Gå til innhold

Hva orker vannpumpa? En testbenk gir svaret!


Anbefalte innlegg

Ja, det var ikke så dårlig tenkt det der!

Sammenlikningen med en clutch er slettes ikke helt fjern. Men i stedet for å slure kontinuerlig på clutchen, så vil "clutch-funksjonen" virke omtrent som i en bil. Dvs, når du setter igang, så slurer du jo litt på clutchen med det samme, før den går i fast grep. På samme måte vil slarken mellom rotor og impeller på sett og vis slure, innenfor sitt område. Men når det hele er igang, så vil impeller og rotor være i "fast grep" de også!

Dermed vil det IKKE være snakk om noen overbelasting av pumpa, selv om du låser fast impelleren. Det som derimot kan skje, er det nesten det samme som om du slipper clutchen litt for brått i bilen din. Motoren vil jo stoppe, men motoren i pumpa vil som nevnt oppføre seg litt annerledes, "worst case". Mao; rotoren vil i stedet svinge frem og tilbake, og vil dermed fortsatt pumpe litt vann.

Nok om det....

-----

Da er det på tide å gå litt mer i detalj om testbenken.

Røropplegget i systemet er relativt grovt, og vil i all hovedsak bestå av 15mm rør.

Hensikten med en såpass grov dimensjon, er jo i størst mulig grad å eliminere motstanden i systemet, spesielt ved test av pumper. Dermed vil man få et ganske riktig bilde av hva de egentlig yter, men flowmeteret i seg selv vil allikevel representere en viss motstand.

Dette kan i og for seg kalibreres til å vise "riktig" verdi, men inntil videre vil jeg nok la det være som det er.

Men i utgangspunktet er det jo snakk om rørene i systemet, og som en sammenlikning; Her ser du et 15mm rør i forhold til de mer vanlige niplene / dimensjonene:

 

15mm.jpg

 

Som en slags kuriositet, har jeg tatt med en nippel fra et BW-sett, vist helt til venstre. Den innvendige diameteren på denne er 5,8mm, og ligger ganske fjernt fra de 13mm som et 15mm rør representerer!

Dermed bør jo flowmotstanden i systemet på sett og vis være godt ivaretatt.

Nippelen til høyre for BW-utgaven er en 3/8" nippel, men selv den har en relativ beskjeden ID. På det trangeste måler denne 6mm, men i "normale" tilfelle vil den kunne slippe igjennom nok vann til å gi et ganske greit resultat, temperaturmessig sett.

Til høyre for denne, står den dimensjonen jeg sjøl gjerne bruker i mine oppsett. Her er det snakk om et 12mm rør, og som du kanskje har gjettet, så er den innvendige dimensjonen 10mm.

Dette er identisk med ID for utløpet fra de vanligste pumpene, og vil dermed ikke gi noen vesentlig reduksjon i flow.

Dermed er det også sagt, at 15mm rør ganske greit vil kunne ta vare på flow fra de aller fleste aktuelle pumper.

 

Men så var det lay-out for benken da.

Her gjelder det å ha tunga rett i munnen, ettersom det er flere forhold som skal taes vare på.

Rent praktisk, vil dette kunne ta hånd om de fleste aktuelle pumper, samtidig som det vil være mulig å teste en eller flere blokker i serie med hverandre. Her ser du det foreløpige opplegget:

 

Oppsett.jpg

 

Utenfor venstre billedkant vil det etterhvert dukke opp nok en kulekik-kran, som vil være aktuell i forbindelse med test av gjennomstrømning i en eller flere vannblokker.

Pappfiguren til venstre for det ekte flowmeteret, illusterer flowmeter nr.2, som i sin tur mer nøyaktig vil kunne måle den faktiske flow igjennom et gitt system.

Så kan man saktens si: "What´s in it for me"?

Det er faktisk relativt enkelt å svare på.

I et slikt oppsett, vil man langt på vei kunne avgjøre resultatet av kombinasjonen pumpe og blokker, i den forstand som at man da vil kunne avsløre gevinsten ved å bruke en "superpumpe" med ekstreme verdier mht flow / mottrykksegenskaper.

Personlig tror jeg egentlig det er ganske lite å vinne, men det gjenstår å se.

Følg med, ihuga vannkjølingsfans!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, en vinkel vil i mer eller mindre grad gi strømningsmotstand. Nå er det imidlertid snakk om _bend_ i denne sammenstillingen, og de gir en bedre flow enn hva en 90graders vinkel / albue vil gjøre.

Rørdimensjonen er samtidig såpass grov at begrensningen vil bli beskjeden.

Sammenlikningsgrunnlaget vil uansett være det samme hele tiden, så derfor får man tåle den lille ulempen dette kan gi, uten helt å ignorere den.

Men har man en pumpe som er kapabel for eksempelvis 2000 ltr/t, så vil vannmengden bli såpass stor at bendene i større grad vil bremse vannstrømmen noe.

Så kraftige pumper vil det neppe bli aktuelt å teste / bruke, og dermed vil bendene bare i liten grad spille noen rolle for det faktiske resultatet.

Slangedimensjonen vil på samme måte kunne påvirke flow, derfor må også denne ha en såpass grov dimensjon at dette langt på vei kan elimineres.

Lenke til kommentar

Jeg våger å ta av meg hatten for dette allerede, for dette har jeg stor tro på at blir bra. Takker også for forklaringen på hvorfor impelleren ofte ikke var festet helt fast. Synes det var litt rart hvordan pumpa sleit i det nye systemet når det skulle fylles med vann (hadde akkurat tatt Eheim mod).

Lenke til kommentar

Hei Skrue.

Ser at du har startet nytt prosjekt. Trivelig med nyheter.

Men jeg trenger å sortere noen småting. Mener jeg har lest i tidligere

innlegg av deg at flow, ikke hadde så stor invirkning på kjøleresultatet.

Altså at flow stort sett blir intressant når den er for lav. Eks. en noe høy

CPU temp, kan komme som et resultat av for lav flow. ( + flere grunner )

Men om jeg husker feil og at flow har stor innvirkning på kjøleresultatet,

ja da er det viktig med en sånn test.

 

Edit. Tror du undevurderer effekten av 90graders bend. De har den virkning

at de ødelegger/reduserer laminære strømmer. Istede for jevn strøm vil du få turbulent strøm.

Lenke til kommentar

Ja, det er riktig som du sier.

For å generalisere litt, så er min erfaring at flow gjennom et system ikke er overordentlig viktig for resultatet.

Derimot finnes det allikevel kjøleblokker som vil gi et merkbart bedre resultat om vannstrømmen økes, men det er allikevel ikke snakk om himmelstormende forskjeller! Antydningsvis kan det i beste fall være snakk om 3-4grader, men noen vil jo si at dette er en betydelig forbedring.

I et riktig dimensjonert og riktig montert system, vil (CPU)-temperaturene gjerne ligge et sted mellom 35 og 45grader, generelt sett. Et avvik på 3-4grader i begge retninger vil derfor ha svært liten betydning for stabilitet / overklokkingsevne.

 

Og nei, jeg undervurderer ikke den negative effekten av bendene. Nettopp av den grunn er rørdimensjonen relativt røslig, og i forhold til de vannmengdene det er aktuelt å måle, så er min tro i alle fall at dette gjennomgående bare i liten grad vil påvirke resultatet. Ideelt sett burde jo hele måleprosessen foregått i en rett linje, men av praktiske årsaker er det ikke så lett å gjennomføre dette.

Men det er selvsagt at jo større vannmengdene blir, jo større innvirkning vil fenomenet kunne få.

Dette vil imidlertid bli ensartet for pumper med lik kapasitet, og dermed bør også det innbyrdes resultatet være sammenlignbart.

Lenke til kommentar

Takker Skrue, da var ikke hukommelsen helt utkoblet.

Det kan bli en omfattende test dette her. Regner med at du vil ta for deg et lite

utvalg av de mest solgte pumper til testen. Isåfall håper jeg at C-system pumpa

er en av de utvalgte. Ellers er det irriterende at lyd/støy skalvære så vanskelig

å måle. Har et inntrykk av at mange mener at vannkjølte maskiner er stillest,

men helt støyfritt er ikke enkelt å få til. Derfor tror jeg at en test som sier

denne pumpa er stille, ikke gir et godt holdepunkt fordi det er så subjektivt.

En annen ting er betydningen av radiator, men det blir vel en annen test,

for hvor godt vannkjølinga virker. Som andre komponenter så har vel den også

betydning for flow? Er det slik med radiator at "bigger is better"?

 

edit. Jeg støtter deg i at det ikke betyr så mye om det er noen 90 graders

bend/albuer. Effekten er der men kan nok uten bekymring se bort

fra den.

Lenke til kommentar
Takker Skrue, da var ikke hukommelsen helt utkoblet.

Det kan bli en omfattende test dette her. Regner med at du vil ta for deg et lite

utvalg av de mest solgte pumper til testen. Isåfall håper jeg at C-system pumpa

er en av de utvalgte. Ellers er det irriterende at lyd/støy skalvære så vanskelig

å måle. Har et inntrykk av at mange mener at vannkjølte maskiner er stillest,

men helt støyfritt er ikke enkelt å få til. Derfor tror jeg at en test som sier

denne pumpa er stille, ikke gir et godt holdepunkt fordi det er så subjektivt.

    En annen ting er betydningen av radiator, men det blir vel en annen test,

for hvor godt vannkjølinga virker. Som andre komponenter så har vel den også

betydning for flow? Er det slik med radiator at "bigger is better"?

 

edit. Jeg støtter deg i at det ikke betyr så mye om det er noen 90 graders

      bend/albuer. Effekten er der men kan nok uten bekymring se bort

      fra den.

5033751[/snapback]

 

:)

 

Joda, omfattende kan den jo bli, når benken omsider blir ferdig. Har ikke fått gjort så mye de siste par dagene, det har vært smått med tid til innkjøp av forskjellig slag.

C-Systems pumpa skal definitivt testes ja, det er jo en av de jeg har liggende her.

Alle komponenter har jo på sett og vis betydning for flow, det gjelder naturligvis også radiatoren. Og det er slett ikke alltid at "bigger is better"!

Det vil være ganske mye avhengig av radiatorens konstruksjon, og disse er det jo flere varianter på.

I så måte kan du jo finne litt info om BiE-radiatorene her, i det minste: http://overklokking.no/art.php?artikkelid=11429

Har bl.a. gjennomført en flowtest av disse, og den største er jo ikke best i så henseende! (Se testresultater på nest siste side).

Lenke til kommentar

Nitrob:

Jotakk, det går sent men godt. Har dessverre ikke hatt så mye tid i det siste, men har jo i alle fall fått loddet litt og laget noen "vogger" for feste av rørene.

Får vel snart legge ut noen bilder igjen, men tror ikke jeg rekker det før torsdag.

Flowmetere / rotametere brukes forøvrig helst i fbm overvåkning / kalibrering og kontroll av forskjellig utstyr for industri og produksjon, men har egentlig et ganske bredt anvendelsesområde.

De mest avanserte / digitale koster mange tusenlapper, men selv den relativt billige utgaven jeg bruker her (1800 +MVA) er nok ikke så lett å få tak til en billig penge noe sted.

 

unOkai:

Takk!

Å få tak i en pumpe som er spesifisert for -40C (!?) er nok ikke så helt enkelt! Jeg tror nok at du skal lete litt etter en pumpe som klarer den tempen. Finner du en, så tror jeg den blir dyyyr....

 

storken:

Joda, jeg skal vel få på plass den gamle avataren etterhvert. :)

Forhåpentligvis har jeg lagret den på en av de andre maskinene her, men orker ikke å lete akkurat nå.

unOkai må jo bruke en betydelig mengde frostvæske, om det er vann han skal pumpe. Og foreløpig er det vel det det er snakk om vil jeg tro?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

begynnt med noe testing nå snart skrue??

 

Jeg trenger hjelp til valg av en pumpe, den må kunne løfte vannet iallefall 2meter, er dette noe problem med noen pumper? skulle gjerne hatt en i dag da jeg må smelle sammen noen greier for å teste nye cpuen min som har verdens verste coldbug virker det som... dyre/akvarie butikker har vel noen som kan passe? clasern har kansje slanger?? resten har jeg...

 

når det kommer til den jeg nevnte tidligere, så blir nok neppe temperaturen -40 hele tiden, men den blir iallefall under 0C, jeg vet ikke når plexi begynner å sprekke jeg, men selve pumpa bør vel kunne klare lave temps...? kjølemediet blir vel sikekrt vann med en eller annet alkohol/frosteske i..

 

men nå må jeg først ha noe jeg kan teste cpuen min med.. bigwater gjør ikke jobben sin synes jeg..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...