Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Har allerede et gopro hero 3+ black edition, men jeg har også vært sånn halvhjertet på utkikk etter et greit kamera for film/foto m/zoom fra quadcopter. I farten har jeg funnet dette som får gode omtaler;

 

http://www.akam.no/artikler/test-panasonic-lumix-dmc-tz60/157590

 

Jeg er ikke ute etter noe på profesjonelt nivå, men et "universalt" kamera med greie kompromisser som inkluderer lite, lett og kompakt. Hvis jeg kjøper eller bygger en eller annen form for kamerahus til dette kameraet, er det greit for et quad? Gimbal eller ikke får jeg finne ut av etter hvert ...

 

(Quaden jeg skal bygge har vesentlig mer løftekapasitet enn det som behøves for dette kameraet)

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker Iain :)

 

Etter å ha skumlest omtalen av Sony Nex-5R på akam, har jeg satt kameraet på prisvarsel hos prisjakt. Som vanlig har jeg gått glipp av tilbud på et produkt med noen dager eller uker ... :hm: Noen hundrelapper her og noen hundrelapper der blir fort mange hundrelapper ...

 

Det er dog en ting jeg er usikker på med dette kameraet, og det er hvor mye optisk zoom det er på det. Leser at pakken Sony NEX-5R systemkamera m/18-55mm gir disse tallene:

 

 

Focal Length 18 - 55 mm
Comparable Focal Length: 27 - 82.5 mm Aperture

Maximum: f/3.5 - 5.6
Minimum: f/22 - 32

 

Jeg har svært lite erfaring med film/foto, så her blir jeg (som vanlig) veldig usikker. Er max optisk zoom 3.5 - 5.6? I så fall, blir ikke det lite for bruk på et quad?

Lenke til kommentar

Jeg ville nok ha gått for hexacopter om du skal montere noe dyrere kamera. Om det skulle skje at en motor\esc går i stykker (som vil skje på et eller annet tidspunkt), så kan iallefall de 5 andre motorene redde den i land, istedet for at den raser ned mot bakken.

 

Du må nok også ha noen ekstra tingser på, om du skla zoome ut\inn mens du flyr i lufta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville nok ha gått for hexacopter om du skal montere noe dyrere kamera. Om det skulle skje at en motor\esc går i stykker (som vil skje på et eller annet tidspunkt), så kan iallefall de 5 andre motorene redde den i land, istedet for at den raser ned mot bakken.

 

Du må nok også ha noen ekstra tingser på, om du skla zoome ut\inn mens du flyr i lufta.

 

Hei Merko.

 

Nå har jeg allerede kjøpt inn komponentene du anbefalte til et quad, så det får bli med det med det første. Så da får jeg heller holde meg til goproen (i kamerahuset) foreløpig, og heller tenke på et hexacopter hvis jeg blir helt bitt av basillen.

 

Er litt for mye annet for tiden som gir liten tid til dette :hm:

Lenke til kommentar

Nå begynner det å komme en del utstyr i postkassa mi :)

 

Fikk FT speed build kit fra Flite Test på fredag. Mobius kameraet kom tidlig i forrige uke, det samme med batteriene(12stk) og diverse LiPo Safe Bag kom i postkassen denne uken. Venter på flere pakker fra HobbyKing, men de er sendt med slow-mo mail(pakkene er enten sendt fra østen evt. så ligger de på flyplassen å venter på at flyet skal ta av....

 

Har bestil en Bixler2 fra HobbyKing. Yes, I'm a fan of FT :wee:

Den klarer fint å ta med seg en GoPro evt. flere Mobius.

 

7 FT speed build kit, ca. 342kr/kit inkl. frakt, MVA og posten horrible gebyr på 270kr.

12stk 3S batterier(7x1300mAh og 5x2200mAh), ca. 100kr pr batteri inkl. frakt, MVA og gebyr. Kan noen si med sikkerhet at Fedex kun tar 80kr for å fortolle varer? Det er den prisen jeg har fått opp når jeg har googlet dette.

 

Mobius kameraet kostet meg like over 400kr med video plugg som kan brukes til f.eks. FPV.

 

 

 

Hva anbefales av sendere? Jeg vil ha en sender der jeg kan kjøpe billige mottakere til nærflyvende modeller og dyrere mottakere til modeller der rekkevidden er nødvendig.

Jeg har kjøpt en billig sak fra HK, den skal ha en rekke videe på 500-800m. Vurderer å vente til den nye fra Spektrum kommer ut, DX6. Trur ikke jeg har bruk for noe mer enn 6 kanaler og denne kommer til å koste under 2000kr. Mest sannssynlig 1500-1600kr. Har også vurdert Orange series til HK og Turnigy, men det virker som de er på backorder i en evighet.

Endret av Membership Expired
Lenke til kommentar

Kjøp deg en Frsky Taranis (175-210usd) http://www.alofthobbies.com/frsky-taranis-x8r-combo.html

og en bunke D4R-II mottakere (20usd). http://www.alofthobbies.com/frsky-d4r-ii.html

 

X8R mottakerne er fine for større ting som trenger mange kanaler, mens d4r-ii gjør jobben på de små.

 

Taranis støtter også moduler, så du kan kjøpe billig modulene til Orange og da tilhørende mottakere for bruk på ting du bare skal leke deg med.

For så bruke X8R og tilsvarende på ting du ønsker å fly på lengre avstander (1-1.5km).

Lenke til kommentar

Da har jeg hatt min første 100% suksessfulle tur med Tamiya TRF502X buggyen min.

Ganske bra med fart, ca. 50 grader varm motor etter kjøring på gress. ESC holdt seg på rundt 30 grader.

18 minutt kjøretid med (nesten) kontinuerlig full gass på grus og gress.

 

Har en Thunder Tiger MT4 G3 på vei i posten. Tror det skal bli bra.

 

Angående servo til Summit ville jeg gått for en stk servo med minst 20kg kraft.

Jeg har en Hitec HS-7954SH som skal inn i MT4'en.

Lenke til kommentar

Ok, så bytte ut de to jeg har med en?

 

Ikke dumt! takk!

 

Jeg så etter to, og da blir det plutselig dobbelt så dyrt :)

 

Hitec servoen du linket til blir nok litt for dyr for meg. Tenker jeg går for noe slikt. Så får jeg heller gjøre den vanntett med plastidip og grease :)

Lenke til kommentar

Er det noen som har erfaring med å benytte 2 eller flere batterier samtidig på DJI Phantom V1? Vurderer å kjøpe oppheng for to batterier. Er det mulig å parallellkoble flere batterier? Phantom V1 har ikke akkurat den beste flytiden i verden med 1x standard batteri :) Kunne godt tenke meg muligheten til å henge litt lenger i lufta enn det :)

Lenke til kommentar

Det står desverre ganske så stille. Det står mest på penger og fettern min er ikke akkurat en "Onkel Skure". Også er han litt usikker på om han skal bruke de pengene på rc bil istedenfor. Jeg håper på at det ikke vil ta altfor lang tid før det skjer noe.

Skal huske på å skrive noen innlegg når det skjer noe :)

Endret av Deppss
Lenke til kommentar

Er det noen som har erfaring med å benytte 2 eller flere batterier samtidig på DJI Phantom V1? Vurderer å kjøpe oppheng for to batterier. Er det mulig å parallellkoble flere batterier? Phantom V1 har ikke akkurat den beste flytiden i verden med 1x standard batteri :) Kunne godt tenke meg muligheten til å henge litt lenger i lufta enn det :)

Rent batterimessig er det fullt mulig å paralellkoble batterier. Men bruk i så fall helt like batterier. Samme merke, type og kapasitet. Og like gamle. Helst helt nye.

Lenke til kommentar

Siden man ikke kan (dvs, ønsker) å fly idiot med stor foto hex, har man fått dette nye fine leketøyet i hus.

Bygd ferdig i går kveld, og testflydd litt i dag, og gud bedre hvor gøy.

 

Men klarte å brenne opp video senderen min i går, så venter på ny før jeg kan fly fpv.

 

post-86587-0-29004500-1402257405_thumb.jpg post-86587-0-20563500-1402257408_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det bare meg eller ser rotorene litt overkill i forhold til størrelsen?

Uansett, tøff flymaskin :p

 

Tingen er 20cm lang, 24-25cm ifra motor til motor.

Den er hissig som fy, men når jeg får på fpv utstyr og gopro på den, vil den roe seg ned litt.

Men props er dimensjonert ut ifra motor og vekt på tingen, er 5inch props.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...