Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Eneste jeg vet er at fysisk fostring i forsvaret er oppskrytt. Det settes høyere enn krav til god ledelse og krav til å være noenlunde balansert i topplokket. Merkverdig prioritering.

 

Alle kan ikke være generaler, i en væpnet styrke må noen kunne slåss og da gjelder det å være sterk.

Vektingen av fysisk form er forskjellig mtp. gradsnivå, forsvaret vet nok å skille mellom krav til oberster og menige. Merk også at wh1te snakker om personell i førstegangstjeneste og da er det ikke akkurat ledelse og topplokksarbeid de fleste driver med (ihvertfall ikke i infanteriet/Hæren, som jeg kjenner best). I min hverdag i Garden var de 6-10 timer med fyfo vi hadde i uken uvurderlig for å takle lange dager med aktivitet. Slakapung- og velferdstjeneste holder bare ikke i det lange løp.

 

Andre erfaringer jeg gjorde i forsvaret var at udugelige sersjanter forsvant etter pliktåret, så 3000m er nok ikke det eneste de ser på.

 

På Krigskolen derimot, har de en mer møysommelig seleksjonsprosess på den mentale biten, men at KS-kandidater holder ett visst minimum av fysisk standard skulle bare mangle. De fysiske opptakskravene for befalsskolene/KS er heller ikke veldig umenneskelige.

 

Fantastisk lesning...... Fant denne tråden i kveld, og har hatt 4 timer med interessant lesning... Ser at det er STOR forskjell på å være i forsvaret i dag kontra i mine dager. (Gammel ser dere.. Gikk noe som heter usk, samme som ub? eller hva dere kaller det.) Uansett, så var det ganske tøft, og komprimert. Etter ett år i forsvaret, så kunne vi søke om kontrakt, noe jeg gjorde. Dvs, 1 år som sjt. I min tid, så ble en fenr. etter ett års tjeneste om en gjorde jobben.

 

Ble beskikket som fenr. etter ett år, og ble ytterligere i to år som fenr. Måtte da ta beslutningen om jeg ville prøve kval.KS som det hette den gangen, eller bli værende som lt/kapt resten av livet.. Valgte å hoppe av, og ta sivile studier, men er forundret over strukturen som er i forsvaret pr. dato..

 

Men grunnen til at jeg skriver dette, er at det ser ut som både de vernepliktige og de som velger å ta utdanning i forsvaret i dag, ser ut til å ha mye mer muligheter enn i de svunne dager.

 

Har tjenestegjort både på østlandet, og i de tidligere kalt "stående avdelinger", og angrer ikke på at jeg en gang for LENGE siden tok usk'en.... ;) Er vel ikke så mange her som husker det ordet... Og ja, det var morro hele veien, nettopp pga en glemmer smerte, og utholdenhet.... Lykke til for dere som velger å gjennomføre førstegangstjenesten... Tror dere vil komme godt ut av det.....

 

Hilsen en som også har slitt i Rusta leir, og jada, Svingen var der da også :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skulle ikke forundre meg :D Er Jacobines fremdeles i drift? Og ikke minst Jokern eller hva den nå hette, den pizzasjappa?

 

Var en gullgruve selv som sjt og fenr å være der oppe når jeg var der. Vi hadde såkalt beredskap, 50% edru og på plass til enhver tid, samt øvelsene dro godt med ekstra :)

Lenke til kommentar

Det skulle ikke forundre meg :D Er Jacobines fremdeles i drift? Og ikke minst Jokern eller hva den nå hette, den pizzasjappa?

Jacobines er fortsatt oppe og går, men de siste 20 (ca) årene har det hett Arctic Club. Jokeren (i Heggelia) og Pizzakjelleren (på Bardufoss) eksisterer enda, med samme navn. Hårek og Amadeus (de to utestedene på hotellet) er stengt.

Lenke til kommentar

Ja jøss! Beste boxerne jeg har brukt. Noensinne. Husker en episode i forsvaret hvor jeg lå og sov i senga mi da de andre kom hjem fra en fuktig tur ut. De bråkte mye, og endte med at IB kom inn, der lå jeg med det ene benet trukket opp, pungen godt utenfor boxeren og ingen dyne. Det beste var at ingen av de som kom hjem husket dette, før de sjekket kameraet morgenen etter. Et aldeles nydelig bilde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja jøss! Beste boxerne jeg har brukt. Noensinne. Husker en episode i forsvaret hvor jeg lå og sov i senga mi da de andre kom hjem fra en fuktig tur ut. De bråkte mye, og endte med at IB kom inn, der lå jeg med det ene benet trukket opp, pungen godt utenfor boxeren og ingen dyne. Det beste var at ingen av de som kom hjem husket dette, før de sjekket kameraet morgenen etter. Et aldeles nydelig bilde.

 

Hahaha, fantastisk..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...