Gå til innhold

Den store X-Fi tråden! [Oppdatert]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jeg har noen spørsmål, er det noen forskjell på lydkvaliteten på disse kortene eller er det bare tilkoplinger?

 

er disse kortenen noe særlig bedre enn audigty 2zs kortet?

Elite Pro har bedre digital-analog-konvertere, men det er i grunn bare interessant om du vil bruke analog ut til skikkelig bra surroundhøyttalere (20000 kr og oppover). Elite Pro kunne også vært interessant for å bruke til gode hodetelefoner, men er håpløst overpriset.

 

Om det er noe særlig bedre enn A2 ZS blir veldig subjektivt. Audiofile vil nok synes det.

jeg bruker spdif utgangen på lydkortet, og inn i en denon surround reciver. på den coaxiale inngangen, jeg har nå et audigty 2zs kort, men er det verdt og bytte til et av disse kortene? blir det såpass mye bedre? i film har det vel ikke noe å si på lydkortet, for der styres alt fra reciver. men på mp3, cd'er osv vil det bli bedre lyd med et nytt og bedre lydkort som f.eks, extreeme music eller hva det heter?

Lenke til kommentar

Vel, Audigy resampler alt til 48 kHz, og det på en grusomt dårlig måte. Så til musikk kan det være en ide å skifte til et X-Fi XtremeMusic (DVD er allerede 48 kHz).

 

Men en langt billigere måte å omgå Audigys resampler er å gjøre det i software. Jeg resampler til 48 kHz i foobar2000. Kan ikke si at forbedringen var det helt store i mine ører, men så er jo det analoge signalet fra Audigy mindre bra uansett.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar
Vel, Audigy resampler alt til 48 kHz, og det på en grusomt dårlig måte. Så til musikk kan det være en ide å skifte til et X-Fi ExtremeMusic (DVD er allerede 48 kHz).

 

Men en langt billigere måte å omgå Audigys resampler er å gjøre det i software. Jeg resampler til 48 kHz i foobar2000. Kan ikke si at forbedringen var det helt store i mine ører, men så er jo det analoge signalet fra Audigy mindre bra uansett.

så hvor kan jeg laste ned dette programmet? tror du jeg vil høre merkbar forskjell på lyden hvis jeg bruker det programmet? og hvordan bruker man det?

 

edit:

og jeg har jo koplet digitalt, så vil det bli noen forskjell på mp3? på film vil det bli det samme for jeg har stilt sånn at forsterkeren skal opfatte maskinen akkurat som en dvd spiller når jeg ser film, så da har ikke lydkortet noen betydning, på lyden.

Endret av marius90
Lenke til kommentar

http://www.foobar2000.org/

 

Brukergrensesnittet kan ta litt tid å sette seg inn i, men det er et ypperlig musikkavspillingsprogram. Fins mange bra skins hvis en synes det ser litt kjedelig ut. Jeg husker ikke i skrivende stund hvordan en aktiverer resampleren, får se om jeg kan komme tilbake til det.

 

Det burde bli en forbedring på mp3, så sant filene er av brukbar kvalitet (192 kpbs eller helst LAME standard), og resten av lydutstyret er bra nok.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar

Lyd kan jo være veldig subjektivt. Hodetelefoner er også generelt bedre til å oppfatte små detaljer enn høyttalere.

 

For hodetelefoner er det avgjørende at kilden (lydkortet/spilleren) er bra, for høyttalere er akustikken i rommet viktigere. Eller så har jeg lest ;)

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar
ok takk, men kan du prøve og finne ut hvordan man resampler alt til 48khz eller hva det var?

Åpne innstillinger i menyen. Gå til DSP (langt nede, under output) og legg til resampler (SSRC) i listen over DSP i bruk. Gå til resampler og kontroller at den er satt til 48 kHz. Prøv evt. slow mode, noen mener det er hårfint bedre.

 

Eller noe sånt, du finner nok ut av det.

 

Forøvrig anbefaler jeg dette for alle som vil ha best mulig lydkvalitet for musikk fra sitt Creative-lydkort (før X-Fi).

 

Det kan også være verdt å prøve kernel streaming i stedet for waveout (se output).

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar
ok takk, men kan du prøve og finne ut hvordan man resampler alt til 48khz eller hva det var?

Åpne innstillinger i menyen. Gå til DSP (langt nede, under output) og legg til resampler (SSRC) i listen over DSP i bruk. Gå til resampler og kontroller at den er satt til 48 kHz. Prøv evt. slow mode, noen mener det er hårfint bedre.

 

Eller noe sånt, du finner nok ut av det.

 

Forøvrig anbefaler jeg dette for alle som vil ha best mulig lydkvalitet for musikk fra sitt Creative-lydkort (før X-Fi).

 

Det kan også være verdt å prøve kernel streaming i stedet for waveout (se output).

ok tusen takk :thumbup:

Lenke til kommentar
Syntes da tydelig Creative sa de skulle komme med en PCi-express utgave av disse kortene...jaja, får vente å se...

Hmm... Noen som kan opplyse meg her, men hvorfor i all vide verden skulle man ha behov for at et lydkort går på PCIe i steden for PCI? Det er da mer enn nok båndbredde tilgjengelig på PCI-bussen?

Lenke til kommentar
Syntes da tydelig Creative sa de skulle komme med en PCi-express utgave av disse kortene...jaja, får vente å se...

Hmm... Noen som kan opplyse meg her, men hvorfor i all vide verden skulle man ha behov for at et lydkort går på PCIe i steden for PCI? Det er da mer enn nok båndbredde tilgjengelig på PCI-bussen?

Han tenkte sikkert på trenden at det blir ferre og ferre PCI-porter på dagens hovedkort til fordel for flere og flere PCIe-porter. Siden det ennå er mangel på kort som bruker PCIe-portene så blir det dermed fort fylt opp i PCI-portene. Kortprodusentene henger tydelig etter og bør komme seg over på PCIe jo før jo heller så man kan få brukt 4-5 kort i maskina si igjen. (Ikke bare 2-3 av portene på dagens hovedkort)

Lenke til kommentar
I testen til THG sa de noe slikt som "kvaliteten overgår en hver tilgjengelig lydkilde". Dette er et sterkt tankekors for både for de som hører på HD-audio, CD-lyd, og Mp3. Et annet tankekors er at man må ha ekstremt dyrt utstyr (forsterker + høytalere) om man skal få utnyttet så mye av lydvkaliteten som er mulig med de lydkildene som er tilgjengelige.

 

Et tredje tankekors er at mange av kjøperene sikkert kommer til å bruke kortene til å spille av komprimert lyd (spill og mp3) på høytalersett som er så "dårlige" at de kunne spillt praktisk talt like rent med Soundblaster Live!.

 

En fjerde ting er at forskjellen i CPU-bruken det er snakk om her er en dråpe i havet på dagens CPU'er, og således ikke noe folk med vurderingevne betaler tusenvis av kroner for.

Leste du denne ? http://www.digit-life.com/articles2/multim...ative-x-fi.html

 

De går litt mer grundig til verks enn THG, men for å summere:

- Får mer FPS av å bruke de to beste korta. MYE mer fps.

- På dårlige musikkanlegg vil mp3 og alt annet høres bedre ut pga Crystalizer.

Så det passer både til folk med dårlige og bra anlegg.

Lenke til kommentar
Syntes da tydelig Creative sa de skulle komme med en PCi-express utgave av disse kortene...jaja, får vente å se...

Hmm... Noen som kan opplyse meg her, men hvorfor i all vide verden skulle man ha behov for at et lydkort går på PCIe i steden for PCI? Det er da mer enn nok båndbredde tilgjengelig på PCI-bussen?

Det er tydeligvis ikke båndbredde nok til å kunne encode multikanal DD, det er vistnok derfor soundstorm blir tilkoblet på hovedkortet.

Lenke til kommentar
Det er tydeligvis ikke båndbredde nok til å kunne encode multikanal DD, det er vistnok derfor soundstorm blir tilkoblet på hovedkortet.

Eh, neivel? 96kHz 24bit i 7 kanaler er ca 2MB/s med trafikk, Dette er Langt under det PCI-bussen er i stand til å levere, teoretisk 132MB/s. Spørsmålet mitt blir da hvor mange kanaler og hvilken samplerate du trenger.

Lenke til kommentar
Tror dere man hører stor forskjell på dette kortet og et integrert i Nforce 4 SLI?

Hehe ja uten tvil.

 

Har selv et Audigy 4 Pro lydkort med Sennheiser HD650 headphones, hører en enorm forskjell, riktignok er HD650 noen ekstremt tungdrevene (og dyre) headphones, men du skal høre mye forskjell på andre headset også, i tilleg til at du får utnytte EAX 4(5?) og X-Fi features som er ganske pene.

Lenke til kommentar
Det er tydeligvis ikke båndbredde nok til å kunne encode multikanal DD, det er vistnok derfor soundstorm blir tilkoblet på hovedkortet.

http://www.bluegears.com/soundcard_xmystique.html.

 

Jeg styrer klar av Creative produkter så godt jeg kan for nå, siden driver-avdelingen deres er så godt som ubrukelig.

 

 

edit:

vedrørende det kortet jeg linket til, så eksisterer det allerede en tråd om det her (på hw.no)

Endret av Odd Logic
Lenke til kommentar
Det er tydeligvis ikke båndbredde nok til å kunne encode multikanal DD, det er vistnok derfor soundstorm blir tilkoblet på hovedkortet.

Eh, neivel? 96kHz 24bit i 7 kanaler er ca 2MB/s med trafikk, Dette er Langt under det PCI-bussen er i stand til å levere, teoretisk 132MB/s. Spørsmålet mitt blir da hvor mange kanaler og hvilken samplerate du trenger.

Litt over 2 MB/s per kanal da vel og merke (som lineær PCM)

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...