Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må si jeg er imponert over holdbarheten på macene. Før jeg byttet til mac for 3-4 år siden byttet jeg PC kanskje 1 gang annenhvert år. Nå sitter jeg fremdeles med den samme 2008 Macbook Pro 15". Har forsåvidt oppgradert minne til 8gb og lagring til SSD, men likevel. Hvis man ser bort fra batterikapasiteten har den holdt seg fortreffelig. Ekstremt rask i oppstart/avslutning og generelt god respons på alt jeg bruker den til. Nyeste Lightroom fungerer også knirkefritt i Yosemite. Gøy!

Endret av NiRaM
Lenke til kommentar

Batteriet er ikke kjempebra lenger, naturlig nok. Holder vel 1-1,5 timer ved normal bruk. Skal oppgradere maskin i 2015 tror jeg, da de nye batteritidene på 10+ timer er litt vel fristende.

 

Hadde det ikke vært for det hadde jeg ikke hatt behov for noen ny.

Endret av NiRaM
Lenke til kommentar

Hm. Hull som i brent hull?

 

Har du brukt den og kveilet den opp slik man bør gjøre? :)

 

Blir riktignok fryktelig varm, men tror heller det er slitasje. Altså, ledningen er nesten kuttet over. Har brukt den slik man skal tror jeg ja, derfor jeg stusser over at den gikk så fort i stykker. Burde det ikke egentlig gå på garantien?

 

Kjøper seff original lader ja!

Lenke til kommentar

Det bør gå fint å bare levere den inn på nærmeste Eplehuset eller lignende apple-selger. Jeg har selv gjort det med en lader. De har en tendens til å knekke i nærheten av endene. Jeg fikk erstattet min kostnadsfritt.

 

Det er også slik det burde være. Apple-ladere varer kortere enn andre bærbare. Kvaliteten er ikke nødvendigvis dårligere, men kabelen ser ut til å være tynnere, som gjør at den er mer utsatt for brudd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det bør gå fint å bare levere den inn på nærmeste Eplehuset eller lignende apple-selger. Jeg har selv gjort det med en lader. De har en tendens til å knekke i nærheten av endene. Jeg fikk erstattet min kostnadsfritt.

 

Det er også slik det burde være. Apple-ladere varer kortere enn andre bærbare. Kvaliteten er ikke nødvendigvis dårligere, men kabelen ser ut til å være tynnere, som gjør at den er mer utsatt for brudd.

 

Ah, men da er det kanskje håp da! Får stikke innom Eplehuset en dag :)

Lenke til kommentar

Noen som vet hvorfor Apple tv står der når jeg ikke har Apple TV?

Det samme står på både min air og retina. Kobler jeg til, så kobler den seg til som vanlig, men kobler fra etter en liten stund.

Jeg får også det samme, og skrur jeg lyden på fullt så hører jeg musikk fra leiligheten under... (Eller formulert på en annen måte: Du har ikke noen naboer i nærheten som kanskje har en stående?)
Lenke til kommentar

 

Noen som vet hvorfor Apple tv står der når jeg ikke har Apple TV?

Det samme står på både min air og retina. Kobler jeg til, så kobler den seg til som vanlig, men kobler fra etter en liten stund.

Jeg får også det samme, og skrur jeg lyden på fullt så hører jeg musikk fra leiligheten under... (Eller formulert på en annen måte: Du har ikke noen naboer i nærheten som kanskje har en stående?)

 

 

hmmm, så merkelig! Men må ikke apple tven være på samme nettverk for at den skal komme opp?

Lenke til kommentar

Noen som har noen ide om hva dette kan være?

 

post-99342-0-72908200-1418320955_thumb.png

 

Oppdaget den for noen uker siden. Umulig å tørke bort, og oppsto på mystisk vis uten at jeg kan huske å ha vært nær skjermen. Så i går at lignende flekker har spredd seg rundt hele rammen.

 

Kan så vidt kjenne at flekkene er litt "ruglete", som om et lag har fallt av. Eventuelt kan kanskje fukt ha samlet seg på innsiden?

 

Laderen jeg snakket om blir så vidt jeg forstår ikke erstattet kostnadsfritt, så litt bekymret for at jeg må punge ut for ny skjerm. Synes i så fall det er dårlig. Maskinen har ikke rukket å bli et år gammel, og jeg har aldri brukt annet enn en lett fuktet klut. Tror knapt jeg har behandlet en PC penere.

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Hva var argumentene for at du ikke fikk det erstattet kostnadsfritt? Tar de det ikke på garanti så er det vel bare å skrive et reklamasjonsbrev og henvise til forbrukerkjøpsloven. Om det ikke foreligger noen åpenbar grunn til at skaden er selvpåskyldt og kun skyldes slitasje så skal det godt gjøres at det ikke dekkes av reklamasjonsretten. Men mange butikker er veldig flink til å ikke nevne dette med reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar

Deltaservice sier følgende:

 

Det er ikke garanti på apparatet fordi ytre påvirkninger, avisolert/store bruddskader på ledning. Funksjonssvikten/skaden på
apparatet er av en slik karakter at det har formodningen mot seg at funksjonssvikten var til stede på kjøpstidspunktet.

 

Tror du jeg møter samme begrunnelse med skjermen? Man kan jo nesten alltid argumentere for at funksjonssvikten ikke var til stede på kjøpstidspunktet, men fukt f.eks er vel ikke nok til at det ikke dekkes av reklamasjonsretten? En ting er jo om man sitter ute i regnet med maskinen, men å tørke over med en fuktig klut er vel normal bruk?

Lenke til kommentar

(iPhone tråden er vel mer riktig sted å spørre om dette?). Uansett: 5c er vel i praksis innmaten i iPhone 5 pakket inn i fargerik plastikk fremfor aluminium. De fleste iPhones har vel klassisk begynt å føles trege etter 3 oppdatering etter at den selv ble lansert, og nærmest ubrukelige etter oppdatering #4 (av OSet). Så med iOS 9 september neste år så kan du antakelig regne med at den allerede da vil begynne å føles ganske treg. (Samtidig så blir Apple flinkere og flinkere til å kjøre automatiske oppdateringer, så vanskelig å la være å oppdatere OSet også).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...