Gå til innhold

Manchester United


Old Game

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet er jo Van Gaal. Det er hans ansvar at vi er dekket i alle posisjoner, og vi er så latterlig tynne på topp. "Alle" forutså jo at dette kom til å skje.

Det har du nok rett i, men det er en tilgivelig feil. Å signere veldig mange spillere i hvert vindu kan være destabiliserende, og signeringene i sommer var alle sammen av høy klasse. 

Så dominerende som United stort sett er mtp ballbesittelse og som premisslegger for nesten HVER kamp, så er det mer og mer klart at det er SPILLERNE som ikke er gode nok.

 

Jeg maler heller ikke fanden på veggen når vi er ett poeng bak tabellteten i PL. Det er 18 lag i PL som ligger dårligere an til å vinne serien enn United pr nu. 

Lenke til kommentar

At United er premissleggere og har mest ballbesittelse er jo ikke noe nytt. Det har vi da alltid vært, mot de aller fleste lag. Hvorfor er det slik at spillerne ikke er gode nok fordi de ikke klarer å skape sjanser, mens de tydeligvis er gode nok til å alltid dominere kampene? Man trenger heller ikke masse verdensklassespillere for å spille god fotball. Middelmådige spillere kan se ut som verdensstjerner i et godt system og med god kjemi. Den fineste fotballen, i mine øyne, får man først og fremst av ekstremt god forståelse blant spillerne, hurtig pasningsspill med spill på små flater, og stor bevegelighet blant angriperne. Alle disse punktene mener jeg mangler under Van Gaal. Og dette er stort sett ikke egenskaper som krever at man har Ronaldo eller Messi på laget. Men heey, vi holder jo nullen. 

Lenke til kommentar

Scholes er en merkelig skrue. Kritiserer Martial som er en tenåring og som akkurat har ankommet ligaen, men har knapt sagt et negativt ord om Rooney. Kritiserer LVG jevnlig, men mente at Moyes var riktig mann to uker før han ble sparket.

 

Britiske pundits har en tendens til å favorisere "sine egne" fremfor utlendinger. DDG ble slaktet fordi han ikke bokset ballen langt nok bort på White Hart Lane, mens de virkelige tabbene til Hart ble unnskyldt med at det er menneskelig å feile og han ble fortsatt sett på som en bedre keeper enn Dave.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

At United er premissleggere og har mest ballbesittelse er jo ikke noe nytt. Det har vi da alltid vært, mot de aller fleste lag. Hvorfor er det slik at spillerne ikke er gode nok fordi de ikke klarer å skape sjanser, mens de tydeligvis er gode nok til å alltid dominere kampene? Man trenger heller ikke masse verdensklassespillere for å spille god fotball. Middelmådige spillere kan se ut som verdensstjerner i et godt system og med god kjemi. Den fineste fotballen, i mine øyne, får man først og fremst av ekstremt god forståelse blant spillerne, hurtig pasningsspill med spill på små flater, og stor bevegelighet blant angriperne. Alle disse punktene mener jeg mangler under Van Gaal. Og dette er stort sett ikke egenskaper som krever at man har Ronaldo eller Messi på laget. Men heey, vi holder jo nullen. 

United har tendert til mye mer direkte fotball de siste ukene, jf CSKA, Watford og i går. Det var ikke trillingen på tvers som var problemet mot PSV. 

 

Du snakker om et godt system med god kjemi, og jeg er ikke uenig. Men hvordan skal man få det til når nøyaktig 50% av angrepet er 22 år eller yngre, og de tre andre spillerne ikke presterer? 

 

Grunnen til at United behøver en som kan herje på egenhånd, er ikke bare fordi alle andre topplag også har det, men også fordi spillestilen er basert på å dominere. Vi kunne selvsagt ha lagt om til Klopp-fotball, men mtp spillermaterialet vårt så ser jeg ikke hvordan det skulle hjulpet noe særlig. De beste lagene spiller ikke som Dortmund, de beste lagene har en tilnærming som ligner mer på United sin, med å presse høyt i banen og å sentrere spillet på siste tredel av banen. 

 

Jeg står på det at det ikke er stilen til Van Gaal som er problemet. Jeg mener vi ikke scorer flere mål av to spesifikke grunner:

1) Vi har for lite absolutt kvalitet i angrepet. De spennende spillerne våre (Memphis, Martial, Lingard) er uferdig, ustabile og kanskje også litt umodne fortsatt. Dette er investeringsprosjekter, basert på langsiktig positiv avkastning. Det er fair. 

2) De spillerne som skal dominere i november 2015, dominerer ikke (Mata, Rooney). HER kan man kritisere Woodward/LvG for å ikke satse mer på å hente inn superstjerner eller aldrende spillere som på kort sikt kan være suksess. 

 

At forsvaret, keeper og egentlig også sentral midtbane er veldig bra, synes jeg Van Gaal skal få ros for. Når problemet ligger i å penetrere motstanderens forsvarsrekke så mener jeg det har mye med manglende penetrasjonskraft å gjøre. Da trenger man en som kan forsere to-tre spillere og legge inn, a la Robben og Sadio Mané. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Én ting er sikkert; Lingard er ikke svaret. Jeg joiner ikke hype-koret, en helt middels fotballspiller. Sjansene han har brent de siste ukene er utilgivelige, bare flaks at det ikke ble avgjørende mot Watford.

 

Beste som kan skje er at Martial blir å finne på topp og at vi selger Rooney. Rooney er ferdig, tidligere år har han iaf kommet tilbake på et punkt, men nå er han bare dårlig hver eneste kamp. Bytter mot hvem som helst, selger for hva som helst, andre MÅ ta plassen hans. Han er dritdårlig, dårligere enn Fellaini.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

United har tendert til mye mer direkte fotball de siste ukene, jf CSKA, Watford og i går. Det var ikke trillingen på tvers som var problemet mot PSV. 

 

Du snakker om et godt system med god kjemi, og jeg er ikke uenig. Men hvordan skal man få det til når nøyaktig 50% av angrepet er 22 år eller yngre, og de tre andre spillerne ikke presterer? 

 

Grunnen til at United behøver en som kan herje på egenhånd, er ikke bare fordi alle andre topplag også har det, men også fordi spillestilen er basert på å dominere. Vi kunne selvsagt ha lagt om til Klopp-fotball, men mtp spillermaterialet vårt så ser jeg ikke hvordan det skulle hjulpet noe særlig. De beste lagene spiller ikke som Dortmund, de beste lagene har en tilnærming som ligner mer på United sin, med å presse høyt i banen og å sentrere spillet på siste tredel av banen. 

 

Jeg står på det at det ikke er stilen til Van Gaal som er problemet. Jeg mener vi ikke scorer flere mål av to spesifikke grunner:

1) Vi har for lite absolutt kvalitet i angrepet. De spennende spillerne våre (Memphis, Martial, Lingard) er uferdig, ustabile og kanskje også litt umodne fortsatt. Dette er investeringsprosjekter, basert på langsiktig positiv avkastning. Det er fair. 

2) De spillerne som skal dominere i november 2015, dominerer ikke (Mata, Rooney). HER kan man kritisere Woodward/LvG for å ikke satse mer på å hente inn superstjerner eller aldrende spillere som på kort sikt kan være suksess. 

 

At forsvaret, keeper og egentlig også sentral midtbane er veldig bra, synes jeg Van Gaal skal få ros for. Når problemet ligger i å penetrere motstanderens forsvarsrekke så mener jeg det har mye med manglende penetrasjonskraft å gjøre. Da trenger man en som kan forsere to-tre spillere og legge inn, a la Robben og Sadio Mané. 

 

Vel, angående Dortmund, så har spillestilen deres utviklet seg siden Tuchel tok over, og pressing høyt i banen er da også en mye mer kjent praksis i Dortmund enn det noen gang har vært i United. BVB har fått mer fokus på possession-fotball, men likevel langt ifra den konservative måten Van Gaal tolker den på. For å sammeligne har BVB en gjennomsnitt på 60% besittelse, mens United har 57%. De er fortsatt ganske direkte og tar mange flere sjanser i angrep enn hva United gjør. De står veldig høyt, de er ikke redde for å miste ballen og backene deres er omtrent vinger, som er godt eksemplifisert av deres høyreback, Ginter, som har 10 assists så langt denne sesongen. Hummels er omtrent en dyptliggende playmaker på midten. Dette vil naturlig nok gå utover den defensive stabiliteten, og de har sluppet inn mer mål enn de burde, men det gjør lite når de scorer 3-4 i gjennomsnitt hver kamp. Bare Bayern har scoret mer mål i Europa, og det er derfor trygt å si at Dortmund faktisk ER blant de beste lagene.

 

Ja, vi har flere unge, lovende spillere som fortsatt er uferdige, men jeg tror de ville kunne vist seg mer fram om de hadde fått mer frihet og muligheter til å feile av Van Gaal. Og selvsagt ikke låne ut den mest spennende av dem alle, som fortsatt er en tåpelig avgjørelse. Jeg synes også at utlånet til Januzaj er litt symbolsk når det gjelder hvordan Van Gaal ønsker at det skal spilles. Han er jo nettopp den spillerne som kan skape magi, men som fortsatt er i læringsfasen og kan ofte gjøre feil. 

 

Rooney er et kapittel for seg selv, og burde selvsagt vært solgt for flere sesonger siden, noe jeg også nevnte for flere sesongen siden. Så da mener jeg heller at det skal satses fullt på unggutta, og la dem spille sammen, la dem skape kjemi seg i mellom, så vil det bli bra i fremtiden under en ny manager, selv om de kanskje vil være ukonsistente per i dag. Som du selv sier, flere nye kjøp hele tiden vil ikke skape forståelse blant spillerne.

 

Ja, Han fortjener ros for at han har bygget et stabilt defensivt lag, selv om keeperen allerede har vært vår beste spiller de 2-3 siste sesongene. Spillerne som du nevner har en verdi i at de kan dukke opp og redde en kamp når laget som et kollektiv har en dårlig dag, men laget burde absolutt ikke baseres på at den spilleren skal gjøre noe magisk hele tiden. Det er, for det første, en kjip type fotball, og for det andre, mye mindre effektivt enn å ha et ordentlig lag som skaper magi sammen.

Endret av Kammizez
Lenke til kommentar

Sannsynligvis vil nok fremtidig kjøpspolitikk være mer nøktern, rent kvantitativt. Færre spillere med mer x-faktor. Nå har ikke jeg orket å ta meg bryet med å regne ut noe sånt, men det var vel også en nøkkelfaktor for Ferguson da han bygde lag; å ha et fundament (noe jeg mener vi har i dag også), og så addere med en eller to kvalitetssigneringer da det var behov for det. 

 

Uansett tror jeg fundamentet, som vi ser i dag, må legges først. Og forskjellen på f.eks Chelsea før Mourinho (våren 2013) og oss i dag, er at det var mer eller mindre NULL uforløst potensiale i det laget Moyes/Van Gaal tok over. De gutta vi hadde sommeren 2013 trengte ikke bare en trenerboost for å få fart på seg, de var enten over toppen eller ikke gode nok for andre enn SAF. Det er noen lag som bare behøver en liten boost for å få fart på seg, men jeg mener United ikke har vært i den tilstanden de siste tre sesongene, før nå. Nå kan 1-2 spillere få ut det uforløste potensialet i hele troppen. Fundamentet for fremtidig suksess ligger der, og jeg mener vi har den rette manageren også. Det hadde vært langt verre om vi hadde en aldrende tropp med mye gråstein.

Lenke til kommentar

Van Gaal uttalte jo det tidligere i sesongen - at han nå føler han har fundamentet klart, men fortsatt mangler et par spillere for å spille ut lavtliggende lag. Senere har han snakket flere ganger om at vi trenger raskere vinger som kan utfordre og legge inn, derav ryktene om f.eks. Mané og Robben. 

 

Selv om det ble 0-0 igjen med en elendig andreomgang så var førsteomgangen veldig god, vi kom til mange sjanser og fortsatte å spille direkte og fin fotball som vi har sett de siste kampene. At vi bommer på så mange sjanser tillegger jeg mangel på erfaring der oppe. Memphis, Martial og Lingard er alle unggutter med lite kamper på nivået. 

 

Har fortsatt stor tro på Van Gaal og laget!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om Van Gaal faktisk har uttalt det så er jeg i hvert fall på samme linje som han. Det er der problemet ligger, og det er også problemet til mange andre gode lag, som med Dortmund under Klopp, for eksempel. For å spille ut lag som Sunderland og WBA på Old Trafford så behøver man enkeltprestasjoner som kan bryte strukturen til motstanderens forsvar. Lingard er en sånn spiller, men han må forbedre seg enda mer for at han skal regnes som i nærheten av en regelmessig starter for United. Det samme gjelder Memphis. Men jeg ser ikke for meg at United-fans er tålmodige nok til å vente på Memphis og Lingard.

 

Så enkelt er det faktisk: enten må man tåle at prestasjonene svinger og ungguttene er svake i en del kamper, eller så kan man bite i det sure eplet og kjøpe en spiller eller to. Og da blir det, for Memphis og Lingards del, litt tåpelig å gå for noen nye unggutter som kanskje vil variere like mye. Da er det faktisk bedre å hente inn en som allerede er helt konge. Som Zlatan eller Robben, som kommer med redusert pris og vil bli Uniteds beste angrepsspiller fra dag én, i et par år fremover i tid, helt til Depay er en skikkelig nummer 7. 

Endret av Amoralsk
Lenke til kommentar

Jepp! Tålmodighet føler jeg er en mangelvare blant enkelte supportere iblant. I pre-season rett før seriestart fikk Van Gaal spørsmål om den lille troppen under en pressekonferanse (husker dessverre ikke hvilken), og svarte at han ønsker å jobbe med litt færre spillere når det er så mange nye. Bare på den måten kan han sette et fundament som først og fremst skal fungere defensivt til å begynne med. Så kommer det offensive på plass etterhvert, men det kan bare skje på en måte: tid og erfaring.

 

Poenget er at han så langt har lykkes veldig godt i det han uttalte som sin egen målsetning før sesongen, og som de fleste supportere også virket å være enig i at var mest realistisk. Men når det først går litt trått så kommer hylekoret.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Poenget er at han så langt har lykkes veldig godt i det han uttalte som sin egen målsetning før sesongen, og som de fleste supportere også virket å være enig i at var mest realistisk. Men når det først går litt trått så kommer hylekoret.

 

Måten Scholes kritiserte Martial på syntes jeg var særdeles upassende.

Lenke til kommentar

Fra en som tror han kan reklame/PR (claim) så er Scholes sine uttalelser utrolige. Martial sine første uker/måneder har vært over alle forventninger. En milliard ganger bedre enn de første månedene til Ronaldo, og det på tross av forventninger/inflasjon. Per dags dato den eneste spilleren i troppen (sammen med Memphis) som kan utfordre 1v1, samt skape noe selv i en annen situasjon enn blank goal.

 

Håper å se Lingard, Memphis og Martial i morgen.

Lenke til kommentar

Ser ikke helt hva han skulle gjort annerledes i dag. Kanskje benket Rooney litt tidligere, men når Memphis er eneste alternativ, så er ikke det så jævlig mye bedre. Har nesten ikke vinger eller backer heller, så ikke så lett med en 442 formasjon, og 4231 ville vi ha dyttet Blind ut, og McNair som midtstopper med Smalling. Ikke helt optimalt det mot Vardy.

 

Konklusjonen er vel egentlig at det skal svært lite skader til før det laget her ser skralt ut. Og når Rooney og Memphis (og Darmian) leverer under det som kan forventes, så har ikke akkurat LvG så mye å spille på...

Endret av blured
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har helt rett. Vi har litt for få spillere å bruke akkurat nå. Vi har lenge hatt kunnskap om at vi ofte får skader i forsvar, men de har jo som oftest vært kortvarige. Ingen kunne forutsett at vi skulle miste to backer til langstidsskader, det er maks uflaks for oss. Jeg tror at vi i januar eller iallfall til sommeren trenger en back til - gjerne en bra potet som kan spille på begge sider, eventuelt en bedre back enn Darmian. 

 

Forover på banan så gjorde gjengen en kvalifisert tabbe. De satt sin lit til spilleren som er vår (snart) mestskårende spiller gjennom tidene, en legende i klubben. Mye kan man si, men nå i ettertid forstår jo alle at det har vært et enormt mageplask. Ingen kunne vel tro at Rooney skulle prestere så dårlig som han har gjort. Jeg forstår ikke at vi starter med han. Hvem er bedre, har vi bedre alternativer? Ja, vi har det. Alle er bedre alternativer for tiden. Pereira sitter på benken og er spillekåt av en annen verden - gi han tid og kamper da, det blir ikke verre enn Rooney. Han trenger en pause, en lang pause til å slappe av tror jeg. Det er direkte synd i han, du ser på han at han ikke er tilpass på banen. 

 

LVG må få sitte ut sesongen i hvert fall. Det ville vært en enorm tabbe å sparke han midt i sesongen, vi ligger på tredjeplass.. Ancelotti er jo en mulighet til sommeren, hvis han er interessert selv da, men jeg er positiv til at LVG får sitte ut kontrakten. Han har skapt et nytt lag, et nytt kollektiv. Kanskje vil han ikke vinne noe hos oss, men neste manager vil få det djevelsk mye lettere når han kommer pga. LVGs arbeid. Fotballen vi spiller om dagen er kjedelig, vanvittig kjedelig også, det er da ikke slik at jeg stikker hodet ned i sanden og later som at vi er Bayern Munchen. Jeg forstår at folk er negativ til spillestilen, noe jeg til tider er selv, men jeg tror at det vil løsne. Det mangler ikke mye i LVGs mesterverk nå og som sagt så vil neste manager få en veldig ung tropp med god balanse når han overtar. 

 

Framtiden er lys, selv om det kanskje ikke er i årets sesong. Framtiden er lys!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...