Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Javisst! Derfor tar jeg lappen med manuell og deretter handler jeg inn bil med Automat :)

 

Hey, ikke diss! hehe. Jeg kjører med automat. Men så har jeg angst for å kjøre bil. Har kastet opp fordi jeg har gruet meg sånn til kjøretimene og jeg kjører, helt ærlig, helt jævelig. Så når jeg freaker ut så er det en fordel å ha automat. Det gjør det faktisk lettere.

 

Med mindre vi kaller bærum bygdenorge da? :)

Endret av Skagen
Unødvendig sitering.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hey, ikke diss! hehe. Jeg kjører med automat. Men så har jeg angst for å kjøre bil. Har kastet opp fordi jeg har gruet meg sånn til kjøretimene og jeg kjører, helt ærlig, helt jævelig. Så når jeg freaker ut så er det en fordel å ha automat. Det gjør det faktisk lettere.

 

Med mindre vi kaller bærum bygdenorge da? :)

 

Endelig noen som tør å innrømme at bilkjøring ikke er superlett:D Mange på denne tråden som mener kjøring er lett, men det kan faktisk være ganske vanskelig. Noen er flinkere til å kjøre bil enn andre. Ingen erting av de som kjører med automat eller på andre måter sliter litt med kjøringa.

Lenke til kommentar
Endelig noen som tør å innrømme at bilkjøring ikke er superlett:D Mange på denne tråden som mener kjøring er lett, men det kan faktisk være ganske vanskelig. Noen er flinkere til å kjøre bil enn andre. Ingen erting av de som kjører med automat eller på andre måter sliter litt med kjøringa.

Mange på denne tråden mener kjøring er lett fordi de har fått det til såpass at de har lappen, og derfor kommer hit for å gi tips til andre som skal ha oppkjøring. I starten var det vanskelig for meg også, men etter hvert har jeg fått dreisen på det.. Nå etter jeg fikk lappen har jeg begynt å lure på hvorfor i all verden jeg syntes det var så vanskelig, det er jo dritlett ^^

 

Noen er bedre enn andre i enkelte ting, og dårligere enn andre i andre ting, rett og slett slik det er

Lenke til kommentar

Enkelte innlegg er blitt redigert grunnet overdreven eller feil bruk av siteringsfunksjonen. Vær vennlig å passe på og sitere det du svarer på og ikke mer enn det. I utgangspunktet skal man ikke sitere mer enn maks to innlegg bakover. Dette for å gjøre det mest mulig oversiktlig. Ved sitering av veldig mye tekst, eller om bruker finner det nødvendig å sitere flere innlegg bakover, så oppfordres man til å bruke skjul-funksjonen.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på PM. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

Egentlig det meste som angår sikkerhet i bilen.

Påvise lysbruk, div. vekter (tillatt nyttelast osv.), måle lufttrykk i dekkene samt. mønsterdybde, oppsett av varseltrekant, sjekke dødgang i rattet, sjekke abs, sjekke servo, forklare ikoner i instrumentpanelet osv. The list goes on and on....

Lenke til kommentar

Jeg har oppkjøring 15. september. Gruer meg noe sinnsykt! Tror aldri jeg skal greie det :( Har prøvd å ta lappen siden jeg var 18, er 20 nå da.. Ga opp hver gang kjørelæreren påpekte feil..Har gitt opp mange ganger, føler at jeg ikke får det til i det hele tatt.. Men men.. får bare håpe det går bra nå..

 

Noen her som har kjørt opp i Fagernes?

 

Og, hei forresten, er ny her på diskusjon.no :cool:

Lenke til kommentar
Egentlig det meste som angår sikkerhet i bilen.

Påvise lysbruk, div. vekter (tillatt nyttelast osv.), måle lufttrykk i dekkene samt. mønsterdybde, oppsett av varseltrekant, sjekke dødgang i rattet, sjekke abs, sjekke servo, forklare ikoner i instrumentpanelet osv. The list goes on and on....

Hvordan måles lufttrykket? Hva gjør jeg om det er dødgang i rattet? Hvordan sjekker jeg abs og servo?

Lenke til kommentar
Jeg har oppkjøring 15. september. Gruer meg noe sinnsykt! Tror aldri jeg skal greie det :( Har prøvd å ta lappen siden jeg var 18, er 20 nå da.. Ga opp hver gang kjørelæreren påpekte feil..Har gitt opp mange ganger, føler at jeg ikke får det til i det hele tatt.. Men men.. får bare håpe det går bra nå..

 

Noen her som har kjørt opp i Fagernes?

 

Og, hei forresten, er ny her på diskusjon.no :cool:

Du må ikke gi opp, men tenke ut hva du gjør feil og øve mye.

Velkommen på forumet forresten.

Lenke til kommentar
Egentlig det meste som angår sikkerhet i bilen.

Påvise lysbruk, div. vekter (tillatt nyttelast osv.), måle lufttrykk i dekkene samt. mønsterdybde, oppsett av varseltrekant, sjekke dødgang i rattet, sjekke abs, sjekke servo, forklare ikoner i instrumentpanelet osv. The list goes on and on....

Hvordan måles lufttrykket? Hva gjør jeg om det er dødgang i rattet? Hvordan sjekker jeg abs og servo?

 

Lufttrykk måles ved hjelp av en lufttrykksmåler. Den kan enten være digital, eller en liten pinne som spretter ut for å vise lufttrykket. Du trenger ikke kjøre noe, du skal bare påvise om, og hvor mye det er (sånn ca.).

 

ABS sjekkes ved å pumpe 5-6 ganger på bremsepedalen, slik at den er hard. Press inn bremsepedalen mens du starter bilen, så skal den sige inn. Gjør den det er ABS ok!

 

Servo sjekkes ved å dra rattet til en av sidene, ca. 90 grader eller noe sånt. Deretter starter man bilen, så kjenner du at servoen tar inn og hjelper med å styre rattet.

Lenke til kommentar
Egentlig det meste som angår sikkerhet i bilen.

Påvise lysbruk, div. vekter (tillatt nyttelast osv.), måle lufttrykk i dekkene samt. mønsterdybde, oppsett av varseltrekant, sjekke dødgang i rattet, sjekke abs, sjekke servo, forklare ikoner i instrumentpanelet osv. The list goes on and on....

Hvordan måles lufttrykket? Hva gjør jeg om det er dødgang i rattet? Hvordan sjekker jeg abs og servo?

 

ABS sjekkes ved å pumpe 5-6 ganger på bremsepedalen, slik at den er hard. Press inn bremsepedalen mens du starter bilen, så skal den sige inn. Gjør den det er ABS ok!

 

Trodde denne metoden var for å sjekke om selve bremsene funket, ikke ABS..?

Lenke til kommentar

Sånn! Da var lappen i boks.

Men det er en ting jeg lurer på...

 

Mens jeg kjørte opp i dag så var jeg gjennom et sted med sånne fartskamera. Fartsgrensa her var 70, mens jeg hadde kjørt 80 for gud vet hvor lenge :S. Sensoren så heldigvis ikke det, og jeg bremsa ned til 70 med en gang jeg la merke til dette. Jeg vet ikke om jeg ble tatt bilde av, men det er vel sånn at det kommer blitz hver gang disse kameraene tar bilde?

Blir jævlig kjipt å miste lappen på sååå kort tid, spes når dette skjedde før jeg en gang fikk den :p

Lenke til kommentar
Ja, man kan få lukeparkering på oppkjøring, og det er i trafikken. :)

 

Hvordan kan man få lukeparkering på oppkjøringa når jeg og kjørelærern aldri har øvd på det?? Vennina mi som har lappen fortalte ikke om noen lukeparkering på oppkjøringen sin. Det kjørelærern har sagt til meg er at jeg får rygging når jeg skal parkere bilen. Men det er jo ikke lukeparkering:P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...