Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Siden Photoshop CS55 slutter snart å funke på Macen pga. Mojave operativsystemet, og jeg tror det har noe med 32 bit å gjøre, men er ikke helt sikker. Hvilke Photoshop versjon anbefales som ikke er for ny som kan brukes 100% i Mojave ?

 

Photoshop CC fungerer fint og vil også fungere i alle fremtidige versjoner av Mac OS. Det er vel også den eneste versjonen som er å få tak i nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som har erfaringer med 4K Apple TV her? Kanskje ikke helt rette stedet å spørre, men prøver likevel. Siden eg enda her iPhone og en sliten MacBook Air så ønsker jeg å fortsette med Apple TV på underholdning stua på loftet. Den ATV3 durer og går enda nede i stua, den har fått kjørt seg i en årrekke.

 

 Så lurer på å kjøpe 32GB utgaven nå som Power har DNB-rabatt. Blir kun brukt til streaming så derfor tenker jeg 32GB burde være det opplagte valget?

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Noen som har erfaringer med 4K Apple TV her? Kanskje ikke helt rette stedet å spørre, men prøver likevel. Siden eg enda her iPhone og en sliten MacBook Air så ønsker jeg å fortsette med Apple TV på underholdning stua på loftet. Den ATV3 durer og går enda nede i stua, den har fått kjørt seg i en årrekke.

 

 Så lurer på å kjøpe 32GB utgaven nå som Power har DNB-rabatt. Blir kun brukt til streaming så derfor tenker jeg 32GB burde være det opplagte valget?

Folk flest klarer seg med 32GB utgaven. Det er kun installerte apper som bruker av lagringsplassen og de fleste apper tar ikke mer plass enn 30-80 MB. Spill tar litt mer plass, så med mindre du skal ha veldig mange spill installert samtidig så kommer du ikke til å fylle opp lagringsplassen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden Photoshop CS55 slutter snart å funke på Macen pga. Mojave operativsystemet, og jeg tror det har noe med 32 bit å gjøre, men er ikke helt sikker. Hvilke Photoshop versjon anbefales som ikke er for ny som kan brukes 100% i Mojave ?

Nyeste PS abonnerer du på. Koster ca 117 kr mnd. Det er verdt det om du driver med bildebehandling. Du får nyeste LR og PS i en og samme pakke som er gull til enhver tid. Og alt du lurer på ligger på Adobe sine sider og youtube. 

Mac for bildebehandling og Pc for gaming :-)

Lenke til kommentar

Angående Apple TV kjøpet så ble det jo bare bedre og bedre :p Kom jo på at jeg hadde 800,- i gavekort hos Power og så fikk man jo 20% rabatt av den resterende summen etter det igjen. Man tar det man får :wee:

 

Merker ganske grei forskjell mellom ATV3 som står nede i stua kan man si. Veldig godt førsteinntrykk altså :)

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Nyeste PS abonnerer du på. Koster ca 117 kr mnd. Det er verdt det om du driver med bildebehandling. Du får nyeste LR og PS i en og samme pakke som er gull til enhver tid. Og alt du lurer på ligger på Adobe sine sider og youtube. 

Mac for bildebehandling og Pc for gaming :-)

Dette abonnementet er vel om du har studentkort, noe jeg ikke har... Ellers hadde jeg slått til. Jeg har hatt CS55 lenge og ønsker ikke nødvendigvis å ha noe bedre Photoshop versjon, men bare en som fungerer optimalt. Som nevnt tidligere så sluttet den å funke en stund, før en måtte inn og justere litt i sikkerhets-innstillingene som var greit og enkelt å gjøre, men nå funker ikke fuksjonen å legge til tekst pga. dette, og det er ikke pga. min maskin men pga. denne versjonen som mange sliter med.

Lenke til kommentar

Den nyeste engangslisensversjonen av Photoshop var CS6, men den sluttet Adobe å markedsføre i 2017. Imidlertid sies det at de fortsatt kan selge den hvis man henvender seg direkte til Adobe. Evt. kan man kjøpe en brukt lisens fra en annen bruker på f.eks eBay. CS6 vil ikke bli oppdatert og det vil ikke tilbys nyere engangslisensversjoner av Photoshop. Abonnementsversjonen CC blir oppdatert etterhvert, uten ekstra kostad ut over abonnementet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har omsider bestilt meg en MacBook Pro nå, kjenner Air'en har jobbet iherdig og godt siden 2013, men nå føles det litt ut som om den er godt på overtid :p

 

Så da må man jo over på dette dongle helvetet da? Noen som har en fleksibel løsning her evt. noen USB-C produkter som kan anbefales?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm

Noen brukere av Firefox på Macbook Pro her? Hvordan er varme og viftestøy sammenlignet med Safari?

Endret av Slettet-8OkEXm
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet-8OkEXm

Kopiere filer, ta backup, av en ekstern harddisk. Er det bare å "merk alt" og kopiere over til den tomme disken? Hva kan gå galt når man kopierer en harddisk? (bruker Mac så derfor spør jeg her :p)

Endret av Slettet-8OkEXm
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm

Veldig lite. Bare ikke plugg ut mens den jobber. Merk alt og dra over!

Kan ta noen timer hvis det er flere Terrabyte...

Bør jeg kjøpe sånn industriell standard harddisk og sette inn i et eksternt kabinett, eller fungerer det helt fint med en ferdigstilt ekstern harddisk?

Lenke til kommentar

Ikke noen vits i å kjøpe superkvalitet på en disk som skal kobles til via USB og kun brukes til backup.

USB vil alltid være tregere enn disken innvendig uansett, og siden den ikke skal stå på 24/7, så er standard kvalitet mer enn nok.

Det er uansett vanskelig å finne direkte dårlige disker i butikken  idag!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...