Gå til innhold

Hva orker vannpumpa? En testbenk gir svaret!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om Skrue er litt lik meg, synest han at det er kjekkere og bygge enn å

drive med kjedelig testing. :D

Men Skrue, kan forstå at støymåling er komplisert og krever dyrt utstyr.

At forskjellige pumper avgir hørbar lyd er udiskutabelt, spørsmålet jeg stiller

er hvordan redusere den.

For vifter er det en ting som gjelder, store vifter og redusert turtall (spg).

Jeg undres om det samme kan gjøres med pumpene, redusere spg. (og derved

turtall) som igjenn skulle gi redusert støy. Nå vil redusert turtall på pumpa

gi noe mindre "flow" men i følge din erfaring så betyr ikke flow alt. Altså ei

pumpe som i utgangspunktet har en "god flow" burde lett tåle litt lavere fart.

Jeg er ikke sikker men en Zalman fanmate burde kunne brukes.

Med testbenken din kan dette testes under trygge og kontrollerte forhold.

Men først må du tro at dette er verdt et forsøk.

Lenke til kommentar

Denne tråden har jeg ikke sett før nå. Fantastisk tiltak!

 

 

 

Det som var problemet med BW-pumpa, skyldes den lave kapasiteten. Den er jo oppgitt til å levere 120ltr/t, og det var altså ikke nok til å fylle rørene i benken 100%.

Dermed klarte jeg ikke innledningsvis å oppnå tilnærmet statisk likevekt i systemet, noe som også i første omgang påvirket måleresultatet.

 

5303819[/snapback]

Det er straffen for å bruke så store dimensjoner :tease:

Problemet kan jo dukke opp ved normale pumper når du tester flere komponenter i serie. Særlig i om du bruker de der minismå Koolance NB/GPU-blokkene . . .

 

Hvordan forsikrer du deg om at røret fra øverste høyre hjørne til enden som stikker ned i vanntanken er fri for luft?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Denne tråden har jeg ikke sett før nå. Fantastisk tiltak!

Hvordan forsikrer du deg om at røret fra øverste høyre hjørne til enden som stikker ned i vanntanken er fri for luft?

Takk! :)

Jeg kan vel ikke si at jeg har stålkontroll på det, spesielt ikke ved kjøring av pumper med lav kapasitet.

Men avstikket på venstre side til testing av blokker etc, er jo plassert ganske høyt, og dermed vil det i ganske stor grad kunne avsløre luft i det røret som stikker ned i tanken.

Men pumper fra 400ltr/t og oppover har små problemer med å fylle røret.

Et "hopp" i flowmeteret sladrer jo også om når dette er ok.

Lenke til kommentar

Bra og nyttig test. Hjelper sikkert mange med pumpe kjøp :)

Jeg har denne og er strålende fornøyd.

Planer om og teste den ? hvor bor du ? ( Skrue )

 

Hvis du ikke bor så veldig langt unna kunne jeg kansje låne deg puma.

 

Kunne du ha redigert den første posten med hvilke pumper du har testet og resultater ?

Endret av RockFord_
Lenke til kommentar
Bra og nyttig test. Hjelper sikkert mange med pumpe kjøp :)

Jeg har denne

 

Kunne du ha redigert den første posten med hvilke pumper du har testet og resultater ?

5505031[/snapback]

Har samme selv, og yes det er etter min mening noe av det beste spesielt med tanke på støy og prestanda. Se om du har en S i serienr for da betyr det at du har en mcp600 Rev_2.

Lenke til kommentar
Tror ikke Skrue er ferdig med testene sine ennå.

 

Nei, sånt blir man vel egentlig aldri ferdig med. :roll:

Men jeg har uansett testet 7stk så langt, inklusive en ukurant utgave, men da bare mht målt flow kontra oppgitt flow, og max løftehøyde.

Egne resultater mht flow, ligger (naturlig nok) noe under de oppgitte verdier fra fabrikantene. Dette har sammenheng med at benken / flowmeteret i seg selv representerer en viss motstand, og vil derfor påvirke resultatet.

Men det vil uansett gi en indikasjon på hva de forskjellige pumpene står for, og vil kanskje fortelle litt om hvem som juger mest. :whistle:

Jeg kan godt legge ut et scrshot fra regnearket her, i den grad dette er interessant?

Det som uansett kanskje burde vært gjort, var å teste hvor mye vann de respektive pumpene kan levere ved variable mottrykk, men det har jeg ikke rukket i denne omgang....

 

Resultater så langt:

 

Pumpetest.jpg

Endret av Skrue
Lenke til kommentar

Hyggelig å høre!

Om det er så utrolig er jeg ikke så sikker på, men forhåpentligvis vil det gavne en og annen?

Jeg finner i alle fall sjøl slike ting interessante, og minst like interessant er det jo å lage og konstruere smått og stort.

Benken er jo på sett og vis ferdig nå, og flere pumper har allerede blitt testet.

Samtidig har jeg i disse dager avsluttet en test omkring hvordan variable vannmengder gjennom et gitt system kan påvirke først og fremst CPU-temperaturen, hvor benken absolutt var til god hjelp.

Noe som etterhvert vil komme tilsyne som en artikkel, ganske snart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...