Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt oppkjøringen 2 ganger nå. Har desverre ikke bestått. Er jo utrolig flaut, men men. Men jeg ville i allefall prøvd å finne roen, oppfør deg som om du skal kjøre en vanlig kjøretur (Som om du allerede har lappen) Og vis du innser at du har gjort en feil stor eller liten så prøv å glem det så fort som overhodet mulig, ikke bruk tid og energi på å fokusere på hva som gikk galt for 10 sekunder siden. Ett problem for meg var varmen den dagen, bilen hadde steika i sola i godt over 1 time på parkeringsplassen før prøven min begynte, var utrolig varmt i bilen, fikk hodepine og nakkesmerter pluss nervøsiteten til å toppe det hele av. Ta alle spørsmål med kjørelærer når dere kjører til stasjonen. Ikke hold tilbake noen spørsmål, ingen spørsmål er for dumme. Bare finn roen, slapp av, kjør en liten tur og Masse lykke til! :D

Lenke til kommentar

Hvor nøye er kjørelærer/sensor på at man blinker til venstre inn i rundkjøringer? Har aldri praktisert dette i løpet av nesten to år med øvelsekjøring, men antar at det er bare å begynne om det er påkrevd. Det viktigste er vel uansett at man blinker seg ut, tror heller jeg aldri har sett en bil blinke seg inn i rundkjøringer, bortsett fra skolebiler.

 

Blir dog spennende å kjøre med lærer snart, da får man virkelig se om øvelsekjøringen har vært til nytte. Må vel også legge bort et par uvaner. To hender på rattet, se oftere i speil og eventuelt blinke seg inn i rundkjøringer er ting jeg må skjerpe meg på til høsten. Selv om jeg har lagt på meg noen uvaner vil jeg definitivt si at jeg har lært masse av å kjøre privat.

Endret av shadaa
Lenke til kommentar

De eneste gangene jeg blinker i rundkjøringer er hvis jeg bytter fil når jeg skal ut, eller hvis jeg skal rett til høyre. Det finnes ikke noe mer irriterende enn å stå og vente på en som kommer fra venstre også skal han egentlig rett til høyre og ikke rett frem.

Lenke til kommentar

Jeg betaler rundt 550 per time, noe som er helt greit for min del.

 

Om intet mindre enn 5 dager er det forresten min tur til å kjøre opp! Noen som har noen tips til oppkjøring ved Lillestrøm og/eller vet om hvilke ruter jeg kan få? Jeg har allerede prøvd å søke her i tråden, men det var begrenset hva jeg kunne finne. Jeg grugleder meg, det skal uansett bli deilig å bare bli ferdig med det.

Lenke til kommentar

Jeg betaler rundt 550 per time, noe som er helt greit for min del.

 

Om intet mindre enn 5 dager er det forresten min tur til å kjøre opp! Noen som har noen tips til oppkjøring ved Lillestrøm og/eller vet om hvilke ruter jeg kan få? Jeg har allerede prøvd å søke her i tråden, men det var begrenset hva jeg kunne finne. Jeg grugleder meg, det skal uansett bli deilig å bare bli ferdig med det.

 

Betalte også 550,- per time. Kjørte opp på trafikkstasjonen i Lillestrøm. Veit ikke hva slags ruter du kan få, men jeg kjørte ihvertfall mot Strømmen først for å parkere. Deretter fortsatte vi mot Furuset og Alna. Bak ved IKEA og tilbake igjen. Sensoren var en tynn mann med briller. Veldig rolig og hyggelig. Lykke til!

Endret av Metaldude
Lenke til kommentar

Betalte også 550,- per time. Kjørte opp på trafikkstasjonen i Lillestrøm. Veit ikke hva slags ruter du kan få, men jeg kjørte ihvertfall mot Strømmen først for å parkere. Deretter fortsatte vi mot Furuset og Alna. Bak ved IKEA og tilbake igjen. Sensoren var en tynn mann med briller. Veldig rolig og hyggelig. Lykke til!

 

Takk for svar :) Har googlet litt rundt, det ser ut som om de områdene du nevner er noe som ofte går igjen på oppkjøringer ved Lillestrøm.

 

Satser på at det går bra i morgen!

Lenke til kommentar

Da nærmer det seg oppkjøring for meg også, riktignok mandag neste uke. Har også oppkjøring i Lillestrøm. Er veldig nervøs, men har også en følelse at det kommer til å greit. Jeg har kjørt MASSE, og har en bil som venter på meg. Jeg vet jeg kan kjøre, men er fortsatt nervøs (prestasjonsangst?).

 

En av grunnene til at jeg er nervøs er også bilen jeg kjører. Føler meg ikke helt komfortabel i bilen (BMW X3), mens i min egen Mazda 6 kjører jeg helt feilfritt.

 

Noen tips før dagen kommer?

Lenke til kommentar

Har du hørt med kjørelærer om du kan prøve eller eventuelt bytte til en annen bil på kjøreskolen?

Nei, har ikke det. Men tror ikke jeg skal stresse med å bytte bil nå. Tror egentlig bare problemet ligger i at jeg har brukt veldig lang tid fra en kjøretime til en annen (en bil til en annen) og at clutchen er veldig uvant for meg. Skal ha en kjøretime imorgen, så får se hvordan jeg håndterer bilen da. Sist jeg kjørte bilen var vel rett før jul, da jeg fullførte langkjøringen. Takker for tips dog, kan jo faktisk vise seg nyttig da jeg ikke har overhodet tenkt over muligheten.
Lenke til kommentar

Jeg bestoood :D Sikkerhetsspørsmålet var å kontrollere at bremselysene fungerer og om det var forsvarlig å kjøre uten. Altså veldig enkelt!

 

Kjørte først oppover E6 et stykke, så tok vi av og kjørte mot Kløfta hvor vi kjørte innom Romerrikssenteret for å parkere. Deretter kjørte vi mot Sørumsand og tok noen småveier til Leirsund før vi dro tilbake til trafikkstasjonen. Det var tilnærmet lik 0 trafikk på disse landeveiene. Og i tillegg fikk jeg en sykt hyggelig sensor, så da kunne jeg egentlig ikke ha hatt mer flaks :)

 

Deilig å være ferdig!

Lenke til kommentar

Jeg bestoood :D Sikkerhetsspørsmålet var å kontrollere at bremselysene fungerer og om det var forsvarlig å kjøre uten. Altså veldig enkelt!

 

Kjørte først oppover E6 et stykke, så tok vi av og kjørte mot Kløfta hvor vi kjørte innom Romerrikssenteret for å parkere. Deretter kjørte vi mot Sørumsand og tok noen småveier til Leirsund før vi dro tilbake til trafikkstasjonen. Det var tilnærmet lik 0 trafikk på disse landeveiene. Og i tillegg fikk jeg en sykt hyggelig sensor, så da kunne jeg egentlig ikke ha hatt mer flaks :)

 

Deilig å være ferdig!

 

Grats! Spørsmålene jeg fikk var å teste fjernlys og lydhorn. :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...