Gå til innhold

Den store X-Fi tråden! [Oppdatert]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det ser fristende ut, men hvorfor oppkalle et av kortene etter en mentalt tilbakstående, innbilsk fjortiss? Jeg tror dette vil kremme bort de som ikke snakker l33t, spiller Counterstrike eller bruker atskillige timer på å sende inn tekstmeldinger på sms-tv for løsmiddelskadet ungdom.

 

Det hadde også vært fint med drivere til Linux. Audigy er veldig godt støttet i ALSA, men jeg regner med at emu10k1-driveren ikke vil fungere med en ny generasjon dsp'er.

Lenke til kommentar
Var det noen som leste arktikelen jeg linket til?
Some records sounded more coherent on inexpensive active speakers, though with more aggression. In case of high quality acoustics (studio monitors and Hi-Fi speakers of the mid class), I had no problems picking several MP3 files as well as original CDs, which quality was degraded by Crystalizer. I heard overloads, or the sound got too aggressive, so that I was getting tired of listening very fast.

 

Så disse nye "top of the range" lydkortene er bra hvis du har billige 500,- høytalere, men hvis du er interesert i god lyd og har bra høytalere er det bare tull. Hva er det folkene i Creative egentlig tenker på?

 

Edit: ...og når det gjelder Tom's Hardware, så er vel ikke akkurat det et godt eksempel på høy kompetanse og objektivitet :)

Hmm, merklig opplegg, synes creative nesten alltid finner på noe rart med lydkortene sine, nå har ikke jeg hørt på disse, så jeg skal ikke gå god for kvaliteten på artikkelen, men det virker jo til å være litt creative-stil over det hele :)

 

AtW

Lenke til kommentar

I testen til THG sa de noe slikt som "kvaliteten overgår en hver tilgjengelig lydkilde". Dette er et sterkt tankekors for både for de som hører på HD-audio, CD-lyd, og Mp3. Et annet tankekors er at man må ha ekstremt dyrt utstyr (forsterker + høytalere) om man skal få utnyttet så mye av lydvkaliteten som er mulig med de lydkildene som er tilgjengelige.

 

Et tredje tankekors er at mange av kjøperene sikkert kommer til å bruke kortene til å spille av komprimert lyd (spill og mp3) på høytalersett som er så "dårlige" at de kunne spillt praktisk talt like rent med Soundblaster Live!.

 

En fjerde ting er at forskjellen i CPU-bruken det er snakk om her er en dråpe i havet på dagens CPU'er, og således ikke noe folk med vurderingevne betaler tusenvis av kroner for.

Lenke til kommentar
Det ser fristende ut, men hvorfor oppkalle et av kortene etter en mentalt tilbakstående, innbilsk fjortiss? Jeg tror dette vil kremme bort de som ikke snakker l33t, spiller Counterstrike eller bruker atskillige timer på å sende inn tekstmeldinger på sms-tv for løsmiddelskadet ungdom.

 

Det hadde også vært fint med drivere til Linux. Audigy er veldig godt støttet i ALSA, men jeg regner med at emu10k1-driveren ikke vil fungere med en ny generasjon dsp'er.

hehe korta er jo ikke ute enda og dem er helt nye alså det vil ta litt tid for å få linux driveren til å bli stabil !! ;)

har altid vert sån ;)

Lenke til kommentar

JEG vil anbefale dere et SKIKKELIG lydkort, til 1290;- : ESI Juli@:

http://www.netshop.no/aspx/login.aspx?Retu...d4912&plid=4912

 

"Ut fra våre målinger er Juli@ til og med bedre en den mer kostbare ESI Waveterminal 192X, som har bedre AD convertere. Vi mener at kun EMU 1212M, som har bedre konvertere, (EMU 1212M veil. pris kr. 2.495,- Red. Anm) er en verdig konkurent til Juli@ (ESI Juli@ veil. pris kr. 1.690,- Red. Anm) som har blitt svært suksessfull med tanke på både pris og kvalitet."

 

Maxim Liadov, ixbt.com

Lenke til kommentar
Enda så klarer de ikke å lage et lydkort med Tos-link utgang bak på kortet. Gidder ikke å ha noe i en brønn for å stikke inn kontakter der, nei tilkoblinger skal være på baksiden.

Jeg kjører også Toslink. Rett fra hovedkortet. Kan ikke tror at lydkortet gjør noen spesiell forskjell med S/PDIF digital overføring til en ekstern surround processor.

Lenke til kommentar
dyre? alså

Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS Platinum koster jo runt 1600 kr nå!

Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS Platinum PRO koster runt 2000 kr

Creative Sound Blaster Audigy 4 PRO koster runt 2800 kr

 

så prisene ekke helt ute på havet ;)

Hva dersom du sammenligner med andre enn Creative sine lydkort da?

 

Mangel på TOS-link, 5.25 bay ting og pris gjør kortet ganske uaktuellt. Det var vel akkurat disse tre tingene jeg kommenterte i previewen for et par mnd siden. Jeg trodde jeg måtte bite i gresset og kjøpe et av jæv* Creative sine nye kort, men det ser ut som om jeg kommer til å holde prinsippet mitt enda litt til.

 

EDIT:

Jeg kjører også Toslink. Rett fra hovedkortet. Kan ikke tror at lydkortet gjør noen spesiell forskjell med S/PDIF digital overføring til en ekstern surround processor.

Men det hadde vært greit med litt bra 3Dlyd i HW. Siden Creative drepte A3D er det bare EAX igjen, og det er få andre kort som støtter EAX2, 3 og Advanced eXtreme flippflopp-heihå EAX HD.

 

Vi får vel bare håpe at de lanserer en dobbel-bracket versjon med alle de analoge kontaktene + digitale, eventuelt dropper den tåpelige MIDI porten.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Hva i all verden skal man med et "kraftigere" lydkort!?

 

Om man bare skal spille og høre på mp3 så ser jeg ingen grunn over hodet til å punge ut 2000kr for et lydkort. Dette går jo helt feil vei. Prisene skal ned, ikke opp. Creative har mer eller mindre monopol på lydkort for tiden. Ikke en gang hovedkort-lydkortene ser ut til å klare å presse prisene.

 

Noen som husker den tiden hvor 3dfx var til? Da var prisene på skjermkort 1000-1500 for *bra* saker. Så ble de kjøpt av nVidia, og se hva som skjedde med prisene. De doblet seg på null komma niks.

 

Det hadde ikke vært så ille om Creative lagde bra saker, og ikke minst programvare som man ikke trenger være asiater for å finne frem i, men neida.

 

Har disse nye kortene iallefall hardware decoding av ac3?

 

Jeg lurer - dere som har tenkt å kjøpe et av disse nye fantastiske lydkortene, hva skal dere bruke det til? Hva gjør det bedre enn lydkortet du har på hovedkortet (som ALLE har for tiden hehe)?

Lenke til kommentar
Har disse nye kortene iallefall hardware decoding av ac3?

Hardware decoding av ac3 har vel alle jalla-kort. Hva som hadde vært mer interessant var hardware encoding av ac3, slik at vi som kobler opp lydkortet digitalt også kan få gleden av surround i spill. Foreløpig er det vel kun integrerte lydkort i nForce-serien som har dette, utrolig nok.

Lenke til kommentar
Enda så klarer de ikke å lage et lydkort med Tos-link utgang bak på kortet. Gidder ikke å ha noe i en brønn for å stikke inn kontakter der, nei tilkoblinger skal være på baksiden.

Jeg kjører også Toslink. Rett fra hovedkortet. Kan ikke tror at lydkortet gjør noen spesiell forskjell med S/PDIF digital overføring til en ekstern surround processor.

Jeg kjører også TOS-link fra hovedkortet nå, bra det, men hver gang jeg kal kjøre lyd til TOS-linken må jeg bytte på hvilket lydkort som skal få lyden fordi jeg vanligvis har et gammel creative-kort som jeg bruker til pc-høytalerne. Kan ikke bruker det interne lydkortet til det pga crappy kvalitet på lyd og så dårlig at det ikke går ann å bruke mic-inngangen på IC7-G.

Lenke til kommentar
Et tredje tankekors er at mange av kjøperene sikkert kommer til å bruke kortene til å spille av komprimert lyd (spill og mp3) på høytalersett som er så "dårlige" at de kunne spillt praktisk talt like rent med Soundblaster Live!.

et par bra headphones+headphone amp matcher lett et flere ganger dyrere høyttaler/amp sett.

 

eneste av kortene jeg kunne vurdert kjøpe måtte ha vært det xtreme music versjonen, ser ikke hvordan de dyrere modelen kan komme unna med så høy pris, når det er minimale forskjeller.

Lenke til kommentar
Jeg lurer - dere som har tenkt å kjøpe et av disse nye fantastiske lydkortene, hva skal dere bruke det til? Hva gjør det bedre enn lydkortet du har på hovedkortet (som ALLE har for tiden hehe)?

Enig i at dette virker overkill. Men man skal være rimelig tonedøv for ikke å høre forskjell på et integrert lydkort og et eget lydkort...

Lenke til kommentar
jeg har noen spørsmål, er det noen forskjell på lydkvaliteten på disse kortene eller er det bare tilkoplinger?

 

er disse kortenen noe særlig bedre enn audigty 2zs kortet?

Elite Pro har bedre digital-analog-konvertere, men det er i grunn bare interessant om du vil bruke analog ut til skikkelig bra surroundhøyttalere (20000 kr og oppover). Elite Pro kunne også vært interessant for å bruke til gode hodetelefoner, men er håpløst overpriset.

 

Om det er noe særlig bedre enn A2 ZS blir veldig subjektivt. Audiofile vil nok synes det.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...