Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

OMG!! jeg besto.

i can`t belive it!!!!

fikk en gammel sur sensor , ble for stressa at jeg tabbet meg helt ut men fikk lappen likevel.

 

fikk ruten mot sandvika og e18 til billingstad. aldri kjørt der før . sjokk i sjokk enda!!

 

Herlig. Da får jeg en god følelse pga. dette da vettu :)

Skal dit om 13 dager. Er spent selvfølgelig, men har troa!

 

ja det er lett for å bli nervøs pga dette forum, men jeg var heldig føler jeg ,for jeg gjorde mange småfeil og lagde en farlig situasjon der jeg bråbremset ( men heldigvis ikke biler bak) jeg hadde faktis stor sjanse for å stryke men han sa at han gir meg lappen for han så at jeg var sååå dritnervøs og han opplevde jeg forsto trafikken derfor valgte han å krysse på bestått.

 

er nok litt enig at det kommer ann på sensor, har en vennine som strøyk for hun tok brukte klusjen for mye ??

og jeg brukte klusjen hver gang jeg bremste ( litt unødvendig ) .

 

men ønsker deg masse lykke til:D:D

 

om par timer skal jeg kjøre en kompis hjem og kjøre hjem alene for første gang!! kommer sikkert til å føle at jeg kjører ulovelig ,haha!! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ting man spesielt bør øve masse på? ...

 

Vel, vikeplikt i alle dens former (høyreregel, flettefelt, rundkjøringer, vikepliktsskilt, forkjørsveg...) i alle fall. Tenk på hvordan du kjører: Bråstopper du ofte? Hvor fort akselererer du? Har du høy fart i svinger?

 

Det er vanskelig å stryke på kjørekomfort alene, men det kan være tungen på vektskålen.

Lenke til kommentar

Ja jeg hadde da min andre oppkjøring i dag og fikk bestått=) det var utrolig deilig, kan ikke beskrives hehe. Men mine tips er det å holde hodet kaldt. Veldig viktig dette med vikeplikt og fartstilpassninger. Senk farten nøye og kjør alltid igjennom de små vanlige rundkjøringene på 2 gir, så langt du ikke skal rett fram og det ikke er noen biler i sikte. Jeg kjørte opp i Mysen og hadde en utrolig hyggelig sensor som het Marte. Hun spurte om jeg ville prate underveis, og det takket jeg ja til. Hun pratet og holt samtalen igang noe som gjorde dette til en mye bedre opplevelse enn når jeg strøyk på første oppkjøring i Drøbak. Sett på aircondition særlig nå som det er så varmt og slapp av. Hold blikket langt frem! Beste tipset er å øvelseskjøre i området rundt der du skal ha oppkjøring. Øve,øve øve. Lykke til! Nå skal jeg ut å rååne for første gang alene.

Lenke til kommentar

Jeg strøk 1 gangen pga sensor trudde jeg kom til "lette Trondheim" for å ta lappen pga jeg snakket bokmål. På arket sto det "glimrende kjøring- ok" Bestått , men på slutten av turen ombestemte han seg av nevnte grunn.

Måtte klage i mange mnd og fikk pengene tilbake og han fikk sparken som sensor.

 

2.gang fikk jeg en dame og besto. >< :thumbdown:

Lenke til kommentar
Ja jeg hadde da min andre oppkjøring i dag og fikk bestått=) det var utrolig deilig, kan ikke beskrives hehe. Men mine tips er det å holde hodet kaldt. Veldig viktig dette med vikeplikt og fartstilpassninger. Senk farten nøye og kjør alltid igjennom de små vanlige rundkjøringene på 2 gir, så langt du ikke skal rett fram og det ikke er noen biler i sikte. Jeg kjørte opp i Mysen og hadde en utrolig hyggelig sensor som het Marte. Hun spurte om jeg ville prate underveis, og det takket jeg ja til. Hun pratet og holt samtalen igang noe som gjorde dette til en mye bedre opplevelse enn når jeg strøyk på første oppkjøring i Drøbak. Sett på aircondition særlig nå som det er så varmt og slapp av. Hold blikket langt frem! Beste tipset er å øvelseskjøre i området rundt der du skal ha oppkjøring. Øve,øve øve. Lykke til! Nå skal jeg ut å rååne for første gang alene.

 

Kjørte du/dere bare rundt i Mysen, eller kjørte dere en rute som for eks Mysen - Askim?

Grattis BTW! :D

Lenke til kommentar

Skal aldri sette min fot i Mysen, drit sted. Hadde oppkjøring i Mysen to uker tilbake, den gikk ikke så veldig bra. Hva var det sensoren(dame) ikke klaget på? Eneste hun ikke klagde på var vikeplikt ellers var alt annet galt. Til tross for at kjørelæreren min og andre bekjente hadde advart meg kjøre opp i Mysen så valgte jeg å kjøre å på allikevel.

 

kjørelæreren min mente ihvertfall at sensorene der er sære i sine vurderinger. Men seriøst må nok rette på meg selv, var ikke akkurat flawless jeg tar altfor stort plass når jeg svinger noe som jeg fikk tilbakemelding på fra kjørelæreren. Har oppkjøring i Drøbak 15. juli får håpe at det går bedre der. :)

Lenke til kommentar

Takk for flere gode tips folkens! :D

 

OMG!! jeg besto.

i can`t belive it!!!!

fikk en gammel sur sensor , ble for stressa at jeg tabbet meg helt ut men fikk lappen likevel.

 

fikk ruten mot sandvika og e18 til billingstad. aldri kjørt der før . sjokk i sjokk enda!!

 

Herlig. Da får jeg en god følelse pga. dette da vettu :)

Skal dit om 13 dager. Er spent selvfølgelig, men har troa!

 

ja det er lett for å bli nervøs pga dette forum, men jeg var heldig føler jeg ,for jeg gjorde mange småfeil og lagde en farlig situasjon der jeg bråbremset ( men heldigvis ikke biler bak) jeg hadde faktis stor sjanse for å stryke men han sa at han gir meg lappen for han så at jeg var sååå dritnervøs og han opplevde jeg forsto trafikken derfor valgte han å krysse på bestått.

 

er nok litt enig at det kommer ann på sensor, har en vennine som strøyk for hun tok brukte klusjen for mye ??

og jeg brukte klusjen hver gang jeg bremste ( litt unødvendig ) .

 

men ønsker deg masse lykke til:D:D

 

om par timer skal jeg kjøre en kompis hjem og kjøre hjem alene for første gang!! kommer sikkert til å føle at jeg kjører ulovelig ,haha!! :D

 

Jo takk hehe. Dette skal gå bra.

Teller ned. Bare 11 dager igjen.

Spennende å kjøre helt alene

for første gang ja, det kan

jeg tenke meg ass xD

Lenke til kommentar
4 dager igjen til oppkjøring, kjenner nervene tar over her. Er så nervøs, men det er vel alle som skal kjøre opp...

 

Det jeg er redd for er at jeg skal gjøre en feil og tenke på det resten av ruta. Ikke noe moro det her :p

 

Er vel naturlig og være litt nervøs, men bare nervene

ikke tar overhånd så går det nok bra skal du se.

Men ikke tenk for mye, vær litt kald ;)

Lykke til. Kjører opp jeg også

om 8 og et halvt døgn :)

Lenke til kommentar

Takk for svar. Får vel spørre sensor før oppkjøring og se hva han sier.

 

Jeg har lest og søkt litt rundt, men ser ulike svar og erfaringer. Jeg vet at det er lov under lærekjøring, men sensoren tar jo vekk "skole"-skiltet før oppkjøringa, så egentlig har jo eleven lappen og har lov å ha passasjerer?

Lenke til kommentar

Selvfølgelig har ikke eleven lappen selv om skoleskiltet er borte.

 

Trafikkopplæringsforskriften sier uttrykkelig i § 29-6 at "Hvis kandidaten ønsker det, og forholdene ellers ligger til rette for det, kan trafikklæreren være med i kjøretøyet under prøven."

 

Jeg tolker det slik at når dette blir nevnt positivt i forskriften må det bety at andre ikke har adgang til å være med.

Lenke til kommentar

Jeg hadde oppkjøring for under 1 måned siden, og bestod :)

Hadde oppkjøring i Sortland, som er ganske smått, så er ikke mye forskjellig plasser å kjøre her da :p

Gjorde en tabbe i begynnelsen da, glemte håndbrekket helt, men sensoren regnet med at det bare var nerver. Ellers kjørte jeg veldig greit, gjelder bare å holde hodet kaldt mens man kjører, og ikke drømme seg bort, veldig fort gjort å gjøre.

Lenke til kommentar
Yay! Jeg strøk. Det meste gikk bra, men strøk på det at jeg overså et midlertidig oppsatt skilt om at farten var nedsatt pga veiarbeid (jækla mye veiarbeid) og i samme området (rundkjøring) streifet jeg et kollektivfelt på vei ut av rundkjøringen.

 

Girvalg/økonomi, feltvalg+skifte (foruten nevnte episode med kollektivfeltet), vikeplikt osv var helt perfekt.

 

Håper jeg for en litt mer sosial sensor neste gang. Fyren jeg hadde sa ikke et ord (utenom høyre, venstre, Hillevåg, Forus, Lassa, Madla osv) og var tydelig ikke interessert i å holde en samtale gående. Det hjalp ihvertfall ikke på nervøsiteten.

 

Når er det ihvertfall lenge til jeg gidder å sette meg bak rattet på en bil.

 

Var det i tjensvollkrysset du streifet kollektivfeltet ut av rundkjøringen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...