Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har tenkt godt og lenge på den hos elkjøp til 8900 kr. Sykt billig, men tror ikke jeg klarer meg med så liten HDD.

 

 

jPQOSOU.png

Det er med studentrabatt(Studenttorget).

 

Hovedsaklig brukt til surfing/skolearbeid, men vil ha muligheten til å holde på litt i lightroom/photoshop ved behov. Derfor tenker jeg at noe mindre enn 16gb ram blir teit når man bruker så mye på en ny laptop.

Høres dette ut som en logisk utgave å kjøpe? Burde jeg heller gå for 512gb når jeg først er i gang?

 

Plagsomt å bruke så mye penger på en laptop, men når man er frelst av OSX så har man vel ikke så mye valg.

Lenke til kommentar

Vanskelig det der. Har også råd til å kjøre på med 16gb ram, 512gb HDD. Da får man også 2.8GHZ istedet for 2.6, selv om det ikke har så veldig mye å si tror jeg.

 

Kan jo kjøre 256gb, og bruke noe av de pengene en 512gb hadde havnet på på 1tb ekstern elns.

 

16gb ram, 512gb, 2.8Ghz, kr 15 648,75

16gb ram, 256gb, 2.6Ghz, kr 13 348,75

Spørs om man får det igjen når man selger den også.

Får tenke på det i løpet av helgen. Skjer ingenting før mandag uansett, så blir vel en bestilling søndags kveld.

Endret av uTukt
Lenke til kommentar

RAM er vrient, det får du ikke gjort noe med i etterkant. Men 8GB skal normalt være tilstrekkelig for det meste disse dager, men forstår problemstillingen, spesielt om du planlegger å ha maskinen i 3år+.

 

Lagring kan jo ekspanderes, med Thunderbolt så kan du jo eventuelt skaffe ekstern SSD og den vil yte mer eller mindre identisk med en intern. Ting går raskt over USB3.0 også men på grunn av overhead så vil du ikke få like lav (god) responstid osv..

 

Om du tenker for generell lagring, altså bare at du trenger noen ekstra GB for lagring av bilder, dokumenter, video osv så kan et smart triks være å kjøpe et 128GB SD kort (eventuelt Micro-SD som du setter i SD-adapter) med halvveis fornuftige hastigheter. Det kan du jo bare slotte inn i SD-kort leseren på siden og ha der permanent, det bygger knapt ut av maskinen og tåler juling.

 

 

Irritasjonen med både USB3.0 og Thunderbolt disker er at de må kobles inn og ut, og du må drasse de med deg i tillegg til maskinen. Med SD-løsning som jeg nevnte over så vil det jo være en "plug it and leave it" løsning.

Lenke til kommentar

Akkurat det med at cmd+x ikke funker er vel en av de ytterst få ankepunktene Windows har mot osx.

 

Men jeg er helt sikker på at det finnes en løsning via en addon eller et program. Har lært meg å jobbe rundt det da. Spesielt blitt lettere etter at Finder fikk fanefunksjoner.

 

Edit: Bestilt MBP 13 retina, 16gb ram og 256gb HDD. Forventet levering blir neste uke. Sikker torsdag fredag. Gleder meg!

 

Må bare få solgt min 2011 15" MBP kjapt nå

Endret av uTukt
Lenke til kommentar

Akkurat det med at cmd+x ikke funker er vel en av de ytterst få ankepunktene Windows har mot osx.

 

Men jeg er helt sikker på at det finnes en løsning via en addon eller et program. Har lært meg å jobbe rundt det da. Spesielt blitt lettere etter at Finder fikk fanefunksjoner.

 

Edit: Bestilt MBP 13 retina, 16gb ram og 256gb HDD. Forventet levering blir neste uke. Sikker torsdag fredag. Gleder meg!

 

Må bare få solgt min 2011 15" MBP kjapt nå

 

Bra maskin. Grattis! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...