Gå til innhold

TEST: AMD Athlon 64 X2 4800+: En revolusjon


Anbefalte innlegg

hm.. så denne prosessoren passer på de s939 hk man har idag men det anbefales ikke grunnet dårlig minnebåndbredde? så man må vel oppgradere både hovedkort og minne isamme slengen?

Nei, forskjellen mellom 1 og 2 minnekanaler på per kjerne er veldig liten (Se sokkel 754 vs. sokkel 939, forskjellen er gennomsnittlig ca 3%. Gjennomsnitt av alle testene HW.no har kjørt på de to. På dobbelkjerne vil forskjellen på 2 minnekanaler og teoretisk 4 minnekanaler per dobbelkjerne bli ennå mindre fordi det er skjelden begge kjernene ettersprø høy båndbredde til minnet samtidig. Men siden det ikke finnes dobbelkjerner som støtter 4 minnekanaler så får vi ikke testet det i praksis. Så det vil nok yte bra på de 2 minnekanalene som finnes.

 

Når det er snakk om DDR2 så er det en annen sak. En ansatt hos AMD har gjettet på 10% ytelseøkning på oppgradering fra DDR-400 til DDR2-667, men jeg tror han mente båndbredde i praksis og ikke ytelse generellt.

 

Overklokket fra 2,4 til 2,7GHz virker jo greit nok selv om det ikke er mye prosentvis. Men sånn er det nå alltid med toppmodeller. Jeg regner med at den på 2,2GHz klokker ca like langt. Får bare håpe de kommer med noen billige utgaver på 2,0 og kanskje 1,8GHz også. *håpe*

 

Hvis det fortsetter med priser over 2500kr for den minste modellen til over nyttår så venter jeg heller på dobbelkjerne på Sokkel M2 med 65nm og støtte for DDR2.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel, ingen av disse testene er særlig relevant for hvordan folk flest normalt jobber. Hvor ofte enkoder du en film mens du skriver epost, zipper ned hele harddisken, surfer på nettet, rendrer en stor scene i 3ds max 6, alt dette mens du hører på noen MP3'er? Ikke jeg iallefall! :cool:

Enig i det, har ikke noe stort behov for å redigere video og spille HL2 samtidig, så jeg venter nok et år eller to før jeg vurderer dual-core... får klare meg med det jeg har (P4 3.0C og 550J) og får (570J) en stund til... :cool:

 

MEN: Å kunne spille og kjøre folding@home for fullt samtidig, det er vel en edel nok grunn til å skaffe seg dual-core...?

Lenke til kommentar
Begge kjernene er klokket på 2,4 GHz, men CPUen er ikke klokket på 4,8 GHz.

ok, da har jeg skjønt det riktig. simen1 sin forklaring er vel litt lettere å tolke :p

 

jeg ser absolutt grunn til å kjøpe dual core. når jeg driver med rendiging (av ymse slag) så vil jeg ha det unnagjort på kortest mulig tid, vanligvis. Og man kan ha en prosessor til å bare drive et spill, ikke antivirus og alt det dillet i tillegg..

Endret av andesam
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Så er vi igang igjen.. :)

Profeten(e) "messer" ivei... og beundrere faller på kne og roper "Halleluja!"

Morsomt å se hvordan utvalgte tester kan benyttes til å fremme ett argumet i en gitt retning..(tenker da på innlegg over her)..

Selv synes jeg 6k for en CPU er for drøyt.. single eller dual core..

Når var det forresten løsninger basert på overlegen teknologi sist slo an/ble markedsledende? (Ref. Snorreh's helt relevante kommentarer om arkitektur).

Dersom ikke AMD senker prisene på denne "super-CPU'en" og Intel klarer å prissette de rimeligeste 840D-utgavene til under 2000 kr.. da ser det stygt ut for AMD..

AMD kan ikke leve på teknologifreaks..dessverre... :(

 

Edit:

Moderert.. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Tenk slik: Om du har en motor på båten din og den går på 2400rpm, også kjåper du en motor til på 2400rpm så vil ikke de til sammen gå på 4800rpm. Begge to vil fortsatt gå på 2400rpm: 2 ganger 2400rpm.

Båten vil vel dra mye kraftigere men ikke få noe serlig mer toppfart ;)

Lenke til kommentar
Det er derfor med stor glede at vi kan konstatere at AMDs første forsøk på denne typen prosessor er en ubetinget suksess.

Kom på ett gammelt ordtak om en jeger og ett bjørneskinn her :)

 

Var forøvrig en meget entusiastisk artikkel, men manglet kanskje litt "journalistisk objektivitet" :)

Lenke til kommentar
Så er vi igang igjen.. :)

Profeten(e) "messer" ivei... og beundrere faller på kne og roper "Halleluja!"

Er det så overraskende da? Man kan jo ha meget reeele innvendinger mot pris og ytelse, men det er jo en kjennsgjerning at dette marker ett viktig skille på desktopfronten, og at AMD har lansert ett imponerende teknisk produkt. (Når det er sagt synes jeg intel har dratt en imponerende operasjon selv, selv om produktet er en ingeniørmessig styggedom, så er prisen bra og ytelsen god nok for mange).

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Det er derfor med stor glede at vi kan konstatere at AMDs første forsøk på denne typen prosessor er en ubetinget suksess.

Kom på ett gammelt ordtak om en jeger og ett bjørneskinn her :)

 

Var forøvrig en meget entusiastisk artikkel, men manglet kanskje litt "journalistisk objektivitet" :)

Manglet litt? :hmm:

Og hvorfor testes denne CPU'n ut allerede nå når en gitt konkurrent faktisk står i prisguiden som salgbar? (Tenker da på d820).. Eller har jeg gått glipp av en test? :)

Synes dette ikke "henger på greip" fra en som legger inn sticky om hva som helst ikke skal "nøres opp under" mht. topics.. Ham om det...

Selv synes jeg engasjerte og tildels for engasjerte tråder/innlegg er helt på sin plass.. og underholdende... Denne tråden kan se ut til å havne i den kategorien :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Så er vi igang igjen.. :)

Profeten(e) "messer" ivei... og beundrere faller på kne og roper "Halleluja!"

Er det så overraskende da? Man kan jo ha meget reeele innvendinger mot pris og ytelse, men det er jo en kjennsgjerning at dette marker ett viktig skille på desktopfronten, og at AMD har lansert ett imponerende teknisk produkt. (Når det er sagt synes jeg intel har dratt en imponerende operasjon selv, selv om produktet er en ingeniørmessig styggedom, så er prisen bra og ytelsen god nok for mange).

 

Ikke overraskende i det hele tatt.

Tvertimot helt som forventet..

Enig i alt du skriver her... :)

Lenke til kommentar
Ta en titt på multitasking-testene på anandtech, så ser du at det i virkeligheten ikke er noe forsprang å snakke om
Tja, syntes Intel gjorde det helt greit jeg

Vel, ingen av disse testene er særlig relevant for hvordan folk flest normalt jobber. Hvor ofte enkoder du en film mens du skriver epost, zipper ned hele harddisken, surfer på nettet, rendrer en stor scene i 3ds max 6, alt dette mens du hører på noen MP3'er? Ikke jeg iallefall! :cool:

Enig!

 

Var inne på dette i en annen tråd, bare for å oppsummere:

 

Dualcore er greit nok fordi det vil bli vanlig med programvare som støtter dette, men vil det bli vanlig med programvare som støtter mer enn to kjerner?. Ceep on dreaming.

 

Med fire kjerner kan du samtidig kjøre to tunge programmer skrevet for to-kjerner. Men hvor ofte kjører den vanlige bruker mer enn ett cpu-intensivt program av gangen?

Eller om det kommer programvare for la oss si fire kjerner, trenger vi det? Til hva? For å få Gordon Freeman til å løpe raskere i Half-Life eller så vi kan telle barnålene på trærne langs veien i Colin McRae? Eller spille WoW og CS samtidig? Jo da, det finnes sikkert de som drikker øl mens de knuller, men drikke øl og knulle mens man gjør to andre ting samtidig blir nok i meste laget for de fleste av oss.

 

Regn med at det kommer masse fint fra AMD og Intel om fortreffeligheten i flops og microops til en eller annen pentacore med flere execution units enn det er bugs i en ny Windowsversjon. Og før champagnekorkene har truffet bakken i styrerommene til AMD og Intel i glede over resultatene fra en eller annen kompilatortilpasset ultrasyntetisk jallamikktest sitter folk foran husholdningsbudsjettet i Excel samtidig som mediaplayeren spiller ”Grisen står og hyler” med Odd Nordstoga mens de klør seg bak og skjønner at dette går så mye raskere nå enn med en stakkars enkjerne prosessor.

Jo takk, verden vil bedras.

 

Vi er i en periode der ytelse kommer i form av flerkjerneprosessorer. Den perioden kommer til å bli kort, rett og slett fordi programvareindustrien ikke klarer å følge med i svingene. Brukerne drar litt nytte av flerkjerne, men den virkelige nytten drar prosessorgigantene som har møtt veggen og nå har fått ett lite pusterom.

 

Bare noen tanker, satt litt på spissen ;)

Lenke til kommentar
Tenk slik: Om du har en motor på båten din og den går på 2400rpm, også kjåper du en motor til på 2400rpm så vil ikke de til sammen gå på 4800rpm. Begge to vil fortsatt gå på 2400rpm: 2 ganger 2400rpm.

Båten vil vel dra mye kraftigere men ikke få noe serlig mer toppfart ;)

Off-topic; to motorer har større propeller og/eller stigning og seff. mye høyere

toppfart... ;)

Endret av jarmo
Lenke til kommentar
Vel, ingen av disse testene er særlig relevant for hvordan folk flest normalt jobber. Hvor ofte enkoder du en film mens du skriver epost, zipper ned hele harddisken, surfer på nettet, rendrer en stor scene i 3ds max 6, alt dette mens du hører på noen MP3'er? Ikke jeg iallefall! :cool

Vel, hvorfor tror du at du ikke gjør det?

Fordi du ikke har dobbelkjerneprosessor, kanskje? :p

For min egen del synes jeg dette ser fantastisk ut. Jeg kommer ikke til oppgradere ennå, men ettersom prisene faller og programmer/spill med dobbelkjernestøtte dukker opp... om et år kanskje.

Lenke til kommentar

Alle sidene som har testet overklokking av 4800+ x2 har havnet på samme frekvens, nemmelig 2.7GHz, noe som sier meg at det er hovedkortet som setter en stopper. Alle testene er gjort med samme pakke fra AMD. Noe som indikerer at dette kan bli moro :D (Les: med et skikkelig HK, ram og PSU)

Lenke til kommentar
Hvor ofte enkoder du en film mens du skriver epost, zipper ned hele harddisken, surfer på nettet, rendrer en stor scene i 3ds max 6, alt dette mens du hører på noen MP3'er? Ikke jeg iallefall! :cool:

Sitter akkurat her med tre PC'er sammtidig. Den gamleste (og svakeste) står og laster ned noe greier, en er opptatt i 2 timer fremmover med å rendere en 3ds max scene, og på den siste sitter jeg og jobber videre i 3ds max.

 

Så jeg skal ha en dualcore, så snart prisene har normalisert seg :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...