Gå til innhold

Den store XP Performance Guiden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har et lite problem når det gjelder hvor swap-fil og temp etc. skal ligge i forhold til OS og spill.

Nå har jeg en 200GB disk:

System/Programmer, C:

og

"Diverse", D:

 

Nå er det ikke veldig optimert, alle programmer, spill og Windows ligger på C:.

Nå skal jeg imidlertid ha meg en ny disk, mest sannsynlig en 250GB.

Hvordan vil det da lønne seg å ha System, spill, swap/temp?

Da tenker jeg mest på hvilke disker de skal være på.

Noen som har noe forslag til dette?

 

Og et annet spørsmål, relatert til boot-delen.

Jeg har fra før fjernet oppstartslogoen med /SOS-parameteret i Msconfig.

Hva er best av /SOS og NoGUI (eller hva den enn heter)?

 

Takk for en fin guide!

Lenke til kommentar
Hvordan endrer jeg oppstartslogoen?

5195744[/snapback]

Jeg er ikke helt sikker, men lurer på om det er disse to:

%systemroot%\winnt.bmp

%systemroot%\winnt256.bmp

5195857[/snapback]

 

Jeg finner ikke dei filene. ER dei skjulte?

5348509[/snapback]

 

Nei, det skal de ikke være. Jeg regner med at du er klar over at %systemroot% er den katalogen du har installert windows i, f eks c:\windows eller c:\winnt?

5348792[/snapback]

 

 

Hmm. JE, det er jeg klar over. Er bildene såkalte "skjulte filer". Jeg har sett gjennom alle bildene i Windows-mappa, og der er dei ikkje.

Lenke til kommentar
Muligens jeg har feil men jeg har hørt at det betyr noe hvis du skal formatere en harddisk som allerede har noe lagret i seg.... Når du har maskinen for første gang har det vel liten betydning...

Den eneste forskjellen på hurtigformattering og "komplett" formattering, er at "komplett" leser hele partisjonen i etterkant, for å sjekke om den finner feil på disken. Ellers er de to formatteringene like.

 

"Det tas forbehold om evt feil og mangler."

Lenke til kommentar

Finfin guide, men jeg stopper opp på den siste instruksjonen:

 

To replace the "ntoskrnl.exe" of your running system, reboot your computer hitting F8 and starting it with command prompt.

 

Skal jeg restarte, og så starte CMD? OG Den CMDen om er avbildet der, er ikke helt lik min. Der står det "c:\>", mens det hos meg står "c:\documents and settings\Atle>"

 

EDIT: SKjønner at jeg skal restarte i sikkerhetsmodus, men jeg får det ikke til. RTykker F8 for harde livet.

Endret av Goscinny
Lenke til kommentar
Muligens jeg har feil men jeg har hørt at det betyr noe hvis du skal formatere en harddisk som allerede har noe lagret i seg.... Når du har maskinen for første gang har det vel liten betydning...

Den eneste forskjellen på hurtigformattering og "komplett" formattering, er at "komplett" leser hele partisjonen i etterkant, for å sjekke om den finner feil på disken. Ellers er de to formatteringene like.

 

"Det tas forbehold om evt feil og mangler."

5357716[/snapback]

 

Det var kjekt og vite. Takk roac :).

Endret av Marti
Lenke til kommentar

Genial guide. Kutta nesten 1minutt av oppstarten min ;)

1) Sikkert idiotisk spm, men, hvor skal drivere ideelt sett innstaleres?

 

2) Nå har jeg ikke lest hele posten så det er mulig at dette har kommet opp før, men.. På endel programmer (ikke mange) er det tilsynelatende umulig å forandre på hvor man vil innstalere dem (mener å huske at NIS2005 var en av de, men bruker ikke dette lengre). Jeg hadde en egen "system" disk før jeg formaterte sist gang, men det var umulig å hindre at enkelte programmer snek seg inn på den partisjonen.

 

Finnes det en løsning på dette (utenom å ikke innstalere de da)?

EDIT: Brukersoftwaren til printeren min kunne jeg ikke velge hvor den skulle innstaleres og da mener jeg ikke bare driverene.

Endret av SilentBob
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei. Har en 160 gb harddisk. Hvordan lønner det seg å formatere denne? Trenger man virklig 15 gb til temp? Og progremmer, kjører minimalt med programmer og spill.. 35 gb til det er vel å ta i?

 

Forsiden:

C: Du tar ca 15 GB av til "Temp" disken(FAT32)

D: Du tar 5-7 GB av til "System"disken.(FAT32)

E: Du tar ca 35 GB av til "Programmer" (NTFS)

F: Du tar ca 150 GB av til "Diverse" disken(NTFS)

Mitt:

C: 6 GB "System" disken(FAT32)

D: 10 "Temp"disken(FAT32) (Hvorfor så mye?)

E: 5-6 GB "Programmer" (NTFS) (Nå er størrelsen min på programfiler 1,5 gb. + spill på denne trenger jeg max 5-6 gb)

F: Resten til "Diverse" disken(NTFS)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...