Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Virker som om det er ganske normalt å stryke første gang.

 

Strøyk selv for en mnd siden. Hadde ingen grove feil, men for mange småfeil. Kjørte med langlysa på uten at jeg merka det. Fant ikke første gir to ganger på vei ut i kryss og fikk en kort stans (ikke kvelning av motor). Kjørte en periode i 70 i 80-sonen. Sensor mente jeg kjørte litt for defensivt. Ellers sa sensor at alt var bra. Fikk litt sjokk på at han strøyk meg på de småtinga. Ei venninne av meg kjørte mot innkjøring forbudt-skilt og sto likevel.

 

Var deppa og sint ca ei uke, men nå gleder jeg meg til neste oppkjøring.

Lenke til kommentar

Jeg hadde oppkjøring kl 10.00 i dag, og jeg bestod :D

Fikk en grei sensor som jeg satt og pratet med ca hele turen.

Jeg gruet meg skikkelig hvis jeg fikk i oppgave å lukeparkere (fordi dette har jeg ikke gjort så mye med skolebilen) , men det slapp jeg heldigvis :p

 

Vell, tror jeg skal stikke ut og kjøre meg en tur i det fine været nå, uten kjørelærer eller pappa ^^

Lenke til kommentar

Jeg hadde oppkjøring igår 08:05. Men da kjørelærer møtte opp så spurte han meg om at jeg ikke hadde hørt det? så spurte jeg om hva jeg ikke hadde hørt, så svarte han at de hadde dobbelbokka så jeg ikke fikk oppkjøring alikevel.

Men så sa han bare at det her skal jeg ordne.

Vi går inn på statensveivesen og han sa sin mening og dama bak skranken blei litt opprørt, men han fiksa det:D

 

Fikk en hyggelig liten dame i 40årene med en koselig dialekt forklarte meg hvordan oppkjøringa skulle foregå.

Blei litt paff fordi det virket ganske "avansert" men var mye enklere en det jeg hadde trodd.

Men så måtte jeg trekke spørsmål om bilens sikkerhet, hu dro fram en bunke med 30kort og jeg måtte trekke, brukte god tid på å trekke og jeg trakk et kort der det sto at jeg skulle sjekke at Lyd og lyshorn fungerte :p.

Kjøringa var ganske bra men jeg holdt på å kjøre inn der det var gjennomkjøring forbudt, så jeg smalt bilen i reverse og det ordna seg:D

Da vi var framme på statensvegvesen så ba hu meg å rygge inn på plass. jeg rygga inn og skrudde av motoren og venta på dårlig nyheter pga at jeg var halveis forbi innkjøring forbudt, men så ser hu at nå kan du senke skulderne du har bestått, gratulerer men førerkortet.

Dette ble jo da en overaskelse så jeg bryter ut i jubel og gir sensor en god klem.

 

Kjørte rundt i hele telemark i min Mazda 626 95modell

Mazda626.jpg

Endret av trondtang
Lenke til kommentar

Her er bilen min forresten, som jeg klarte å punktere første dagen med førerkortet idag! Det gikk heldigvis bra. Hadde en flaske med skum som jeg spurta inn og kjørte rolig til nærmeste bensinstasjon og fyllte luft. Dro så på verkstedet for å sjekke om det lakk, noe det ikke gjorde, men forhjula var totalt nedslitt på innsiden og de anbefalte og sette de bak og de bak foran inntil jeg fikk skaffa nye dekk. Litt av en dag :p

Men utrolig deilig å bestå!

Lenke til kommentar
Her er bilen min forresten, som jeg klarte å punktere første dagen med førerkortet idag! Det gikk heldigvis bra. Hadde en flaske med skum som jeg spurta inn og kjørte rolig til nærmeste bensinstasjon og fyllte luft. Dro så på verkstedet for å sjekke om det lakk, noe det ikke gjorde, men forhjula var totalt nedslitt på innsiden og de anbefalte og sette de bak og de bak foran inntil jeg fikk skaffa nye dekk. Litt av en dag :p

Men utrolig deilig å bestå!

 

Er det du som har kjøpt den A3'n "On Air" ?

Lenke til kommentar
Jau. Håper ikke det dukker opp noe mer feil med den nå. Dekka foran var helt nedslitt, spylerveske lekker ut, sensorene til ventilene begynner å tulle og. Må punge ut for nye dekk til den nå også.

 

Grattis med bestått førerprøve!!

Noen siste tips til meg? 4 dager igjen :O

 

Digg bil forresten. Heftige felger!!!

Jeg får nye 17" InterAction-felger idag :D

Lenke til kommentar
Jau. Håper ikke det dukker opp noe mer feil med den nå. Dekka foran var helt nedslitt, spylerveske lekker ut, sensorene til ventilene begynner å tulle og. Må punge ut for nye dekk til den nå også.

 

Stemmer. Mener å huske at han som hadde den før var/er medlem av vwaudi club'en.

Lenke til kommentar

Besto ikke på første oppkjøringen i mai.

Det at jeg ikke akselererte fort nok til 50 etter jeg hadde kjørt inn på en hovedvei fikk jeg trekk på. Jeg nevnte det ikke for sensor, men skulle ha sagt at jeg ikke følgte meg trygg nok der og da til å akselerere for fullt. Etterpå sa han at det ble "litt for mye av det gode", altså altfor sikker kjøring siden jeg brøt vikeplikten for trafikken bak.

 

Men at jeg overså en bil som jeg fikk vikeplikt for som kom rundt en hekk rett utenfor Biltilsynets parkeringsplass var nok til at jeg strøk. Sensor måtte da bremse, siden jeg var komt så langt ut i krysset at jeg hadde brutt vikeplikten i neste sekund. Han konkluderte med at jeg observerte bra men manglet den siste kontrollen før et kryss.

 

Men, men. Neste forsøk er nå på tirsdag.

Ting jeg sliter litt med er hovedsaklig bykjøring. Å utnytte luker føles vanskelig når det er mye trafikk og dårlig sikt.

Syns også at parkering er vanskelig. Lukeparkering går faktisk ganske greit etterhvert, det er nemlig rygging ut/inn av parkeringer som står 90 grader i forhold til kjøreretningen som er vanskligst.

 

Sliter også litt med å kjøre i tunnel. Spesielt ved utgangen. Da må jeg jo passe på å ligge litt til høyre, læreren min har nemlig fortalt at trailerne ofte kjører med venstre hjul oppå midtlinja for å ha god margin til taket. Men når jeg skal trekke til høyre blir jeg samtidig redd for å kjøre i skiltene og fjellveggen på høyre side.

 

Er sikkert enda flere ting som jeg ikke kommer på nå. Men skal ihvertfall prøve å få øvd hver dag frem til tirsdag, så jeg slipper det jævlige nederlaget igjen.

Endret av Kaggen
Lenke til kommentar

I dag besto jeg oppkjøringa! :D

Er overlykkelig..

 

Leste denne tråden en del før jeg skulle kjøre, og det hjalp. Mye bra å lese her.

 

Tipset mitt er å plukke opp feilene du gjør (de større), og nevne dem på slutten av timen til sensoren, det er pluss at du vet selv at du gjorde feil. Og ta hensyn til andre, overhold vikeplikten og samarbeid godt med andre trafikanter! :)

 

Nå skal jeg ut og kjøre .. ;)

Lenke til kommentar
I dag besto jeg oppkjøringa! :D

Er overlykkelig..

 

Leste denne tråden en del før jeg skulle kjøre, og det hjalp. Mye bra å lese her.

 

Tipset mitt er å plukke opp feilene du gjør (de større), og nevne dem på slutten av timen til sensoren, det er pluss at du vet selv at du gjorde feil. Og ta hensyn til andre, overhold vikeplikten og samarbeid godt med andre trafikanter! :)

 

Nå skal jeg ut og kjøre .. ;)

 

Gratulerer!! Herremin så morro det må være :love:

Lenke til kommentar

Da var lappen i boks for min del. Etter et misslykket forsøk for en måned siden sto jeg på andre forsøk. Min første oppkjøring ble en stor skuffelse. Jeg var veldig klar og følte meg sikker i trafikken, noe både fattern og kjørelæreren min (begge med over 30 års erfaring på veien) var enige i. Og oppkjøringa gikk forsåvidt greit. Jeg kom meg gjennom uten å ha gjort noen store feil, og ble faktisk litt overraska da sensor mente at det fortsatt ikke var godt nok. Jeg fikk trekk for å holde en noe ustødig kurs ved kjøring rett frem, burde giret litt oftere, kom litt for fotr inn mot noen kryss og missa på sikkerhetskontrollen. Bortsett fra det med kryssene følte både jeg og kjørelæreren at det stort sett var pirk og at det var strengt å stryke meg. Heldigvis for min del fikk jeg en ny sjanse, og denne gang gjorde jeg ingen feil. Og om det føltes forferdelig å stryke, var smaken av å bestå tilsvarende søt. Skal prøve å komme med noen tips og taktikker til dere som skal kjøre opp. Mye er åpenbart og alle er sikkert ikke like gode, men jeg skal gjøre et fosøk.

 

Vi starter med forbredelsene, og det som går litt indirekte på kjøringa.

  • Tips nummer en er å legge seg tidlig kvelden før slik at du våkner opp uthvilt den morgnen du skal kjøre opp. Du er antakeligvis såpass spent når du trykker hånda til sensor for første gang, så du sovner nok ikke bak rattet uansett, men en har lett for å bli litt sløvere hvis du er trøtt.

  • Videre tror jeg noen kan ha en fordel av å freshe seg litt opp før oppkjøringa. Ta en dusj, kle deg i klær du liker, spis et godt måltid i forkant, gå på do, gre håret, smink deg osv. Du vil da kanskje komme med litt bedre selvtillitt, og føler deg mer komfortabel med deg selv.

  • Det som også kan være lurt å tenke på er hvor mye press du ønsker å legge på deg selv. Jobber du best under press og trives med det så fortell venner, familie og bekjente at du skal kjøre opp, om du ikke trives så godt med det bør du holde det hemmelig.

Nå skal det sies at dette er noe alle sikkert vet om, og at det dessuten har lite å si, men summen av alt kan kanskje gi deg noen få prosent større sjanse for å bestå :)

 

Videre til de forbredelsene som går litt mer direkte på kjøringa.

  • Først vil jeg si at du bør være forbredt på innstillinger i bilen og vit hvordan ting funker. Sørg for at seteinnstillinger, speil og alt er riktig innstilt før du begynner. Vær også sikker på at du vet hvvordan ting funker. Om bakruta er nedsølt av gjørme, hvordan virker vindusviskeren bak? Om det dogger på ruta, hva trykker du på for å få løse det problemet? Hvordan får du opp panseret hvis du skulle bli spirt om det? Hvis du er usikker på noe så hør med kjørelæreren før oppkjøringa.

  • Forbred deg også på sikkerhetskontrollen. Vær sikker på hvordan man sjekker olja, fyller spulevæske, hvor man leser av dekkdimensjonene osv. Dette vil nok kjørelæreren gå kjapt gjennom med deg før prøven men det kan være en fordel å vite en del fra før.

  • Hvis du har muligheten så kjør i området der du skal kjøre opp og sørg for at du har oppkjøring på "hjemmebane". Er det veiarbeid og omkjøringer noen steder? Skilter som er vanskelige å se? Rundkjøringer med tre, fire eller fler "armer"? Dette skal selvsagt gå bra uansett om du er kjent elelr ikke, men det skader nok ikke å være litt kjent i området hvis du skulle kjøre opp et annet sted en på din lokale trafikkstasjon.

For å gå videre til det som har en direkte effekt på kjøringa.

  • Ikke gjør noen tabber. Ikke begyn å kjør uten å ha skrudd på lysa (og velg riktig lys). Ikke kjør uten å ha festet sikkerhetsbelte osv. Dette er åpenbare ting, men om man er litt nervøs og litt stressa så kan man i verste fall glemme det.

  • Observasjon. Dette er helt vitalt. Sjekk speil OFTE (hvert femte sekund er en fin rutine). Se i speil før du skal bremse, når du har kjørt inn på en vei. i rundkjøring.. Og VIS at du observerer. Ikke bare vri litt på øya, men fysisk litt på hodet så sensor legger merke til det. Dog bør det ikke overdrives. Se deg også godt for der du har vikeplikt. Og ikke glemm blindsonen!

  • Ikke vær for defensiv. Ikke kjør i 75 på motorveien eller kom så sakte inn i kryss at trafikflyten blir redusert. Ikke vik der du ikke har vikeplikt osv. Jeg mener det er dumt å overdrive sånne ting da man virker veldig usikker.

  • Kom rolig inn mot kryss. Dette tror jeg mange stryker på. For selv om det ikke er andre biler i krysset/rundljøringa eller hva det måtte være så ta det helt med ro. Brems ned, gir ned og plasser deg riktig. Da blir det bra:)

Til slutt må du huske på at du faktisk kan kjøre. Du hadde ikke stått foran en oppkjøring hvis ikke du hadde bevist for kjørelæreren din at du kan dette. Bare ta det rolig og gjør som du pleier så blir det førerkort til deg. Lykke til!

Lenke til kommentar
[*]Hvis du har muligheten så kjør i området der du skal kjøre opp og sørg for at du har oppkjøring på "hjemmebane". Er det veiarbeid og omkjøringer noen steder? Skilter som er vanskelige å se? Rundkjøringer med tre, fire eller fler "armer"? Dette skal selvsagt gå bra uansett om du er kjent elelr ikke, men det skader nok ikke å være litt kjent i området hvis du skulle kjøre opp et annet sted en på din lokale trafikkstasjon.

 

Takk for fyldig og nyttig informasjon. Gratulerer med lappen!

Jeg for min del har oppkjøring om to dager og er veldig spent,

særlig dette du skrev om oppkjøringsområdet. Fordi jeg skal

kjøre opp i Billingstad/Asker (utenfor Oslo) og er egentlig mest

kjent rundt Skedsmokorset og Lillestrøm, men jeg har øvelses-

kjørt litt der en gang for noen uker siden, igår, også skal jeg ta

en GRUNDIG kjøring der imorgen, dagen før. Så håper det holder

fordi jeg er jo egentlig ikke kjent der i det hele tatt! God help me...

Heldigvis kjører jeg bra, og alle jeg har kjørt med sier at jeg kjører

mer enn bra nok til å kunne hatt førerkort. Kjørte masse med tanta

mi når jeg var på ferie en uke i Østfold og der kjørte jeg veldig bra

selvom jeg ikke kjente de veiene heller så dette går vel helst greit...

Lenke til kommentar

TJW14: Takk for ryddig og god informasjon! Og ikke minst nyttig info! Alle de små brikkene som det å føle seg vel og alt det der er med på å bygge opp helheten og er veldig gode råd!

 

Carisma_ftw: Bare kjør som du alltid kjører. Ut ifra det du beskriver høres du ut som en dyktig fører. Good luck! :)

Lenke til kommentar
TJW14: Takk for ryddig og god informasjon! Og ikke minst nyttig info! Alle de små brikkene som det å føle seg vel og alt det der er med på å bygge opp helheten og er veldig gode råd!

 

Carisma_ftw: Bare kjør som du alltid kjører. Ut ifra det du beskriver høres du ut som en dyktig fører. Good luck! :)

 

Takk for det. Føler meg ganske trygg, men klarer ikke å la være

å føle meg LITT nervøs. 14 timer igjen nå! Gleder meg / grugleder meg...

Min Carisma 2003 står klar med nye 17" felger og greier nå. Freedom is near! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...