Gå til innhold

Hva mener du er "størst"?, LOTR eller SW?


anon12234

Anbefalte innlegg

Hvorfor ikke? En prinsippdiskusjon med grobunn i et emne som dette, hvor slik smaksdiskusjon og -problemstillinger vil dukke opp er da bare sunt?

 

"Å være bedre" er relativt og kommer an på situasjonen. I smakssaker kan man si at "Star Wars ville vært bedre hvis skuespillerne hadde hatt mer naturlige dialoger", men hva som er bra for person A, er ikke nødvendigvis bra for person B.

 

Hvis derimot regissøren vil ha en lyssetting som vil bedre noe, f.eks. kontrast, kan de ansvarlige for lyset komme med forslag for å gjøre nettopp dette bedre (med andre ord sterkere eller svakere kontrast, i henhold til regissørens ønsker). Men om seeren vil syns det er bedre med mer kontrast, er relativt og personlig.

 

Om The Lord of the Rings-filmene er av bedre, la oss si teknisk kvalitet enn spesielt de eldre Star Wars-filmene, er gjenstand til problematisering. Hvis en liker gammel film med de korrupteringer det medfører, er det det som er best for vedkommende, mens det er omvendt for en som lengter etter bildemessig renhet og perfeksjon.

 

Hva som er bra når det kommer til film, altså kunstuttrykk, er kun personlig, mener nå jeg. Man kan vitterlig argumentere for hva som er bra, altså hva man liker og hvorfor, og det er alltid ønskelig for diskusjonens vedkommende. I filmvitenskap lærer vi et litt annerledes syn i vårt møte med film, noe vi kan kalle analytisk-kritisk. Analytisk tankegang er ikke lett og baserer seg på andre ting enn smak, selv om smaken og ens egen opplevelse og følelser til syvende og sist spiller inn. Det dreier seg om å benytte den i møtet med filmen og i konstruksjon av en eventuell analyse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg mener LOTR er basert på et konsept som appellerer til en større masse enn SW. Hvis vi skal bruke flertallet som fasit vil min antakelse, om den er korrekt, underbygge min påstand om at LOTR er bedre. Videre holder både manus og regi, spesielt sistnevnte et høyere nivå. Tolkien har skapt et univers som PJ har tolket på en folkelig måte, samtidig som trilogien er en milepæl innen bransjen, slik Star Wars også ble. Kvalitet varer lengst og derfor kommer tidens tann til å bevise hvilken film som er den "beste" i form av kommersiell og kritisk suksess, filmteknisk kvalitet og konsept.

 

En av hovedgrunnene til at Star Wars ble en så vanvittig suksess var at markedet var mye tynnere og enklere å imponere før enn nå. Følgelig fikk filmene en fanskare som vokste seg større ettersom flere vokste opp med filmene. De som vokser opp med LOTR kommer til å danne grunnlaget for de nye generasjonene som sannsynligvis velger kvalitet over lavere kvalitet.

Lenke til kommentar

Jeg bruker ikke flertallet som en fasit på hva som er "best", kun meg selv og mine preferanser. Det var jo tross alt dette diskusjonen vår munnet ut i, ikke hva som er "størst".

 

Manus og regi er ingen objektive parametere på kvalitet, selv om det er problematisk. En regissør som kun kopierer det en annen har gjort, kan neppe sies å holde et høyt nivå kvalitetsmessig.

 

Hva som er best av filmteknisk kvalitet og konsept er etter min mening personlig, men jeg forstår godt at man gjerne kan peke på hvilken filmserie det skrives mest om i ettertiden. Men det er appell til majoritet og passer bedre inn i problematikken rundt det som er "størst". Hva som er "best", derimot... ;)

 

Påstanden om hvorfor Star Wars gjorde det så bra i sin tid er interessant, men neglisjerer at det var en enorm kultur for film da også og at folk har kritisk sans. På den annen side har det samme blitt sagt om The Beatles, og det ligger antakelig noe i det, at det rett og slett var et tynnere marked før. Allikevel vil jeg peke på den magien Star Wars bragte inn i filmverden, men det er appell til majoritet, til syvende og sist.

Lenke til kommentar

Star Wars er desidert størst. Den har et enormt univers den har brukt 30 år på å utvide. Det er uttallige historier allerede utenom de som er kommet på film.

 

Selve historien er også mer episk. Mens LOTR fokuserer på å få ødelagt en ring, så er Star Wars en historie som involverer langt mer drama og langt flere eventyrlige karakterer. Star Wars har bare så mye mer å tilby og Star Wars hadde en av de mest sjokkerende twistene i filmhistorien ("I am your father").

 

Star Wars har størst kulturell betydning og jeg vil ganske så sikkert anta at den vil ha det om 20 år også.

 

Begge seriene er fantastiske eventyr, men personlig så er det få felt, om noen, hvor LOTR overgår Star Wars.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Star Wars er desidert størst. Den har et enormt univers den har brukt 30 år på å utvide. Det er uttallige historier allerede utenom de som er kommet på film.

9602573[/snapback]

 

Hva har størrelsen på universet med noe å gjøre? Dessuten så er heller ikke Star Wars-universet desidert størst. Tolkien har skrevet flere bøker, you know.

Lenke til kommentar
Hva har størrelsen på universet med noe å gjøre?

9602746[/snapback]

 

Vel, når tråden handler om hva som er størst så burde det vel si seg selv. Men uansett, Star Wars filmene åpner langt flere dører enn LOTR. LOTR som filmer er langt mer begrenset, spesielt i forhold til bøkene.

 

Tolkien har skrevet flere bøker, you know.

 

Jeg var ikke klar over at vi var i bokforumet. Men vent, vi er jo ikke det.... Sarcasm backfire.

 

Men så er det film vi snakker om her (som står ganske klart i første innlegg). LOTR er inspirert av bøker, Star Wars er en film som inspirerte til bøker, brettspill, pc-spill, blader, tegneserier og gudene vite hva annet. Det er en langt større prestasjon av Lucas å skape noe helt nytt, fremfor Jackson som kun filmatiserer et velkjent verk som har ekistert i mangfoldige år.

 

Star Wars kom ut av intet, det gjorde ikke LOTR filmene.

 

Star Wars som film er således mer original. Kultur-fenomenet oppstod i filmens verden. LOTR er et fenomen som oppstod lenge før det ble filmatisert. Du ser vel dette? :)

 

Akkurat hva har LOTR filmene åpnet av dører?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Hva har størrelsen på universet med noe å gjøre?

9602746[/snapback]

 

Vel, når tråden handler om hva som er størst så burde det vel si seg selv. Men uansett, Star Wars filmene åpner langt flere dører enn LOTR. LOTR som filmer er langt mer begrenset, spesielt i forhold til bøkene.

 

Vel, når det å være "størst" ganske tydelig er beskrevet i første post, så foretrekker jeg heller å forholde meg til det i stedet for å ty til egne tolkninger slik at jeg faktisk diskuterer på samme plan som resten av de som skjønte tråden.

 

Størst betyr selvsagt ikke hvilket filmunivers som er størst. Da kan jo jeg lage en film som handler om uendeligheten og kalle den verdens største film.

 

Tolkien har skrevet flere bøker, you know.

 

Jeg var ikke klar over at vi var i bokforumet. Men vent, vi er jo ikke det.... Sarcasm backfire.

 

Så historier får vi ikke diskutere i filmforumet? Hva er film for deg? Bevegende bilder med lyd i bakgrunnen?

 

Men så er det film vi snakker om her (som står ganske klart i første innlegg). LOTR er inspirert av bøker, Star Wars er en film som inspirerte til bøker, brettspill, pc-spill, blader, tegneserier og gudene vite hva annet. Det er en langt større prestasjon av Lucas å skape noe helt nytt, fremfor Jackson som kun filmatiserer et velkjent verk som har ekistert i mangfoldige år.

 

Du hevder jo at Star Wars tar plass i et desidert større univers enn LOTR, noe jeg forklarte at ikke nødvendigvis var helt riktig ettersom LOTR kun er en av flere historie i samme verden. Hvis du prøvde å skyte ned argumentene mine, så bommet du.

 

Star Wars kom ut av intet, det gjorde ikke LOTR filmene.

 

Helt ærlig: hvem bryr seg?

 

Star Wars som film er således mer original. Kultur-fenomenet oppstod i filmens verden. LOTR er et fenomen som oppstod lenge før det ble filmatisert. Du ser vel dette? :)

 

Så Star Wars er mer original fordi George Lucas dreit konseptet ut av ræva og festet det på film i stedet for å basere seg på en bok? Så det at det finnes et ekstra ledd i LOTR-produksjonen gjør filmene mindre originale. Peliz...

Lenke til kommentar
Vel, når det å være "størst" ganske tydelig er beskrevet i første post, så foretrekker jeg heller å forholde meg til det i stedet for å ty til egne tolkninger slik at jeg faktisk diskuterer på samme plan som resten av de som skjønte tråden.

 

Størst betyr selvsagt ikke hvilket filmunivers som er størst. Da kan jo jeg lage en film som handler om uendeligheten og kalle den verdens største film.

 

Poenget, som det ser ut til at du ignorerer, er at det er en faktor.

 

Så historier får vi ikke diskutere i filmforumet? Hva er film for deg? Bevegende bilder med lyd i bakgrunnen?

 

Stråmann. Ganske selvmotsigende også, ettersom du først klager over at jeg drar inn at filmuniverset i en film er større (grunnet filmens historie), mens nå påstår at jeg er imot å diskutere filmenes historie. Noe jeg ikke er, men en fin stråmann fra din kant :)

 

Du hevder jo at Star Wars tar plass i et desidert større univers enn LOTR, noe jeg forklarte at ikke nødvendigvis var helt riktig ettersom LOTR kun er en av flere historie i samme verden. Hvis du prøvde å skyte ned argumentene mine, så bommet du.

 

Jeg tar for meg filmenes historier, ikke bøkenes. Skal vi dra inn alle bøker og noveller så må jeg med ett dra inn noen hundre noveller og historier fra Star Wars universet. Men så er det filmene vi snakker om her.

 

 

Helt ærlig: hvem bryr seg?

 

De som vil ha en saklig diskusjon om hvilken filmer som er størst. LOTR filmene er bedre å sammenligne med Harry Potter. Star Wars er et filmskapt popkulturfenomen, det er ikke LOTR.

 

 

Så Star Wars er mer original fordi George Lucas dreit konseptet ut av ræva og festet det på film i stedet for å basere seg på en bok?

Som film, ja. Flott med den saklige tonen din forresten. Jeg ser dog lite poeng i å diskutere når du holder den tonen du gjør, er du interessert i en saklig diskusjon i det hele tatt egentlig? Det må da være mulig å føre en diskusjon på en skikkelig måte. :)

Lenke til kommentar

Jeg lar Randal Graves komme ut med sin visdom her... :cool:

 

All right, look, there's only one "Return," okay, and it ain't "of the King," it's "of the Jedi."

 

Those fuckin' hobbit movies were boring as hell. All it was, was a bunch of people walking, three movies of people walking to a fucking volcano.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...