Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Ok, så da er spørsmålet mitt; Hva skal jeg gjøre for at den skal klare å gjøre det den må? Popper opp hele tiden.

 

Vel, som du sikkert vet er jo tanken med Time Machine at den har kopi av alle filene dine. Selv når du sletter noe, blir jo ikke filen slettet fra backup, fordi Time Machine tar fullstendige avbildinger fra hele miljøet på maskinen. Du kan da bla deg gjennom hvordan skrivebordet ditt så ut måneder tilbake, og hente det ene dokumentet du ved en feiltakelse slettet for lenge siden.

 

Gjør du mye store forandringer på macen, som å laste ned mange filmer som du kanskje sletter fra macen senere for å spare plass, blir alt alt alt lagret i Time Machine, og fyller opp plass. Den begynner ikke slette gamle kopier før det har gått en god stund. Noen måneder eller så.

 

Hvis du bruker Time Machine som backup av filene dine, ikke sikkerhetskopi i tilfelle du sletter noe feil, ja da er det vel bare å slette alt som heter sikkerhetskopi på disken du har som har blitt full, og sette Macen til å starte sikkerhetskopiering på nytt. Da skjønner du vel også at du ikke lenger kan bla deg måneder tilbake i sikkerhetskopiene, fordi de ble jo slettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det visst også snakk om at de skal kjøpe opp Spotify.

 

«Snakk om» blir å dra den litt langt. En analytiker mener Apple kanskje burde kjøpe Spotify. Det er langt fra dette til at de (Apple) faktisk snakker om å gjøre det.

 

Jeg klarer dessuten ikke å stole helt på «analytikere» etter gjentatte grove feil og idiotiske spådommer.

Lenke til kommentar

Kanskje de legger om iTunes, i stedet for å fortsette på gamlemåten?

 

Tipper det er mange som har "fri data" på mobilen, og som heller vil ha en spotify-liknende tjeneste, enn å koble iPoden til en PC med iTunes og kjøpe individuelle sanger.

 

Dette vil i så fall garantert funke med iPhone, men lager de en app for Windows Phone og Android også?

 

 

Dette er rene spekulasjoner...

Lenke til kommentar

Et spørsmål til alle med MBP Retina: er det noen som har erfaring med videoredigering, særlig med Final Cut Pro, på denne? Jeg fikk for en knapp uke siden min retina (grunnmodellen), og i går skulle jeg sluttføre min første video i Final Cut Pro. Velger Share og deretter høyeste oppløsning (dvs til Apple Mac). Videoen er i full HD og har en varighet på ca 40 minutter. Etter å ha latt den arbeide med konverteringen i litt over 1,5 timer, hadde den bare kløyvd seg gjennom ca 25%. Maskinen var glovarm både på undersiden og særlig i bakkant av tastaturet.

 

Hvor lang tid skal den vanligvis bruke på å gjøre ferdig en video på 40 minutters varighet i full HD? Både iMac'en og også Windows-laptop'en bruker langt kortere tid på de videoer jeg har opprettet på disse det siste året.

 

Og hvilke batteritider opplever dere? Når jeg sitter med retina'en på fanget i sofaen, med normal surfing og litt organisering av bildefiler nå og da, går batteriet fra fullt til 10% på snaut 4 timer. Mountain Lion er oppdatert til siste versjon. Lysstyrken er redusert til ca 30-40%.

 

Siste punkt er oppstart fra dvale. Når jeg åpner lokket kommer skjermen på i løpet av et sekund eller to. Men den responderer ikke på tastatur eller mus før det er gått 5-10 sekunder når jeg har den på batteridrift. Flere som opplever det samme?

 

Ellers er jeg fornøyd med maskinen. Rask er den, og skjermen er behagelig.

Lenke til kommentar

Kjøpte min Retina for en måneds tid siden. Angående batteri, så klarer jeg fint 6-7 timer før den gir beskjed om å vurdere å lade. Akkurat nå as we speak så har den visst 9 timer igjen med en stor klype salt selvsagt. Det om at maskinen starter litt tregt opplevde jeg akkurat nå for fem minutt siden for første gang faktisk, så det var nytt for meg. Om videoredigering, så har jeg ingen aning da jeg er mer innpå bilder! :) Men maskinen går så det fyker for min del ihvertfall! :thumbup:

 

EDIT: Skjermen er jo eyegasm i seg selv, så bare det er nok til at folk burde skaffe seg denne! ;)

Endret av Olimaen
Lenke til kommentar

Er faktisk foreløpig en ting som irriterer meg med Macen. Airplay er sinnsykt ustabilt! Etter kort tid med spotify, så begynner lyden å hakke, og i verste fall så deaktiverer airplay seg fullstendig og ikonet forsvinner fra statuslinja... Så nå sitter jeg med laptopen og surfer, mens iPaden ligger ved siden av og spiller spotify problemfritt over airplay. Noen som opplever det samme?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...