Gå til innhold

Den store X-Fi tråden! [Oppdatert]


Anbefalte innlegg

Om en derimot innehar dette sinnsykt bra høyttalersettet Simen1 snakker om, så ville en ikke rørt analogutgangene til ethvert lydkort med en ildrake en gang. I slike tilfeller ville en digital oppkobling mot ekstern DAC eller evt. surroundprosessor benyttes. Og da kan en i prinsippet kjøpe hvilket lydkort som helst..

Noen spesiell grunn til at du mener dette? Har lydkort så dårlige tekniske specs? (bra lydkort altså)

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er ikke noe imponert... den Crystaliseren ødelegger jo dynamikken i musikken!

 

http://www.digit-life.com/articles2/multim...ative-x-fi.html

 

Den reduserer dynamikk for å få høyere lyd! Samme som CD-mastering den senere tiden gjør... ødelegger dynamikken og klipper som bare det på 96dB -- bare for at det skal høres høyere ut!

 

Louder is NOT better...

http://www.tomshardware.com/consumer/20050...ve_x-fi-12.html

 

Tydelig at journalisten hos TomsHardware.com har slukt agnet fra creative rått... :-)

Han påstår faktisk at Crystalizeren (compressoren) ØKER den dynamiske rekkevidden i musikken.....

 

Å komprimere 16bits musikk (ytterligere, det meste av moderne pop/rock er allerede komprimert til døde i studio), for så å legge det over til 24 bit (en moderne poplåt har stort sett en dynamisk rekkevidde på 2-3 bit, 16bit er mer enn nok) kan vel i beste fall kalles sløsing med ressurser.

Lenke til kommentar
Å komprimere 16bits musikk (ytterligere, det meste av moderne pop/rock er allerede komprimert til døde i studio), for så å legge det over til 24 bit (en moderne poplåt har stort sett en dynamisk rekkevidde på 2-3 bit, 16bit er mer enn nok) kan vel i beste fall kalles sløsing med ressurser.

Ja, det er litt trist det er sånn, må innrømme at også jeg lar meg "lure" av komprimert musikk, synes komprimert musikk er mer iøyenfallende lydmessig om jeg bare hører igjennom masse sanger i bakgrunnen og man legger liksom litt bedre merke til en ny sang. (har noen spor med veldig forskjellig mastering). Men om man hører på en sang man liker blir det for veldig kjedlig med høy kompresjon. Blir sikkert litt som en tv med veldig sterkt lys, veldig iøyenfallende når du går inn i butikken, men etter å ha sett på den litt blir det utvasket og kjedelig.

 

AtW

Lenke til kommentar
Noen spesiell grunn til at du mener dette? Har lydkort så dårlige tekniske specs? (bra lydkort altså)

Dårlig tekniske specs.. Ja. Og i tillegg er ikke en PC det beste miljøet med hensyn til støy og EMI, spesielt ikke "hjemmebygde" PCer. Lydkort med eksterne bokser/DACer er mye bedre i så måte.

 

En annen grunn, som gjelder oss med surroundprosessorer er at disse boksene stort sett konverterer alle innkomne analoge signaler til digitale for å kunne legge til ulike effekter som romkorreksjon og andre kurvetilpasninger. Da ville det være lite hensiktsmessig å konvertere signalet til analogt først. Du kan selvsagt velge å ikke AD konvertere i prosessoren, men da mister du også en del av de mulighetene du i første omgang betalte i dyre dommer for.

Lenke til kommentar
Noen spesiell grunn til at du mener dette? Har lydkort så dårlige tekniske specs? (bra lydkort altså)

Dårlig tekniske specs.. Ja. Og i tillegg er ikke en PC det beste miljøet med hensyn til støy og EMI, spesielt ikke "hjemmebygde" PCer. Lydkort med eksterne bokser/DACer er mye bedre i så måte.

 

En annen grunn, som gjelder oss med surroundprosessorer er at disse boksene stort sett konverterer alle innkomne analoge signaler til digitale for å kunne legge til ulike effekter som romkorreksjon og andre kurvetilpasninger. Da ville det være lite hensiktsmessig å konvertere signalet til analogt først. Du kan selvsagt velge å ikke AD konvertere i prosessoren, men da mister du også en del av de mulighetene du i første omgang betalte i dyre dommer for.

Hva er det som er så dårlig EMI-messig med en PC, folk har jo tilsynelatende ingen skrupler med å ha DA-konvertere inne i forsterkere, med digre tranformatorer osv? Er det virklig så mye verre inne i en pc-kasse, og det samme med specs, hvor konkret mye dårligere mener du det er? Jeg har ærlig talt ikke satt meg inn i specsene på på lydkort kontra andre konvertere, men det finnes jo mange profesjonlelle som er avhengig av lydkort, høres litt rart ut at det skal være så veldig mye dårligere.

 

AtW

Lenke til kommentar
Creative kan egentlig lage lydkort (dvs E-MU), men vil for all del ikke lage gode lydkort til hjemmebruk. Og når E-MU 1212M går for 2300 kr kan jeg ikke se noen grunn i verden (hvis en ikke lar seg lure av alle de fancy gaming-teknologiene da..) til å kjøpe et X-fi.

Hør hør!

I denne prisklassen kan man få ORDENLIG gode pro/semi-pro lydkort. Jeg har ikke sett så mange tullete PR-jippo ord siden tannkrem med polynam og clinomyn. :roll:

Lenke til kommentar
Hva er det som er så dårlig EMI-messig med en PC, folk har jo tilsynelatende ingen skrupler med å ha DA-konvertere inne i forsterkere, med digre tranformatorer osv? Er det virklig så mye verre inne i en pc-kasse, og det samme med specs, hvor konkret mye dårligere mener du det er? Jeg har ærlig talt ikke satt meg inn i specsene på på lydkort kontra andre konvertere, men det finnes jo mange profesjonlelle som er avhengig av lydkort, høres litt rart ut at det skal være så veldig mye dårligere.

Ta en titt inni en påkostet surroundprosessor så ser du hvor mye ressurser som er satt av til å skjerme spesielt strømforskyningen fra å påvirke de andre kretsene. En PC er IKKE skjermet på tilsvarende måte.

 

For øvrig tror jeg de fleste som har fiklet inni en ujorda PC har oppdaget hva det vil si å ha komponenter som lekker strøm. Jeg har flere ganger fått småstøt av å ta på baksiden av ujorda PC-kabinetter eller kabler som er tilkoblet de. En kan jo nesten ikke koble en PC elektrisk til en forsterker som enten direkte eller indirekte via andre komponenter er koblet til jord, uten at en får mindre pipelyder fra høyttalerne.

 

Dersom du med profesjonelle mener musikere så benytter de lydkort med eksterne bokser i klassen 10.000+. Som jeg skrev først er eksterne bokser (naturlig nok) ikke påvirket av støy i samme grad som pci-baserte lydkort.

Lenke til kommentar
En annen grunn, som gjelder oss med surroundprosessorer er at disse boksene stort sett konverterer alle innkomne analoge signaler til digitale for å kunne legge til ulike effekter som romkorreksjon og andre kurvetilpasninger. Da ville det være lite hensiktsmessig å konvertere signalet til analogt først. Du kan selvsagt velge å ikke AD konvertere i prosessoren, men da mister du også en del av de mulighetene du i første omgang betalte i dyre dommer for.

Analog overføring er den eneste måten å få flerkanals lyd i spill med disse kortene. Så hvis en vil ha best mulig lyd (og lav CPU-bruk) i spill, har en egentlig ikke noe valg.

Lenke til kommentar
Vil jeg merke forskjell mellom A2 og et av de nye med Rega Ear og Sennheiser HD650?

Hvis du ønsker maks lydkvalitet til hodetelefoner vil det være bedre å satse på et stereokort som kan levere kvalitet. TerraTec Producer Phase 22, ESI Juli@ og E-MU 1212M (det siste best, men også dyrest) vil nok gi deg mye mer av det du trenger enn noen av konsument-kortene til Creative, inkludert X-fi.

 

Aller best lydkvalitet får du derimot om du har et eksternt lydkort som f.eks Presonus Firebox, ESI Quatafire el. E-MU 1812M, men desverre finnes det få eksterne lydkort som kun er laget for å levere maks lydkvalitet i 2 kanaler, så du vil nok måtte betale en god del ekstra for funksjoner som mic-preamper og andre ting du kanskje ikke trenger.

Lenke til kommentar

Jeg syntes dere bør spesifisere litt mer hva dere mener er bra eller dårlig. Ikke en kjeft på dette forumet kommer noen gang til å overbevise meg om at et internt lydkort (med eller uten digital utgang) klarer å generere lydeeffekter og lydkulisser til spill og underholdningprogrammer på linje med X-FI's EAX5 og andre teknologier!

 

Om den rene lydkvaliteten på avspilling av MP3 (det bør i så fall være minimum 196kbit) i stereo er bedre eller ei kommer vel mest an på hvor godt isolert kretsene er fra resten av systemet så man eliminerer støy. Her kan det godt finnes andre gode alternativer, både ekstern, innbygget eller som løse kort.

 

Hvis man syntes creative er så rævva så er det fritt frem for å kjøpe noe annet. Creative har helt klart sine cons (håpløs driverpakke) men de har tross alt vært i spydspissen for utvikling av lyd til pc i årevis og det er neppe helt uten grunn. Det er utrolig mange som spiller spill på pc'n sin og de vil utvilsomt ha utrolig mye glede av x-fi serien. Jeg er en av dem og er ikke i tvil om at jeg skal kjøpe et. Eneste jeg er i tvil om er bruken av pc som medium for musikkavspilling. Det har så langt ikke funka for det gir uansett ikke et resultat som er på høyde med hva cd-spilleren min leverer.

Lenke til kommentar
Vedder en krone på at jeg ikke hører forskjell på mitt onboard lydkort og disse her. Ei mindre om man tester med Audigy mot disse. Latterlig bortkastet.

Enkelte merker feks. ikke noen som helst forskjell på en låt som er komprimert med 96kbit kontra 320kbit. For disse vil det selvsagt være helt bortkastet å investere i noe annet enn det innebygde lydkortet. :shrug:

Som også nevnt: sitter du med noen små plastikkkopper av noen høyttalere vil dette også påvirke lyden i negativ retning.

Lenke til kommentar
Tydelig at journalisten hos TomsHardware.com har slukt agnet fra creative rått... :-)

Han påstår faktisk at Crystalizeren (compressoren) ØKER den dynamiske rekkevidden i musikken.....

 

Å komprimere 16bits musikk (ytterligere, det meste av moderne pop/rock er allerede komprimert til døde i studio), for så å legge det over til 24 bit (en moderne poplåt har stort sett en dynamisk rekkevidde på 2-3 bit, 16bit er mer enn nok) kan vel i beste fall kalles sløsing med ressurser.

Problemet med Tom's Hardware er at de leser for mye i salgsbrosjyrene. Syns THG var OK for 5-6 år siden, men i det siste må du ta alt de skriver med en svært stor klype salt. Folk får heller begynne å spørre om ting på hw.no :) Er flere kompetente folk her enn på THG, IMNSHO.

 

Takk for at også andre her på berget bryr seg om over-komprimeringen som gjøres på mesteparten av ny musikk. Komprimering av lyd kan i mange tilfeller være nyttig, men ikke når det fører til klipping.

 

Som eksempel, ta den siste platen til Röyksopp og sett på det første sporet "Triumphant"... skru opp lyden litt og sjekk om du har klar og fin lyd, eller om den et par minutter uti blir grumsete og uklar. Det er trist at bra musikk blir ødelagt av dårlig mastering.

 

For de som vil lese mer om hva, hvordan og hvorfor: http://loudnessrace.com/

Lenke til kommentar

Litt av problemet er også at mainstream-markedet er 'tonedøve' kjøpere av VG-listemusikk som avspiller musikken på dårlige anlegg. På slik musikk/utstyr står ikke detaljrikdomen og dynamikken i fokus og folk tenker ikke over det. Men putter man en slik CD i et bra hifi-anlegg tror man det er noe galt (noe det for så vidt også er).

Etter man begynte å laste ned store mengder MP3 har desverre kvalitet måtte vike for kvantitet og vi graver oss desverre ned i en ond spiral..

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...