Gå til innhold

Den store XP Performance Guiden


Anbefalte innlegg

Vet ikke hvor relevant dette er i trådens flyt, men det er løst og fast som kanskje kan være nyttig, og det er et svar på noen spm mottatt på en PM:

 

1. Er du så heldig å ha to fysiske disker, skal det være bra å ha pagefilen (=swapfilen, =sidevekslingsfilen) på den disken som ikke er systemdisken. Ytelsesgevinsten er nok ikke så veldig stor, jeg mener å ha sett statistikk på at gevinsten er 1% økt ytelse, eller noe i den stilen.

 

2. Hvis du har to disker, vil jeg anta - uten å vite noe om det - at tunge spilll med fordel også kan legges på "ikkesystem"-disken, for så kan systemdisken jobbe med å gi deg Windows, mens den andre gir deg spillet.

 

3. Plassering på disken - jeg kjenner ikke til at det er mulig å bestemme hvor på disken en partisjon skal ligge, fysisk. Men et godt defragprogram plasserer i alle fall filene utover partisjonen i henhold til bruk, slik at de filer som brukes mest, plasseres gunstigst. De tre store defragprogrammene er PerfectDisk, Diskkeeper og O&O Defrag. Jeg foretrekker det første, men mange vil anbefale et av de andre.

 

4. At tempfiler får disken til å vokse og bli tregere, det er tull. Bruker du CCleaner innimellom, kan du surfe og spille i årevis uten at tempfilene tar mer plass. Det du må passe på er at du sletter gjenopprettingspunkter - dersom du har systemgjenoppretting gående - og at pagefilen er defragmentert. Sjansen for at den holder seg defragmentert er seff større om den har god plass. Defrag av pagefilen gjør du gratis med PageDefrag (google it).

 

5. Prefetch er en mappe der Windows lagrer opplysninger om hvilke programmer du bruker ofte. Når du så starter et av disse programmene, er Windows "forberedt" og har allerede litt info om hva som skal gjøres for å starte programmet, slik at dette går raskere. For ytelse i programmer og spill betyr Prefetch ingenting. Det har med oppstart å gjøre.

 

6 De fleste anbefaler at du setter virtuelt minne manuelt og ikke lar Windows håndtere det. det anbefales også at min. og maks. str er lik, slik at maskinen din ikke jobber med å øke/minske størrelsen. Merk at om dette strides de lærde voldsomt.

Før var det slik at virtuelt minne skulle være ramX1,5, dvs med 512mb ram, 768mb virtuelt minne. Men med så mye som 2gig, ville jeg nå ikke satt virtuelt minne til mer enn 1024mb.

 

7. Indeksering er smak og behag. Indeksering kan du sammenligne med en liten fyr som løper omkring på maskinen din hele tiden og noterer seg hvor ting ligger. Når du så søker etter en fil på maskinen, behøver ikke fyren lete etter den, for han vet hvor den er.

M a o: Indeksering på gir en ekstra prosess, som faktisk tar en del ressurser. Men søk etter filer går raskere.

Indeksering av: Raskere maskin, men lengre søketid.

Selv søker jeg aldri etter filer, og da gir det seg selv: Deaktiver indeksering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 7 måneder senere...

NTFS Fixen [OPPDATERT!]

Gjør dette med alle NTFS Diskene dine.

 

Først vil vi fikse det lille minuset med NTFS filsystemet

som tar en del ytelse fra systemet. NTFS driver en liten

statistikk over når du besøker mappene dine, dette er

unøvendig.

Trykk på Start -> Kjør Skriv inn: regedit i boksen som kommer opp

og trykk enter, da får du opp registeret. Let deg frem til denne -- HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\FileSystem

ved hjelp

av mappenesystemet til venstre.(Hvis du ikke har den i registeret, velg New->value(gword), skriv nøyaktig navnet (CaseSensetive), så dobbelklikk på den nye verdien og sett 1 der) Når du har funnet frem dobbeltklikk på -- NtfsDisableLastAccessUpdate

gjør det samme med

NTFSDisable8Dot3NameCreation

Nå får du opp ett lite vindu, visk ut der det står 0 og skriv inn 1 deretter trykker du OK.

Nå har du fikset det:)

 

 

 

NtfsDisableLastAccessUpdate - jeg har ikke den? :dontgetit::hmm:

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Trykk på Start -> Kjør Skriv inn: msconfig Nå får du opp ett vindu, trykk det inn på tabben Boot.ini

Kryss av boksen der det står /NOGUIBOOT og klikk BRUK. Og... Voila, da boot logoen fjernet! ; )

ja, da er det gjort. men jeg håpet egentlig at den bare skulle hoppe over det stadiet i oppstarten, istedet for å bare vise meg en svart skjerm i nesten 40 sekunder. Jeg la også merke til "Timeout: 30 sec." under BOOT.INI. Kan jeg redusere dette tallet for å få raskere oppstart? hvor mye kan jeg redusere med?

 

EDIT: Og tusen tak for fantastisk guide, nå er oppstartstiden til PC-en min redusert med 50 sekunder :D

Endret av khaffner
Lenke til kommentar

 

Nå sitter du kanskje å lurer på hva den "Temp" disken skal brukes til, am i right? :D

Uansett, skal jeg forklare det grundig nå. Midlertidige filer (Temp) får disken system-disken til å vokse og gjør den tregere, så hvorfor ikke flytte hele temp systemet over til en helt annen partisjon, slik at systemet får fred? I tilleg til å flytte temp systemet over vil vi flytte det fysiske minnet, dette hjelper veldig på performance, men vil ikkje ha noe stort utslag på boot'en.

 

Gjør dette med alle NTFS Diskene dine.

 

Først vil vi fikse det lille minuset med NTFS filsystemet

som tar en del ytelse fra systemet. NTFS driver en liten

statistikk over når du besøker mappene dine, dette er

unøvendig.

Trykk på Start -> Kjør Skriv inn: regedit i boksen som kommer opp

og trykk enter, da får du opp registeret. Let deg frem til denne -- HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\FileSystem

ved hjelp

av mappenesystemet til venstre.(Hvis du ikke har den i registeret, velg New->value(gword), skriv nøyaktig navnet (CaseSensetive), så dobbelklikk på den nye verdien og sett 1 der) Når du har funnet frem dobbeltklikk på -- NtfsDisableLastAccessUpdate

gjør det samme med

NTFSDisable8Dot3NameCreation

Nå får du opp ett lite vindu, visk ut der det står 0 og skriv inn 1 deretter trykker du OK.

Nå har du fikset det:)

 

 

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>RAM Tweaks</span>

 

For nybegynneren: Selve forkortelsen forklarer

ganske bra hva ram er; RAM (Random Access Memory)

 

Her er en enkel formel for å få ram'en til å yte bedre

(gjør dette om du har 512 mb eller mer)

 

Start -> Kjør.. Tast inn: regedit og press enter

 

Let deg frem til denne plasseringen ved hjelp av mappesystemet i regedit :

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management

 

Deretter dobbeltklikker du på DisablePagingExecutive , og erstatter 0 med 1 Samme gjør du med LargeSystemCache

 

NB: Om du har ATi kan det oppstå problemer :( Men det skader ikkje å prøve ;)

 

-Gjelder disse tipsene for Vista 32bits også??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...