Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Fulgte guiden på Apple Suppert nettsiden om å slette harddisk hvis man skal selge macen.

 

 

Se svar på privat melding. Det der er en helt grei fremgangsmåte. 

 

Finder oppfører seg rart, dvs. harddisken, bruker, mapper osv. er ikke lengre i margen til venstre. Hvis jeg skal inn i brukermappa må jeg bruke spotlight.

 

 

Mange slike ting har man nok lagt til selv i årenes løp. Når man installerer helt på nytt får man ingen av de tingene med seg. Men du kan legge dem til selv. Jeg har lagt til mange ting i dokken etterhvert for å komme raskere til dem.

 

I tillegg er youtube slow i safari, når man trykker inn på en video eller link refresher hele nettsiden seg. Det gjør den ikke i Firefox.

 

 

Det er sånt man må regne med med nye OS. Det går seg nok til etterhvert, om maskinen ellers er rask nok til å kjøre det nye systemet.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Airpods, kjøpe nå eller vente?

 

 

Det ryktes vel nye mot jul. Kanskje de kommer uten noen lansering. Det er visst en liten oppgradering i år, bedre støtte for Siri, så om du ikke er en av dem som snakker til telefonen din mens den ligger i lomma så tror jeg ikke den har noe spesielt å tilby. Og så har de visst et etui som virker med trådløs lading, når nå Apple får det ut av døra.

 

Men jeg tror den større oppgraderingen nok kommer først en gang neste år. Med Bluetooth 5, treningssensorer etc. Det synes ulike kilder å være enig i også. Det rimer med at de ikke annonserte dem på den siste lanseringen.

 

Det er selvsagt alltid en sjanse å ta, siden Apple ikke sier noe har vi bare ryktene å gå etter.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm

Du mener de bygger inn svakheter, for å få deg til å kjøpe mer? Konspirasjonsteoretiker much?

Nei.

 

Flere opplever at magsafe laderne på slites ut ved samme punkt ved normal bruk, for eksempel at den ligger i sekken. HP og Dell klarer å lage ladere som varer lenge med normal bruk, så det er for dårlig at Apple ikke gjør det. I tillegg er magsafe ladere dyre og garantien gjelder bare i 1 år.

 

10183-frayed.jpg

frayed-apple-adapter.jpg

Endret av Slettet-8OkEXm
Lenke til kommentar

Det der lurer jeg fælt på. Hvorfor kan ikke Apple lage en strømpe som ikke revner? På den annen side, når vi er på hytta med barn og barnebarn med et halvt dusin iPhone- og iPad-ladere så ser vi fort hvem som eier hvilken lader: Vi kjenner igjen alle hullene på kabelen.  :wee:

 

Og ja, bshagen, det kan hende at de alle sammen "bruker dem feil". Jeg vil nok kanskje hevde at de ikke tåler helt normal bruk, hvor den brukes og rulles sammen og stappes i en veske. Det er det de er laget for, og burde tåle en trøkk...

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm

Alt ryker om man bruker det feil 

Ikke Nokia 3310 hø hø hø..

 

Er du i opposisjon bare for spenningens skyld  :tease:  er det en liten del av deg som kan være enig i a Apple kanskje kan ha gjort en dårlig jobb med disse laderne.

Endret av Slettet-8OkEXm
Lenke til kommentar

Jeg tror etter litt googling at årsaken er enkelt: Apple bruker ikke PVC i kablene sine. Årsaken til det igjen er at de skal være miljøvennlige. Og at de er mykere. Hvor miljøvennlig det er at folk hiver kablene på fyllinga og kjøper nye kan diskuteres. 

 

Og så mangler Apples kabler "strain reliefs" (hva heter det på norsk?) i endene, der en kabel gjerne bøyes mest. Hvorfor vet jeg ikke. Men det er blitt et marked for 3. parts kabler med solide strømper og med strains reliefs:

 

apple-lightning-6-foot-braided-usb-cable

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Kan du fortelle meg hvordan jeg bruker en kabel feil når den er koblet i veggen 24/7 og jeg kun tar den opp og kobler den i iPhonen - og likevel må den skiftes ut fordi den ryker på samme plassen som millioner av slike andre?

 

Takk på forhånd.

Hvordan skal jeg vite hva du gjør feil? Det får meg til å undre på hvordan mine Lightning-kabler fremdeles lever. Vær så god :)

 

 

Ikke Nokia 3310 hø hø hø..

 

Er du i opposisjon bare for spenningens skyld  :tease:  er det en liten del av deg som kan være enig i a Apple kanskje kan ha gjort en dårlig jobb med disse laderne.

 

Mulig, men det begynner å bli påfallende mye som er "Apple sin skyld". Ofte er det enklere å skylde på seg selv, fremfor det åpenbare 

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Hvordan skal jeg vite hva du gjør feil?

Kablene til Apple har lenge vært rævva. Så det er ikke noe som "begynner."

 

Vær så snill å ikke prøv å støtt Apple på akkurat dette punktet. Tror du de 100 millioner treffene på "lightning cables break" på Google kommer av brukerfeil? Nei. Beklager å skuffe deg men uansett hvor lite du liker det så er det slik.

Lenke til kommentar

Meh, jeg sier ikke at Apple sine kabler er guds nådegave til "ladekabelen" heller, men jeg drit lei all sutringen til folk. Det er en billig liten møkkakabel, i kategorien "alle slike typer kabler *kan* ryke". Opp igjennom så har utallige slike kabler røket for meg, fra Nokia 2110 til i dag (micro-USB var absolutt verst for meg) - men shit happens  :shrug:

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Ja, det er det. Spørsmålet er hva som får Apple til å levere små billige møkkakabler med markedets kanskje dyreste telefoner. Det henger ikke helt på greip...

 

geir :)

 

Det finnes rom for forbedringer ja, som med bokstavelig talt ALT annet. USB-C er ikke akkurat perfekt den heller, og forrige USB (micro) var jo en katastrofe av en kobling. Så.. fremtiden er trådløs :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...