Gå til innhold

Den store XP Performance Guiden


Anbefalte innlegg

1 ting du til burde du ha med

siden du ikke vil installere program på C: disken

burde du skifte Programfiles og Common File Mappen

gå in på regedit

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion]

finn Commondir og Programfildir

skifte til programmer mappen...

veldig lurt å gjer det!

da sleppe du å custom install heile tiden

5478559[/snapback]

 

Commondir heter CommonFilesDir? Eneste jeg finner iallefall..

Hva med ProgramFilesPath, den står som %ProgramFiles%, vil det si at den henter denne path'n fra en annen variabel, skal denne isåfall endres...?

5776664[/snapback]

 

du har rett eg glemte å skrive files og %ProgramFiles% vil føre rett til den disken windows blei instalert det vil si C:/ProgramFiles/. bare bruk f.eks D:/prog fungere fint det

Endret av wilai
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg skifter følgende:

 

CommonFilesDir = E:\Program Files\Common Files

ProgramFilesDir = E:\Program Files

ProgramFilesPath = E:\Program Files

 

Outlook klager på en adressebok som ikke finnes, og Internet Explorer er ikke-eksisterende...

 

Noen som har noen tips ?

Endret av gaardern
Lenke til kommentar
eh.. jeg får meldingen at ikke fat32 klarer å lese en fil som er over 4 gig.

Er det noen ting jeg kan gjøre for at det skal gå?

5910954[/snapback]

 

FAT32 har begrensing på filstørrelser inntil 4GB .

Du kan konvertere til NFTS .

 

Åpne en CMD prompt

Skriv

CONVERT C: /FS:NTFS

 

Ps! Du kan ikke konvertere tilbake til FAT/FAT32 via windows (kun med 3'de part software som f.eks partition magic , paragon HD manager etc).

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Problemet er vel at windows benytter C: som temporær lagringsplass (mellomlagring) under kopieringen .

 

Går vel ikke ann å konvertere C vis det er system disken min. da blir vel alt slettet?

Joda , det går fint .

5911012[/snapback]

 

ok så det går ann altså.

 

tror jeg har gjort slik at D: (temp) blir benyttet som temporær disk.

Holder det at jeg konvertere den da?

Blir det noe merkbar forskjeld egentlig? Fat32 -> NTFS? disken er på 15 gig

Lenke til kommentar
Ja altså.. Drivere til alle disse?

Hovedkort, skjermkort, lydkort (intigrert også?), prosessor?

 

Hvilke andre drivere trenger jeg?

5950629[/snapback]

:D Siste PC jeg installerte trengte jeg... skal vi se? Ingen drivere var det ja. Installerte bare Windows, og alle driverene var på plass. Og nei, det var ikke noe rask. En Athlon 64 3000+. Jeg kjøpte dog ikke noe rått skjermkort, siden det ville være seriøst overkill til det PCen blir brukt til.

Lenke til kommentar

Alle enheter trenger drivere for at kjernen skal kunne kommunisere med de. Det du egentlig lurer på er "hvilke drivere er ikke allerede innkludert på kilden jeg installerer Windows fra" hvor svaret er "det spørs hvilken kilde du installerer fra".

 

På en XP RC1 CD er det X antall drivere, på en XP CD anno 2002 er det Y antall drivere, på en XP SP1 CD er det Z antall drivere og på en XP SP2 CD er det M antall drivere. Dersom du slipstreamer inn flere drivere blir det (XYZM)+N antall drivere osv.

 

Generelt sett er det drivere til det meste du finner på nyere hovedkort i en fresh versjon av XP bortsett fra lydkort, noen NIC, RAID-kontrollere, TV-kort og ekstrerne IDE/SCSI-kontrollere. Men mange av driverene bør byttes ut med nyere fra produsenten som skjermkort(kritisk!), prosessor (f.eks AMD DC), chipset og IDE-kontroller.

 

Så kun for å få alle enheter til å fungere er det oftest nok med lyd og NIC drivere, men det er anbefalt for å få et optimalt system at installerer nyeste driver for "alle" enheter.

Lenke til kommentar

Har funnet disse to oppskriftene på å flytte alt Temp til en annen partisjon, og det er jo to forskjellige måter så jeg lurer på om det gjør akkurat det samme, og hvis ja, hvilken måte er best, og hvis nei hva gjør de forskjellige? (Se vekk ifra det om virtuelt minne)

 

 

Lag en mappe på en egen TEMP disk, F: i dette tilfelle.

Lag en mappe der i rooten: F:\Temp

Lag så en undermappe F:\Temp\Windows.

 

kjør regedit.Start>kjør..>regedit.exe

 

Søk på alt som heter "\temp"

(... byttes ut med hva enn som kan være imellom i eksempelet nedenfor)

 

Alle steder du finner "%Userprof...Documents...\Temp"¨

Og alle steder som har "%systemroot...Document...\Temp"

med "F:\Temp\Windows"

 

La ALLE oppslag som henviser til "Temporary Internet Files" aller "Midlertidige Internett filer" være i fred.

 

Når du har gjort dette , så restart maskinen.

Det du nå har gjort er å flytte hele TEMP systemet til Windows til F:\Temp\Windows. Dermed vokser sjeldent innholdet på C:, det blir sjeldent fragmentert, og Windwos jobber raskere siden både TEMP systemet og Virtuelle minnefilen er nå flyttet til en egen harddisk dedikert til kun dette. Du kan lett forvente en hastighetsøkning på 10-20% kun pga disse to tingene.

 

Kjør Internett explorer. Gå inn i instillinger > Midlertidige Internett Filer/Vedlikehold.

Sett ned cachen til maks 50MB hvis du har DSL/Cable/T1.

Velg å flytte hele mappen (eget valg) Velg som destinasjon F:\Temp (eller den hardisken du har satt av til temp-operasjoner.) Windows vil nå logge deg inn på nytt for å gjøre forandringene.

 

Nå har du sørget for at det aller meste Windows jobber med av temporære filer aldri rører systemdisken, dermed trenger systemdisken sjelden å defragmenteres. Dette vil du spare enormt med boot-tid på ved lang sikt.

 

 

 

Temp(orary files) og Virtuellt Minne

Nå sitter du kanskje å lurer på hva den "Temp" disken skal brukes til, am i right?

Uansett, skal jeg forklare det grundig nå. Midlertidige filer (Temp) får disken system-disken til å vokse og gjør den tregere, så hvorfor ikke flytte hele temp systemet over til en helt annen partisjon, slik at systemet får fred? I tilleg til å flytte temp systemet over vil vi flytte det fysiske minnet, dette hjelper veldig på performance, men vil ikkje ha noe stort utslag på boot'en.

 

Da setter vi i gang med flyttingen:

* Høyreklikk på Min datamaskin

* Klikk på Egenskaper

* Klikk på Avansert

For å endre TEMP-systemet:

* Klikk på Miljøvariabler

* Endre Systemvariablene TEMP og TMP til den mappen du ønsker.

* Endre Brukervariablene TEMP og TMP til den mappen du ønsker. Hvis det er flere brukere må dette gjøres for de andre brukerne også.

* Klikk på OK

For å endre Virtuelt minne:

* Under Ytelse, klikk på Innstillinger

* Klikk på Avansert

* Under Virtuelt minne, klikk på Endre

* Velg Ingen sidevekslingsfil for stasjon C: og klikk på Angi

* Velg den stasjonen du vil bruke, velg Egendefinert størrelse eller Systemstyrt størrelse og klikk på Angi.

* Klikk OK. Restart for at endringene skal iverksettes.

 

 

Takk.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...