Gå til innhold

Hva orker vannpumpa? En testbenk gir svaret!


Anbefalte innlegg

Da skjønner jeg mer enn før mht åpent og lukket system :)

 

Om jeg har forstått det rett vil det ikke være noen innvirkning ved å ha lokket av med mindre det er åpent ett annet sted i sløyfa også (helst på det øverste punktet). Det betyr mao at dersom enden på det røret du har gående ned i tanken er over vannflaten vil systemet være "åpent"?

 

Jaja, nok om det.

 

Du får si ifra om du vil låne en av mine UP2000 pumper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette ser ut til å bli bra.

 

Engasjemanger er tydligvis stort, ettersom mange gladlig låner ut pumpene sine :)

Men det beste hadde vært om noen websoper kunne vært behjelpelige, iallfall de ledende inne vannkjøling her i landet - Eller de som ønsker å se på seg selv som ledende...

 

Hadde du klart å lage en grei oversikt over pumper og målinger Skrue hadde det nok vært en gave til mange her på disse kanter av forumet!

Lenke til kommentar

Ja, og det setter jeg stor pris på! :)

Samtidig vil jeg nok tro at jeg får låne en og annen pumpe fra webshop´ene rundt omkring.

Det kan kanskje være en ide og lage en database for de forskjellige pumpene ja? Innledningsvis kommer jeg i alle fall til å lage en enkel oversikt i Excel, så får vi se hva det kan resultere i etterhvert.

 

Novec og aveMORphine: Dere har jo begge noen skikkelige beist av noen pumper, som nok leverer mer enn hva benken er kapabel for i første omgang! Max flow med begge flowmetere innkoblet, er 1600ltr/t.

Nå er det heldigvis slik at de flowmeterne jeg har brukt, enkelt kan byttes ut med enheter for større eller mindre kapasitet, uten å gjøre inngrep i selve røropplegget.

Begrensningen blir i så fall liggende på selve rørene, som måler 13mm innvendig. Klokere hoder enn mitt, kan sikkert regne ut hva man kan regne med å presse igjennom en slik rørdimensjon, før mottrykket blir påtakelig stort.

Flowmeterne i den kategorien jeg har valgt, er heldigvis relativt billige. Likefullt må man ut med 1800 flis +mva for det største, så trafikken med "superpumper" a´la de dere bruker, må nok bli ganske stor før jeg går til anskaffelse at et flowmeter med kapasitet på f.eks 2000ltr/t eller mer.

Men vi får nå først se hvordan dette tar ivei med "vanlige" pumper i benken! ;)

Lenke til kommentar
Begrensningen blir i så fall liggende på selve rørene, som måler 13mm innvendig. Klokere hoder enn mitt, kan sikkert regne ut hva man kan regne med å presse igjennom en slik rørdimensjon, før mottrykket blir påtakelig stort.

Klokare å klokare .... :hmm: du e nå tydligvis ikkje heilt vekke sjølv, men til saken:

Det hadde vert artig å rekna litt på testbenken din. Har du ei skjematis skiss over korleis den skal bli når den er ferdig? Datablad over flowmeterane du har brukt?

 

Ein database over pumper hadde vert genialt!

For å gjera det komplett, kunne du ha målt trykktapet over kjøleblokkene du tester i systemet.

Lenke til kommentar

Har dessverre ingen skisse for hånden, men bildet i post #71 kan fortelle en god del.

Det er jo ganske åpenbart at ventilene over flowmeterne stenger / hhvis åpner for flow gjennom disse.

På den måten kan man (teoretisk) måle max 1600 ltr/t, med begge ventilene åpne.

Ved mindre / små vannmengder stenges ventilen for det store flowmeteret, slik at man mer eksakt kan lese av verdiene gjennom det minste flowmeteret.

Manometeret i kretsen vil fortelle noe om mottrykksegenskapene. Dette har en skala fra 0 til 0,6 bar, (0 til ~ 6m løftehøyde), og i kombinasjon med regulering av ventilene kan man da lese av vannmengden ved et gitt mottrykk. (= løftehøyde).

Ventilen til venstre i bildet vil normalt stå åpen, ved testing av pumper.

De to rørstussene over og under denne ventilen er da plugget.

Ved test av vannblokker eller et komplett system stenges denne ventilen, og rørstussene forsynes med slanger til og fra blokkene som testes.

Da kan man fort finne ut hvor mye vann som faktisk går gjennom blokker etc, og samtidig avlese mottrykket via manometeret.

Når jeg kommer så langt, vil jeg også shunte inn benken i kjølesystemet på de to vannkjølte maskinene jeg har her.

Da skal det bli relativt enkelt å lese av den faktiske flow gjennom systemet, samtidig som man også kan leke seg litt med betydningen av denne.

Ved å gradvis stenge ventilene, bør det være mulig å avlese hvilken konsekvens en redusert flow vil bety, for temperaturendringene på CPU / GPU etc.

Den totale rørlengden i systemet blir omtrent 150cm + flowmeter.

For å beregne den faktiske motstanden i selve systemet, er det viktig å huske på effekten med statisk likevekt.

Rørlengden fra øverste venstre hjørne og ned til tanken, (ca 55cm) vil jo påvirke resultatet positivt, i den forstand som at væskesøylen i den delen av systemet vil få en heverteffekt, og dermed langt på vei eliminere motstanden for pumpa mtp løftehøyde.

Det man da (grovt sett) står igjen med, er flowmeteret´s indre motstand, pluss motstanden i rørene ved økende vannmengde.

Motstanden i flowmeterne er oppgitt i milibar, men jeg husker ikke i farten hvilke verdier som gjelder for disse to.

 

Har ikke datablad for flowmeterne, men legger ved en link til disse i stedet. http://flow-teknikk.no/Datablad/DFM165_Engelsk_med_logo.pdf

Lenke til kommentar

Jeg er imponert! Genialt Skrue, genialt! Så bra at du vier så mye tid og kreativitet i hobbyen din, og ikkeminst at du innvier omverden i prosessen!

 

Jeg er selv "nyfødt" innen vannkjølings-verden, har i kveld installert mitt første vannverk, Zalman Reserator 1 Plus, på et Asus A8N-Sli Premium/3700+/7800gtx. Er veldig fornøyd med resultatet da målet var å redusere dB. Den vifta på 7800gtx kortet holdt på å ta livet av meg. Har tidligere brukt en del tid på kabinettet bla. med å isolere det med støydempende matter og erstattet kabinett-vifter med Pabst 12dB. Må si at vannkjølingsettet gjorde susen, eller rettere sagt - fjernet den...

 

Selv om de fleste i denne tråden mest sannsynlig har overklokking som formål med vannkjølingen, må jeg allikevel snakke varmt om Reseratoren. Den er nesten lydløs og kjøler overraskende bra! Etter en runde f.e.a.r er temperatur på CPU 33-35 grader og skjermkort 35-38 grader. GPU er kjører med en lett overklokking til 490Mhz/1,32Ghz. Idle (akkurat nå) ligger CPU på 31 grader og GPU på ca. 29 grader. Temp, idle og med last, er en god del lavere en temp med vifter.

 

Konklusjonen min er at dette gir mersmak. Jeg lever av å drifte/supportere/selge -datamaskiner/-nettverk/-tjenester og tror jeg rett å slett må la meg inspirere av denne og lignende tråder til å bidra til å bringe vannkjøling til folket! Leve entusiasmen! ::monkeydancing::

 

Vet ikke om jeg får tildelt noen ekstra credits fordi jeg er vannmann men... dette skal jeg uansett dukke dypere i... ;-)

Endret av #Pazuzu
Lenke til kommentar
Den vifta på 7800gtx kortet holdt på å ta livet av meg.

5229282[/snapback]

Det gjorde jeg no fint med, hadde 7800GT, en regner med at de bråker omtrent like mye! Bytta den ut med en Zalman kjøler, kjøler utrolig bra, også er det blå LEDs i den :D

 

Men ser bra ut dette Skrue! Begynner å ligne noe, har veldig lyst på vannkjøling jeg og, men har ikke råd eller kunnskaper om det i det hele tatt, og jeg gidder aldri å lese meg til klokhet, er bare ikke meg :p

 

Stå på!

 

Øyvind

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...