Gå til innhold

Hva orker vannpumpa? En testbenk gir svaret!


Anbefalte innlegg

Det er vel kjent for de fleste, at vannstrømmen gjennom et kjølesystem har en viss betydning for temperaturresultatet.

Av den grunn dukker det stadig vekk opp spørsmål om hvor kraftig pumpa må være, eller for den saks skyld hvilke slangedimensjoner man bør bruke.

En annen sak, er jo også hvor mye vann de forskjellige blokkene slipper igjennom, noe som også kan påvirke resultatet.

Den "enkleste" måten for å finne et svar på disse tingene, er å måle den faktiske vannflow fra en pumpe, eller for den saks skyld gjennom en blokk.

Til dette formålet, trenges jo en testbenk?

Javel, da bygger vi en!

 

Her ser du det meste av delene, men fortsatt mangler det nok noen detaljer:

 

Komponenter.jpg

 

Hoveddelene i et slikt oppsett er naturlig nok et flowmeter, i kombinasjon med et manometer.

 

Instrumenter.jpg

 

Flowmeteret måler liter pr. time fra en pumpe, og i kombinasjon med et manometer og en strupeventil, vil det være mulig å måle den faktiske vannstrømmen fra pumpa ved et gitt mottrykk.

En slik kombinasjon vil også kunne avsløre den reelle løftehøyden for de forskjellige pumpene, og dermed også dens evne til å takle motstanden i et gitt system.

Det er heller ingenting i veien for å måle den faktiske flow i et ferdig oppsatt system, og i så måte vil nok mine egne maskiner bli de første under "lupen". :)

 

Det vil nok bli en relativt langvarig prosess å bygge benken ferdig, så jeg håper dere er tålmodige?

Har du lyst til å se resultatet av dette, så følg med!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, meningen er jo å teste de fleste aktuelle pumper for vanlige vannkjølingssystemer, også Eheim!

Samtidig vil jeg også holde av muligheten for å montere ytterligere et flowmeter i paralell med det eksisterende, for dermed å fange opp de kraftigste pumpene.

Flowmeter nr.2 vil være litt mindre, antakelig et som kan måle fra 40 til 400ltr/t.

Dermed vil benken (i teorien) være i stand til å måle vannmengder på inntil 1400ltr/t, og det bør jo holde i de fleste sammenheng.

En annen fordel er at man med et mindre flowmeter kan måle mer nøyaktig, innenfor et område som er høyaktuelt i det daglige.

Vannstrømmen gjennom de fleste systemer overskrider nok sjelden 300ltr/t, og dermed vil det være en "riktigere" størrelse.

Det som dessverre sliter litt, er at jeg (foreløpig?) må ta disse pengene av egen lomme. Flowmetere er dyre.....

Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ

Stilig! hadde vært genialt å hatt en slags mal å se etter ved kjøp av ny pumpe. mye bedre å ha en reell test og ikke bare det produsentene oppgir!

 

Men et spørsmål: skal du teste støy også?

 

STÅ PÅ!

 

Mvh

Lenke til kommentar

Hyggelig med så mange positive tilbakemeldinger!

Skal straks igang med å planlegge layout for benken, kan vel likegodt prøve å gjøre det grundig fra starten av.

 

Det jeg måtte få tak i av forskjellige pumper skal som allerede nevnt testes.

Støy er nok et tema det også, men jeg har ikke mulighet for å foreta konkrete målinger av dette. Så da blir nok dette basert på "synsemetoden", i den grad man kan støtte seg til den.

 

aspstein: Tikkelyden har antakelig sammenheng med hvordan impelleren er festet til rotoren. Svært ofte er den ganske "løs", og en "Eheim-mod" kan kanskje være på sin plass?

Problemet oppstår gjerne om mottrykket i systemet økes, og da vil impelleren i mange tilfelle kunne skrangle litt på rotoren.

Dette er ikke spesielt skadelig, men er selvsagt et irritasjonsmoment.

Plukk løs pumpehuset fra motoren, så vil du ganske sikkert se at impelleren har en ganske løs montasje. på rotoren.

Med det samme jeg er igang, kan jeg jo også gi en liten forklaring på hvorfor det er slik:

Motoren i de fleste vannpumper vi bruker, har en veldig enkel konstruksjon, også elektrisk sett.

Selve rotoren består ganske enkelt av et magnetisert materiale, og har derfor kun to "poler". Det som får rotoren til å gå rundt, er det skiftende magnetfeltet som dannes i statorviklingene / spolen rundt rotoren.

Da denne har kun to poler, samtidig som at magnetfeltet i spolen også er relativt beskjedent, har slike motorer et elendig start- dreiemoment. For å avhjelpe dette, er impelleren såpass løst festet til rotoren, at denne rekker å komme i bevegelse før den må dra med seg impelleren.

For spesielt svake pumper, dvs pumper på 5-6watt er dette et påtrengende behov. Om impelleren låses helt fast til rotoren i slike pumper, kan man i verste fall risikere at rotor og impeller blir stående å svinge frem og tilbake i magnetfeltet! Den vil fortsatt kunne levere vann, men da i ganske begrensede mengder.

Det kan også være verdt å nevne at motorens rotasjonsretning er helt vilkårlig, det kommer helt an på hvilken posisjon rotoren har når strømmen settes på.

Av samme grunn har pumpehuset en symmetrisk / dråpeformet fasong, for at pumpa skal gi like mye vann uansett rotasjonsretning.

 

Dette ble jo veldig OT, men jeg synes det er greit å svare på slike for så vidt beslektede tema.

Enda mer OT: Etter at vi fikk det nye designet på forumet, mottar jeg ikke lenger email notifications ved nye innlegg i de trådene jeg er aktiv. Er det andre her som har opplevet det samme?

Og ja, jeg har selvsagt krysset av for "Send me email notifications on new posts". Sier takk for en forklaring på hva jeg kan gjøre for at dette igjen skal fungere!

Men nå får det være nok utenomsnakk, "back to work" her!

Lenke til kommentar
Pumpeforklaring

 

Som flere andre forumbrukere her sikkert er enige i, setter jeg stor pris på at du i det hele tatt tar deg til til å forklare slike ting. Personlig lærte jeg noe nytt i dag takket være innlegget ditt, så takk for det.

 

Stå på skrue, tror dette prosjektet ditt kan trekke en del vannkjølere på forumet, for ikke å snakke om de som har pumpevalg i vrangstrupen ;)

Lenke til kommentar
Tikkelyden har antakelig sammenheng med hvordan impelleren er festet til rotoren. Svært ofte er den ganske "løs", og en "Eheim-mod" kan kanskje være på sin plass?

5019809[/snapback]

 

Ja sef. en Eheim mod! :D Hvorfor tenkte jeg ikke på det :dontgetit:

 

 

Må jo si hva en Eheim mod er da Skrue :cry:

 

kongeprosjekt, og helt sykt bra at du forklarer en del teknisk rundt disse pumpene. Mye virker jo selvsagt og logisk, men de fleste tror jeg har et punkt og to de ikke har fått med seg :thumbup:

Lenke til kommentar
Må jo si hva en Eheim mod er da Skrue  :cry:

 

Googla litt, og fant denne: http://www.stud.uni-hannover.de/~angho/com...c_wak_eheim.htm

Riktignok på tysk, men bilder sier jo mer enn tusen ord! Tror du skal kunne få en grei forklaring der. ;)

I korthet går det ut på å feste impelleren bedre til rotoren ved å surre litt gjengetape rundt impellerfestet. Men OBS! Festemåten kan variere hos de forskjellige fabikatene, så det kan godt hende at du må bruke andre midler!

Endret av Skrue
Lenke til kommentar

Er denne slarken laget med vilje? Som en slags clutch da?

 

Når mottrykket blir for stort, så spinner rotoren mye fortere enn impelleren og slarken blir bare større og større?

 

Så hvis jeg låser impelleren fast til rotoren så blir jeg kvitt støyen, og så går pumpa varm og driten ryker...

 

Nei da får han far handle seg ny pumpe da :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...