Jump to content

Monnami41

Medlemmer
  • Content Count

    21
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

3 :)
  1. Hei 😊 Vi har overnevnte TV, og sliter med å få bildet klart. Noen som har noen anbefalinger? Kan det være noe feil med TV?
  2. Hei Jeg trenger tips til valg av kredittkort i forhold til vårt bruksmønster. I dag handler vi primært på Kiwi, med noe handling på Obs og sporadisk handling på Rema. Vi fyller drivstoff primært på Esso, og forsikringen vår har vi via Storebrand. Strøm får vi fra Agva. Vi bruker vanlig VIsakort som er knyttet opp mot Trumf, slik at vi drar utbytte av dette når vi handler på Kiwi og fyller drivstoff på Esso. Ellers samler vi også poeng når vi handler på Obs. Vi har ingen kredittkort i dag, og vurderer nå å gå til anskaffelse av ett, og har vært innom Trumf visa, men er usikker på om dette er klokt. Vil vi spare mer poeng ved å bruke Trumf Visa kontra vanlig visakort og Essokort, der begge er knyttet opp til Trumf? Vi trenger ikke ta hensyn til noe reiseforsikring da dette er inkludert i forbundsavtalene vi har. Noen som har noen innspill her?
  3. Tusen takk for svar! 😊 Jeg skjønner meg ikke på dette, men betyr dette at det smarteste er det billigste alternativet? Vil vi, som er sånne avanserte brukere, merke store forskjellen på disse to Tv'ene?
  4. https://www.elkjop.no/product/tv-og-bilde/tv/75PUS8303/philips-75-4k-uhd-led-smart-tv-75pus8303-12 og https://www.netonnet.no/art/lyd-og-bilde/tv/63ogstorre/philips-75pus780312/1003047.11454/ Evt de forskjellene, er det noe en "normalbruker" vil legge merke til? 😊
  5. Så da lar det seg gjøre... Spørsmålet er om jeg bør gå videre med det, og kreve å få et identisk TV fra en annen butikk evt et bedre TV enn det vi har fått tilbud om - eller skal jeg stoppe her, og akseptere det vi har fått tilbud om? Hva hadde dere gjort?
  6. Noen som vet om det er korrekt, at det er umulig å hente TV fra en franchisebutikk inn til en butikk som er direkte underlagt kjeden?
  7. Leser og at TV ikke takler streaming av 4K-sendingene til f.eks Netflix.... http://www.trustedreviews.com/philips-55pus7809-review
  8. Ja, presis den samme TVen finnes i flere Elkjøp-butikker: http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/tv/55PFS8109/philips-55-3d-smart-led-tv-55pfs8109#tab-store-availability-trigger De argumenterer med at de butikkene der de har TV inne så er det franchise, mens de er direkte knyttet til Elkjøp. Det betydde at konstnadene med frakt blir uforholdsmessig dyr, samt at det er butikken vi henter TV hos så må dekke tapet (eller noe sånt....). Fatter ikke at det skal være så komplisert. Normalt sett har jeg aldri opplevd problemer med at de ikke kan hente produkter hos tilsvarende kjeder.
  9. Enkelt og greit, hvilke av disse TVene ville dere valgt? Hvilket er best?
  10. Nå har vi hørt fra butikken igjen, og de har nå tilbudt oss et erstatningsTV - Philips 55" 3D LED Smart TV 55PUS7100. Det vi leverte inn var Philips 55" 3D Smart LED-TV 55PFS8109. Skal høre på Lyd og bilde-forum om dette er et greit bytte
  11. Ok, men uansett hvor lite butikken får refundert, så er dette noe de vet på forhånd og må sette prisene etter, for de vet også loven med krav om tilsvarende produkt. At verkstedet normalt sender ut nytt produkt er greit nok, men jeg oppfattet at det ikke var et alternativ her. Slik jeg oppfattet det er det noe som skurrer, og hele din beskrivelse av hvordan det burde fungere synes rett og slett ikke å være tilfellet. TVen lar seg ikke reparere, og refusjon de tilbyr er det vi kjøpte det for - noe som ikke er nok til å kjøpe oss et tilsvarende produkt.
  12. Hvorfor er du da ikke fornøyd med å få ALLE pengene tilbake? Det virker litt utakknemlig overfor butikken som ga deg et godt tilbud. Hva hvis du solgte sykkelen din på finn for 1000,-, men så syntes du synd på en gutt som ikke hadde så god råd, og solgte den for 100,- Sykkelen gikk i stykker, og gutten nektet å bare få pengene igjen, han krevde at du skaffet ham en ny sykkel like god... Er dette et voksent og seriøst svar???
  13. Jeg tenker at dette er en kalkulert risiko og at det er gjennomreflektert. Som kunde bruker ikke jeg mye energi på å tenke over hvorfor de selger det så billig når jeg kjøper et produkt jeg ønsker og har behov for. Den følelsen jeg sitter med er at jeg blir lurt. Produktet er kjøpt i god tro om at det skal vare i mange år, og så er det feil med det i fra starten av. I mellomtiden har jeg kanskje gått glipp av andre gode tilbud, og står nå uten et TV med de spesifikasjonene jeg ønsker. Jeg krever ikke enda mer enn det jeg betalte for - jeg er fornøyd hvis jeg får akkurat det jeg betalte for, og det får jeg ikke med den refusjonen de tilbyr meg.
  14. Hei Trenger litt hjelp ang. hva vi som forbruker har krav på i forbindelse med feil på TV. Kjøpte i høst et TV på en kjempekampanje hos en lokal større elektrobutikk. TV (Phillips) kostet opprinnelig 14995,-, da vi kjøpte det, og vi kjøpte det på kampanje til 6995,-.Etter kort tid oppdaget vi flere og flere feil og mangler på TV, og leverte det inn til reparasjon i midten av november. Nå viser det seg at TV ikke kan repareres, og i dag fikk vi telefon fra butikken om at de kan tilby oss pengene tilbake. Deres påstand er at de ikke har tilsvarende produkt til oss, og derfor denne løsningen. Vi vil ikke kunne klare å kjøpe et tilsvarende produkt for den summen de vil erstatte. Det kan vel ikke være rett at vi som forbruker skal "straffes" når det oppstår feil? Om dette innebærer et tap for butikken, så er dette noe de evt må ta med produsenten av TV. Det jeg tenker her er at butikken har tilsvarende produkt inne (noe selger også bekreftet), men de koster betraktelig mer enn de 7000,- vi betalte - og dette tapet er de ikke interessert i å ta. Det jeg klarer å tolke av forbrukerkjøpsloven er at de skal erstatte TV med et tilsvarende eller bedre produkt, eventuelt pengene tilbake. For oss er det i utgangspunktet uaktuelt å få pengene tilbake hvis det kan unngås. Jeg leser ingen steder at det må være samme modell eller produsent. Videre står det at det ikke må bety store og urimelige ekstrakostnader for butikken. Jeg nekter å tro at når TV var på kampanje, så var det til under kostpris - dermed faller argumentet med store og urimelige kostnader for butikken bort. Det jeg tenker "å slå i bordet med" er at de får omlevere til et tilsvarende eller bedre produkt. Hvis de ikke klarer dette, så vil jeg ta i mot pengene og kreve et dekningskjøp av tilsvarende eller bedre produkt hos en konkurrent. Hvis de ikke aksepterer dette vil jeg ta saken videre til FTU. Høres dette rimelig ut, eller er jeg helt på vidda i forhold til hva jeg kan kreve i denne saken?
  15. Jeg og samboer har kjøpt enebolig sammen, og skal nå skrive samboerkontrakt. Boligen kostet 4 mill, og av dette har jeg betalt litt over 1,7 mill i egenkapital. Samboer har ikke noen egenkapital i det hele tatt. Vi har nå et boliglån på litt over 2,3 mill, og dette har vi delt 50/50. Noen som vet hvordan dette fungerer i praksis når vi skal skrive kontrakt? Ved et eventuelt brudd så tenker jeg at jeg tar tilbake egenkapitalen, og at vi deler en eventuell fortjeneste 50/50. Høres dette rettferdig og rett ut?
×
×
  • Create New...