Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Til oppkjøring er det ekstremt viktig å følge fartsgrensen visst du vil bestå, eller visst det er dårlig føre på veien så må du kjøre etter føret.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På motorsykkel så bør man egentlig før hver tur og i det minste på oppkjøring utføre en kjapp sjekk av sykkelen. Da sjekker man om det er grus eller glasskår på dekk, at det er luft i dekk, at lys fungerer osv.

 

Hva burde man kontrollere på bilen før man starter? (Utenom sikkerhetskontrollen)

 

 

Og når man skal parkere, skal man da sette bilen i første gir og bruke brekket, eller kun brekket eller kun 1 gir?

Lenke til kommentar

Det er på vinteren ofte risikoen er stor for at brekket setter seg fast. Du kjører så systemet blir varmt og blir laget kondens, og når motoren stoppes med 20- kan brekket fryse seg fast.

 

Men okei, tror mange har litt forskjellig mening og at det ikke er noen fasit. Men en "sikker" parkering skal vell være med både gir og brekk :)

Lenke til kommentar

Til oppkjøring gjer du lurt i å bruke handbrekk, uavhengig av kva vane du har tenkt å legge deg til seinare. Eg har sett fleire tilfelle der bilar har trilla av gårde på grunn av at den var parkert på gir.

 

Enkelte eldre bilar kan kanskje ha problem med handbrekket, men eg har aldri opplevd det sjølv. Det er uansett ikkje noko tema på oppkjøring. Bruk handbrekk, alltid. Kjipt å legge seg til ein vane med å parkere på gir, låne ein anna bil som ikkje klarar å halde seg på giret og trillar av garde.

Lenke til kommentar

Til oppkjøring gjer du lurt i å bruke handbrekk, uavhengig av kva vane du har tenkt å legge deg til seinare. Eg har sett fleire tilfelle der bilar har trilla av gårde på grunn av at den var parkert på gir.

 

Nå skal man også huske på hvilken retning hjulene bør peke i under parkering.

Alltid ha sving vekk fra veien..

Jeg har sett flere tilfeller der biler har trillet med kun håndbrekk som parkeringsbrems enn biler som har stått i gir uten håndbrekk på..

 

Enkelte eldre bilar kan kanskje ha problem med handbrekket, men eg har aldri opplevd det sjølv. Det er uansett ikkje noko tema på oppkjøring. Bruk handbrekk, alltid. Kjipt å legge seg til ein vane med å parkere på gir, låne ein anna bil som ikkje klarar å halde seg på giret og trillar av garde.

 

Her lyser det uvitenhet.

Vet du hvordan de forskjellige håndbrekkmekanismene er bygget opp? Og hvilke forhold tror du de er laget for?

Lenke til kommentar

Da ble det også bruker på meg. :)

 

Sitter mye å leser på skolen og har vel snart kommet halvveis gjennom tråden, mye nyttig lesing, samtidig som det er interessant å følge de forskjellige skjebnene. Har ikke oppkjøring før September selv, tar likevel teorien på Onsdag. Dette har sikkert blitt spurt ett par ganger, men jeg spør likevel:

 

Dere som har øvd mye på teoritentamen,no, vil dere si at spørsmålene er tilnærmet like som på trafikkstasjonen? Består hver gang på nettet nå, dog skal likevel bruke ett par timer i kveld og sikkert hele morgendagen, i tillegg skal boka leses gjennom en gang til. :wee:

 

Øver sikkert altfor mye, har ett par venner som bare satt noen timer dagen før som besto ganske greit. :rofl:

Lenke til kommentar

Dere som har øvd mye på teoritentamen,no, vil dere si at spørsmålene er tilnærmet like som på trafikkstasjonen? Består hver gang på nettet nå, dog skal likevel bruke ett par timer i kveld og sikkert hele morgendagen, i tillegg skal boka leses gjennom en gang til. :wee:

 

Jeg er ikke spesielt skoleflink, ei er jeg noe interessert i tema bil i det hele tatt. Teoriprøven bestod jeg med én feil. Var ganske nervøs før jeg skulle ta den, men ble overrasket hvor enkel den egentlig var. Det er bare å tenke logisk når du svarer, så går det kjempefint!

 

Edit: Får nevne at jeg leste igjennom boka 3 ganger og tok notater underveis.

Endret av Metaldude
Lenke til kommentar

Dere som har øvd mye på teoritentamen,no, vil dere si at spørsmålene er tilnærmet like som på trafikkstasjonen? Består hver gang på nettet nå, dog skal likevel bruke ett par timer i kveld og sikkert hele morgendagen, i tillegg skal boka leses gjennom en gang til. :wee:

 

Øver sikkert altfor mye, har ett par venner som bare satt noen timer dagen før som besto ganske greit. :rofl:

 

Jeg synes spørsmåla på teoritentamen.no er veldig like de man får på trafikkstasjonen. Det er en kalkulator på skjermen, slik at du kan regne ut m/s osv, så du trenger ikke pugge på det i hodet.

 

Etter å ha lest gjennom boka 2-3 ganger, samt gjort mange oppgave-sett på teoritentamen.no, bestod jeg i dag med kun 1 feil ;)

Endret av Andersas
Lenke til kommentar

Da ble teorien bestått med to feil. :w00t:

 

På vei til trafikkstasjonen kjørte jeg også på en småfugl, slik at han bak meg fikk fronten dekt av fjær. Jeg trodde den skulle fjerne seg som de vanligvis gjør, men i stede ventet den til jeg var 1 meter unna og måtte dermed lide konsekvensene av det. Kan jo heller ikke bremse når jeg har 4 biler rett bak meg i 80 km/t som er svært ivrige på å kjøre forbi.På grunn av denne episoden fikk jeg en svært dårlig følelse før teorien, dog det gikk heldigvis bra.

 

Jeg vil anbefale teoritentamen.no til de som ikke har tatt teorien ennå. De fleste spørsmålene er svært like som på den virkelige prøven. Øver man nok på dette nettstedet vil jeg påstå at man ikke trenger å lese boka, selv om det selvfølgelig ikke er en ulempe. :)

Lenke til kommentar

Øver man nok på dette nettstedet vil jeg påstå at man ikke trenger å lese boka, selv om det selvfølgelig ikke er en ulempe. :)

 

Ville ikke anbefalt å ikke lese boka. Man lærer mye nyttig i den og den bygger for et bra underlag for å forstå spørsmålene som du blir stilt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...