Gå til innhold

Hva orker vannpumpa? En testbenk gir svaret!


Anbefalte innlegg

aspstein:

Selv en Eheim 1250 har problemer med en løftehøyde på 2meter. Dvs den klarer det, men da er vannmengden så liten at den neppe vil gjøre jobben i en bong-kjøler.

I et slikt oppsett behøves en mer trykksterk pumpe, som f.eks denne: http://www.mamut.com/coolnsilent/subdet46.htm

Den vil garantert hive vannet minst 10meter til værs! Men den koster jo litt da.. :hmm:

 

un0kai: (riktig skrevet nå! :p)

Har du tenkt over at et bong-system er et ønskested for Legionella-bakterien?

Ikke dermed sagt at det kan skje, men jeg ville vært litt forsiktig med en slik løsning.

Egentlig synd, for et riktig oppsett kan faktisk gi lavere temperatur på vannet, enn tempen i rommet der den står!

5119182[/snapback]

 

Ja sant det Skrue, var inne på eheim sine sider og så på specs. Men 1060 pumpa burde vel klare det.

Legionella eller ei, et slikt system hadde vært helt sykt fett å sett in action :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå skrue blir det update snart? Til og med rørleggerne hjemme hos mor og far jobber raskere :p

5141771[/snapback]

 

Haha, husk nå på at jeg ikke er rørlegger!

Men jeg pusler jo med mitt, når jeg får tid. Nå er også alle rørdeler og kraner på plass, og dermed gjenstår det å lodde / skru sammen det resterende.

Har også grovskjært delene til tanken, som er stor nok til å gi plass for nedsenkbare pumper. Så litt har jo skjedd, selv om det ikke har kommet tilsyne her!

Denne helgen får jeg ikke gjort noe mer, ettersom jobben legger beslag på både lørdag og søndag.

Men hold ut så lenge, så får jeg heller legge ut noen bilder på mandag.

Lenke til kommentar

Dette ser tøft ut Skrue, er spent på resultater fra Swiftech pumpene.

 

un0kai: Jeg ville sjekket hos Webzoo.net etter en pumpe med høy løftehøyde og som kan benyttes i saltvann. De pleier være mer robust enn vanlige "dam-pumper" (som oftest har de keramisk oppheng av rotoren). Aqua Medic pumpene er mitt tips (Oceanrunner 2500/3500).

 

Swiftech pumpene er nok veldig bra i vanlige systemer, men jeg har mine tvil til hvor mye de tåler av kulde og dritt (støv ol som havner i vannet via den åpne bongen).

 

Ang Legionella så tror jeg du kan ta det med ro, bare bytt vann ofte (er også en fordel om du har en måte å skylle systemet skikkelig via en kran eller lignende).

 

Edit: Skrue: Kommer det noen test av Swiftech Storm etterhvert eller?

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar
Dette ser tøft ut Skrue, er spent på resultater fra Swiftech pumpene.

 

Edit: Skrue: Kommer det noen test av Swiftech Storm etterhvert eller?

5142045[/snapback]

 

Takk AveMORphine!

Btw; Hyggelig å se deg i denne tråden, lenge siden sist! Er spent sjøl jeg, på hvor godt benken kommer til å virke. Det får vi nok svar på om ikke så lenge. Jeg kommer i alle fall til å foreta en "prøvekjøring" før alt er på plass.

"Alt" inkluderer 12v DC og 220v uttak for pumper, libeller for kontroll av riktig vertikal posisjon på flowmeterne, samt bakgrunnsbelysning av disse. Da blir de gjerne litt lettere å lese av.

Pluss en litt bedre finish på plata hvor det hele er montert da.

 

Storm-blokka er jo forlengst testet, men resultatet har nok gjemt seg bort litt i en annen kategori. Testen burde vel ha vært "renskrevet" og lagt ut som en artikkel i stedet, men så var det å finne tid til sånt da. :(

Resultatet kan du i alle fall lese her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=448020&hl=

Lenke til kommentar
Nå skrue blir det update snart? Til og med rørleggerne hjemme hos mor og far jobber raskere :p

5141771[/snapback]

 

Haha, husk nå på at jeg ikke er rørlegger!

Men jeg pusler jo med mitt, når jeg får tid. Nå er også alle rørdeler og kraner på plass, og dermed gjenstår det å lodde / skru sammen det resterende.

Har også grovskjært delene til tanken, som er stor nok til å gi plass for nedsenkbare pumper. Så litt har jo skjedd, selv om det ikke har kommet tilsyne her!

Denne helgen får jeg ikke gjort noe mer, ettersom jobben legger beslag på både lørdag og søndag.

Men hold ut så lenge, så får jeg heller legge ut noen bilder på mandag.

5141967[/snapback]

Kul side, så en pumpe som vekte oppmerksomhet...

9000l/t... litt det ja! :w00t:

Link:

http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_v...tid=792&HKatID=

Endret av haakie
Lenke til kommentar

Fra nå av følger jeg også med på denne tråden. Synes dette er et meget godt foretak, fint at du også viser prosessen med å lage testbenken!

 

Håper du får lånt noen pumper fra diverse webshops, ellers har jeg en "Eheim 600 Compact" - som bare er prøvekjørt i badekaret, den forhandles av bla. Microplex, men sidene deres er nede nå.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Fra nå av følger jeg også med på denne tråden. Synes dette er et meget godt foretak, fint at du også viser prosessen med å lage testbenken!

 

Håper du får lånt noen pumper fra diverse webshops, ellers har jeg en "Eheim 600 Compact" - som bare er prøvekjørt i badekaret, den forhandles av bla. Microplex, men sidene deres er nede nå.

 

Lykke til!

5144047[/snapback]

 

Takk! :thumbup:

Jeg vil i alle fall tro at en del her vil være interessert i hvordan en slik benk lages, da får man forhåpentligvis litt mer innsikt i, og forståelse for hensikten med prosjektet.

Pumper / lån av pumper for test ser jo ut til å gå greit foreløpig, det er jo flere her som har sagt seg villige til å låne ut sine pumper til test! :)

Så får vi etterhvert se hvor velvillige de respektive webshops stiller seg mht dette, men jeg kan ikke tro annet enn at de vil være positive til en omtale av de pumpene de måtte forhandle.

Jeg har jo lovet en liten update, og her kommer den. Progresjonen er ikke voldsom, men jeg har i alle fall gjort grovjobben med tanken!

 

Tanken.jpg

 

Den rommer omtrent 2,5ltr, og er samtidig stor nok til å romme de vanligste nedsenkbare pumpene.

I tillegg skal det arrangeres et universaluttak for tilkobling av pumper som av forskjellige årsaker ikke kan operere under vann, dette vil bli plassert på høyre side av tanken.

Ett skritt videre, i alle fall! :mrgreen:

Lenke til kommentar

Kanskje du vil spenne opp min 1060 i benken en gang? Ja, den er ganske stor og brutal, men overraskende stillegående. Vedlagte bilde viser en ghetto-mod jeg måtte gjøre klokka fire om natta når pumpa fra ITbutikkens billige vannkjøling tok kvelden. 18 mm nippel og 7 mm slange (10 mm OD) blir sjelden bra. Og ja, det er vanlig 12l vannbøtte...

post-2895-1132031333_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Kanskje du vil spenne opp min 1060 i benken en gang? Ja, den er ganske stor og brutal, men overraskende stillegående. Vedlagte bilde viser en ghetto-mod jeg måtte gjøre klokka fire om natta når pumpa fra ITbutikkens billige vannkjøling tok kvelden. 18 mm nippel og 7 mm slange (10 mm OD) blir sjelden bra. Og ja, det er vanlig 12l vannbøtte...

5156138[/snapback]

 

Syns pumpen dn var i minste laget :whistle:

Lenke til kommentar
Hmmmm..... For meg ser det ut som dere (Novec og Skrue) kjører åpne systemer? (ikke lokk på tankene=løftehøyde...). Vil ikke det gi misvisende resultater for vanlige brukere som kjører med lukket tank (løftehøyde="uvesentlig")?

5156566[/snapback]

 

Det er ikke noe løftehøyde selv om man ikke har lokk, så lenge vannet går i slanger i hele loopen så vil vannet "dette ned av seg selv" med samme kraft som det også må løftes, ergo så spiller ikke høyde noen forskjell. Håper du forsto hva jeg mente, var litt vanskelig å forklare på en god måte :)

Lenke til kommentar

Akkurat den saken har nylig vært diskutert i en annen tråd, husker ikke i farten hvilken.

Det vil uansett ikke være noen gevinst i å kjøre med et lukket system, i et system i statisk likevekt.

I praksis vil det alltid oppstå et visst trykkfall over en komponent i et slikt oppsett, enten det er en vannblokk eller for den saks skyld et flowmeter.

Dermed vil det også oppstå et visst undertrykk på sugesiden, som man ikke kan kompensere med et lukket system.

 

Og AveMORphine: "Ikke lokk på tanken" betyr ikke automatisk "løftehøyde"!

Når system og slanger er fyllt opp, oppnåes som sagt statisk likevekt, og dermed behøver ikke pumpa å jobbe med løftehøyde!

un0kai har jo i og for seg en enkel og grei forklaring på dette.

 

Har man derimot en "åpen løsning", (dvs innslipp av luft), på øverste punkt i systemet, så blir situasjonen en helt annen. Da må pumpa hele tiden jobbe med å løfte vannet, og DA får man selvsagt et galt resultat.

Men dette er altså ikke tilfelle, hverken med systemet til Novec, mine egne, eller for den saks skyld i flowbenken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...