Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Det er en stund siden jeg har kikka på reglene nå, skaffa meg bare tillatelse fra nsm som jeg trodde var nok til å fly fpv innenfor synsrekkevidde.

 

http://www.luftfartstilsynet.no/selvbetjening/allmennfly/RPAS-FAQ/

 

Det står at du ikke trenger noen tillatelser for å fly og filme for morro skyld.

 

Dersom du benytter en "ubemannet flygende farkost", og formålet med flygingen utelukkende er rekreasjon, sport eller konkurranse, anses det som modellflyging. Alt annet er å betrakte som ubemannet luftfart, også kalt RPAS eller droneflyging. Modellflyging krever ingen tillatelse fra Luftfartstilsynet, men det kan være krav til andre tillatelser fra f.eks grunneier, kommune, politi, lufttrafikktjenesten eller andre.

Endret av Åsmund
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, var slik jeg tolket det også. Men dersom man skulle gjøre opptak som kunne være av interesse for eksempel i studiene (studerer journalistikk), tolker jeg det riktig hvis jeg sier at jeg da er nødt til å søke tillatelse hos Luftfartstilsynet? Dersom jeg bruker det f.eks i skoleavisa?

Lenke til kommentar

Hallo, har noen spørsmål...

 

Planen min var å lage en hexacopter evt. kjøpe en DJI Phantom, men etter å ha sett mange videoer med Flite Test gutta så har interessen for å lage meg fly blitt større enn multicopter etc. Har to quadcopter av typen WLToys V262 som holder til mitt bruk, nå vil jeg lære å bygge, fly og reparere :-)

 

Hvor flyr dere mindre el. fly? Parker, åpne områder/dyrka mark med tillatelse fra grunneier eller er dere med i klubb og bruker egnet bane? Vet ikke hvordan folket i disse modellfly klubbene er i dag, men jeg har truffet flere av de gretne gamle gubbene som hater alt annet enn balsa skala modeller med fuel drevne motorer. btw; bor i Vestfold, Tønsberg. Noen som vet om gode plasser for små lette fly med el. drift?

 

Noen som vet hvor man får kjøpt plater med foam/styrofoam? Usikker på hva disse platene heter i Norge.

 

Takker

Lenke til kommentar

Hallo, har noen spørsmål...

 

Planen min var å lage en hexacopter evt. kjøpe en DJI Phantom, men etter å ha sett mange videoer med Flite Test gutta så har interessen for å lage meg fly blitt større enn multicopter etc. Har to quadcopter av typen WLToys V262 som holder til mitt bruk, nå vil jeg lære å bygge, fly og reparere :-)

 

Hvor flyr dere mindre el. fly? Parker, åpne områder/dyrka mark med tillatelse fra grunneier eller er dere med i klubb og bruker egnet bane? Vet ikke hvordan folket i disse modellfly klubbene er i dag, men jeg har truffet flere av de gretne gamle gubbene som hater alt annet enn balsa skala modeller med fuel drevne motorer. btw; bor i Vestfold, Tønsberg. Noen som vet om gode plasser for små lette fly med el. drift?

 

Noen som vet hvor man får kjøpt plater med foam/styrofoam? Usikker på hva disse platene heter i Norge.

 

Takker

 

Jeg flyr på nærmeste plass som er stor nok, dyrket mark, uten tillatelse fra grunneier :ph34r:

 

Ellers er jeg ikke redd for å hive ut flyet på nærmeste fotballbane eller strand eller fra en topp. Hvis du er nybegynner, anbefaler jeg fotballbane. Fly fra deg, lande i enden, løpe over til flyet, snu 180 grader gjenta.. Helt til du krasjer. :p

 

De gretne gamle gubbene har jeg også møtt på... Jeg flyr mest alene, men hender at det er folk som er med å ser.

 

Plater av styrofoam: De beste jeg har funnet er fra Megaflis. De er seigere enn mye annet jeg har sett på og vurdert. Likevel legger jeg på et lag med teip, så kan jeg bøye dem lett som bare det. :) Fungerer utmerket!

Lenke til kommentar

OK. Takk.

 

Sitter med 20tab'er oppe i nettleseren og ser på diverse på hobbyking og på flitetest shoppen. Ser at noen nordmenn klager på moms og kostbar frakt inne på shoppen :nei: Blir alltid dyrt å kjøpe ett fly, men kjøper man mange og lagrer de i boden til tiden er inne for ett nytt bygg så blir det ikke dyrt.

Jeg bestilte nettopp 7 build kit's (6 forskjellige fly), det kom på 296USD inkl. frakt.

 

Jeg brukte kalkulatoren til toll.no og det ble 2188kr. totalt + postens gebyr på 270kr. Under 2500kr. for 7 byggeset. Det er 350kr. pr. stk inkl. frakt. Vet ikke hvor mange plater styrofoam man bruker på et slikt kit hvis man skal gjøre alt selv, 2-3stk?

 

Kan gjerne komme med oppdatering i løpet av sommeren når jeg har fått litt erfaring med noen av de jeg har bestilt/bygget/prøvd/krasjet/reparert/etc....

Lenke til kommentar

Ellers finner du mye utstyr hos elefun.no. Dersom du ikke vil kjøpe alt utenlands fra. Finnes også et drøss av deler og tilbehør på ebay, men jeg ville selvsagt vært litt kritisk til hva jeg kjøper, og hvor jeg kjøper det fra. Det er en kjennsgjerning av produkter fra f.eks Kina og India KAN være dårlige, masseproduserte kopier.

Lenke til kommentar

OK. Takk.

, men kjøper man mange og lagrer de i boden til tiden er inne for ett nytt bygg så blir det ikke dyrt.

Jeg bestilte nettopp 7 build kit's (6 forskjellige fly), det kom på 296USD inkl. frakt.

 

No problemo.

 

Hvilke fly kjøpte du? :D

Lenke til kommentar

Kjøpte følgende kit:

 

FT-3D Speed Build Kit
Baby Blender Speed Build Kit
Bloody Wonder Speed Build Kit
FT 22 Speed Build Kit x2
FT Cruiser Speed Build Kit
FT Versa Wing Speed Build Kit

 

 

Handlet på HobbyKing for over 500USD inkl. frakt. Tre pakker; hovedordre, LiPo ordre og en liten ordre på diverse glemte ting(bl.a. motorfeste :blush: ).

Kjøpte flere av en god del ting, f.eks. motorer og ESC, servoer, propeller etc. Jeg kjøpte en billig hobbyking sender med mottaker(6 kanals) og ekstra mottakere til å starte med.

Bestilte flere LiPo batterier; 7stk. 1300mA 3S og 5stk. 2200mA 3S Turnigy LiPo batterier, med frakt kostet disse ca. 100kr/stk. inkl. frakt og MVA.

 

Har brukt mye mer enn jeg trenger, men så har jeg lang tid med gøy framover... :D

Endret av Membership Expired
Lenke til kommentar

Skal kjøpe meg tuned pipe til noen large scale biler og lurer på hva folket her vet om dem forskjellige merkene.

Spekulerer i VRC og Jetpro. Ser http://www.obr-norway.no/#!obr/clm og http://www.elefun.no/p/kat.aspx?k=621 selger disse. Elefun har Steel-power pipe til FG, dyr i pris, noen som synest den er verdt prisen?

Ellers er det Jetpro eller VRC jeg lurer på hva jeg skal kjøpe. Noen som har litt peil på hva som er best?

Skal monteres på HPI baja 5b ss og Losi 5t.

Lenke til kommentar

Har nå fått kjørt bittelitt med TRF502X'en min. :D
Endte opp med og kjøpe ny motor og regulator. (Absima 8.5t motor og 1/10 Revenge ESC)

Av alle de 6 gangene jeg har vært ute for og kjøre har jeg ødelagt noe. :(
1. Svidde ESC.
2. Børsteproblem med gammel motor.
3. Børsteproblem med gammel motor.
4. Byttet børster, disse ble spist opp, kortsluttet motor.
5. Knakk hjulopphenget fremme.
6. Knakk bærearm bak.

Ikke akkuratt noen solskinnshistorie dette. Motorsettet fungerer utmerket, med krefter og fart i bøttevis.
Et problem med denne bilen er å få tak i deler, ingen av mine lokale butikker kan skaffe, så jeg må bestille fra utlandet. Har allerede gjort dette en gang, det var billig og forholdsvis raskt.
Er litt i tvil om jeg skal kjøpe meg noe mer robust, eller handle inn masse ekstradeler. :hmm:

Noen anbefalinger til en grei basher? Har kikket litt på Traxxas E-Revo, både 1/10 og 1/16. Kunne igrunnen tenkt meg noe i den stilen.
Kjører ikke løp, men har alltid likt Tamiya fra tidligere biler. Det var derfor jeg kjøpte TRF502X'en.

En ting jeg har lagt merke til er at nesten alle biler du får kjøpt i Norge er RTR, og jeg som nettopp har brukt masse penger på radio, motor, esc og batterier. :hm:

Lenke til kommentar

Dempertårn og bulk heads er svakheter på E-maxx. Et triks er å justere høyden på demperne slik at bilen slår nedi med chassis i stedet for å bunne demperne. Kan ikke huske om du da måtte ha nye, justerbare dempertårn først.

 

Og på min HPI Trophy Truggy flux er differensialene svakheter. 2 turer så lager de ulyder. to turer til så er de gåene. Selv med oppgraderte tannhjul av herdet stål. Hele problemet kommer av én ting. Differensialhus av plastikk.

 

Og der kom jeg på at jeg glemte å kjøpe nye o-ringer. Håper de gamle fremdeles er hele. Skjønt det skal litt til å få lekasjer med 100000 i viskositet på olja. :p

Lenke til kommentar

Plast blir veldig fort slitt. Spesielt når det er stål som gnager imot. Til slutt blir spora til låsepinnene (i diffhuset) så slitt at mellomrommet mellom tannhjula får de til å hoppe.

 

post-18544-0-01248300-1400931998_thumb.jpg

Som du ser er det to låsepinner hvor sol-girene sitter. Disse går inn i noen spor i huset. Man trenger ikke være ingeniør for å skjønne at dette går galt når man har mye kraft. Alikevel velger de å bruke plastikk.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Nei. Veldig mange biler har diffhus av plast. Til noen får man tak i oppgraderingshus av metall men ikke til min. Stort sett går dette bra med originalt motoroppsett og blir et problem først når man setter inn kraftige motorer. Det som er tingen med Trophyen er at selv med originalt motoroppsett så er plast for dårlig.

 

E-Maxxen min hadde samme problem og det var grunnen til at jeg solgte den.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Da har man fått batterier. Gikk greit raskt også. 8 dager ifra bestilling (søndag kveld) til levert på døra (mandag morgen) med fedex.

 

post-86587-0-24003200-1401125879_thumb.jpg

 

Også fått bekreftet at blackout mini h quad ARF kittet mitt skal være klart og sendes om ei ukes tid.

Ser frem til å teste litt fpv racing, selv om jeg bare har planer om å bruke skjerm nå i sommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...