lenke til kommentar

@bucketofcack:

Det er absolutt interessant å teste den pumpa!

Så om du kan avse den en liten stund så sier jeg jatakk til tilbudet!

Send meg gjerne en PM, så får du adressen min.

 

@LOZER:

Jeg har jo allerede løselig testet noen pumper. ;)

Eheim 1002, MJ 750, MJ 1100, C-Systems 750, BigWater, og en Heidolph fra en kopimaskin.

Det jeg foreløpig kan nevne som ytterligheter, er at Eheim-pumpa holder hva den lover, men støyer mest.

BW-pumpa måtte "hjelpes" igang, ettersom den av seg selv ikke klarte å fylle rørsystemet i benken, men var til gjengjeld lydløs.

Lenke til kommentar

Halloen Skrue!

Utrolig flott rigg du har laget her. Rør, bend, kraner og manometere er noe som jeg suges magnetisk til! Ser også ut som interessen her på forumet for å teste pumpene er stor. Håper webshopene kan være behjelpelig med pumper. Eneste som var litt trasig var at du måtte legge ut så mye for flowmeterene. På den annen side, jeg ble ikke sjokket over prisen. Proffutstyr er dyrt!

Lenke til kommentar

Hei Arctic! Takker for hyggelig omtale av benken!

Det hele har jo kostet litt ja, selv om det ikke heelt kan kalles proffutstyr. Helst burde jeg hatt digitale (og mer nøyaktige) instrumenter i benken, men de koster jo det mangedobbelte av disse!

Dermed får vi leve med en litt større feilmargin. Benken skiller i alle fall godt mellom de pumpene jeg foreløpig har (grov)-testet.

Etterhvert vil jeg få frem tall om flow kontra mottrykk også, og dermed en kurve for disse verdiene.

 

@BrAtTeRn: Det som var problemet med BW-pumpa, skyldes den lave kapasiteten. Den er jo oppgitt til å levere 120ltr/t, og det var altså ikke nok til å fylle rørene i benken 100%.

Dermed klarte jeg ikke innledningsvis å oppnå tilnærmet statisk likevekt i systemet, noe som også i første omgang påvirket måleresultatet.

Etter å ha koblet en ekstra pumpe til BW-tanken for å prime systemet, lot det seg gjøre å gjennomføre en test av den også.

Den har forøvrig den dårligste mottrykksegenskapene av de pumpene jeg har testet så langt, med en max på 1,2m.

I seg selv er ikke dette så galt, men det betinger at man bruker blokker med lav indre motstand.

Den er altså ikke så godt egnet for bruk i kombinasjon med f.eks Cuplex Pro eller Storm G4, som eksempler.

Lenke til kommentar

Komponentplata på benken måler ca 60x60cm.

En slik benk kan selvsagt bygges mindre, om man bytter flowmeterne til digitale utgaver.

Det er jo først og fremst flowmeterne som tar plass, og som dermed er med på å bestemme størrelsen.

Digitale utgaver fåes i langt mindre størrelser, men til det mangedobbelte av prisen for de jeg har brukt i benken. (1800,- +mva).

 

Men har du lyst, og ikke minst råd, så er det bare å sette igang med bygging av en digital utgave!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...