Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Andre som er i HV-I her? Var på oppkledningsøvelse i HV denne uka og meldte meg like så godt til innsatsstyrken. Tenker det kan bli et fint avbrekk til en hverdag som i all hovedsak består av stillesitting på kontor. Var faktisk helt OK å være tilbake i grønt igjen, selv etter et avbrekk på ca. 8 år :)

 

Hvordan går det med linser i militæret? Skal inn på mandag. Har -2.25 på begge øyne og har aldri brukt briller. Gikk til optiker og fikk beskjed om at det var 14 dagers leveringstid på briller...

Du bør teste sånne linser du kan gå med sammenhengende i en mnd, altså som du kan sove med også. Det er GULL i felt siden du får store problemer med hygiene ved bruk av vanlige linser og brillene fort blir sølt til med camo-krem og div annen skitt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som vet om det er en "rolig" stilling under førstegangstjenesten? Rolig på den måte at det er minimalt med fysiske greier.

Er I KavEsk I Panserbataljonen nå, men har en skade I korsbåndet som har gjordt at jeg muligens må dimme om en 2 uker. Hadde bare vært greit å

Har hørt om Forsvarets Mediesenter, men er egentlig ikke helt kvalifisert til det.

Lenke til kommentar

Hey.

 

Jeg var på sesjon for en stund siden, og hadde planer om fallskjermjeger og annet gøy, men fant ut jeg ikke kunne gjøre en dritt av det jeg ville pga. fargesynet mitt. Endte da opp med at jeg fikk et brev i posten om at jeg "ikke nådde opp i konkurransen"...

 

Snakket så med min fetter som er ett år eldre enn meg, han var i sjøforsvaret i ett år, og utifra det han fortalte virket det som en veldig flott erfaring å være der. Så jeg fikk selv lyst til å dra der! Men nå vet jeg at det er innrykk til sjøforsvaret om under en måned, så bare lurer på om noen vet sjansen for at jeg kan komme inn der nå om jeg ringer dem og ber om nåde eller noe? :p

 

Sikkert altfor sent å gjøre noe med dette nå, men jeg holder på å bli sprø av å bo hjemme, så hadde vært fantastisk deilig å komme seg bort litt...

Endret av Norwegianzin
Lenke til kommentar

Noen som vet om det kan ha store konsekvenser å bli nedskrevet for å ligge våken i sengen to minutter over seks ? Ble nedskrevet i en svart bok, og ib var forbanna.

 

 

Hvor avtjener du førstegangstjenesten?

 

Alt avhenger egentlig av hvor du er, og hva du gjør. I førstegangstjenesten min fikk vi refs hvis vi forsov oss 3 ganger

Lenke til kommentar

Alle forsover seg av og til, slik er det bare, og av og til gidder man jo bare ikke å stå opp med en gang klokken ringer, vi har også regelen om 3 ganger = refs, men er bare et par nazi-ib-er som har håndhevet det, og dem har sluttet.

 

Ser i en annen tropp at Forsvaret ikke er ansvarlig for skader osv man pådrar seg mens man ikke bruker Forsvarets utstyr, og at dette gjelder alt av utstyr. Så man kan ikke ha på seg sivil underbukse? :roll:

Jo, men da er ikke forsvaret ansvarlige. Endret av Dj_Evelen
Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan overføring til andre avdelinger fungerer?

Har akkurat kommet til en avdeling hvor jeg mest sannsynlig kommer til å sitte å passe på at folk har på seg innesko i treningshallen, og vil derfor søke overføring til en avdeling som har noe med forsvaret å gjøre. Noen som vet hvordan mulighetene er for å bli overført til annen avdeling og hvordan gangen i det er?

Lenke til kommentar

Ser i en annen tropp at Forsvaret ikke er ansvarlig for skader osv man pådrar seg mens man ikke bruker Forsvarets utstyr, og at dette gjelder alt av utstyr. Så man kan ikke ha på seg sivil underbukse? :roll:

Om du fryser av deg ballene har de nok ikke noe ansvar, men knekker du foten er det nok likegyldg hvilken boxer du har på deg.

Tror jeg...

Lenke til kommentar

Ser i en annen tropp at Forsvaret ikke er ansvarlig for skader osv man pådrar seg mens man ikke bruker Forsvarets utstyr, og at dette gjelder alt av utstyr. Så man kan ikke ha på seg sivil underbukse? :roll:

Om du fryser av deg ballene har de nok ikke noe ansvar, men knekker du foten er det nok likegyldg hvilken boxer du har på deg.

Tror jeg...

Jeg vet heller ikke helt hva slags regler som gjelder ift. forfrysninger og bruk av sivilt undertøy, men kan i hvert fall avkrefte at bruk av sivilt tøy fritar Forsvaret for alt ansvar uansett type skade.

Lenke til kommentar

Noen som vet om det kan ha store konsekvenser å bli nedskrevet for å ligge våken i sengen to minutter over seks ? Ble nedskrevet i en svart bok, og ib var forbanna.

 

Hos oss har det bare vært at vedkommende må svare for seg under troppsoppstilling, pluss litt generell kjeft til alle. Men bedret seg etter at en IB (Som var svææær og hadde masse skjegg) gikk rundt med ei stor øks hver gang han besøkte rommene. ;)

 

Når det gjelder sivile boksere, så fikk vi beskjed om at det var greit å bruke, men forsvaret dekket ikke ødelagte sivile effekter.

 

Forresten noen her som har tips for å forbedre sekken og/eller GRU så det ikke gnager så inni helvette på skuldrene? Har prøvd å stramme rundt hofta.

Lenke til kommentar

Ser i en annen tropp at Forsvaret ikke er ansvarlig for skader osv man pådrar seg mens man ikke bruker Forsvarets utstyr, og at dette gjelder alt av utstyr. Så man kan ikke ha på seg sivil underbukse? :roll:

 

 

Fryser du av deg pikken i sivil boxer, da har du et problem. Skjer dette i realiteten? Nei, bruk sivil boxer du. Forsvarets boxere får du gnagsår på ballene av (selverfart). Ullboxerne er derimot ikke så verst

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...