Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

dumt spørsmål, men - har vi noen form for "dishonorable discharge" og "court martial" her i norge?

Du har krigsretten, men er usikker på om den er nasjonal eller internasjonal. Da RoE ( Rules of engagement) er internasjonale regler og skal håndheves av alle

RoE varierer da ut fra sted og oppdrag...

Jeg har drevet i norge med ett gjeldende RoE-kort, hvordan kan dette gjelde internasjonalt?

Min feil, så klart varierer RoE fra sted til sted. Innlegget skyldes en litt vel trøtt morgen ;)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Om du får mulighet til å være befal i storm etter fgtj vil jeg anbefale deg det. Du kan da arbeide i 3 år som midlertidig befal, for så å ta GBK, grunnleggende befalskurs. Dette kurset går kun over 3 uker eller så, og man blir skikket til sersjant permanent etter dette. Da slipper du å måtte ta et år med utdanning før du blir det. Da slipper du nemlig utdanningsåret på BS.

Endret av HOK
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Var på sesjon i forrige uke og fikk førstevalget mitt! :new_woot: Skal i CSS i Bardufoss i august. Vil gjerne havne i TT, men har forstått det slik at det er et begrenset antall som får CE? Er det bare å stå på under rekrutten, smiske med befal i riktig situasjon og håpe på det beste? Leste et sted på forsvaret.no at en del av oppgavene der oppe er å brøyte og kjøre snø for sivilbefolkningen, har jeg i så fall mulighet til å få tatt anleggsførerbeviset og kjøre hjullaster i tilleg?

 

Tar ellers imot så mye informasjon om stedet og tjenesten som jeg kan. :)

Lenke til kommentar

Var på sesjon i forrige uke og fikk førstevalget mitt! :new_woot: Skal i CSS i Bardufoss i august. Vil gjerne havne i TT, men har forstått det slik at det er et begrenset antall som får CE? Er det bare å stå på under rekrutten, smiske med befal i riktig situasjon og håpe på det beste? Leste et sted på forsvaret.no at en del av oppgavene der oppe er å brøyte og kjøre snø for sivilbefolkningen, har jeg i så fall mulighet til å få tatt anleggsførerbeviset og kjøre hjullaster i tilleg?

 

Tar ellers imot så mye informasjon om stedet og tjenesten som jeg kan. :)

Det er mange som vil i TT, så det er bare å gjøre en god innsats i rekrutten og håpe det beste. Alle i TT får i utgangspunktet sjansen til å ta CE, men hvis du stryker på teorien en gang eller to, havner du gjerne som følgebilsjåfør eller blir overflyttet til en annen stilling. (Var i alle fall slik det fungerte da jeg var i kroktroppen kont. aug. 08.)

Du har uansett veldig gode muligheter til å få klasse C, enten i kroktropp eller andre transportavdelinger (trentropp mm.), og da er du jo et hakk nærmere CE.

 

Noen få stillinger medfører at du får hjullasterlappen, men dette er uansett noe du kan ta gjennom kursene til voksenopplæringen i leiren. I tillegg tilbyr de klasse C og CE mot en liten egenandel, så mulighetene er uansett gode.

 

Lykke til, spør gjerne hvis du lurer på noe mer. :)

Lenke til kommentar

Gratulerer! Forsvaret prøver å spare penger så det stemmer nok det du skriver.

 

Det med å ta maskinførerbeviset kan du ta utenom tjenestetid. Er selv ferdig med teorien og mangler kun praksis på ønsket maskin. På Setermoen får man dekt en maskin; hjullaster eller gravemaskin. Vil man ha begge koster dette 5000,-. Ganske mye rart av bevis man kan ta på Fokus egentlig, så vær på og ta flest mulig kurs!

Lenke til kommentar

Det er mange som vil i TT, så det er bare å gjøre en god innsats i rekrutten og håpe det beste. Alle i TT får i utgangspunktet sjansen til å ta CE, men hvis du stryker på teorien en gang eller to, havner du gjerne som følgebilsjåfør eller blir overflyttet til en annen stilling. (Var i alle fall slik det fungerte da jeg var i kroktroppen kont. aug. 08.)

Du har uansett veldig gode muligheter til å få klasse C, enten i kroktropp eller andre transportavdelinger (trentropp mm.), og da er du jo et hakk nærmere CE.

 

Noen få stillinger medfører at du får hjullasterlappen, men dette er uansett noe du kan ta gjennom kursene til voksenopplæringen i leiren. I tillegg tilbyr de klasse C og CE mot en liten egenandel, så mulighetene er uansett gode.

 

Lykke til, spør gjerne hvis du lurer på noe mer. :)

 

 

Høres hvertfall ut som om det blir en del kjøring i et eller annet kjøretøy. :)

 

Kommer nok med mer spørsmål senere, har du vært/er du i CSS selv?

Endret av ThorU
Lenke til kommentar

Høres hvertfall ut som om det blir en del kjøring i et eller annet kjøretøy. :)

 

Kommer nok med mer spørsmål senere, har du vært/er du i CSS selv?

Hvis du vil skal det mye til at det ikke blir kjøring ja. ;) Det er riktignok en del stillinger uten så mye kjøring, f.eks. vakt og sikring.

 

Jeg var i kroktroppen (transporttropp) i CSS med innrykk august 08.

Lenke til kommentar

2.bn er på perm nå så regner med at de er ferdig.

2.bn er teknisk sett ikke ferdig med rekrutten før den 11. mar, men vi har perm nå også er det bare kos neste uke. Så sånn sett er den jo over! ;)

Det er vel også gjerne slik at støttekompaniet har noe lengre rekrutt enn de andre i 2bn? Var i alle fall slik i Pbn. Dette fordi det ikke ville være like stort fokus på enkeltmannsferdigheter etter rekrutten som i andre eskadroner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...