Gå til innhold

Hva orker vannpumpa? En testbenk gir svaret!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kansje litt frekt men ikke ta det personlig..

Hvorfor holder en 58 åring på med slike ting? :w00t:

 

EDIT: Leif

5099511[/snapback]

 

hvordan er det mulig å ikke ta det personlig? Hvorfor skal en 58åring ikke holde på med slike ting? alle har vel lov til å velge å holde på med en hobby uten at folk som deg kommer og vifter med stereotyper som ikke hører hjemme noen plass.. nei slutt med slikt tull som dette her.. Jan holder vel på med dette av samme grunn som alle andre, fordi det er gøy og intressant. Hvilken andre grunner skulle det være?

 

Kansje litt frekt men ikke ta det personlig..

Hvorfor spør du så teite spørsmål? :w00t:

Lenke til kommentar

Tjah, hvorfor skulle jeg ikke gjøre det?

Jeg oppfatter spørsmålet uansett ikke som frekt. Ettersom det nok er relativt glissent med godt voksne folk i de fleste tråden her, så er det nok ikke så rart at noen undrer! :p

 

Starten på mitt inntog her, var vel da jeg en gang i tiden for første gang bygde min egen PC.

Jeg har alltid hatt en utpreget trang til å alle mulige få ting til å yte bedre, og kan skilte med ganske gode prestasjoner når det gjelder "trimming" av ymse slag, men helst skal det være motorer da.

Jeg kan jo trekke frem et eksempel: I 1963 kjøpte jeg meg en brukt moped, en 57mod Tempo. Og kort fortalt, det tok ikke så forskrekkelig lang tid før den gjorde 105km på flata! Selv dagens doninger ville vel hatt problemer med å følge den vil jeg tro?

 

Jeg fant jo etterhvert ut at en PC også kan trimmes / overklokkes, og min aller første AMD T-bird 1133 ble forøvrig skremt opp i 1577mhz.

Leste etterhvert endel om slike ting på nettet, og ramlet fort bort i vannkjølingens verden, og dermed også overklokking.no

Der dukket det opp mange interessante emner, som jeg på sett og vis hadde visse forutsetninger for å engasjere meg i. Og siden har det vært slik!

En hobby skal man jo ha....

--

Ellers går det litt trått med testbenken, har ikke hatt tid til å gjøre noen flere innkjøp av manglende deler.

Men, det kommer!

Lenke til kommentar
hvile pumper har du tenkt til å teste ut?

blir du å teste whaterchill pumpene fra asetek?

vet det finnes en standard og en extreme edition men lurer på hvor mye det egentlig er i forskjell mellom de

5037407[/snapback]

 

Er det ikke vanlige hydoor-pumper i waterchill-settene? L20 er 700l/t, L30 er 1200l/t, hvis jeg husker riktig.

Håper du skal teste noen av de, skrue, de er jo ganske billige, så jeg vurderer å gå over til en L30 (har en 450L/t pumpe kjøpt på zoo-butikk).

 

Spennende prosjekt! Gleder meg veldig til å se hvordan forskjellig pumper yter i forhold til hva det står på specs. Lykke til videre! :thumbup:

 

Btw, synes på ingen måte det er noen grunn til at en på 58 ikke skal kunne interessere seg for data, tror faktisk at de aller fleste aktive medlemmene her er litt "opp i årene" (har sett endel på alderen til forskjellige folk her).

Lenke til kommentar

Begynner vel og komme en smule utenfor emnet her! Skrue er født 21 August 1947 i følge profilen.

Hadde det ikke vært for Skrue og andre som har noen år bak øra så hadde det nok vært et ganske lavt underholdnings nivå her!

Så mange takk Jan for at du vil dele moroa med oss andre!

Så til saken. Hvorfor bruker du 90graders bend i stede for og bøye?

Lenke til kommentar

My pleasure! :!:

 

Joda, jeg kunne for så vidt bøyd rørene i stedet, der det er behov. Problemet er imidlertid at det slett ikke er så enkelt å bøye 15mm rør i såpass krappe endringer som det er snakk om her, samtidig som presisjonen ville blitt så som så.

Kombinasjonen rette rør og loddede bend er mye enklere å håndtere ikke minst når det gjelder mål / avstander, i alle fall så lenge jeg ikke har en proff (og dyr) rørbøyetang.

Lenke til kommentar
begynnt med noe testing nå snart skrue??

 

Jeg trenger hjelp til valg av en pumpe, den må kunne løfte vannet iallefall 2meter, er dette noe problem med noen pumper?

 

Blir nok fortsatt en stund til ferdigstillelse / testing, mangler fortsatt et 40 til 400 ltr flowmeter, og litt annet knask.

 

Det er faktisk svært få av de pumpene som vanligvis benyttes, som er i stand til å løfte 2meter og mere.

Men det er normalt ikke noe man behøver å bekymre seg om!

Det aner meg at spørsmålet stilles ifbm en radiator plassert et stykke over / under PC´n? Tar jeg feil så korriger!

Men saken er den at om systemet ditt fylles helt opp, så oppnår du statisk likevekt i kjølesystemet. Dvs, væskesøylene til og fra en lavere eller høyere plassert radiator er lik.

Dermed behøver ikke pumpa løfte noen verdens ting, og må bare jobbe med å sende vannet rundt i systemet.

Lenke til kommentar
Men saken er den at om systemet ditt fylles helt opp, så oppnår du statisk likevekt i kjølesystemet. Dvs, væskesøylene til og fra en lavere eller høyere plassert radiator er lik.

Dermed behøver ikke pumpa løfte noen verdens ting, og må bare jobbe med å sende  vannet rundt i systemet.

5100673[/snapback]

 

Men, hva er et system som er fylt helt opp.. Om man har et stort resorvar som pumpen ligger nedsenket i, og både nippel for inn og ut vann ligger under vannflaten, men man har litt luft på toppen av resorvaret... Telles det som "helt fult"?

 

Jeg har pga plassmangel planer om å lage en ekstern boks hvor resorvar og radiator er. (og benytte hurtig koblinger under PC'n).

Lenke til kommentar

Ja, det telles som helt fullt. Det som skjer er at vannet trekker seg selv gjenomsystemet så lenge det ikke er luft i systemet.

 

Dere kan jo leke litt med hevert prinsipet så skjønner dere vel kanskje litt mer av kreftene.

1stk bøte med vann

1stk slange

Sett bøta ved siden av en vask eller ut, ha slangen ned i bøtta og pass på at utøpet av slangen er under vannnivået i bøtta og sugg til dere får vann i helle slangen og slipp opp da vil vannet renne opp og ut av egen kraft

Lenke til kommentar

Nå er det vel på tide med en liten update herfra. Har omsider fått kjøpt inn et ekstra flowmeter, og det hele begynner så smått å ta form.

Det nye flowmeteret har en kapasitet fra 60 til 600ltr/t, og er ment brukt ifbm måling av flow gjennom et komplett system.

Egentlig hadde jeg ønsket meg et meter for 40 til 400ltr/t, men det fantes ikke på lager. :(

Her er i alle fall et bilde av både plassering og størrelse, i forhold til "storebror":

 

IMGP0584.jpg

 

Fortsatt er det en rekke detaljer som skal på plass. Men med litt flaks, og tid nok, så aner jeg at benken langt på vei kan stå ferdig i løpet av kommende uke.

Men, det er jo bare noe jeg håper på, i praksis tryner jo slike forhåpninger oftere enn jeg liker.

Tålmodighet er en dyd. :innocent:

Lenke til kommentar
lookin` good.

Formoder at den beryktede TT-Bigwater pumpen vil bli testet, samt. kanskje flow økning ved å kjøre to slike pumper. :)

5115435[/snapback]

 

Takk!

Joda, BW-pumpa vil også bli testet. Jeg har faktisk en slik stående her, så den skal selvsagt kjøres for det den er verdt! To slike har jeg imidlertid ikke, så der er jeg avhengig av å låne av en eller annen.

I den grad det er interessant da?

Ellers håper jeg på at forhandlere / webshops av ymse pumper er villige til å låne ut aktuelle produkter, så får vi se hva som dukker opp etterhvert. :hmm:

Lenke til kommentar
Takk!

Joda, BW-pumpa vil også bli testet. Jeg har faktisk en slik stående her, så den skal selvsagt kjøres for det den er verdt! To slike har jeg imidlertid ikke, så der er jeg avhengig av å låne av en eller annen.

I den grad det er interessant da?

Ellers håper jeg på at forhandlere / webshops av ymse pumper er villige til å låne ut aktuelle produkter, så får vi se hva som dukker opp etterhvert. :hmm:

5115471[/snapback]

 

Du kan få "låne" Hydor L20 pumpa mi. Jeg bruker den jo ikke lenger uansett :!:

Lenke til kommentar

du kan få låne en bw pumpe hos meg om du vil det? jeg har også en alphacool nexXxos du kan låne noen ukers tid før jeg trenger den tilbake?

 

grunne til at jeg ville ha en pumpe som kan løfte iallefal to meter er fordi jeg leker liutt med tanken om å lage en "bong" kjøler, altså en "radiator" som bruker vann kondensering for å få lave temps, da må jeg løfte vannet et stykke før jeg lar det regne ned igjen :)

 

Jeg trenger noe jeg kan bruke snart og som yter bra siden nye opteronen min har satt ny wm rekord i cold bug...

Lenke til kommentar
du kan få låne en bw pumpe hos meg om du vil det? jeg har også en alphacool nexXxos du kan låne noen ukers tid før jeg trenger den tilbake?

 

grunne til at jeg ville ha en pumpe som kan løfte iallefal to meter er fordi jeg leker liutt med tanken om å lage en "bong" kjøler, altså en "radiator" som bruker vann kondensering for å få lave temps, da må jeg løfte vannet et stykke før jeg lar det regne ned igjen :)

 

Jeg trenger noe jeg kan bruke snart og som yter bra siden nye opteronen min har satt ny wm rekord i cold bug...

5115582[/snapback]

 

Synd med Opteronen din da un0kai. Men kan den ikke gå seg til etterhvert, virker som mange av FXene og Opteronene blir bedre etterhvert.

 

Men hva med en av de virkelig kraftige Eheim pumpene da? 1250 eller 1060?

Burde klare å løfte noen meter.

Lenke til kommentar

Først: Takk for tilbud om lån av pumper folkens! Jeg kommer gjerne tilbake til det, når benken står ferdig.

 

aspstein:

Selv en Eheim 1250 har problemer med en løftehøyde på 2meter. Dvs den klarer det, men da er vannmengden så liten at den neppe vil gjøre jobben i en bong-kjøler.

I et slikt oppsett behøves en mer trykksterk pumpe, som f.eks denne: http://www.mamut.com/coolnsilent/subdet46.htm

Den vil garantert hive vannet minst 10meter til værs! Men den koster jo litt da.. :hmm:

 

un0kai: (riktig skrevet nå! :p)

Har du tenkt over at et bong-system er et ønskested for Legionella-bakterien?

Ikke dermed sagt at det kan skje, men jeg ville vært litt forsiktig med en slik løsning.

Egentlig synd, for et riktig oppsett kan faktisk gi lavere temperatur på vannet, enn tempen i rommet der den står!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...