Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Januarkont CSS har rekrutt til 16. Mars (innrykk 20. Jan). Og så får vi bare en langhelg perm pga Cold Challenge uka etter.. Angående det å komme inn i TT så er det veldig liten sannsynlighet med mindre man har relevante fagbrev og CE fra før. Fra vår kont er det snakk om at en 10-15 stykker kommer inn og rundt halvparten av disse blir sjåfører.

 

Selv satser jeg på å havne i transport eller forsyning eller noe lignende, men siden jeg er en av kanskje 10 stk med elektroutdanning havner jeg nok i samband eller tårnrep..

Lenke til kommentar

Sjekk av fysisk kabling og innstillinger er riktignok på brukernivå.. Du trenger et kurs for og få til det.

 

Feks, serviceelektroniker-fagbrev med fokus på data er jo absolutt i henhold i SBBN. Flust av strategiske systemer (ting som ikke er grønt og har antenne) hvor slik kompetanse er en fordel.

Lenke til kommentar

Sjekk av fysisk kabling og innstillinger er riktignok på brukernivå.. Du trenger et kurs for og få til det.

 

Feks, serviceelektroniker-fagbrev med fokus på data er jo absolutt i henhold i SBBN. Flust av strategiske systemer (ting som ikke er grønt og har antenne) hvor slik kompetanse er en fordel.

For den lille tekniske biten de vernepliktige i SBBN er i kontakt med er fagbrev i hva som helst så godt som irrelevant. Med mindre du er elektriker og er i KDO.

Lenke til kommentar

Det er vel stort sett ikke bataljonens (hverken CSS/log eller SBBN) egen oppgave, men elektronikk-verkstedet ved Bardufoss Fellesverksted (som, med mindre organisasjonsstrukturen er endret, ligger under FLO), hvor det stort sett er en blanding av sivilt ansatte, teknisk befal og noen lærling-befal (dataelektroniker).

 

Jaha? Hvorfor har man replag i css når man har Bardufoss tekniske verksted? Hvorfor har man replag i Pbn når man har Setermoen tekniske verksted? Hvorfor har de replag i 2bn når de har Skjold tekniske verksted? Hvorfor har TMBN replag når de har Rena tekniske verksted?

 

Kan holde på slik i en evighet...

Hvem tror du har rep. på samband f.eks på øvelse? Samband tar kvelden midt på natta, skal du kjøre til FLO med det da? Da er du heldig om det er reparert innen et par mnd.

Lenke til kommentar

Jaha? Hvorfor har man replag i css når man har Bardufoss tekniske verksted? Hvorfor har man replag i Pbn når man har Setermoen tekniske verksted? Hvorfor har de replag i 2bn når de har Skjold tekniske verksted? Hvorfor har TMBN replag når de har Rena tekniske verksted?

 

Kan holde på slik i en evighet...

Hvem tror du har rep. på samband f.eks på øvelse? Samband tar kvelden midt på natta, skal du kjøre til FLO med det da? Da er du heldig om det er reparert innen et par mnd.

Jeg vil tro at på samme måte som at Bardufoss Tekniske Verksted har utstyr og kompetanse til mer avanserte og omfattende reparasjoner og vedlikehold, mens replagene i CSS kan utføre mindre oppgaver ute i felt, kan elektronikkverkstedet utføre mer avanserte og kompetansekrevende operasjoner enn sambandsrep på sambandsutstyret.

Endret av I.A.G.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sliten og trøtt dro jeg på sesjon del 2 idag.

Fikk kun 3 i "iq" testen, så jeg må tydeligvis være dum :!: og da ble muligheten får utdanning i militæret borte... som var noe jeg egentlig ville. Alt resten var topp, 9 på syn, hørsel osv.

 

Pga dette valgte jeg og sette opp 3 alternativer, luftforsvaret x2 og sjøforsvaret. Offiseren var desverre utrolig nedtrykkene ettersom jeg fikk karakter 3, skulle tro han ikke ville ha meg inn :p så fikk aldri ordentlig ta en samtale med han.

 

Men betyr dette her da, at selv med høy innsats i førstegangstjeneste, så kan jeg ikke bli soldat, eller jobbe innen militæret pga dårlig karakter?

 

takk

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar

Sliten og trøtt dro jeg på sesjon del 2 idag.

Fikk kun 3 i "iq" testen, så jeg må tydeligvis være dum :!: og da ble muligheten får utdanning i militæret borte... som var noe jeg egentlig ville. Alt resten var topp, 9 på syn, hørsel osv.

 

Pga dette valgte jeg og sette opp 3 alternativer, luftforsvaret x2 og sjøforsvaret. Offiseren var desverre utrolig nedtrykkene ettersom jeg fikk karakter 3, skulle tro han ikke ville ha meg inn :p så fikk aldri ordentlig ta en samtale med han.

 

Men betyr dette her da, at selv med høy innsats i førstegangstjeneste, så kan jeg ikke bli soldat, eller jobbe innen militæret pga dårlig karakter?

 

takk

 

Jeg var også på sesjon del 2 i dag i Oslo. Fikk 4 på matematikken, men vet ikke hva jeg fikk samla, på det teoretiske. Fikk 9 på syn og 6 på hørsel, for høyt blodsukker og litt ujevn hjerterytme, men ble tjenestedyktig.

 

Innkalt til Sjøforsvaret i juli, da det plutselig dukka opp en ledig plass på juli-innrykket mens jeg satt hos offiseren.

 

Skulle gjerne tatt mattetesten en gang til da jeg bruker unormalt lang tid på å regne en oppgave. På FOS tror jeg det er sånn at man kan ta testene en gang til

Lenke til kommentar

Sliten og trøtt dro jeg på sesjon del 2 idag.

Fikk kun 3 i "iq" testen, så jeg må tydeligvis være dum :!: og da ble muligheten får utdanning i militæret borte... som var noe jeg egentlig ville. Alt resten var topp, 9 på syn, hørsel osv.

 

Pga dette valgte jeg og sette opp 3 alternativer, luftforsvaret x2 og sjøforsvaret. Offiseren var desverre utrolig nedtrykkene ettersom jeg fikk karakter 3, skulle tro han ikke ville ha meg inn :p så fikk aldri ordentlig ta en samtale med han.

 

Men betyr dette her da, at selv med høy innsats i førstegangstjeneste, så kan jeg ikke bli soldat, eller jobbe innen militæret pga dårlig karakter?

 

takk

 

Jeg var også på sesjon del 2 i dag i Oslo. Fikk 4 på matematikken, men vet ikke hva jeg fikk samla, på det teoretiske. Fikk 9 på syn og 6 på hørsel, for høyt blodsukker og litt ujevn hjerterytme, men ble tjenestedyktig.

 

Innkalt til Sjøforsvaret i juli, da det plutselig dukka opp en ledig plass på juli-innrykket mens jeg satt hos offiseren.

 

Skulle gjerne tatt mattetesten en gang til da jeg bruker unormalt lang tid på å regne en oppgave. På FOS tror jeg det er sånn at man kan ta testene en gang til

 

Jeg fikk 3er samle, ifølge offiser fikk man IKKE lov og ta prøven på nytt. Ser ikke hvordan du kun fikk vite matematikk karakteren :S

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...