Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Ikke for å ta fra deg noe av det motet du enda har, men om du stryker på tentamen, ser det vel mørkt ut i utgangspunktet. Her jeg kjørte opp (i Ålesund) blir det vel sånn at vi kan enten kjøre by eller landevei, jeg strøyk på den første oppkjøringen når jeg fikk "by. Da glemte jeg å se meg skikkelig for når jeg skulle skifte fil å litt sånn.

 

Men på andre forsåk kjørte vi på landevei, å da gikk det bedre, husk å ha god flyt i farten, og se veldig mye i speilene, virker som de aldri kan få nokk av speilene. Ellers er det vel bare å ønske lykke til!

 

Tror det skal gå bra selv jeg strøk på tentamen. Kjenner mange som har strøket på tentamen, men bestått på selve oppkjøringen. Er derfor jeg hadde en ekstra kjøretime i forkant av oppkjøringen, nemlig for å plukke av meg de feilene som gjorde at jeg strøk på tentamen. Dessuten var jeg uheldig på tentamen og kom ut for en trailer som hadde hatt motorstopp, og det sto politibiler rundt den. Traileren sto i enden av påkjørselsfeltet til motorveien, og hadde selve "førerhytta" ute i høyrefila. Jeg la meg i venstre, og ble liggende der alt for lenge pga at jeg syntes det var alt for mye trafikk til høyre for meg. Følte ikke jeg greide å legge meg til høyre. Men sist jeg kjørte lå jeg ikke i venstre fil et sekund, altså gjorde jeg det jeg skulle.

 

Ja, hvordan gikk det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skrev her da jeg skulle ha min første oppkjøring, det gikk dessverre ikke så bra. Jeg ble utrolig skuffet, hadde hatt en liten kjøretime før selve oppkjøringen og den gikk kjempebra. "Dette går rette veien", sa kjørelæreren min til meg da han gikk ut av bilen. Desverre fikk jeg en(etter min mening) utrolig sur og tverr sensor som gjorde meg sykt nervøs. Var rett og slett ikke forberedt på å bli så påvirket av sensoren.. Hun strøk meg på plassering og fart på landvei og på møting av bil på landevei. Jeg var ikke enig i det hun skrev på vurderingsarket, men innser at jeg ikke kjørte mitt beste.

 

Skal ha ny oppkjøring på fredag og håper det går rette veien denne gangen! :)

Sensoren jeg hadde sist gav virkelig selvtilliten min en knekk, men denne gangen skal jeg prøve å ikke la meg påvirke av den som sitter ved siden av. Vet jeg kan klare dette! :)

Stod forresten på kjøretentamen.

Lenke til kommentar
Ikke for å ta fra deg noe av det motet du enda har, men om du stryker på tentamen, ser det vel mørkt ut i utgangspunktet. Her jeg kjørte opp (i Ålesund) blir det vel sånn at vi kan enten kjøre by eller landevei, jeg strøyk på den første oppkjøringen når jeg fikk "by. Da glemte jeg å se meg skikkelig for når jeg skulle skifte fil å litt sånn.

 

Men på andre forsåk kjørte vi på landevei, å da gikk det bedre, husk å ha god flyt i farten, og se veldig mye i speilene, virker som de aldri kan få nokk av speilene. Ellers er det vel bare å ønske lykke til!

 

Tror det skal gå bra selv jeg strøk på tentamen. Kjenner mange som har strøket på tentamen, men bestått på selve oppkjøringen. Er derfor jeg hadde en ekstra kjøretime i forkant av oppkjøringen, nemlig for å plukke av meg de feilene som gjorde at jeg strøk på tentamen. Dessuten var jeg uheldig på tentamen og kom ut for en trailer som hadde hatt motorstopp, og det sto politibiler rundt den. Traileren sto i enden av påkjørselsfeltet til motorveien, og hadde selve "førerhytta" ute i høyrefila. Jeg la meg i venstre, og ble liggende der alt for lenge pga at jeg syntes det var alt for mye trafikk til høyre for meg. Følte ikke jeg greide å legge meg til høyre. Men sist jeg kjørte lå jeg ikke i venstre fil et sekund, altså gjorde jeg det jeg skulle.

 

Ja, hvordan gikk det?

 

Alt gikk bra helt til Vestlandssommeren slo inn (pøsregn)... Været var så kraftig at regnsensoren ikke taklet det, noe som førte til at jeg fikk dårlig sikt, samt at jeg visstnok holdt for høy fart i en sølepytt og klarte å sprute noe vann på en syklist... Skikkelig trist. Kjøretimen i forveien gikk kjempefint, og oppkjøringen gikk også fint utenom disse tingene. Så da er det å ringe til Ørlandet i morgen for å finne ut av hvordan jeg skal gjøre det mtp. oppkjøring der. Skikkelig bedritent. Sommeren fikk ikke den avslutningen jeg hadde håpet på. Jeg er deperimert og skuffet, og føler det nesten som om jeg er i sorg.

Lenke til kommentar
Ja jeg hadde da min andre oppkjøring i dag og fikk bestått=) det var utrolig deilig, kan ikke beskrives hehe. Men mine tips er det å holde hodet kaldt. Veldig viktig dette med vikeplikt og fartstilpassninger. Senk farten nøye og kjør alltid igjennom de små vanlige rundkjøringene på 2 gir, så langt du ikke skal rett fram og det ikke er noen biler i sikte. Jeg kjørte opp i Mysen og hadde en utrolig hyggelig sensor som het Marte. Hun spurte om jeg ville prate underveis, og det takket jeg ja til. Hun pratet og holt samtalen igang noe som gjorde dette til en mye bedre opplevelse enn når jeg strøyk på første oppkjøring i Drøbak. Sett på aircondition særlig nå som det er så varmt og slapp av. Hold blikket langt frem! Beste tipset er å øvelseskjøre i området rundt der du skal ha oppkjøring. Øve,øve øve. Lykke til! Nå skal jeg ut å rååne for første gang alene.

 

Kjørte du/dere bare rundt i Mysen, eller kjørte dere en rute som for eks Mysen - Askim?

Grattis BTW! :D

 

Kjørte rundt i Askim osv å ja =) Takktakk!

Lenke til kommentar
Ikke for å ta fra deg noe av det motet du enda har, men om du stryker på tentamen, ser det vel mørkt ut i utgangspunktet. Her jeg kjørte opp (i Ålesund) blir det vel sånn at vi kan enten kjøre by eller landevei, jeg strøyk på den første oppkjøringen når jeg fikk "by. Da glemte jeg å se meg skikkelig for når jeg skulle skifte fil å litt sånn.

 

Men på andre forsåk kjørte vi på landevei, å da gikk det bedre, husk å ha god flyt i farten, og se veldig mye i speilene, virker som de aldri kan få nokk av speilene. Ellers er det vel bare å ønske lykke til!

 

Tror det skal gå bra selv jeg strøk på tentamen. Kjenner mange som har strøket på tentamen, men bestått på selve oppkjøringen. Er derfor jeg hadde en ekstra kjøretime i forkant av oppkjøringen, nemlig for å plukke av meg de feilene som gjorde at jeg strøk på tentamen. Dessuten var jeg uheldig på tentamen og kom ut for en trailer som hadde hatt motorstopp, og det sto politibiler rundt den. Traileren sto i enden av påkjørselsfeltet til motorveien, og hadde selve "førerhytta" ute i høyrefila. Jeg la meg i venstre, og ble liggende der alt for lenge pga at jeg syntes det var alt for mye trafikk til høyre for meg. Følte ikke jeg greide å legge meg til høyre. Men sist jeg kjørte lå jeg ikke i venstre fil et sekund, altså gjorde jeg det jeg skulle.

 

Ja, hvordan gikk det?

 

Alt gikk bra helt til Vestlandssommeren slo inn (pøsregn)... Været var så kraftig at regnsensoren ikke taklet det, noe som førte til at jeg fikk dårlig sikt, samt at jeg visstnok holdt for høy fart i en sølepytt og klarte å sprute noe vann på en syklist... Skikkelig trist. Kjøretimen i forveien gikk kjempefint, og oppkjøringen gikk også fint utenom disse tingene. Så da er det å ringe til Ørlandet i morgen for å finne ut av hvordan jeg skal gjøre det mtp. oppkjøring der. Skikkelig bedritent. Sommeren fikk ikke den avslutningen jeg hadde håpet på. Jeg er deperimert og skuffet, og føler det nesten som om jeg er i sorg.

 

Ja jeg skjønner den. Det er faktisk helt for jævlig å stryke, er noe dritt! Men du fikser det neste gang. Verden går ikke under og det er mange mange mange flere som stryker både 3, og 8 ganger. Uheldigvis. Jeg strøyk på min første oppkjøring og da var den mnd ødelagt.

Lenke til kommentar
Ikke for å ta fra deg noe av det motet du enda har, men om du stryker på tentamen, ser det vel mørkt ut i utgangspunktet. Her jeg kjørte opp (i Ålesund) blir det vel sånn at vi kan enten kjøre by eller landevei, jeg strøyk på den første oppkjøringen når jeg fikk "by. Da glemte jeg å se meg skikkelig for når jeg skulle skifte fil å litt sånn.

 

Men på andre forsåk kjørte vi på landevei, å da gikk det bedre, husk å ha god flyt i farten, og se veldig mye i speilene, virker som de aldri kan få nokk av speilene. Ellers er det vel bare å ønske lykke til!

 

Tror det skal gå bra selv jeg strøk på tentamen. Kjenner mange som har strøket på tentamen, men bestått på selve oppkjøringen. Er derfor jeg hadde en ekstra kjøretime i forkant av oppkjøringen, nemlig for å plukke av meg de feilene som gjorde at jeg strøk på tentamen. Dessuten var jeg uheldig på tentamen og kom ut for en trailer som hadde hatt motorstopp, og det sto politibiler rundt den. Traileren sto i enden av påkjørselsfeltet til motorveien, og hadde selve "førerhytta" ute i høyrefila. Jeg la meg i venstre, og ble liggende der alt for lenge pga at jeg syntes det var alt for mye trafikk til høyre for meg. Følte ikke jeg greide å legge meg til høyre. Men sist jeg kjørte lå jeg ikke i venstre fil et sekund, altså gjorde jeg det jeg skulle.

 

Ja, hvordan gikk det?

 

Alt gikk bra helt til Vestlandssommeren slo inn (pøsregn)... Været var så kraftig at regnsensoren ikke taklet det, noe som førte til at jeg fikk dårlig sikt, samt at jeg visstnok holdt for høy fart i en sølepytt og klarte å sprute noe vann på en syklist... Skikkelig trist. Kjøretimen i forveien gikk kjempefint, og oppkjøringen gikk også fint utenom disse tingene. Så da er det å ringe til Ørlandet i morgen for å finne ut av hvordan jeg skal gjøre det mtp. oppkjøring der. Skikkelig bedritent. Sommeren fikk ikke den avslutningen jeg hadde håpet på. Jeg er deperimert og skuffet, og føler det nesten som om jeg er i sorg.

 

Ja jeg skjønner den. Det er faktisk helt for jævlig å stryke, er noe dritt! Men du fikser det neste gang. Verden går ikke under og det er mange mange mange flere som stryker både 3, og 8 ganger. Uheldigvis. Jeg strøyk på min første oppkjøring og da var den mnd ødelagt.

 

Godt og høre at jeg ikke er alene om det (ikke at det er godt at andre stryker, men godt at jeg ikke er alene om følelsen) Det er så bittert, for jeg føler jeg burde vite bedre!

Lenke til kommentar

Benytter sjansen til å si mitt om trafikk-politikken i dette landet. Da mine foreldre kjørte opp, kunne en ta prøve dagen etterpå om så var, dersom en strøk. Det nye med 4 ukers karantene tid er et påfunn av ettertiden, som jeg ser på som totalt idiotisk. Jeg ser på det som en straff. "Haha, du var uheldig på oppkjøringen, derfor skal vi gjøre den kommende måneden for deg til et kjipt helvette!". Skal man tenke seg om over hva man gjorde feil, i 4 faens uker? Beklager språkbruken, men jeg er irritert til tusen! Det er nå jeg er klar til å kjøre opp, kommer ikke til å være mer klar om 4 uker. Vedtaket med 4 ukers karantenetid vitner til alt for lite å gjøre i Satans vegvesen, det er sikkert. Ja, jeg er bitter og provosert av hele opplegget! Og ikke tro at dette startet med at jeg selv strøk! Jeg har irritert meg lenge over dette, lenge før jeg i det hele tatt fikk oppkjøringsdato.

Lenke til kommentar

En annen ting er at de fleste begynner kjøringen med foreldrene, og dette gjør at man får uvaner i trafikken som læreren senere må prøve å rette på. Læreren min sa at i Sverige måtte foreldrene ha kurs for å kjøre med ungene og i Danmark er det totalt forbudt.

Lenke til kommentar

Å stryke på oppkjøringen føltes som et slag i ansiktet. Jeg følte hele tiden at jeg hadde gjort det bra, og tenkte jeg skulle bestå. Når man da får beskjeden om at det ikke er godt nok, føles det som om alt rakner. Jeg tror ikke jeg fikk med meg så mye av det sensor sa til meg i ettertid (flaks hun skrev det ned på et ark jeg fikk), for jeg var for opptatt med å summe meg. Etterpå fikk jeg mest lyst til å bare skrike ut i frustrasjon, men klarte å holde meg for god til det. Det gjorde ikke saken bedre da jeg ringte foreldrene mine for å få dem til å hente meg, og de svarer telefonen med "Da kjører du hjem?"... Jeg er bitter, jeg er sur, og jeg er utrolig skuffet av meg selv. Håper neste forsøk, som denne gang blir på Ørlandet, går bedre.

Lenke til kommentar
En annen ting er at de fleste begynner kjøringen med foreldrene, og dette gjør at man får uvaner i trafikken som læreren senere må prøve å rette på. Læreren min sa at i Sverige måtte foreldrene ha kurs for å kjøre med ungene og i Danmark er det totalt forbudt.

 

Slik skulle det vært her også! Jeg følger med på mine foreldre i trafikken og plukker opp... har vel tatt i bruk en HAUG med uvaner som jeg virkelig strever med å få bort igjen før jeg begynner med kjørelærer nå.

 

En annen ting er at de aller fleste foreldre tror de er best i trafikken... det er egentlig ledsageren på siden av som kjører og ikke vi.

Det mest idiotiske og irriterende jeg har vært borti iløpet av mine 10 000km bak rattet som øvelseskjører er at jeg holdt 80 i en 70 sone på en landevei hvor jeg fikk ufattelig mye skriking for det, men når han igjen hoppet bak rattet holdt han høyere fart på samme strekning. "Jeg har sertifikatet jeg".

Lenke til kommentar

Du skal forholde deg til reglene, gjør ikke din far det er det ikke opp til deg. Om faren din kommenterer alle feilene dine og ikke lærer dem bort mens du kjører så har du ingenting å klage på. Selv har jeg hatt noen veldig flinke foreldre der, om de hoppa i bilen 10min seinere å gjorde akkurat det de tok meg på gjorde meg ingenting. En skal lære å kjøre slik sensorene vil at du skal kjøre, så får uvanene komme snikende seinere.

Litt rotete kanskje, jeg er trøtt :<

Lenke til kommentar
Å stryke på oppkjøringen føltes som et slag i ansiktet. Jeg følte hele tiden at jeg hadde gjort det bra, og tenkte jeg skulle bestå. Når man da får beskjeden om at det ikke er godt nok, føles det som om alt rakner. Jeg tror ikke jeg fikk med meg så mye av det sensor sa til meg i ettertid (flaks hun skrev det ned på et ark jeg fikk), for jeg var for opptatt med å summe meg. Etterpå fikk jeg mest lyst til å bare skrike ut i frustrasjon, men klarte å holde meg for god til det. Det gjorde ikke saken bedre da jeg ringte foreldrene mine for å få dem til å hente meg, og de svarer telefonen med "Da kjører du hjem?"... Jeg er bitter, jeg er sur, og jeg er utrolig skuffet av meg selv. Håper neste forsøk, som denne gang blir på Ørlandet, går bedre.

 

Satt igjen med samme følelsen etter min oppkjøyring. Det var starten på ein av berre to ferieveker i heile sommar, så du kan sei mykje av den ferieveka vart ødelagt grunna det.

 

Detta var siste dagen i juni. Skulle vel egentlig hatt ny oppkjøyring omtrent rundt desse tider, men var sinnsjukt lang kø, så har ikkje fått ny før i september :/ Men då skal eg stå. Det har eg bestemt meg for. Trur det var en av feilane med første, at eg sjølv var ganske innstilt på å stryke. Var vel feil takktikk, men fekk meg berre ikkje til å tru at eg skulle klare å stå.

Lenke til kommentar
Å stryke på oppkjøringen føltes som et slag i ansiktet. Jeg følte hele tiden at jeg hadde gjort det bra, og tenkte jeg skulle bestå. Når man da får beskjeden om at det ikke er godt nok, føles det som om alt rakner. Jeg tror ikke jeg fikk med meg så mye av det sensor sa til meg i ettertid (flaks hun skrev det ned på et ark jeg fikk), for jeg var for opptatt med å summe meg. Etterpå fikk jeg mest lyst til å bare skrike ut i frustrasjon, men klarte å holde meg for god til det. Det gjorde ikke saken bedre da jeg ringte foreldrene mine for å få dem til å hente meg, og de svarer telefonen med "Da kjører du hjem?"... Jeg er bitter, jeg er sur, og jeg er utrolig skuffet av meg selv. Håper neste forsøk, som denne gang blir på Ørlandet, går bedre.

 

Satt igjen med samme følelsen etter min oppkjøyring. Det var starten på ein av berre to ferieveker i heile sommar, så du kan sei mykje av den ferieveka vart ødelagt grunna det.

 

Detta var siste dagen i juni. Skulle vel egentlig hatt ny oppkjøyring omtrent rundt desse tider, men var sinnsjukt lang kø, så har ikkje fått ny før i september :/ Men då skal eg stå. Det har eg bestemt meg for. Trur det var en av feilane med første, at eg sjølv var ganske innstilt på å stryke. Var vel feil takktikk, men fekk meg berre ikkje til å tru at eg skulle klare å stå.

 

For meg var det slik at jeg trodde jeg skulle bestå, og jeg følte meg glad og lettet, helt til jeg fikk slaget i ansiktet.

Lenke til kommentar

Ved såpass regnvær så klarer ikke regnsensoren å ta godt nok uansett.

Det som ble nevnt over her at man får "MASSE" uvaner av å kjøre med foreldrene dine er bullshit. Jeg kjørte jevnt fra dagen jeg fylte 16 med fatter og mutter som passasjer. De plukket meg på alt som jeg gjorde feil, takk til de.

Hadde èn dobbeltime før jeg hadde oppkjøring. Fikk lappen for mellom 14-15.000 kroner totalt og klarte meg med 0 feil og sensoren skrev "Særdeles bra kjørt på et veldig krevende føre." Fikk vite i ettertid av kjørelæreren min at det hadde han aldri sett før - så han ba meg ramme den inn.

Henger på veggen på rommet mitt.

 

Lykke til neste gang.

Lenke til kommentar

Problemet mitt var at jeg aldri hadde hatt bruk for den manuelle styringen på vindusviskerne :p Hadde alltid klart meg med regnsensoren. Så når jeg plutselig ble nødt til å bruke dem manuelt, gikk det ikke. Jo mer jeg tenker over at jeg ikke hadde satt meg skikkelig inn i det før oppkjøring, jo mer skuffet blir jeg av meg selv. Det nytter ikke å dvele ved fortiden, men heller se på det som erfaring. Nå har jeg forhåpentligvis lært noe, slik at jeg ikke gjør samme tabben neste gang. Men det skal sies at jeg hadde noen småfeil i tillegg til denne feilen, men det var visstnok denne som var avgjørende. Alle kan være uheldige, slik er det. Noen trenger å se at det faktisk kan gå galt også, slik at man er bedre forberedt til neste gang. Det første jeg kommer til å gjøre når jeg skal kjøre opp på Ørlandet, er at jeg ber om å få en grundig innføring i bilens betjeningsorganer, slik at jeg er 100% sikker på at det ikke oppstår lignende situasjoner.

Det er veldig surt å ha strøket her i Rogaland, for så og måtte ta det opp på nytt på Ørlandet. Helt ny plass for meg, ny kjørelærer, nye forhold generelt. Håper likevel det skal gå fint, så lenge jeg holder meg unna de feilene jeg gjorde hjemme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...