Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Skal man til venstre i rundkjøring, blinker man til venstre for å vise retning, også blinker man seg ut. Skal man til høyre, blinker man bare til høyre. Skal man rett frem blinker man seg bare ut ;) Dette har jeg lært er det korrekte. Cruisa forresten forbi ArneGran-kjøreskolebilen jeg kjørte opp i for to uker sia, tidligere idag, haha. Var litt deilig følelse :p

 

Mer korrekt formulert enn det blir det ikke! Hehe, takker! :)

 

Takk :) Dette er da hvis det er en helt vanlig rundkjøring med fire utganger.

Er det flere, f.eks. 5 eller 6, skal man bare blinke til venstre inn i rundkjøringa

hvis man skal helt til venstre, altså den siste utgangen, etter min opplæring :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Blinke inn i rundkjøringen lørte jeg på MC, ikke på bil.

Der var det pisk på pungen om man gjorde annet en å blinke ut.

 

Får beskjed av kjørelærer å blinke inn også, men selvfølgelig også blinke ut. Det å blinke inn er kanskje mer en anbefaling. Anyway, blir opp til hver enkelt om man vil blinke inn eller ikke =)

Lenke til kommentar

Forstår ikkje kvifor man må blinke inn i rundkjøringen (Er det blitt obligatorisk no?). Slik eg ser det blir det å blinke inn i rundkjøringen heilt meingsløst. Å bruke blinklys indikerer på kva vei man skal, når man kjører inn i rundkjøringen så kan man jo bare kjøre ein vei...

 

Nokre spørsmål har eg iallefall... Under oppkjøring, får man minus dersom man ikkje blinker inn i rundkjøringen? Er det sant at man kan velge å kjøre opp med automat gir eller vanlig gir? Og er det internett side man kan teste seg sjølv i om man kan teorien?

Lenke til kommentar
Forstår ikkje kvifor man må blinke inn i rundkjøringen (Er det blitt obligatorisk no?). Slik eg ser det blir det å blinke inn i rundkjøringen heilt meingsløst. Å bruke blinklys indikerer på kva vei man skal, når man kjører inn i rundkjøringen så kan man jo bare kjøre ein vei...

 

Nokre spørsmål har eg iallefall... Under oppkjøring, får man minus dersom man ikkje blinker inn i rundkjøringen? Er det sant at man kan velge å kjøre opp med automat gir eller vanlig gir? Og er det internett side man kan teste seg sjølv i om man kan teorien?

Blir mye bedre samhandling hvis alle blinker om de skal til høyre, venstre, samt blinker ut hvis de skal rett fram.

Tror nok du får minus hvis du ikke blinker. Du kan teste deg selv på prøve.no for å se hvordan du ligger an. :)

Lenke til kommentar

I de litt mindre og mellomste rundkjøringene i dag er det såvidt jeg snart gidder å blinke meg ut lenger. 70-90% av alle biler jeg møter gidder ikke å gjøre det selv, da ser jeg snart ikke vitsen med å hjelpe andre når ingen hjelper meg ..

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
Det med blinking når man kjører inn i en rundkjøring varierer vist litt fra sted til sted. I Nord-Trøndelag er det ingen som gjør det så kjørelæreren min sa jeg ikke trengte å gjøre det. Men i Stavanger var det vist mer vanlig.

 

I Stavanger bruker ikke folk blinklys i det hele tatt... det er ufattelig frustrerende for det ødelegger hele flyten!

 

Snakker om sola: http://www.aftenbladet.no/fritid/bil/10590..._de_verste.html

 

Quote: - Når det gjelder rundkjøringer, kan det virke som at folk ikke klar over reglene for hvordan de skal kjøre. Når uvitenheten kommer i tillegg til en merkbar aggressiv og hensynsløs holdning, blir det flere ulykker, sier Enoksen.

Endret av DSG
Lenke til kommentar

I svært gamle rundkjøringer (jeg vet ikke om en eneste slik en), hvor det ikke er skiltet med vikeplikt osv så er det faktisk høyreregelen som gjelder! Dvs, hvis du er i rundkjøringen så må du vike for de som kommer inn. Er en del land som det er høyreregelen som praktiseres i rundkjøringer.

Lenke til kommentar
Søskenbarnet mitt tok lappen med automat og hun fikk ikke automat på sertifikatet... tror kanskje det var fordi faren ikke hadde krysset av for det eller noe :hmm: Men hun tok manuell rett etterpå da...

Forstår ihvertfall ikke de som velger bevisst å ta lappen med automat.

Endret av Skagen
Unødvendig sitering.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...