Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe nei samme her.

 

Men det er det Apple kaller veggadapterne. https://support.apple.com/no-no/HT204178

 

Da lærte jeg noe nytt i dag også!  :) Da kan jeg også gi deg et svar: alt som skal plugges i veggkontakter kjøper du fra seriøse leverandører i Norge.

"Billige" dingser og ladere bestilt via nettet fra Kina kan fort vise seg å bli fryktelig dyre når ting går galt, og det gjør det alt for ofte fordi de i svært mange tilfeller er elendig konstruert og ikke godkjente etter europeiske el-sikkerhetsstandarder: https://www.dinside.no/mobil/hvis-du-har-en-hjemme-kan-det-vaere-livsfarlig/71561549

Endret av Newton
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da har jeg for første gang måttet ty til en Time Machine backup. Den gode nyheten er at det fungerte strålende. Ingenting mistet, bortsett fra det som fikk maskinen til å kræsje i utgangspunktet.

 

Jeg var inne å slettet noen mapper og filer jeg ikke skulle slettet mens jeg ryddet opp etter gamle Adobe-installasjoner, siden jeg har sagt opp mitt Creative Cloud-abonnement. Fant rusk helt tilbake fra 2014 som lå igjen etter gamle versjoner, men ble altså litt for ivrig. Så da lærte jeg at det som ligger i Adobe-mappen i Application support også brukes av Microsoft med flere.

 

Skulle ønske Adobes installerer kunne gjøre en litt mer ordentlig jobb selv. Finnes det noe troverdig verktøy (ikke de som dukker opp i tvilsomme reklamer på ulike nettsider) som kan gi oversikt over ubrukte duppeditter rundt om? Maskinen er 7 år gammel, så det er en del av det, og jeg håpet å få maskinen litt lettere på foten igjen.

 

Safari ble også fryktelig treg av det jeg slettet. (Det gikk fortsatt kjapt på andre enheter, så ikke nettverksproblem.)

 

Jeg installerte oppdateringen til 10.15.1 idag, og trodde først den hadde noe med det hele å gjøre. Men det har den nok antagelig ikke. Får prøve igjen med den.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Safari ble også fryktelig treg av det jeg slettet. (Det gikk fortsatt kjapt på andre enheter, så ikke nettverksproblem.)

 

Jeg installerte oppdateringen til 10.15.1 idag, og trodde først den hadde noe med det hele å gjøre. Men det har den nok antagelig ikke. Får prøve igjen med den.

 

 

Prøvde igjen i dag, og fikk samme problemet med netthastighet. Viser seg at det er NetBarrier som har problemer med 10.15.1. Så da får jeg vente på en oppdatering derfra. Edit: Og der var den alt. Så da er det problemet løst.

 

Og så viste det seg at Visual Studio Code ikke er "notarisert" i følge Apples nye forskrifter ennå, så den ville ikke starte uten at jeg satte unntak for den i systeminstillingene. Kommer vist en ny versjon i november.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Ja, skjer ingenting.

 

fsck_exfat prosessen kjører som gal. Men skjer ellers lite.

 

Står at den partisjonen er deaktivert altså. Den kommer opp når jeg kobler den til Windows PCen.

 

Vet ikke om jeg bare må gå det lang tid. Disken spinner opp med en gang jeg kobler den til Macen.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Disken har kanskje plutselig blitt koplet fra uten at partisjonen(e) ble løst ut (unmounta), i så fall kan filsystemet være "dirty" og MacOS vil (forsøke å) sjekke filsystemet før partisjonen blir tilgjengelig (mountes).

Hvorfor den evt. da plutselig ble koplet fra er jo en annen sak. Dårlig kontakt? Kanskje en hardware-svakhet e.l.?

 

Hvis fsck_exfat ikke klarer å fikse det og du har en Windows-installasjon tilgjengelig, så prøv bruk Windows til å sjekke partisjonen (altså at du manuelt starter en sjekk). Den bør da bli markert "clean" (hvis den faktisk er ok) og bør forhåpentligvis bli tilgjengelig i MacOS igjen uten en lang sjekk først.

 

For å sjekke om partisjonen er clean eller dirty så vil forhåpentligvis denne kommandoen vise det:

sudo fsck_ext -q /dev/rdisk2s2

Lenke til kommentar

Hvorfor den evt. da plutselig ble koplet fra er jo en annen sak. Dårlig kontakt? Kanskje en hardware-svakhet e.l.?

 

Har ikke svaret på dette, men merker meg på min egen maskin at når maskinen går i dvale og jeg så vekker den igjen, så sier den ganske ofte (men langt fra alltid) at den eksterne disken ikke var løst ut på riktig måte. Det har vært slik over flere systemversjoner og med flere ulike disker.

 

Så kanskje er det gitte omstendigheter der systemet ikke klarer å løse disken ut. Ennå ikke fått problemer på grunn av det, men ser altså at det skjer. Nå er disse diskene MacOS extended da, ikke exFAT. Kanskje er exFAT mer sårbar...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar begge to!

 

Jeg fikk det faktisk til. Helt utrolig.

 

Jeg gikk inn i terminal og skrev «diskutil mount /dev/disk2» der disk2 var hele disken med partisjonene. Men dette hadde jeg jo prøvd tidligere tenkte jeg uten noe hell. Men jeg så nå i Disk Utility programmet at nå var begge diskene deaktivert. Faen tenkte jeg, nå pelmer jeg hele greia.

Men så restarter jeg maskinen av en grunn. Og VIPPS. Der var begge partisjonene tilbake. Jeg lot disken og maskinen spinne og gå før jeg rota igjen. Kanskje jeg egentlig bare måtte la fsck_exfat gjøre jobben sin, at litt ekstra tålmodighet her siste gangen i tillegg til restart gjorde susen. Jeg tenkte jo disken gjorde på helt andre unødvendige ting siden den jobbet så fælt.

 

Nå fungerer alt, takk og pris for det haha. Takk for alle svar :)

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Finnes det noen "triks" for å få god pris på en iPad Pro for tiden? Power har jo lagt inn unntak fra iPad i DNB 20% kampanjene sine og bruktprisene på finn.no er jo helt hinsides på Apple-produkter. Har ingen hastverk...

Ser dårlig ut. Kickbacken på elektronikkbutikker har sunket noe kraftig. Eneste jeg har er 3,9% hos Apple. Ellers studentrabatt.

 

28.nov er det black friday da. Kanskje det kommer et par tusen i avslag da?

Lenke til kommentar

Hvilken modell er du ute etter, og hva kan du tenke deg å betale?

 

Geir :)

 

(Trodde jeg svarte på denne for noen minutter siden, men glemte vel å trykke "Post" til slutt...)

Billigste 12.9" egentlig.

 

Ser dårlig ut. Kickbacken på elektronikkbutikker har sunket noe kraftig. Eneste jeg har er 3,9% hos Apple. Ellers studentrabatt.

 

28.nov er det black friday da. Kanskje det kommer et par tusen i avslag da?

Lov å håpe. Får følge litt med. 20% på Power har jo vært redningen lenge, men så fjerna de iPad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...