Gå til innhold

Den store XP Performance Guiden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dette med å ha page-fila på en temp-partisjon har vel mer og gjøre med at system disken ikke skal bli så fort fragmentert, slik at forbedringen ligger ikke direkte i at swap-fila flyttes fra os-disken, men at man tjener på å ha en os-disk som er ryddig og fin :) ?

5137571[/snapback]

I så fall er det bare å sette pagefila med fast størrelse og defragmentere. Case solved. Noe som kanskje er verdt å merke seg for bærbare, der det som regel er litt tynt med plass.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
C: Du tar ca 15 GB av til  "Temp" disken(FAT32)

D: Du tar 5-7 GB av til      "System"disken.(FAT32)

E: Du tar ca 35 GB av til  "Programmer" (NTFS)

F: Du tar ca 150 GB av til "Diverse" disken(NTFS)

 

Benchmarking on Windows XP

When performing a clean install, Microsoft recommends that NTFS be used and that the system be installed in a single partition on each disk. Under Windows XP, big partitions are better managed than in previous versions of Windows. Forcing installed software into several partitions on the disk necessitates longer seeks when running the system and software.

 

..så kvifor dela opp?

Lenke til kommentar
Benchmarking on Windows XP
When performing a clean install, Microsoft recommends that NTFS be used and that the system be installed in a single partition on each disk. Under Windows XP, big partitions are better managed than in previous versions of Windows. Forcing installed software into several partitions on the disk necessitates longer seeks when running the system and software.

 

..så kvifor dela opp?

5192160[/snapback]

Det kan det være flere grunner til:

1. Kontroll på fragmentering

2. Ønske om mulighet for å formattere en bestemt partisjon ved problemer.

3. Ønske om senere å kunne flytte partisjonen over på en egen disk

4. Ønske om å kunne reinstallere OSet uten å påvirke andre deler av systemet.

5. Kontroll på hvor enkelte filer ligger fysisk på harddisken i forhold til andre.

 

Personlig har jeg tre partisjoner på min 100GB disk på den bærbare PCen, på grunn av noen av punktene over. Jeg har to diskbokstaver, og en partisjon som er montert i en mappe. (Det er noen filer jeg vil ha fysisk nærme systemfilene (pga søketid) men ikke på samme filsystem på grunn av kontroll med fragmentering. Resten av filene vil jeg ha for seg.

Lenke til kommentar

Eg har eksperimentert med ulike oppsett og endar som oftast opp med fulle partisjonar. Sist hadde eg 20 GB til system og resten til data. Det gjekk ikkje. No prøver eg igjen men denne gong med 50 GB til system (Windows, Temp og Program).

4. Ønske om å kunne reinstallere OSet uten å påvirke andre deler av systemet.

Har du nokon gong hatt gleda av å kunne formatera Windows-partisjonen, å ta vare på alle programmfiler som ligg på sin eigen partisjon?

 

..når eg installerer ein duggfrisk WinXP, gjer eg alltid dette frå nyformatert disk/partisjon, og har i grunn aldri tenkt over at program må installerast på ny...

 

..så for min del går Programfiler og Windows veldig fint i same formteringsdragsug, ved ny-installasjon...

 

Kommentarar?

Erfaringar?

Lenke til kommentar
Eg har eksperimentert med ulike oppsett og endar som oftast opp med fulle partisjonar. Sist hadde eg 20 GB til system og resten til data. Det gjekk ikkje. No prøver eg igjen men denne gong med 50 GB til system (Windows, Temp og Program).
4. Ønske om å kunne reinstallere OSet uten å påvirke andre deler av systemet.

Har du nokon gong hatt gleda av å kunne formatera Windows-partisjonen, å ta vare på alle programmfiler som ligg på sin eigen partisjon?

5194724[/snapback]

Det skulle stått alle andre deler av systemet. Selvfølgelig må programfiler installeres på nytt, men jeg setter stor pris på å kunne formattere systemdisken og ikke tenke på innholdet på en webserver, databasefiler eller andre datafiler.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Husker at det var en fin link til en side med mange andre tips til windows ytelse opptimalisering.. Tror siden var på norsk og at det finnes i denne tråden med hvor? Takker for link. Edit: fant den: http://www.xp.x-byted.net/ Men den er nede atm.

 

Jeg har et annet spørsmål i tillegg.

 

Er det mulig å gjøre alle disse tweaksene osv med Windows Xp 64bit versjon?

Endret av Edmund Blackadder
Lenke til kommentar

Kom på noe mer.. Jeg har tenkt å ha 2x 250GB harddisker..

Så hvordan skal jeg sette det opp?

 

Det er lurt å ha temp på en helt annen fysisk disk, som du ikkje bruker

til spilling eller Windows.

 

Og en annen ting.. jeg har funnet måter om hvordan fjerne og flytte mine dokumenter, men jeg har bare funnet en måte hvordan man sletter Delte dokumenter. Altså ikke flytter.. For jeg vil slette BARE mine dokumenter på min Datamaskin og FLYTTE delte dokumenter. Så hvordan skal jeg få dette til?

Endret av Edmund Blackadder
Lenke til kommentar
Hvordan endrer jeg oppstartslogoen?

5195744[/snapback]

Jeg er ikke helt sikker, men lurer på om det er disse to:

%systemroot%\winnt.bmp

%systemroot%\winnt256.bmp

5195857[/snapback]

 

Jeg finner ikke dei filene. ER dei skjulte?

5348509[/snapback]

 

Nei, det skal de ikke være. Jeg regner med at du er klar over at %systemroot% er den katalogen du har installert windows i, f eks c:\windows eller c:\winnt?

Lenke til kommentar
Kom på noe mer.. Jeg har tenkt å ha 2x 250GB harddisker..

Så hvordan skal jeg sette det opp?

En partisjon på hver disk, evt flere partisjoner på en eller begge diskene, dersom sikkerhet og plass er viktig.

 

RAID 0 med en eller flere partisjoner dersom plass og ytelse er viktig, men ikke sikkerhet.

 

RAID 1 med en eller flere partisjoner dersom sikkerhet er viktigtig, men ikke plass.

 

Ang partisjonering er det vanskelig å komme med noen helt klare anbefalinger, da det er en rekke behov. En løsning som kan være grei er ca 30GB som systemdisk, med en swapfil med fast størrelse på denne disken, og greit med plass til programvare. Resten av plassen kan brukes etter behov/ønske, men jeg ville kanskje vurdert å ha midlertidige, ukritiske data på samme disk som systemfilene, for å ha en lettere oppgave dersom denne disken skulle finne på å feile. Evt kan du velge å prioritere ytelse og ha det på den andre disken (gitt at du bruker de to diskene hver for seg).

 

Dette var ikke et alt for klart svar, men forhåpentligvis en pekepinn.

Lenke til kommentar

HDD 1: Raid 1. To partisjoner. C: (System) 8GB, D: (Spill og diverse) 242GB.

 

HDD2: Raid 2

To partisjoner. E: (Temp) 15GB, F: (Programmer og diverse) 235GB

 

C: FAT32/NTFS

D: NTFS

E: FAT32

F: NTFS

 

Noe å si på dette?

Tar bare Norton Ghost backup av C: så skulle maskinen klare å rote det til (eller meg selv) så er det så enkelt..

Endret av Edmund Blackadder
Lenke til kommentar

Trodde det gikk fint på grunn av at trådstarter sa 6GB til systemdisk...

 

 

I samme slengen slenger jeg en slags bump:

Og en annen ting.. jeg har funnet måter om hvordan fjerne og flytte mine dokumenter, men jeg har bare funnet en måte hvordan man sletter Delte dokumenter. Altså ikke flytter.. For jeg vil slette BARE mine dokumenter på min Datamaskin og FLYTTE delte dokumenter. Så hvordan skal jeg få dette til?
Endret av Edmund Blackadder
Lenke til kommentar
Personlig synes jeg 8GB til systempartisjon er snaut.
Det er da oseaner av plass for windows. Har 3 GB jeg, og har 2 GB ledig.

Til Windows alene, ja. Dersom du skal installere programmer, ha swapfil på samme partisjon (hvilket ikke er spesielt problematisk om den bare har fast størrelse), og ikke gidder å jobbe med å få "program files" til å ligge på en annen fysisk partisjon, så er ikke nødvendigvis 8GB spesielt mye. Bare en swapfil kan fort være på 2-4GB litt avhengig av hvor mye minne du har (Jeg har ikke gode erfaringer med å kjøre uten swapfil, men det er mulig det fungerer bedre nå enn i tidligere versjoner av windows)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...