Gå til innhold

Den store XP Performance Guiden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Finfin guide! Poster for å ha i mine innlegg :blush:

Ser at flere poster slike poster som den over. Dette er totalt unødvendig. Øverst i emnet ligger en link som heter "Følg med på dette emnet." Klikk på den og sett opp epostvarsling. Da vil du få en epost hver gang emnet oppdateres.

 

Når det gjelder emnet, så er det et godt initiativ. Jeg savner imidlertid en skikkelig gjennomgang av hvilke tjenester man bør kjøre / ikke bør kjøre. Jeg er tilhenger av å gjøre ting "for hånd" i stedet for å la diverse "tweakeprogrammer" gjøre endringer på ting jeg ikke vet hva er. ;)

 

-KJ

Lenke til kommentar
Når det gjelder emnet, så er det et godt initiativ. Jeg savner imidlertid en skikkelig gjennomgang av hvilke tjenester man bør kjøre / ikke bør kjøre. Jeg er tilhenger av å gjøre ting "for hånd" i stedet for å la diverse "tweakeprogrammer" gjøre endringer på ting jeg ikke vet hva er.

Svært mange tjenster kan man ikke gi en fornuftig anbefaling på, for det kommer helt an på bruk av systemet. Skal "Windows Audio" gå? Enn "Terminal Services"? "Cryptographic Services"? "Event Notification"? "Indexing Service"? Alt avhenger av miljø, andre maskiner på samme nett, hvilke applikasjoner som kjører etc. Det er ganske enkelt umulig å være seriøs og samtidig gi anbefalinger. Det jeg dog savner er en virkelig god side som forklarer hva de forksjellige tjenestene gjør, hva de avhenger av og hva som avhenger av tjenesten. Det vil være nyttig, alt annet vil bare føre til at uvitende skrur av en eller flere tjenester som det senere viser seg at de har behov for, siden noe ikke virker, og så er de ikke i stand til å finne ut selv hva som er galt.

Lenke til kommentar
  Det jeg dog savner er en virkelig god side som forklarer hva de forksjellige tjenestene gjør, hva de avhenger av og hva som avhenger av tjenesten.

Denne siden her er helt super til det formålet. Originalsiden til blackviper er desverre nede, men jeg fant den heldigvis i internettarkivet. Har brukt den i flere år, og har aldri hatt problemer etter å ha fulgt disse rådene om hvilke servicer som bør kjøre manuelt/atomatisk/deaktivert. Han gir også skikkelig og utfyllende forklaring på alt man trenger å vite om de forskjellige servicene:

 

http://web.archive.org/web/20041128084144/.../servicecfg.htm

Endret av pmarius
Lenke til kommentar

:)

 

Jeg kjenner til denne og bruker den selv, men jeg savner det i denne tråden.

 

Mulig jeg ikke ordla meg tydelig nok.

 

Og som en kommentar til roac: Det går an å definere ett rimelig statisk sett av tjenester for en standard hjemmemaskin som skal brukes til office og surfing...

 

-KJ

Lenke til kommentar
Og som en kommentar til roac: Det går an å definere ett rimelig statisk sett av tjenester for en standard hjemmemaskin som skal brukes til office og surfing...

For en "standard" hjemmemaskin vet du ikke hvilke av følgende tjenester som skal gå og ikke:

 

- Computer Browser

- DHCP Client

- Indexing Service

- SSDP Discovery Service

- Task Scheduler

- Universal Plug and Play Device Host

- Windows Image Aquisition (WIA)

- Wireless Zero Configuration

 

Jeg mener fortsatt at du ikke kan si hvilke tjenester som skal gå eller ikke.

Endret av roac
Lenke til kommentar

Ang Services:

 

Den allminnelige bruker vil nok finne "Høyreklikk My Compter og velg Manage" mye enklere enn å huske kjør services.msc. I tillegg har man muligheten til å gjøre mye mer her.

 

Generelt:

 

Jeg savner diskusjoner på hva du setter opp av anbefalinger. Du snakker om å skru av støtte for 8.3 filnavn, du sier at man ikke skal bruke hurtigformattering (hvorfor ikke, jeg gjør det helte tiden uten noe som helst problemer).

 

Videre sliter jeg litt med tankegangen din noen ganger (eller forstår hva du mener men du uttrykker deg direkte feil: "I tilleg til å flytte temp systemet over vil vi flytte det fysiske minnet, dette hjelper veldig på performance". Javel, prøv gjerne å stappe minnebrikkene dine inn i en harddisk, men jeg tror jeg foretrekker å ikke gjøre det.

 

Det du skriver under Ram tweaks er ikke en formel, men en oppskrift, og nok en gang kommer du ikke med en eneste begrunnelse eller forklaring på hva du gjør.

 

Sorry, nok en gang i dag er jeg sikkert streng, men jeg synes faktisk denne guiden er elendig, men det er kanskje fordi jeg har jobbet med drift av Windows plattform i ti år snart.

Lenke til kommentar
Og som en kommentar til roac: Det går an å definere ett rimelig statisk sett av tjenester for en standard hjemmemaskin som skal brukes til office og surfing...

For en "standard" hjemmemaskin vet du ikke hvilke av følgende tjenester som skal gå og ikke:

 

- Computer Browser

- DHCP Client

- Indexing Service

- SSDP Discovery Service

- Task Scheduler

- Universal Plug and Play Device Host

- Windows Image Aquisition (WIA)

- Wireless Zero Configuration

 

Jeg mener fortsatt at du ikke kan si hvilke tjenester som skal gå eller ikke.

Jeg er enig med Jevel, å gi en generell anbefaling av ett sett med kjørende og deaktiverte servicer kan man godt gjøre til en som har en gjennomsnittelig maskin til hjemmebruk. Hver og en av servicene har sin dedikerte oppgave, og det er ikke noe hokus-pokus å finne ut hva de forskjellige gjør. Jeg kan jo beskrive noen av de du selv nevner som et eksempel:

 

- Indexing Service:

Indekserer filene på harddisken for raskere søk, de fleste som har peiling anbefaler denne avskrudd fordi den bruker mye ressurser og gir liten gevinst. Det har blitt enda mer aktuelt å deaktivere denne nå, som de fleste begynner å få MSN/Google/Copernic eller en av de andre gratis verktøylinjene med filsøk.

- Kan deaktiveres -

 

- Task Scheduler:

Den gode, gamle "Planlagte oppgaver" i Kontrollpanelet. Alle bør ha denne kjørende, i og med at planlagte oppgaver slutter å virke uten denne. Mange virusprogrammer bruker jo denne til automatisk oppdateringer f. eks

- Bør stå på Automatisk -

 

- Universal Plug and Play Device Host

Denne er unødvendig for de fleste vanlige hjemmebrukere, jeg selv har valgt å ikke installere den i det hele tatt, da jeg laget min nLite-CD

- Kan deaktiveres -

 

- Windows Image Aquisition (WIA)

Bildebehandling i Windows. De fleste hjemmebrukere bør naturlig nok ha denne kjørende, siden de fleste behandler bilder i datamaskinen sin

- Bør stå på Automatisk -

 

- Wireless Zero Configuration

Konfigurerer Trådløs nettilkobling. For de som har maskinen sin koblet til nettet med ledning, kan denne uten problemer deaktiveres

- Kan deaktiveres -

 

... Og slik fortsetter det. Jeg selv har et sett med servicer jeg deaktiverer fast når jeg installerer XP Home på nye maskiner, og jeg har aldri opplevd at kunder har fått noen problemer med det

Lenke til kommentar
Argumentasjon rundt tjenester

Du prøver å argumentere, men gir meg samtidig rett, all den tid du sier for de som har ditt, så... for de som har datt, så. Det er nettopp det som er hele poenget. WIA skal ikke gå hvis du ikke har behov for den, samme med WLZC. Noen må ha SSDP + uPNP på grunn av internettoppkobling (mener det var disse jeg deaktiverte som tok ned internettforbindelsen til noen jeg kjenner). Task Scheduler skal heller ikke gå hvis du ikke faktisk har behov for den. Og så videre.

 

Jeg tolker svaret ditt dithen at du har forstått hva jeg mener, og innerst inne er enig med meg.

Endret av roac
Lenke til kommentar
Jeg selv har et sett med servicer jeg deaktiverer fast når jeg installerer XP Home på nye maskiner, og jeg har aldri opplevd at kunder har fått noen problemer med det.

Jeg håper ikke du bare lar resten stå som standard fordi de ikke står på lista, for i så fall er det noen PCer der ute som sannsynligvis burde vært bedre sikret.

Lenke til kommentar

Burde jeg i det hele tatt dele opp den 37 GB store disken min i flere partisjoner hvis jeg skal bruke samme filsystem på alle partisjonene?

 

Hva slags filsystem burde jeg bruke på de ulike diskene? Er FAT32 for usikkert?

c: 7 GB Temp

d: 5 GB system

e: 15 GB Programmer

f: 10 GB diverse

 

Kan jeg bruke NTFS på alle partisjoner eller bare veldig store?

Lenke til kommentar
Jeg selv har et sett med servicer jeg deaktiverer fast når jeg installerer XP Home på nye maskiner, og jeg har aldri opplevd at kunder har fått noen problemer med det.

Jeg håper ikke du bare lar resten stå som standard fordi de ikke står på lista, for i så fall er det noen PCer der ute som sannsynligvis burde vært bedre sikret.

Nei, jeg er ikke dum heller... Jeg har laget meg en liste over hvilke servicer som kan stå på henholdsvis Automatisk/Manuell/Deaktivert etter BlackVipers guide. Har selvsagt tatt hensyn til alle tenkelige variabler, som at noen servicer er avhengig av at andre servicer kjører, at noen er nødvendige for sikkerheten osv. Men som jeg har sagt tidligere; hvis du tar deg tid til å gå gjennom hva alle servicene gjør, så vil du finne ut at flere av de har oppgaver som sjelden eller aldri brukes på en vanlig hjemmemaskin. Hva skal du f. eks med en service som er til å holde styr på rutere i store firmanettverk når du har en enkel maskin stående hjemme? Det er mange slike meningsløse servicer, som Ms har lagt der "i tilfelle ditt, eller tilfelle datt".....

Og hva er forresten "Standard"? Så vidt jeg vet har servicene bare tre mulige innstillinger: Automatisk, Manuell eller Deaktivert...

Endret av pmarius
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
XP Boot Logo

 

Visst du absoutt MÅ ha den lavoppløste XP BOOT logoen i startupen kan du hoppe over dette:P

Om du fjerner denne hjelper det med å få en raskere startup.

Slik er formelen:

Trykk på Start -> Kjør Skriv inn: msconfig Nå får du opp ett vindu, trykk det inn på tabben Boot.ini

Kryss av boksen der det står /NOGUIBOOT og klikk BRUK. Og... Voila, da boot logoen fjernet! ; )

ke ? dette fikk jeg ikke til, jeg skal gjøre hva etter jeg går inn på msconfig sa du ? tabben ? vil gjerne få til dette :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg tolker svaret ditt dithen at du har forstått hva jeg mener, og innerst inne er enig med meg.

 

Roac: At du er en evig kverulant som aldri er fornøyd med andres innlegg, kun dine egne - det er noe vi alle har forstått. Men vær så snill å ikke tillegg meg hva jeg mener og hvem jeg er enig med. Jeg er IKKE ENIG MED DEG. Grunnen til at jeg forklarte litt rundt hver og enkelt av tjenestene, var for å fortelle hvorfor noen av de kan settes som standard Deaktivert for eksempel på en vanlig hjemmemaskin, og hvorfor noen for eksempel bør stå på automatisk. Hvis du hadde giddet å lese hele innlegget mitt hadde du sett at nederst, under hver av forklaringene til de enkelte servicene jeg nevnte, så står det: "Kan Deaktiveres", "Bør stå på Automatisk" og så videre. Dette er altså mitt forslag til en statisk setting for disse.

 

Nå er jeg ferdig med denne saken.

Endret av pmarius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...