Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet ikke om dette er rette tråden, men har uansett et spørsmål. Var i natt og så på kongeskipet KS "Norge" som lå til havn et sted i Nord-Trøndelag, og leste på informasjonsskiltet på båten og snakket litt med vakten (som var på min alder) utenfor båten. Tilbydde han også en pris snus, og snakket ellers om hvor de skulle ol.

 

Plutselig kom hans ganske berusede overordnede, som jeg også observerte på et utested tidligere, og oppførte seg merkelig. Han sa at jeg måtte ha meg vekk fra båten, fordi han mente jeg plaget vakten. Jeg sa til han at jeg bare snakket hyggelig med han, og da han spurte vakten jeg pratet med tidligere om jeg plaget han, nikket vakten enig på hodet. Sa også at han kom til å få meg fjernet hvis jeg ikke gikk, og da gadd jeg ikke å stå der lenger.

 

Er det litt sånn at man ikke tørr å si i mot de man er overordnet i forsvaret? Tenker også at det var veldig idiotisk av den berusede overordnede å oppføre seg på denne måten, men vet ikke hvilke retningslinjer som gjelder her. Har dere noen synspunkt på saken?

Lenke til kommentar

Hvorvidt man tør å si imot befal har mye å si på hvilket befal det er, hvordan dette befalet er, i hvilken situasjon det er og så klart kommer det an på den menige som person. I enkelte situasjoner kan det være lettere å si ifra om hva man mener enn andre.

 

Mitt synspunkt på denne berusede offiseren/befalet er at han kanskje burde latt vær og blande seg i den situasjonen slik han var. Etter hva du sa virket det hele meget rolig. Men nevnte befal/offiser har sikkert opplevd mang en gang å bli 'plaget' på vakt, og ville vel kanskje bare hjelpe. Det kan til og med hende at vakta syns du var plagsom, men var høflig mot deg. Hvem vet? Dette blir bare synsing fra min side.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

HOK har et godt poeng der. Hatt mine turer med "lokale helter" som er ute etter "å ta" soldater selv, det har garantert befalet du var borti også.

 

Varierer selvsagt på person til person og hvordan befalene er når det kommer til å motsi overordnede, hadde noen diskusjoner med eget befal og det var ikke alle av dem som var like glade for at en vernepliktig motsa dem.

Lenke til kommentar

Har et spørsmål. Veldig keen på Fallskjermjegertjenesten, men må jo ta i betraktning at jeg ikke klarer det. Er det noen mulighet for å gå inn i Taktisk Båtskvadron i førstegansgtjenesten?

 

EDIT:

Fant svaret selv

Når det gjelder hvem som kan søke så er dette foreløpig forbeholdt for personell som skal gjennomføre førstegangstjenesten.

 

Snakker altså om skytter på båten...

Endret av Bordplate
Lenke til kommentar

Man skal jo gjerne ikke vite så mye om opptak på forhånd da...

 

Har ikke vært på opptak selv, men har kjentfolk som har prøvd seg på alt fra FOS til FSK og fjernesk opptak, og felles for alle opptakene er at du blir brutt ned både psykisk og fysisk. Lange marsjer med sekk er vel absolutt en opptaksfavoritt ja. Lite mat og søvn skal du nok også regne med.

Lenke til kommentar

Skjønner selvsagt at de sikkert har opplevd en del folk, også kalt "lokale helter", som skal diskutere og gjøre mye ut av seg. Er vel bedre å være føre var, en etter snar :)

 

Uansett, har selv planlagt militæret. Er finsk statsborger, siden mamma er finsk. Det jeg trenger å gjøre er da å skifte statsborgerskap, og da regner jeg med å bli innkalt til sesjon. Har tenkt litt på sanitetstjeneste i sjøforsvaret. Dette fordi at jeg skal studere medisin, men hvis jeg kommer inn på medisin til høsten blir det dårlig med dette, gitt. Noen som har erfaring med sanitetstjeneste?

Lenke til kommentar

Det er jo en kjent ting at folk som er eller har vært i militæret elsker å snakke om militæret med andre som er eller har vært der. Når det kommer til sivile er det ikke like gøy, da de ofte ikke helt forstår hva det går ut på, og ikke har selve "militær-sjargongen" inne. Det er på dette grunnlag jeg tror at denne vakta kan ha funnet deg plagsom, som spør og graver. Og da ikke minst med "lokale helter" som skal yppe på folk i Forsvaret. Men nok om det.

 

Har ikke direkte erfaring fra sanitetstjeneste, men har da, som alle andre i fgtj, hatt innslag av sanitet. Det er egentlig ganske gøy, og er veldig artig å kunne. For deg som tenker deg en karriere som lege er det veldig relevant med sanitet i fgtj. Du vil da få sanitet nivå 3, som er noe mer omfattende enn det resten av mølja får(nivå2). Du vil ha veldig mange caser, og ikke minst lære basic anatomi. Dette er jo veldig greit mtp medisinstudier, da det vil bli mye anatomi der. På den annen side kan det jo kanskje være artig å gjøre noe annet i fgtj enn det du vil komme til å gjøre resten av livet?

Lenke til kommentar

Noen som har hatt en veldig bra lagfører? Hvordan forteller dere de at de var flinke uten og legge dem til på face å si flink gutt? Hvis man ikke kan si det face to face altså.

Jeg har hatt en veldig bra lagfører. Jeg vil gå så langt å si at han var perfekt. Perfekt skille mellom sjef og kompis, i tillegg til å kunne sakene sine sykt bra.

 

Har lagføreren sluttet? Hvis det er tilfellet er vel facebook og telefon eneste alternativ. Evt gi beskjed via noen. Om du fortsatt har personen som lagfører er det jo bare å si det face to face. Selv fikk vi i troppen min utlevert skjemaer hvor vi skrev om hvert enkelt befal, og hva vi syntes om dem. Her gav jeg klart uttrykk for hva jeg mente, i tillegg til at vi generelt hadde en åpen dialog gjennom tiden jeg hadde han som lagfører.

Lenke til kommentar

Sikker på den er amerikansk? Norge er deleier av en C-17 sammen med en del andre land og har et par hundre flytimer i året med den maskinen. Den var ganske ofte innom Gardermoen Militære Flystsasjon da jeg var stasjonert der, så er godt mulig det er den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...