Gå til innhold

Den store X-Fi tråden! [Oppdatert]


Anbefalte innlegg

- På dårlige musikkanlegg vil mp3 og alt annet høres bedre ut pga Crystalizer.

Så det passer både til folk med dårlige og bra anlegg.

Jeg skjønner ikke helt at det skal være verd prisen for folk med årlig annlegg, hvorfor ikke bare kjøre på et eller annet kompressor-filter om man vil oppnå samme effekt?

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eh, neivel? 96kHz 24bit i 7 kanaler er ca 2MB/s med trafikk, Dette er Langt under det PCI-bussen er i stand til å levere, teoretisk 132MB/s. Spørsmålet mitt blir da hvor mange kanaler og hvilken samplerate du trenger.

Litt over 2 MB/s per kanal da vel og merke (som lineær PCM)

Nå nei, 96000Hz * 24 bit * 7 kanaler / 8 bit/byte = 2016000 Bytes/sek. Jeg mistenker at beregningen din ikke tok hensyn til konverteringen mellom bit og byte. Jeg kommer i hvert fall fram til ca 2MB/s på 7 kanaler 24bit PCM.

Lenke til kommentar
  Eh, neivel? 96kHz 24bit i 7 kanaler er ca 2MB/s med trafikk, Dette er Langt under det PCI-bussen er i stand til å levere, teoretisk 132MB/s. Spørsmålet mitt blir da hvor mange kanaler og hvilken samplerate du trenger.
Litt over 2 MB/s per kanal da vel og merke (som lineær PCM)

Nå nei, 96000Hz * 24 bit * 7 kanaler / 8 bit/byte = 2016000 Bytes/sek. Jeg mistenker at beregningen din ikke tok hensyn til konverteringen mellom bit og byte. Jeg kommer i hvert fall fram til ca 2MB/s på 7 kanaler 24bit PCM.

Host, bit/byte, pinlig feil det der, du har så rett så rett :blush:

 

Er så vant til å tenkte bitrater på musikk at jeg ikke koblet helt....

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Kun en ting jeg venter på nå og det er en ytelsestest på om hvor mye X-mem (64MB ram) funskjonaliteten faktisk utgjør i spill. Er det marginalt så holder det billigste lenge for meg, jeg har ikke noe brukt for I/O-brønninnsats. Passer sikkert ikke i mitt snåle skrueløse kabinett allikevel. ;)

Lenke til kommentar
Det er tydeligvis ikke båndbredde nok til å kunne encode multikanal DD, det er vistnok derfor soundstorm blir tilkoblet på hovedkortet.

Eh, neivel? 96kHz 24bit i 7 kanaler er ca 2MB/s med trafikk, Dette er Langt under det PCI-bussen er i stand til å levere, teoretisk 132MB/s. Spørsmålet mitt blir da hvor mange kanaler og hvilken samplerate du trenger.

Jeg burde ha skrevet at dette er hva jeg syntes å huske "de" (nVidia) har sagt angående multikanal DD encoding og generering on the fly i spill. At PCI bussen er bred nok til plenty vanlige lydkanaler er jo klart, men det er vistnok mengden "orienterings data" fra spillet som skal mellom RAM, CPU og SPU som hvertfall i Soundstorm sitt tilfelle hvor PCI ikke var bra nok. Om jeg husker feil kan godt være, men jeg syntes å huske at jeg har lest dette flere steder.

Lenke til kommentar
Tror dere man hører stor forskjell på dette kortet og et integrert i Nforce 4 SLI?

Hehe ja uten tvil.

 

Har selv et Audigy 4 Pro lydkort med Sennheiser HD650 headphones, hører en enorm forskjell, riktignok er HD650 noen ekstremt tungdrevene (og dyre) headphones, men du skal høre mye forskjell på andre headset også, i tilleg til at du får utnytte EAX 4(5?) og X-Fi features som er ganske pene.

Men dette Nf4 sli kortet er jo helt nytt!

Burde jo være ganske bra da? :ermm:

Lenke til kommentar
Men dette Nf4 sli kortet er jo helt nytt!

Burde jo være ganske bra da?  :ermm:

Sjøl om det er nytt betyr ikkje at det er bra, som oftest har vell dedikerte lydkort vært bedre enn integrerte lydkort. Men NF2 HK'er hadde jo et flott lydkort integrert om eg ikkje huske heilt feil.

Endret av Furyfax
Lenke til kommentar
Men dette Nf4 sli kortet er jo helt nytt!

Burde jo være ganske bra da? :ermm:

"Bra" er sjelden en betegnelse som passer for integrert lyd, nytt hovedkort eller ikke. "Greit nok for de fleste" vil jeg heller si. Jeg prøvde det integrerte lydkortet på mitt noe eldre Asus K8N-E Deluxe (NForce 3), men var for mye støy. Vet ikke om det er et vanlig problem, men jeg foretrekker klart Audigy, selv om Creative har skrekkelig programvare og støtte.

Lenke til kommentar
Tror dere man hører stor forskjell på dette kortet og et integrert i Nforce 4 SLI?

Hehe ja uten tvil.

 

Har selv et Audigy 4 Pro lydkort med Sennheiser HD650 headphones, hører en enorm forskjell, riktignok er HD650 noen ekstremt tungdrevene (og dyre) headphones, men du skal høre mye forskjell på andre headset også, i tilleg til at du får utnytte EAX 4(5?) og X-Fi features som er ganske pene.

Men dette Nf4 sli kortet er jo helt nytt!

Burde jo være ganske bra da? :ermm:

Har ingenting og si, det kommer ny "dritt" på markedet hvert år, det er rett å slett ikke plass til å lage et hovedkort med et bra lydkort på, isolerte kanaler etc, alt for liten plass. Det er mye bakgrunnsstøy bla. på Lydkort som sitter i hovedkortet.

 

For å sammenligne, Audigy 4 Pro, er på samme størrelse som et 6600GT kort, fylt opp med dupeditter, det hadde aldri fått plass på et hovedkort uten extention card :)

Lenke til kommentar
Hmm....

Leste da en test i PCGW at Asus sitt nForce 2 Ultra kort, hadde lydkort på høyde med de nyeste lydkortene...

Det gjorde jeg også, og levde i en illusjon om at det var sant helt til jeg fikk meg et seriøst lydkort, skal love deg det var forskjell :)

Nå er det faktisk slik at det sitter en dekoder fra Realtek på dette spesielle hovedkortet fra Asus. Det vet jeg, fordi jeg har dette selv, og bruker GNU/Linux på maskinen hvor dette hovedkortet er en del av. Og mikseren ser D/A-converteren, noe windows ikke gjør. Testet denne maskinen opp mot hovedmaskinen min som bruker et Audigy 2 Platinum, og forskjellen var som natt og dag. Audigy-kortet gruste det integrerte lydkortet. Brukte et hifi-anlegg til testingen slik at ikke selve stereoanlegget skulle bli en begrensende faktor.

Lenke til kommentar

Jeg bruker et helt vanlig Audigy2 kort.

For å høre på musikk bruker jeg Rega EAR hodetelefonforsterker og Sennheiser HD650.

 

Jeg har vurdert å bytte kilde nå veldig lenge. Kanskje et av disse nye korta vil passe for meg? Jeg hører mye på MP3 men aldri under 192kbps helst over.

 

Vil jeg få merkbart bedre utbytte av å skafe meg et X-FI (Extrememusic)?

Lenke til kommentar

Om det er stor forskjell på Audigy2 og de nye kommer an på hvor bra resten av utstyret ditt er. F.eks er det null forskjell på de med et billig høytaleroppsett til under 1000-lappen. (eller brude jeg sagt 10.000?).

 

Dvs. hvis du har et sinnsykt bra høytalersett og sinnsykt bra forsterkere, eller proffesjonelle studiomikrofoner så kan det bli forskjell på Audigy2 og X-Fi.

 

Hvis du ikke har slikt dyrt utstyr så blir det nok neppe noen forskjell, og prisdifferansen er bortkastede penger.

 

Tester viser også at det er lite forskjell i CPU-bruk mellom Audigy2 og X-Fi i moderne spill. Dermed blir det ikke noe merkbart å hente på FPS heller. Men hvis du "konkurrerer" på FPS i 3DMark, FarCry etc. så betaler man vel gladelig en tusenlapp ekstra for et par FPS ekstra.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Nei, jeg tror ikke du vil merke noen som helst forskjell i lydkvalitet på ditt Logitech X-230 2.1 sett.

 

Jeg er litt usikker, men det kan godt hende at du merker kvalitetsforskjell på Audigy2 og integrert lyd på det høytalersettet.

 

Ja, integrert lyd bruker mer CPU-kraft. Men det kommer an på hvilken lyd du prater om. Avspilling av Mp3 vil uansett bruke langt mindre enn 1% CPU-kraft fra moderne CPUer så det er en dråpe i havet, men spill med 3D-effekter vil kreve en del mer. Mulignes mellom 5 og 20% CPU-kraft. Så der kan du vinne noen FPS på å oppgradere til Audigy2.

Lenke til kommentar

Kan ikke helt skjønne annet enn at Creative må ha en veldig bra markedsføringsavdeling, ettersom jeg synes deres nye kort havner litt mellom barken og veden. Med standard pc-høyttalere skulle Audigy1 eller hvilket som helst pci-basert lydkort holde i massevis og en investering i et bedre lydkort ville neppe bedre lyden fra plasthøyttalerne.. Om en derimot innehar dette sinnsykt bra høyttalersettet Simen1 snakker om, så ville en ikke rørt analogutgangene til ethvert lydkort med en ildrake en gang. I slike tilfeller ville en digital oppkobling mot ekstern DAC eller evt. surroundprosessor benyttes. Og da kan en i prinsippet kjøpe hvilket lydkort som helst..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...