Gå til innhold

Hva mener du er "størst"?, LOTR eller SW?


anon12234

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
For meg er nok Star Wars størst. De tre første filmene er jo klassikere, og som flere sier her er jo Star Wars filmene noe mange har vokst opp med.

 

Ringenes Herre kommer nok til å få denne klassikerstatusen i fremtiden, men personlig liker jeg Star Wars mye bedre. Sci-fi appellerer mye mer enn fantasi for meg. Det sier jo også litt at jeg har sett alle Star Wars filmene og bare én Ringenes Herre-film. Skal nok se de to siste en gang, men det er ikke noe jeg absolutt gjøre for å si det sånn.

 

Edit: Må legge til at jeg ikke hadde hørt noe om bøkene før Ringenes Herre-filmene kom.

Men er egentlig Star Wars science-fiction? Mange hardcore-fans vil jo hevde at sjangeren er fantasy, eventuelt space fantasy, snarere enn sci-fi ...

 

Ta for eksempel Kraften som fenomen. Hva har den å gjøre i sci-fi?

Lenke til kommentar

Til dette spørsmålet kan jeg egentlig gi mange forskjellige svarl..

 

Trådstarters spørsmål var greit stilt, og alle kan komme med sine meninger om hvilken film de synes var best, eller hvilken film man ser/så mest frem til! Men, det at denne tråden har utviklet seg litt til hvilken film/handling som "faktisk er best", blir for meg(!) litt feil! Dette skyldes nok at jeg mener at flere her ikke har det utgangspunktet man trenger for å bedømme akkurat dette.. men, her kan jeg selvfølgelig ta feil! Det er allikevel min mening..

 

..hva mener jeg da? Selv var de første Star Wars -filmene jeg så episode 4, 5 og 6.. Som jeg har sett tilsammen sikkert en 100 ganger (ikke tull).. Mitt første møte med JRR Tolkiens verk var for godt over 10 år siden, da selvfølgelig boken/bøkene. Disse har jeg også lest flere ganger i ettertid, både triologien, Hobitten, Silmarillion, og det andre, både på engelsk og norsk. Hvorfor jeg nevner dette skal jeg komme tilbake til..

 

Ringenes Herre -filmene synes jeg er rett og slett rå, flotte, fine og tøffe filmer, og jeg synes Peter Jackson har gjort en verdig filmopplevelse av Tolkiens verk! Småfeil/savn her og der i forhold til boka er det jo, men allikevel: Terningkast 6!

 

De første Star Wars -filmene har jeg jo sett en del ganger, og det er jo ikke uten grunn; Jeg elsker Star Wars! Men, så kom Star Wars Episode I - The Phantom Menace; Og, hva i svarte gjør den forpulte møkkahaugen Jar Jar Binks der, med Jamaica -aksent!? Det ble rett og slett for dumt! Mulig jeg kunne ha fått et normalt forhold til det "nye" Star Wars hadde bare han holdt seg unna! I 2'ern så gjorde han det, men da ble jeg litt irritert over at Yoda "flakset" som han gjorde helt på slutten. Jeg hører at 3'ern skal være veldig bra, og at Jar Jar Binks bare har en 5 sekunders rolle, uten å si noe(!), så da håper jeg på det beste og krysser fingrene.

 

Personling mener jeg at man gjerne kan få lov til å si hva man mener passer seg selv best og hva man liker, men hvis man i hele tatt skal tenke på å bedømme to så vidt forskjellige "produkter", så bør man som minste krav dømme Ringenes Herre utifra boka (som man SKAL ha lest FØR filmen), og Star Wars etter episode 4, 5 og 6. Hvorfor? Fordi det er det som er utgangpunktene for disse to kandidatene. Hardbarka StarWars -fan er de som så Star Wars -filmene på 70 og 80 -tallet, og hardbarka Tolkien fan er de som har lest bøkene (først).

 

Det er mulig det går ann å gjøre det i en annen rekkefølge også, men jeg kan personling ikke skjønne hvordan man kan få oppleve den ekte "sjelen" og magien til disse to uten å gjøre det slik som jeg beskrev det..

 

Selv synes jeg begge produktene er likestilte! Kanskje Ringenes Herre ligger litt foran, siden både film og bok er 2 herlige produkter! Men, hadde ikke de nye Star Wars -filmene inneholdt Jar Jar Binks, og andre småelementer som jeg fant litt tåpelige, så hadde kanskje Star Wars ledet med et lite hestehode! Vanskelig å si.. Begge to har komplekse og gode historier på hver sin måte, og jeg elsker dem begge! Man kan si mye om "Hollywood-filmer", men jeg mener personlig at George Lucas gapte over litt for mye, og prøvde å presse inn litt for mange film-elementer inn i de siste verkene.. Synd!

 

Uansett!

 

Star Wars og Ringenes Herre på øverste pall-plass!! :w00t::love:

Lenke til kommentar

SW har alt det myteomspunnende ved seg. Alle mytene, ubesvarte spørsmål. LOTR såvidt jeg husker hadde lite av slikt i filmene. Det var ingen grunn til å se neste film. Man visste hva som ville skje. Et par store CGI-slag, samtidig som heltene rykker stadig nærmere Mordor. Neste film, same deal. SW har også CGI-slag, men det som skiller filmene er historien, den mennesklige utviklingen, og alle "gåtene" gjennom filmene. SW >>>>>> LOTR

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Jeg vil si at de er likestillt, hvis vi driter i Star wars 1-3(Som er veldig dårlige filmer, bortsett fra 3), så er det Star wars mot LOTR. LOTR 1 mot SW2, SW2 er den beste star wars filmen, LOTR 1 er den beste ringenes herre filmen(I min mening). Setter man de to opp mot hverandre har vi også en fight, emn en mer personlig en!

 

LOTR 1 har en 9.plass i IMDB's film ranking, SW2 har en 11 plass, SW1 har en 8.plass. Grunnen til at jeg liker LOTR mer, er pågrunn av miljøene. Jeg er ikke LOTR geek, eller SW geek. I mine øyne er det bare to gode filmserier, ikke et univers!

Lenke til kommentar

Hmm, jeg stusser over de som sier at historien og handlingen er mindre gjennomtenkt i LOTR enn i SW.

Hvis det er filmene de referer til så får man kanksje ikke like mye bakgrunnsmateriale i LOTR som i SW, men SW er ganske begrenset i hva den velger å presentere oss den og.

Hvis man tar bøkene med i tillegg derimot, har LOTR den desidert mest gjennomtenkte historien av omtrent alt som er skrevet og filmatisert. Det er ikke mange folk i LOTR du ikke kan finne full historie, eget språk og fult slektstre til. Hvis man tar seg tid til å lese alle bøkene pluss apendixene, så lærer man at LOTR er skrevet av en mann som ikke kan ha hatt mange interesser ved siden av midgard.

 

Forøvrig så synes jeg en slik sammenligning blir helt feil. Så SW første gang i 83 når jeg var i USA og har vært helt betatt av den første trillogien siden. Den siste trillogien derrimot har tatt mye av magien bort. Hvorfor blande inn "mediklorians" og slikt vrøvell. Og hvorfor gi de to store lederene for begge sider lyssabler. Jeg har lenge vært fornøyd med at de var så sterke at det trengte de ikke. Så jeg synes første 3 filmer er helt konge, de siste tre filmene går fra helt forferdelig til middels (siste middels).

 

LOTR er derrimot en bokserie som er blitt filmatisert, og som kanskje ikke står sterkt alene uten at man har kunnskap til boka, men med bokkunnskapene er det en helt utrolig flott film.

Lenke til kommentar
Vel, vi vet jo alle hvordan det gikk i ettertid. Det viste seg at nettopp Det Tredje Riket VAR oppskrytt, om man kan si det sånn.

 

Så, da står vi igjen med følgende konklusjon: Skurupu og jeg har rett.

 

Correct?

Angående smak og behag er det usaklig å kalle noe "rett" eller "galt". Men er spørsmålet om at LOTR og SW er overhypa smak og behag? (Må være litt kritisk til seg selv, vøtt :))

Lenke til kommentar
For meg er nok Star Wars størst. De tre første filmene er jo klassikere, og som flere sier her er jo Star Wars filmene noe mange har vokst opp med.

 

Ringenes Herre kommer nok til å få denne klassikerstatusen i fremtiden, men personlig liker jeg Star Wars mye bedre. Sci-fi appellerer mye mer enn fantasi for meg. Det sier jo også litt at jeg har sett alle Star Wars filmene og bare én Ringenes Herre-film. Skal nok se de to siste en gang, men det er ikke noe jeg absolutt gjøre for å si det sånn.

 

Edit: Må legge til at jeg ikke hadde hørt noe om bøkene før Ringenes Herre-filmene kom.

Men er egentlig Star Wars science-fiction? Mange hardcore-fans vil jo hevde at sjangeren er fantasy, eventuelt space fantasy, snarere enn sci-fi ...

 

Ta for eksempel Kraften som fenomen. Hva har den å gjøre i sci-fi?

Sci-fi, science fiction, vitenskapelig fantasi? Hva kan vel være med vitenskapelig fantsi enn eksistensen av en slik kraft? Folk tror jo til og med på noe slik i virkeligheten også. Ofte kalt ki eller qui eller en eller annen srkivemåte. Det er til og med de som mener de kan bruke denne kraftenb til å fysisk slå ned andre med. :lol:

 

Sci-fi er nok korrekt betegnelse ja, selv om det også er eventyr, drama m.m.

Lenke til kommentar
For meg er nok Star Wars størst. De tre første filmene er jo klassikere, og som flere sier her er jo Star Wars filmene noe mange har vokst opp med.

 

Ringenes Herre kommer nok til å få denne klassikerstatusen i fremtiden, men personlig liker jeg Star Wars mye bedre. Sci-fi appellerer mye mer enn fantasi for meg. Det sier jo også litt at jeg har sett alle Star Wars filmene og bare én Ringenes Herre-film. Skal nok se de to siste en gang, men det er ikke noe jeg absolutt gjøre for å si det sånn.

 

Edit: Må legge til at jeg ikke hadde hørt noe om bøkene før Ringenes Herre-filmene kom.

Men er egentlig Star Wars science-fiction? Mange hardcore-fans vil jo hevde at sjangeren er fantasy, eventuelt space fantasy, snarere enn sci-fi ...

 

Ta for eksempel Kraften som fenomen. Hva har den å gjøre i sci-fi?

Sci-fi, science fiction, vitenskapelig fantasi? Hva kan vel være med vitenskapelig fantsi enn eksistensen av en slik kraft? Folk tror jo til og med på noe slik i virkeligheten også. Ofte kalt ki eller qui eller en eller annen srkivemåte. Det er til og med de som mener de kan bruke denne kraftenb til å fysisk slå ned andre med. :lol:

Fantasi? Ja. Vitenskapelig? Nei.

 

Personlig kan jeg ikke tenke meg en mindre vitenskapelig fantasi enn eksistensen av en slik kraft, men det kommer vel an på hvordan en ser det.

 

Sci-fi er nok korrekt betegnelse ja, selv om det også er eventyr, drama m.m.

Vel, jeg innser selvsagt at sci-fi er den kategorien de aller, aller fleste ville ha sortert Star Wars under, men jeg vil nå fortsatt si at det er like så mye fantasy inne i bildet ...

Lenke til kommentar

Science Fiction handler om fremtidssamfunn, med masse ny teknologi osv.. Det er ikke det Star Wars handler om, det er bare "settingen" som er slik. Jeg tipper det var både jedier og sither når de var på vårt utviklingsnivå også.

 

Samme i LOTR, det handler ikke bare om hvordan man skal kunne leve i ett slikt samfunn, det er bare settingen for historien. Kulissene i LOTR og SW kunne godt ha byttet plass.

 

Dette er mine meninger!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...